Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet av förklarliga skäl inte om detta redan behandlats i tråden, men lösningen på moiré-problem är att använda sensorer utan Bayer-interpolering. Alltså sensorer med fullfärgspixlar, som Foveon och liknande. Att interpolera färgerna för varje pixel utifrån små kluster bör rimligen vara en ganska stor nackdel, och slipper man det så behöver man inget grumlande filter. En nackdel är möjligen att man kanske får lite mindre känslighet för varje pixel, men om det ligger till på det viset vet jag inte.

Intressant tanke. Verkar logiskt. Jag trodde stenhårt på en rejäl utveckling av Foveonsensorn, men den kom av sig. Men jag tror inte idén har dött och Sigma är ju numera ett jätteföretag med stora resurser. Tror inte vi sett det sista av Foveonsensorn ännu. Fuji har ju också gått sin egen väg och även där trodde jag på en snabbare utveckling. Men de har ju inte utvecklat någon cmos-sensor ännu.

Kommer inte ihåg siffran för "förlusten" på en vanlig cmossensor vid färginterpolering, men (svara den som kommer ihåg/kan) t r o r det rörde sig om att bara c:a 60% utnyttjades. Alltså en förlust på 30-40%.

Lennart

Intressant tanke. Verkar logiskt. Jag trodde stenhårt på en rejäl utveckling av Foveonsensorn, men den kom av sig. Men jag tror inte idén har dött och Sigma är ju numera ett jätteföretag med stora resurser. Tror inte vi sett det sista av Foveonsensorn ännu. Fuji har ju också gått sin egen väg och även där trodde jag på en snabbare utveckling. Men de har ju inte utvecklat någon cmos-sensor ännu.
Än så länge finns den ju bara i små format, men om man började tillverka större sensorer så skulle nog folk (läs "proffs" och därmed sen folk) inse dess fördelar. Upplösningen kan vara lägre eftersom skärpan blir bättre, vilket gör att det nog inte behöver bli så fasligt dyrt ändå. En Foveon FF-sensor vore antagligen rysligt trevligt. Det jag sett av bilder med denna sensorteknik är helt enastående när det gäller färg och skärpa. Än så länge är bruset inte så lågt, men det är rätt snyggt! Och det kan ju vara minst lika viktigt.
Sigmas revolutionerande kompaktkamera DP-1 har ju en sådan sensor. Synd bara att den verkar så slö.

Kommer inte ihåg siffran för "förlusten" på en vanlig cmossensor vid färginterpolering, men (svara den som kommer ihåg/kan) t r o r det rörde sig om att bara c:a 60% utnyttjades. Alltså en förlust på 30-40%.
Det är nog rätt svårt eller kanske omöjligt att sätta en siffra på något så diffust som färger i en bild;-)

Läste ett inlägg på dpr av vår gamle bekant "chipdesignern" och han anser att när pixelstorleken (med dagens brusegenskaper och dr eller bättre helst då naturligtvis) kommit ner till 3um och mindre så kan man slopa AA-filtret till att börja med. Du skulle sensorns upplösning överstiga de objektiv som finns, han räknade då med ett EF200 f1,8L som de skarpaste.
50D har en pixelstorlek på 4,7 um så än ä det en bit kvar. Det skulle innebära 37 Mpix på en 1,6-crop och 94 Mpix på en FF.

37 Mp

Jösses 37Mp någon måste börja tillverka en ny typ av datorer.anpassde till framtidens superkameror(Sony har fördel här).Vad säger Raw-folket.hur stor blir den bilden.80-90Mb underkant kan tänka.På något sätt behöver vi kunna köpa någon form av plugindoser att koppla till datorn.isället för att byta dator,hårddiskar.Vi får problem med värmeutvekling.vi kan inte sitta i kylrum med datorn.Canon,Nikon,Sony.med flera måste nog leverera speciella smidiga bildmaskiner,för sitt eget märke.Så vi får möjlighet att ta omhand bilderna på ett vettigt sätt.Kanske någon ny typ av kompremering vore lösningen.I vissa trådar finns det ju indikationer på att bilden skall göras i bildbehandlinsprogram,kameran verkar att bli oviktig,en mulen dag gör vi solig,himmelen 15km bort ser lite suddig ut(oj vad jättekonstigt).den får vi allt bättra på lite grann.Jag minns när kompaktkamerorna började att hitta hem till folket,vilka bilder vad bra det blir.Bilderna var krispiga det såg ut som någon kastat silverstänk.Inte i närheten av en naturlig bild.en sorts konsgjord skärpa.AJ AJ.inte bra.Vad vill vi med våra kameror det är frågan.Mvh.Bengt.

Datorer och minnen lär nog på någon vänster alltid hänga med utvecklingen!

Men vad ska vi med 37MP/94MP till? Klart att man kan croppa med betydligt bättre resultat, och det är kanske inte helt ointressant, men annars vet jag inte. Så vida du inte skriver ut affisher.

Datorer och minnen lär nog på någon vänster alltid hänga med utvecklingen!

Men vad ska vi med 37MP/94MP till? Klart att man kan croppa med betydligt bättre resultat, och det är kanske inte helt ointressant, men annars vet jag inte. Så vida du inte skriver ut affisher.

Den gode Torbjörn undrade ju om vi skall ha Album i bokhyllan som är 1*1 meter kul för Farmor att bläddra i.Nu lanserar Canon sin nya jätteskrivare DRBFTU 12000.Skriver ut 1500*1000 18st färgpatroner/600ml/stendast 1700mm bred kräver 3-fas koppla inte in själv.anlita Canon-El tel..........Avbetalning 15år möjlig Canon-bank Tel........Mvh.Bengt.

Tråden kanske kör i diket och hamnar HÄR:
http://www.phaseone.com/Content/p1digitalbacks/Pplusseries/Pplus.aspx

Lite andra pengar än när det handlar om EOS 40D och kitgluggen.

Mvh J O

Ja, men det här besvarar frågan var alla övervestyckade fotografer kommer ifrån och varför de hamnat i Kronofogdens register p g a att de överstigit inteckningen på kåken med 7 takhöjder och utmätning av allt lösöre, inklusive fru/sambo, barn, hund o katt, kalsonger och resten står för dörren (som redan är bortforslad)

Fan, lite kyla och regn får man tåla. Sälj farmor till nödslakt så räcker pengarna till en Friggebod där man kan sitta och onanera över sin 100mp-kamera (som nästa år är värd 14,5% av det ursprungliga inköpspriset)

Lite får man tåla om man ska hänga med i pixelracet. Men det förklarar också varför AA-filter är nödvändigt idag. Många "uppgraderingsglada" fotografer hamnat hos AA, dvs Anonyma Alkoholister p g a för rikligt intag av T-sprit.

Finns en fallstudie om en som skaffat Phase One och därefter börjat slanga etanolbilar. filtrerat etanolen i ett speciellt AA-filter och blivit kanonknall. :)

Lennart

Ja, men det här besvarar frågan var alla övervestyckade fotografer kommer ifrån och varför de hamnat i Kronofogdens register p g a att de överstigit inteckningen på kåken med 7 takhöjder och utmätning av allt lösöre, inklusive fru/sambo, barn, hund o katt, kalsonger och resten står för dörren (som redan är bortforslad)

Fan, lite kyla och regn får man tåla. Sälj farmor till nödslakt så räcker pengarna till en Friggebod där man kan sitta och onanera över sin 100mp-kamera (som nästa år är värd 14,5% av det ursprungliga inköpspriset)

Lite får man tåla om man ska hänga med i pixelracet. Men det förklarar också varför AA-filter är nödvändigt idag. Många "uppgraderingsglada" fotografer hamnat hos AA, dvs Anonyma Alkoholister p g a för rikligt intag av T-sprit.

Finns en fallstudie om en som skaffat Phase One och därefter börjat slanga etanolbilar. filtrerat etanolen i ett speciellt AA-filter och blivit kanonknall. :)

Lennart

Ja se pixlar, ja se pixlar är till bekymmer..., sjöng en kända artist för länge länge sen...om jag nu kommer ihåg rätt?...

Ja se pixlar, ja se pixlar är till bekymmer..., sjöng en kända artist för länge länge sen...om jag nu kommer ihåg rätt?...

Sure man, framlidne Thore Skogman var det visst. man han sjöng iofs om pengar. Skit samma för idag är pengar synonymt med pixlar. Ju fler bra pixlar i en dslr=desto tunnare plånbok.

Mitt inlägg var förvisso skämtsamt, fast inom mig själv var jag gravallvarlig när jag skrev det. Tekniken går framåt och bör så göra. Ibland kan jag dock sympatisera med Amishfolket i USA. Inte vad gäller deras religiositet, ej heller deras extremaste motstånd mot tekniska landvinningar. Ändå finnner jag att det finns något sunt i själva hållningen.

Antag att 10 fotografer "isolerades" under 4 år(inte följde utvecklingen huruvida det finns/kommer att finnas 546337288 milliflopp fuckfaktor eller 57 mp i en aps-c samt roboten Ilford Pettersson som plåtade och processade bilderna medan man själv satt och kollade "nästa modell") med sina Canon 40D, Nikon D300 och andra liknande kameror.

Jag ställer mig frågan om vi inte efter 4 år skulle få se de mest fantastiska bilder från de 10 tidigare isolerade fotograferna som verkligen då fått använda och pressa sin utrustning till max samt lärt känna sina kameror utan och innan.

Någonstans är jag övertygad om att "icke-isolerade" fotografer som hunnit uppgradera sig 2 generationer mätt i kameralivscykel till väldigt stor del skulle hunnit plåta mindre, inte kunna uppvisa bilder i samma klass, vara fattigare och inte lyckligare på något sätt.
Men deras bilder skulle kunna visas i lite högre upplösning. Men det skulle spela kvitta om bilderna bara drogs till A3+.
Det var väldigt få småbildsfotografer under filmtiden som gjorde större förstoringar än 30x40 vilket är mindre än A3+.

Vill poängtera att jag verkligen inte är bakåtsträvare utan enormt tekniskt intresserad och vill alltid försöka finna ut sambandet orsak/verkan.

Men någonstans stör mig ändå detta ständiga uppbytande av kameror. Gräset kommer alltid att vara grönare på andra sidan. Arslet sitter alltid bak hur man än vänder sig (finns undantag där det verkar sitta på halsen hos vissa folkvalda i beslutandeställning).

Jag tror att man, om man tvunget ska byta kamera titt som tätt, ska se till att bara försöka skaffa bästa möjliga optik som bas och se på kamerahuset som 1 års filmförbrukning med ett mindre restvärde.

Icke desto mindre, anser jag att det är förkastligt att inte följa utvecklingen. Det bör man göra fast ifrågasätta om "förbättringar" är verkliga förbättringar sedda till det egna behovet.

Och när "Villha-djävulen" slår klorna i en anser jag att man bör försöka slå en skopa isvatten i ådrorna.

Sedan går det aldrig att bortresonera att en del av oss kommer att ha verklig nytta av kommande superkameror med massor av pixlar. Fast jag tror att de är i minoritet.

Bekännelse: Jag har ett h-e att hålla habegäret tillbaka. Experimenterandet och jämförandet mellan olika kameror och optiker stjäl verkligen fototid för mig. Jag har exv några hundra bilder av en sjöbod i motljus tagna ur samma vinkel med olika kameror (egna och lånade) för att jämföra prestanda. Därtill kommer ett icke föraktligt antal bilder av en och samm mur ur samma vinkel och massor av bilder från badrummet i glödlampsljus på samma badrumshylla med olika flaskor på för att mäta olika kameror och optiker mot varandra.

Jag skriver ut, pixelpeepar och hittar i mitt tycke katastrofala skillnader som när det kommer till "vanlig fotografering" inte spelar någon större roll. För det mesta inte märkbar. Ska inte förneka att småtestandet är roligt, men det stjäl fanimej tid från "riktiga" fotograferingar.

Så, jag lever inte riktigt som jag lär. Men jag skulle vilja!

Mvh/Lennart

Tack! Snällt skrivet. Men ibland går mina inlägg lite väl mycket åt OT-hållet har jag märkt när jag läst dem i efterhand. Å andra sidan består inte livet bara utav pixlar. Fruntimmer är intressanta också. Någon som kan tipsa om en generös, sexig kvinna som är chef för något av Canons eller Nikons centrallager? Maila mig isåfall utan att skvallra för min fru.

F-n nu blev det OT igen. Snälla forumvärd, förlåt!

Lennart

En av mina släktingar som var mycket väl bevandrad i raggningens ädla konst gav mig en gång följande visdomsord, vid ett väl valt tillfälle:
"Man ska aldrig förakta fula tjejer. De kan faktiskt ha snygga väninnor."

En fotografs bekännelse

Kan ett besök hos kameradoktorn hjälpa.skämt åsido.Fina bilder har tagits i alla tider.Dina kunskaper ligger nog 50% över mina.Men det är otäkt att fastna i sökandet efter den perfekta kameran.Om dom förlista fotograferna Lennart fick besöka din sjöbod,hur skulle bilderna falla ut då.du sitter inne med en rolig ide.Tänk om någon tidning ville starta en tävling.Att under ett år besöka och fota din sjöbod.ung som gammal.Kompakt,system,mobil.Skicka in sina bilder under året läsarna röstar och väljer.sedan ger experterna sina svar.Mitt flitiga del tagande i dessa fototrådar trodde jag mig ej vara mäktig.Har liksom fastnat i minabekymmer om olika märken varför gör dom så.Sony A700 som jag kanske vill köpa framöver.attden vill fininställa en exra gång över 35mm brännvidd.Kameran blir då långsammare än min gamla KM 5D instegsmodellen A200 visar inga sådana problem kostar 3400kr nu såg jag.Canon 40D med sin dåliga skärm,en annan.satt med min brors 450 den 6:te june solig vacker dag gick i skuggan.Nyfiken på live view men bilden var så otydlig,inge kul.Inte lätt detta.Mvh.Bengt

Sure man, framlidne Thore Skogman var det visst. man han sjöng iofs om pengar. Skit samma för idag är pengar synonymt med pixlar. Ju fler bra pixlar i en dslr=desto tunnare plånbok.

Mitt inlägg var förvisso skämtsamt, fast inom mig själv var jag gravallvarlig när jag skrev det. Tekniken går framåt och bör så göra. Ibland kan jag dock sympatisera med Amishfolket i USA. Inte vad gäller deras religiositet, ej heller deras extremaste motstånd mot tekniska landvinningar. Ändå finnner jag att det finns något sunt i själva hållningen.

Antag att 10 fotografer "isolerades" under 4 år(inte följde utvecklingen huruvida det finns/kommer att finnas 546337288 milliflopp fuckfaktor eller 57 mp i en aps-c samt roboten Ilford Pettersson som plåtade och processade bilderna medan man själv satt och kollade "nästa modell") med sina Canon 40D, Nikon D300 och andra liknande kameror.

Jag ställer mig frågan om vi inte efter 4 år skulle få se de mest fantastiska bilder från de 10 tidigare isolerade fotograferna som verkligen då fått använda och pressa sin utrustning till max samt lärt känna sina kameror utan och innan.

Någonstans är jag övertygad om att "icke-isolerade" fotografer som hunnit uppgradera sig 2 generationer mätt i kameralivscykel till väldigt stor del skulle hunnit plåta mindre, inte kunna uppvisa bilder i samma klass, vara fattigare och inte lyckligare på något sätt.
Men deras bilder skulle kunna visas i lite högre upplösning. Men det skulle spela kvitta om bilderna bara drogs till A3+.
Det var väldigt få småbildsfotografer under filmtiden som gjorde större förstoringar än 30x40 vilket är mindre än A3+.

Vill poängtera att jag verkligen inte är bakåtsträvare utan enormt tekniskt intresserad och vill alltid försöka finna ut sambandet orsak/verkan.

Men någonstans stör mig ändå detta ständiga uppbytande av kameror. Gräset kommer alltid att vara grönare på andra sidan. Arslet sitter alltid bak hur man än vänder sig (finns undantag där det verkar sitta på halsen hos vissa folkvalda i beslutandeställning).

Jag tror att man, om man tvunget ska byta kamera titt som tätt, ska se till att bara försöka skaffa bästa möjliga optik som bas och se på kamerahuset som 1 års filmförbrukning med ett mindre restvärde.

Icke desto mindre, anser jag att det är förkastligt att inte följa utvecklingen. Det bör man göra fast ifrågasätta om "förbättringar" är verkliga förbättringar sedda till det egna behovet.

Och när "Villha-djävulen" slår klorna i en anser jag att man bör försöka slå en skopa isvatten i ådrorna.

Sedan går det aldrig att bortresonera att en del av oss kommer att ha verklig nytta av kommande superkameror med massor av pixlar. Fast jag tror att de är i minoritet.

Bekännelse: Jag har ett h-e att hålla habegäret tillbaka. Experimenterandet och jämförandet mellan olika kameror och optiker stjäl verkligen fototid för mig. Jag har exv några hundra bilder av en sjöbod i motljus tagna ur samma vinkel med olika kameror (egna och lånade) för att jämföra prestanda. Därtill kommer ett icke föraktligt antal bilder av en och samm mur ur samma vinkel och massor av bilder från badrummet i glödlampsljus på samma badrumshylla med olika flaskor på för att mäta olika kameror och optiker mot varandra.

Jag skriver ut, pixelpeepar och hittar i mitt tycke katastrofala skillnader som när det kommer till "vanlig fotografering" inte spelar någon större roll. För det mesta inte märkbar. Ska inte förneka att småtestandet är roligt, men det stjäl fanimej tid från "riktiga" fotograferingar.

Mvh/Lennart

Håller med dej om de mesta man jag tror jag inte är lika "teknikfreakig" som du beskriver att du är. Lite mer avslappnad i de hänseendet skulle jag tro men de kanske beror på att jag inte är fotograf till yrket? Har de bara som en kul hobby och längre sträcker sej inte min ambition idag.

Jag har dock samma intresse att ta reda på hur det funkar för de är väl inte helt fel att vara lite tekniknyfiken heller, men jag blir fullständigt knasig på video- och dvd-spelare, mikrovågsugnar, hifi, spisar, tvätt- o diskmaskiner, tv-apparater mm som har en massa inställningar och knappar så man måste läsa bruksanvisningen varje gång de brukas. Samma med kameror oxå även om nymodigheten med det digitala kanske sätter sina spår ännu under utvecklingsfasen. De enkla är genialt brukar jag ändå försöka ha i bakhuvudet som ett litet "motto" i mitt liv utan att hårddrad det till Amish ytterligheter.

Pixelintresset, men inte tillverkarnas "pixelrace", tror jag kommer att bedarra när alla kameror blivit så likvärdiga att dom klarar A3+ på iso3200-6400 utan synbara skillnader med lupp. När vi nått dit tror jag att vi kommer att glömma pixelpeepandet för annat, förhoppningsvis bilden :) Man kan ju jämföra lite med datorutvecklingen inkl programvara där vi idag kör med GB rakt över men programhastigheten är konstant sedan urtiden och ingen bryr sej mer. Digitalkamera tekniken är ju väldigt ung i jämförelse och har väl inte mognat i oss riktigt än skulle jag tro.

Ett habegär har jag oxå men jag försöker ha de lite under kontroll. En 50D skulle ju vara kul att ha men jag har i min hobby inte kramat ur allt som finns ur 40D än...om jag nu någonsin kommer så långt? Sen har jag väl skrivit tidigare att jag vill ha en FF för att krama ur lite mer vidvinkel ur de objektiv jag har. En ny FF från Canon för under 20.000: skulle sitta bra och jag tror mej i.s.f. nöjd för lång tid framåt :) Här finns dock en fara! Upptäcker jag att den är mycket bättre än min 40D i allt utom bildformatet så är det väl risk att karuseller är i gång...> en ny 60D > en ny 3D, > en ny 70D, > en ny 1D. Nää stopp nu!... Men en ny 50D kanske ;-)

...och räkna upp ur sensoren, pixlar en, pixlar två, pixlar tre, pixlar fyr...

/Leif

PS. Har du räknat med sjöbodens åldrande i "jämförande" dina tester?.. ;-) DS

Senast ändrad:

Mvh/Lennart

Jag klippte lite i citatet.

Tycker ditt inlägg ganska väl sammanfattar drivkrafterna i den teknikamok som ofta griper vitt omkring sig, vid snabb teknisk förändring och då inte bara inom foto. Tycker också ditt förhållningssätt till pryl/teknikgalenskap borde funka för de flesta. Tycker också man bör följa med den tekniska utvecklingen och uppgradera om uppgraderingen verkligen ger något man tycker det är värt att betala för men man måste anstränga sig lite och försöka se igenom marknadsblajet. Marknads- och säljfolket är inte nödvändigtvis våra vänner.

Själv kommer jag inte att köpa en ny kamera förrän jag hittar en med lika bra ergonomi som min KM 7D och som dessutom har en AF som äntligen fungerar utan att luras och som man kan kompensera individuellt för varje objektiv på ett enkelt sätt. Om detta packas i ett lätt smidigt semi-prohus som jag kan använda de objektiv jag redan har till, så är i alla fall jag hemma. Jag anser fortfarande att brus- och DR-problemen är rena I-landsproblemen jämfört med AF-strulet. Ett strulande AF gör livet surt för mig vid varje bild jag tar när jag inte fokuserar manuellt och det tillhör för mig undantagen. Jag måste alltid förhålla mig till det! Brus- och DR-problem är problem de också men de drabbar långt mer marginellt.

Jag är också torsk på gamla murkna sjöbodar och risiga gamla bryggor, eftersom det vimlar av sådana i skärgården där jag bor. Vaxholm med omnejd har många ruckel som knappt står utan stöd i form av extra stöttning, rostiga bandjärn eller vävtapeter. Alla är en biprodukt av den heliga äganderätten. Det står ju faktiskt var och en fritt att låta gamla hus ruttna bortom all räddning. Mitt favoritexempel har jag följt i många år nu och den låg vid Tynningö norra brygga. Någon hade panikräddat den med en billig domkraft som höll upp ena gaveln. Det förlängde livslängden på bygget med något år. Det var såå schickt! De grova I-balkarna som bar upp allt var så extremt sönderrostade att själva boden nästan verkade sväva över vattnet (för det var svårt att se något utom domkraften som höll den uppe. Den revs tyvärr till sist i våras och jag saknar den redan svårt då jag alltid passerat den på vägen ut till vår sommarstuga. Hade vi haft is som vanliga år förra året också, så hade ingen behövt hjälpa till med rivningen. Det hade Kung Bore fixat gratis. Jag letar nu efter en ny som jag kan adoptera istället.

Blir det ett konstigt tecken när man skriver ett stort N?

NNN

Systemet tror att man bifogat en bild när man skrivit denna bokstav. Jag upptäckte det genom att jag skrivit 6 stora N först och då fått ett felmeddelande som sa att jag inte fick skicka fler än 5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar