Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också torsk på gamla murkna sjöbodar och risiga gamla bryggor, eftersom det vimlar av sådana i skärgården där jag bor. Vaxholm med omnejd har många ruckel som knappt står utan stöd i form av extra stöttning, rostiga bandjärn eller vävtapeter. Alla är en biprodukt av den heliga äganderätten. Det står ju faktiskt var och en fritt att låta gamla hus ruttna bortom all räddning. Mitt favoritexempel har jag följt i många år nu och den låg vid Tynningö norra brygga. Någon hade panikräddat den med en billig domkraft som höll upp ena gaveln. Det förlängde livslängden på bygget med något år. Det var såå schickt! De grova I-balkarna som bar upp allt var så extremt sönderrostade att själva boden nästan verkade sväva över vattnet (för det var svårt att se något utom domkraften som höll den uppe. Den revs tyvärr till sist i våras och jag saknar den redan svårt då jag alltid passerat den på vägen ut till vår sommarstuga. Hade vi haft is som vanliga år förra året också, så hade ingen behövt hjälpa till med rivningen. Det hade Kung Bore fixat gratis. Jag letar nu efter en ny som jag kan adoptera istället.


Det råkar vara ett hus som jag också haft nöjet att beskåda i väntan på Vaxholmsbåten om vintrarna. Det var ett tag sedan nu så det är en nyhet, om än inte speciellt överraskande att det är borta. Annars börjar rucklen bli allt mer bristvara då nya köpare med kapital tar plats och river de tidigare ofta självbyggda sommarhusen.
 
Det råkar vara ett hus som jag också haft nöjet att beskåda i väntan på Vaxholmsbåten om vintrarna. Det var ett tag sedan nu så det är en nyhet, om än inte speciellt överraskande att det är borta. Annars börjar rucklen bli allt mer bristvara då nya köpare med kapital tar plats och river de tidigare ofta självbyggda sommarhusen.

Det stämmer nog speciellt för sjöställen ute på öarna, men i Vaxholms Stad får man nog normalt inte lov att riva. Man får i princip inte ändra nånting. Skulle kommunen tillåta alltför vittgående förändringar så är det långtifrån säkert att allmänheten gör det utan omfattande protester. Däremot går det fortfarande bra att låta naturen ha sin gång. Det är faktiskt lite häftigt att man fortfarnde kan se så extremt illa underhållna gamla trähus i så magnifika lägen som t.ex. ovanför Vaxholms gamla pittoreska fiskehamn Norrhamnen. Läget är en 10:a och det är nog nära en 10:a på en 10-gradig pittoreskskala också.

Jag följer spänt vad som kommer hända och undrar verkligen om det kommer stå kvar om 5-10 år. En del av rummen är bommade medan man fortfarande verkar bo i andra. Nere vid Preem-macken på Cronhamns gata håller taket som bäst på att ramla in på ett stort gammalt trähus. Vi pratar mitt i stan. Det här gäller ju inte bara Vaxholm utan är ett mycket större problem på landsbygden där det nu börjar bli bråttom att dokumentera. Men att det sker i Vaxholm är lite konstigt. För er som inte vet så bor det endast 4.500 invånare i själva staden. Den enda mer storskaliga business som finns är fastighetsbusiness (det finns 6-7 mäklare på plats med egna kontor i stan och ännu fler slåss om pengarna. Dessutom har nu alla stora banker egna lokalkontor i stan. Nordea saknades tidigare men är nu på plats även de sen någon vecka. I övrigt finns nästan ingenting av affärsliv längre vid sidan av sommarrestarangerna, sommarjippofirmor och Vaxholms gamla anrika hotell förstås.

Vaxholm både överlever och bevaras trots allt (det finns tillräckligt med Stockholmspengar för det). Jag är heller inte orolig för Skarpö och de fantastiska gamla grosshandlarvillorna på den ön (kanske de mest magnifika vi har). Här bor och bodde de verkligt välbeställda som inte ville beblanda sig med allt löst folk i Vaxholm och de har råd och intresse att ta ta hand om sina fantastiska hus. Värre är det med övrig ringare sommarhusebyggelse och inte minst den gamla "ursprungsbebyggelsen" i form av gammmal jordbruks-, varvs- och fiskarbebyggelse.

Man blir nedstämd av att se de öar med bofast befolkning som ganska snabbt gått ekonomisk kräftgång och förlorat skolor, andra livsviktiga arbetstillfällen och tillslut en viktig del av sin permanentboende befolkning. När skolorna läggs i malpåse eller försvinner så försvinner också barnfamiljerna och framtiden. Där går förändringen väldigt fort på en del håll. Tänker exv. på Ingmarsö som drabbats hårt på senare år. Jag tror det är mest bråttom att dokumentera på platser som går snabb kräftgång. Jag är inte akut orolig för själva Vaxholm, men för en del öar med vikande bofast befolkning tror jag det är värre. Där har man ofta inte råd att ta hand om sina byggnader och det syns. Skärgården är Stockholms alldeles egna glesbyggdsproblem.

Dokumentera, snart kan det vara borta för alltid i den form vi minns det!
 
Det stämmer nog speciellt för sjöställen ute på öarna, men i Vaxholms Stad får man nog normalt inte lov att riva. Man får i princip inte ändra nånting. Skulle kommunen tillåta alltför vittgående förändringar så är det långtifrån säkert att allmänheten gör det utan omfattande protester. Däremot går det fortfarande bra att låta naturen ha sin gång. Det är faktiskt lite häftigt att man fortfarnde kan se så extremt illa underhållna gamla trähus i så magnifika lägen som t.ex. ovanför Vaxholms gamla pittoreska fiskehamn Norrhamnen. Läget är en 10:a och det är nog nära en 10:a på en 10-gradig pittoreskskala också.


Märkligt att inte skyddet är bättre än så, man kan ju annars lätt tro att K-märket snanare borde vara regel än undantag bland stadens alla gamla trähus. Men det kanske ändå inte går att ställa ekonomiska bevarandekrav på ägarna.

Det mesta är som du skriver i alla fall i gott skick och pengar saknas nog inte i allmännhet. En favorit är för övrigt ett välskött och nästan löjligt litet hus på höger hand på väg från Konsum mot fd Shellmacken.
 
Märkligt att inte skyddet är bättre än så, man kan ju annars lätt tro att K-märket snanare borde vara regel än undantag bland stadens alla gamla trähus. Men det kanske ändå inte går att ställa ekonomiska bevarandekrav på ägarna.

Det mesta är som du skriver i alla fall i gott skick och pengar saknas nog inte i allmännhet. En favorit är för övrigt ett välskött och nästan löjligt litet hus på höger hand på väg från Konsum mot fd Shellmacken.

Vad ska man göra om ägarna är gamla och sjuka och kanske t.o.m. fattiga? Om vi menar samma kåk så ligger en jätterackig vit gammal jättekåk som sett sina bästa dar vägg i vägg.
 
...och räkna upp ur sensoren, pixlar en, pixlar två, pixlar tre, pixlar fyr...

/Leif

PS. Har du räknat med sjöbodens åldrande i "jämförande" dina tester?.. ;-) DS

Klippte i ditt inlägg. Ska besvara ditt PS först. Självklart! Har ringt färghandlaren och fått blekningskofficienten på färg G6789. SMHI har angivit luftfuktighetens inverkan och skickat en tabell där det klart och tydligt framgår att sjöboden ska plåtas kl 15.03 GMT i den kvadranten jag och sjöboden vistas. Detta beroende på att sydvästlig vind råder här till 89,8 % och måsskitens frätande verkan är kalibrerad mot de tarmgaser närliggande bondes kreaturs rumpöppnande skapar. Bondens egna byxgaser anses försumbara, men sommartid måste tyska och danska turisters vädersläppande plussas på.
Detta och i princip alla andra faktorer är medräknade och vad händer?
FANSKAPET som äger sjoboden målar om den i GUL färg!!!!!!!!!!


Läste för övrigt din kommentar mycket noga och finner att du är nog en lite mer sansad man än jag, men under ytan anar jag att det inte skiljer så mycket.

Din tanke om när pixelracet stagnerar verkar trolig. En nåd att stilla bedja om är det bedarrar något tidigare.

Har en tanke om att täta min vedbod från allt ljusinsläpp samt borra ett litet hål på kortsidan och klä andra kortsidan invändigt med mina gamla oanvända fotopapper. Snacka om hålkamera!

Please! Utveckla herr Skogmans låt med mer text...

Mvh/Lennart
 
Jag klippte lite i citatet.

Tycker ditt inlägg ganska väl sammanfattar drivkrafterna i den teknikamok som ofta griper vitt omkring sig, vid snabb teknisk förändring och då inte bara inom foto. Tycker också ditt förhållningssätt till pryl/teknikgalenskap borde funka för de flesta. Tycker också man bör följa med den tekniska utvecklingen och uppgradera om uppgraderingen verkligen ger något man tycker det är värt att betala för men man måste anstränga sig lite och försöka se igenom marknadsblajet. Marknads- och säljfolket är inte nödvändigtvis våra vänner.

Själv kommer jag inte att köpa en ny kamera förrän jag hittar en med lika bra ergonomi som min KM 7D och som dessutom har en AF som äntligen fungerar utan att luras och som man kan kompensera individuellt för varje objektiv på ett enkelt sätt. Om detta packas i ett lätt smidigt semi-prohus som jag kan använda de objektiv jag redan har till, så är i alla fall jag hemma. Jag anser fortfarande att brus- och DR-problemen är rena I-landsproblemen jämfört med AF-strulet. Ett strulande AF gör livet surt för mig vid varje bild jag tar när jag inte fokuserar manuellt och det tillhör för mig undantagen. Jag måste alltid förhålla mig till det! Brus- och DR-problem är problem de också men de drabbar långt mer marginellt.

Jag är också torsk på gamla murkna sjöbodar och risiga gamla bryggor, eftersom det vimlar av sådana i skärgården där jag bor. Vaxholm med omnejd har många ruckel som knappt står utan stöd i form av extra stöttning, rostiga bandjärn eller vävtapeter. Alla är en biprodukt av den heliga äganderätten. Det står ju faktiskt var och en fritt att låta gamla hus ruttna bortom all räddning. Mitt favoritexempel har jag följt i många år nu och den låg vid Tynningö norra brygga. Någon hade panikräddat den med en billig domkraft som höll upp ena gaveln. Det förlängde livslängden på bygget med något år. Det var såå schickt! De grova I-balkarna som bar upp allt var så extremt sönderrostade att själva boden nästan verkade sväva över vattnet (för det var svårt att se något utom domkraften som höll den uppe. Den revs tyvärr till sist i våras och jag saknar den redan svårt då jag alltid passerat den på vägen ut till vår sommarstuga. Hade vi haft is som vanliga år förra året också, så hade ingen behövt hjälpa till med rivningen. Det hade Kung Bore fixat gratis. Jag letar nu efter en ny som jag kan adoptera istället.

Om du har vägarna förbi det mörka Småland och hamnar vid den stora sjön Bolmen (Sveriges 10:e största sjö) så fråga efter verkställande sjöbodsfotograf Leonardo di Vimsig (alias Aspman) i byn Sjöhagen söder om Bolmstads Marina.

Jag ska med glädje anvisa dig ett antal adoptionsexemplar att välja emellan. Lite längre söderut ligger mer rustika småländska utedass där många generationer uträttat sina behov. Nedanför lite förfallna båthus också.

AF-problem? Vad är det? Du menar givetvis Arbetsförmedlingen. Jo, det är många som har problem med den inrättningen.
...Jaså, autofokus. Jo, men jag kan dela den uppfattningen. Funderade faktiskt på att sätta in en mattskiva med snittbild i min 1DsMkII eftersom Canon är vänliga nog att tillhandahålla sådana till den kameran. Givetvis till ett hutlöst pris.

Har förresten marknadsfolket nånsin varit våra vänner?

Mvh/Lennart
 
Om dom förlista fotograferna Lennart fick besöka din sjöbod,hur skulle bilderna falla ut då.du sitter inne med en rolig ide.Tänk om någon tidning ville starta en tävling.Att under ett år besöka och fota din sjöbod.ung som gammal. Mvh.Bengt

De skulle ta bättre bilder än jag. Ingen tvekan om saken. Men det är inte min sjöbod. Så gärna för mig. ALLA tidningars läsare och samtliga medlemmar på FS med släktingar inbjudes härmed att plåta den sjöboden.

Förhoppningsvis emigrerar grannen p g a invasionen och jag kan sedan riva bodskrället och få ännu mer sjöutsikt från verandan.

Lennart
 
Intressant i Sony A900 press release på Dpreview?

http://www.dpreview.com/news/0809/08090902sonyalpha900.asp

Citat:
The sensor is produced using proprietary Sony planarization technologies to ensure an ultra-flat surface across the entire imaging area. Instead of a single analog/digital convertor, the sensor uses over 6,000 on-chip, column-parallel A/D converters to convert analog signals to noise-resistant digital signals at the earliest possible stage. The result is reduced noise and high-speed transfer of data.(slut citat)

Citat:
"Increased pixel pitch due to improvements in sensor design"

Man undrar ju vad detta betyder rent praktiskt för brusprestanda och DR. Men det lyfter fram en av de tekniker som nu utnyttjas för att minska brus och hantera de mycket stora datamängderna som de nya sensorerna ger.


Mer OT

Citat:
World’s First Anti-Shake System for a Full-Frame Sensor
The camera’s newly-developed, body-integrated SteadyShot Inside unit achieves an anti-shake effect equivalent to shutter speeds faster by 2.5 to 4 stops. This new unit provides stabilization for Sony, Minolta and Konica-Minolta wide angle, large-aperture lenses, which is difficult for lens-integrated systems.(slut citat)

Verkar som man fixat detta trots att många trott det varit omöjligt. Anti Shake rullator är aldrig fel om man är 50+ i alla fall. Hjälper i mörkret.

Citat:
After pressing the depth of field preview button, the camera “grabs” a RAW preview image which is processed and displayed on the LCD screen. You can then fine tune white balance, determine the best level and effect of dynamic range optimization, adjust exposure compensation and check histogram data, all before you actually take the picture. Preview images are not recorded on the camera’s memory card, thus saving capacity. (slut citat)

Ett tryck på DOF-knappen skapar en RAW-snap shot som ej lagras på kortet men som visas direkt på displayen, så att man sen kan ställa WB, exponeringskompensation och kolla histogram om man vill.

Men Gud vilken kloss. Det är nog inget för mig även om den säkert är prisvärd (3000 USD), om man får tro prisuppgifterna. Det som skulle få mig att fundera är att man nu äntligen fått till "AF micro adjustment". Jag tycker ju personligen AF-problemen helt överskuggar problemen med brus och DR.
 
Senast ändrad:
Sonyn verkar ju vara en trevlig kamera i handhavandet. Förvånansvärt lätt. Gissar på att det är samma sensor som kommer att sitta i X- versionen av Nikon D3 (alternativt D4). Ja, så smånimgom dyker det väl upp rawfiler från den. Tillsammans med Canon 50D sätter säkert Sonyn fart på den här tråden igen.

Lennart
 
Sten-Åke
Du kan ta en titt på http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA900/AA900A.HTM

Kameran som är testad verkar ha problem med brus och uppvisar mindre dynamiskt omfång än andra SLR kameror enligt imaging-resource.

Enligt den jämförelse jag gjort genom brusprofiler av 100% utsnitt från samplefilerna hos Imaging Resource av Sony A900 och Nikon D3 (A900 nedskalad först till D3:ans storlek) i Neat Image är ISO 6400 på A900 bara en gnutta bättre totalt sett jämfört med ISO 25600 på D3:an. Luminansbruset var lite bättre på A900 medan färgbruset (både Cr och Cb) var lite sämre än Nikon D3.
 
Sten-Åke
Du kan ta en titt på http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA900/AA900A.HTM

Kameran som är testad verkar ha problem med brus och uppvisar mindre dynamiskt omfång än andra SLR kameror enligt imaging-resource.

Jag kommenterade detta i A900-tråden. Som vanligt är ju tidiga testbilder inte sällan väldigt oinspirerade. Inte sällan är de tagna vid något intro/mingelparty där leverantören bjussat på lanseringschampagne. Men dessa på Dpreview var verkligt dåliga och hade problem både med skärpa och inte minst brus. Samtidigt vet vi från andra kameror att man kommer ändra i firmware och korrigera det värsta åtminstone ganska snabbt. Trots det kan man ju tycka att man borde vara verkligt på tå i just detta avseende eftersom att man vet att det är just där många kommer vilja slå Sony på fingrarna.

Jag har även sett andra bilder som sett betydligt mer lovande ut. Vi får se.
 
Kloss? Den är ju bland de minst och lättaste (850gr) bland FF kamerorna :)

Allt är relativt. Men det är bättre att inte bygga ihop kameran med vertikalgreppet tycker jag, som Sony valt att göra och Nikon med med sin D700. Mer flexibelt. High end-konkurrenterna har ju annars ofta vertikalgreppet inbyggt och gör du en jämförelse med det påskruvat på A900 så blir det ju en annan sak.

Kolla jämförelsebilderna med Canon 1Ds i denna länk http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA900/AA900A.HTM som vi fick av Micke.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.