Hej Lennart. När du skriver personligen trodde osv.Satte du verkligen huvudet på spiken.Så har det ju varit hela tiden.Konika FS1 var väl först i världen med en konsumentkamera med en motor som tog 2b/s.Var först ivärlden med Autofokus.Var känd för sina fina ljusa sökare.För att inte tala om det fantastiska motivföljande förmågan.Först även där. Men sen är det banne mig stopp.oj säger Canon-Nikon vilken ide ett antal år senare är dom förbi.Stoppade dom huvudet i sanden Km-Sony.Tog pengarna slut.Det är inte första gången det nämns Sonys leverans av sensor till nikon med olika resultat.Har någon driftig frågat Sony om tokerierna.En person som sover med sony i sängen kommer alldrig att fråga givetvis.Utan det måste vara en som verkligen vill att Sony utvecklas.Det är inte så att dom olika märkena är Guds gåva till jordens kamerafantaster.Mvh Bengt
Jovisst, Konica var mycket innovativa en gång i tiden. Vill minnas att de även var bland de första (rentav först?) med AE. Kompaktkameran med AF kommer jag också ihåg. Hade själv kameran med inbyggd motor FC-1 tror jag den hetta.
Canon gjorde dock redan 1977 sin A1 som hade Programautomatik, Tidsautomatik, Bländarautomatik, Manuell inställning och därtill en numerisk display i sökaren. M a o det som vi idag ibland benämner PASM.
Nikon gjorde i början av 80-talet en liknande kamera som dessutom hade s k matrixmätning (det vi idag kallar evaluerande mätning) och några år senare sin 501 som hade en fungerande AF med "skruv" som via klokoppling fokuserade optikerna. Många av dem lever kvar än idag. Via 801 kom F4 som hade "allt". Canon hade funnit för gott att byta sin gamla bajonett och Eos-kamerorna med fokusmotorer kom.
I rättvisans namn konstruerades mängder av bra kameror från Minolta, Yaschica/Contax m fl, men kom i skuggan av Nikon och Canon p g a att de senare gjort sig ett bra namn hos yrkesfotograferna.
Vad gäller prokameror i början av åttiotalet fanns väl bara tre som nådde ut: Nikon F3, Canon F-1 och Pentax LX. Några skaffade Contax också. Leicaflex var på tillbakagång p g a en viss otillförlitlighet i elektroniken. Pentax LX fick väl aldrig den utbredning jag tyckte den var värd.
Men på något vis fanns det plats för alla kameramärken på något sätt.
Dock kom den digitala revolutionen där Kodak gjorde en Nikon och en Canonvariant baserade på Nikon F5 resp EOS-1. Orsaken var ju uppenbar: Det var de 2 märkena som dominerade yrkesmarknaden och priserna för att kunna plåta i låg upplösning med rejäl slutarfördröjning var astronomiska.
Nikon tog verkligen ledningen 1999 med sin D1 som fixade bra pressbilder utan någon direkt märkbar slutarförsdröjning. Det var enorma köer för att få skaffa kameran.
Här gjordes många misstag från andra tillverkare. Man hängde inte på det digitala tåget. Förutom Canon som konstruerade sin egen sensor.
Nikon verkade inte inse att man höll på att bli omkörda utan gjorde bara små förbättringar på sin D1. Andra klassiska kameramärken hängde fortfarande inte på riktigt (Olympus gjorde ett försök, dock). 2002-2003 kan man nog säga att Nikon var definitivt omkörda av Canon som då dessutom fått fram högre upplösning, bättre brusegenskaper med sin D60/10D, 1D/1Ds. Kodak och Contax gjorde sina FF-modeller som väl aldrig nådde ut till någon större skara.
Så på dslr-sidan tror jag att det saknades visioner i slutet av 90-talet hos tidigare innovativa tillverkare som Konica, Pentax, Minolta och Leica. Konica gjorde ju däremot många kompaktdigitaler, gick ihop med Minolta. Båda hamnade sedan under Sony som dessutom hade Zeiss som samarbetspartner. Hade nog trott på en snabbare utveckling där och en viss detronisering av Canon. Nu blev det istället Nikon som delvis tog tillbaka initiativet med sin D3 och D300.
Jag är dock säker på att Sony kommer att svara upp mycket kvickt. Men det finns inte plats för så många aktörer längre på promarknaden. Rädd att Pentax rentav försvinner vilket vore sorgligt. Nikon, Canon och Sony är nog vad som kommer att finnas kvar på småbilds-dslr-marknaden.
Tror jag, i alla falla (Men jag brukar ha fel så in i baljan). Så vi får se. Olympus håller ju på med ett intressant minityriseringsprojekt som vi får se hur det utfaller. Och slutligen beror väldigt mycket på hur sensorerna utvecklas. Och det sistnämnda är väl vad denna tråd handlar om. Utan märkesfavorisering ( i alla fall från min sida)
Mvh/Lennart