Photocon
Aktiv medlem
Jag ska bli snällare och jag tror faktiskt på ert uppriktiga uppsåt . Ska som sagt bli spännande att följa utvecklingen. Vem vet, 50D kanske visar sig vara en sån hit att Risedal fortsätter att ligga kvar med APS-C och förkunnar att FF är överreklamerat!
Men visst är det lite lustigt att en del folk nu börjar inse det fantastiska med fantastisk detaljåtergivning nu när Canon till sist tar fram en APS-C med extremt hårt packad sensor. Bland annat jag själv har ju i ett halvår hävdat att även det kan vara en bevekelsegrund så god som någon annan för ett kameraval. Jag tror att dessa insikter mycket väl kan vara en vattendelare vid kameraval ett tag framöver.
Tyvärr missade jag nog det Mosebacke Monarki inslaget. Tänker nog mer på "abortsången" "Polen Polen fosterlaaand" som sjöngs när svenska flickor inte fick abort i Sverige utan tvingades ta färjan till Polen för ingreppet istället.
Märker att du försöker vara snäll och artig. Är knappast van, med min halvproletära bakgrund, att tilltalas/tillskrivas "ert uppriktiga uppsåt". (Dock skulle första ordets sockrats med en versal).
Till sak: Om nämnde herre i ditt inlägg ( på rad 4) i fortsättningen vill ligga med en aps-c om tillfredställande upplösning nås må vi alla respektera det. Vi har alla våra små böjelser
För min personliga del kommer jag inte att skriva under på att FF isåfall skulle var överreklamerat. Om 50D med alla sina pixlar kan leverera i stort sett samma brusbild som 40D borgar ju detför att FF skulle fungera med 38 mp. Reservation för vilka optiker som kan fixa det.
Högsta möjliga upplösning har jag alltid eftersträvat, men inte på bekostnad av för mycket brus och dålig DR. Hade Pentax lyckats med vad som f ö r v ä n t a s av 50D på sin nästan lika pixeltäta K20D hade den redan skapat de insikter du nämner. Men vi vet ju ännu inte om 50D fixar förväntningarna. Men den kan möjligen vara vattendelaren.
Personligen trodde jag faktiskt att varken Nikon eller Canon skulle bli först med de specar/egenskaper 50D sägs besitta. Det finns ju bekant andra sensortillverkare som varit kreativa. Bl a Stora S som levererar sensorer till Nikon och har väldigt stora resurser/forskning.
Så vi får väl se vad 50D fixar.
Slutligen: Att missa nämnda avsnitt av Mosebacke Monarki är inte acceptabelt. Sådan humor är idag lika sällsynt som helt korrekta känslighetsvärden man förr kunde läsa på filmförpackningarnas Asa/Din-tabeller. (Tack Leif Bength! Hade inte kommit på det utan ditt inlägg)
"Kvinna med skamlig utväxt i bålen for på läkarkur till Polen" Var det inte så? Eller minns jag fel? (Vafan är jag för dårfink som skriver detta i en fototråd? Måste väl hamna på OT:s tio-i-topp i alla fall)
När jag ändå är igång: Du missade väl inte avsnittet om djurvänner som återbördade djuren till sitt rätta element? Hasse Alfredsson sågs kasta tillbaks lutfiskflak i Strömmen.
Tro det eller ej. Imorgon ska jag försöka ta riktiga bilder.
Hälsningar/Lennart
Senast ändrad: