Tack! Jag blev inte besviken denna gåmg heller. Snart riskerar både du och jag rött kort för alla metaforer vi spridit på olika trådar.
Om jag nu skaffar en Pentax för att testa undrar jag huruvida Stora Bröderna Canon och Nikon ser mig som en potentiell fiende till den optiska världsordingen. Troligen inte! Kommer jag att som i barndomens ljuva tid känna samma skuld/lycka när jag varit modig nog att stå i kioskkön, köpa en dagstidning och lite snabbt på slutet tillägga,,,"Jo, och så bad pappa mig köpa en Pin-up också" för att sedan snabbt drypa av (ja, inte av drypan) för att med darrande händer och svullnad i underlivet betitta svartvita, rastrerade bilder av nakna damers bröst och håriga blygd (Jo, det var rejäla doningar på den tiden, inte några rakade springor). Oj, så många vi var som tittade på magasin med nakna damer i (givetvis i "studiesyfte").
Ytterligare en parantes här: (Kommer du ihåg sketchen med LasseÓ´Månsson och Lissie Alandh, båda tyvärr bortgångna, när Lasse innan långhelgen skulle köpa preventivmedel hos HEA där Lissie spelade expedit inför långhelgen och han köpte på sig kamelhårskalsonger, plåster, hålfotsinlägg, fotpuder och ännu fler hålfotsinlägg men inte vågade köpa det han egentligen skulle. Mot slutet säger Lissie: Vi stänger nu, Trevlig Helg! Lasse O´utbrister i ett förtvivlat och synnerligen argt "SKA NI SÄGA" (Mosebacke Monarki).
Åter till saken. Jag kan för h-e inte rå för att jag kommit fram till liknande slutsatser som monsieur Risedal vad gäller detta ämne. Jag är inte hans medlöpare. Förresten var det nog jag som förde in 50D som ett lämpligt exempel att testa i denna tråd då kanske agnostikern i mig skulle få sig en törn om kameraskrället fixar vad specarna säger. Då får jag väl klä mig i säck och aska, krypa till Canossa med en 12mp FF-sensor uppkörd där solen inte skiner.
Jag kör på både Nikon och Canon, men är inte märkesbög. Sket förra året i vad Storebröderna skulle säga och testade Sony A100, Pentax K10D mot en Canon 20D och Nikon D200. Resultatet var förfärande vad gällde Pentaxen på lite högre iso. Risedal gjorde samma test mellan 40D och Pentax K20D i den här tråden. I brushänseende lika förfärande. Av ren snällhet och stark sympati för dig ska jag inte meddela vad jag ansåg om Sony A100 vid iso 800,
Lev väl, Sten-Åke och roa mig gärna mer!
Lennart