Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
LK: Is it in practice realistic to expect 1 bit (1 exposure stop, factor 2) more DR when binning 4 pixels?

AT: Binning n x n pixels in a CCD increases the S/N by a factor of n at the output level of the CCD!
Binning n x n pixels in a CMOS increases the S/N by a factor sqrt(n) at the output level of the CMOS.
Any noise that will be added after the sensor will not be influenced by binning.

Alltså: CMOS-binning är – enligt Albert Theuwissen – betydligt sämre än CCD-binning.
 
Fler AT-svar

LK: This is what I just read from John Sheehy:

JS: "Hardware-based pixel binning can only do one good thing for the overall image - it can theoretically halve image-level read noise, but it really doesn't, because not all of the noise comes from that stage - there is more noise downstream, so image-level read noise is reduced something less than 50%.
There is also the issue that binning data from the Bayer CFA does not require binning neighbors, but more distant neighbor pixels, spreading the softening effect of the AA filter even further, with 4 more original pixels of diameter. Again, the small benefit is *only* for read noise."

AT: "This statement is correct!"

JS: "Read noise is *not* what makes small-sensor cameras look especially noisy, compared to DSLRs in general; many DSLRs have read noise as high as typical P&S cameras at the pixel level. The big general difference between DSLRs and P&S noise is in the photon shot noise, something that hardware pixel binning can not improve at all."

AT: "Correct, binning can be attractive to improve the S/N for these situations in which the read noise of the sensor is dominant. And that is especially in the case of low-light levels when the noise is becoming very visible.
Another major argument for the binning is the following. Marketing requires to have high pixel count, but who is happy with all these large file sizes, who is happy with all the time it takes to read and store the images, who is happy with all the power consumption it takes to read these high pixel counts?
Well binning can be an answer to this issue: having an imager of 60 Mpixels (nice number to put on the box that makes marketing people happy) with a binning option can deliver imagers of 60 Mpixels, but also of 15 Mpixels with better S/N performance (read ISO), small file sizes, short read and store time, less power. After all, everybody is happy!"
 
snap01 skrev:
Om man gör små utsnitt på flera 100% procent på bilder vad skulle kunna se bra ut då?
Jag jobbar med bilder i tryck o på internet i vanliga storlekar det som inte syns då är inte ett verkligt problem.
Du o Mikael måste ingått en besserwisser klubb o måste tydligen få ryggdunkar etc för att må bra går någon emot er så blir det ramaskri.
Jag tror inte David Noton är speciellt frustrerad han beskriver verkligheten hur det är att jobba o lever inte bland små utsnitt på 100% för att bevisa något.
Du kan vara lugn Lars jag har inte missuppfattat något men skillnaden om jag kollar tex dynamisktomfång,optik,brus så skriver jag ut bilder på större storlekar för att se vad som skiljer olika kameror åt.
Att göra som du o Mikael gör att flumma runt i 100% förstoringazr på nätet säger ofta nada.
vad det talar om är att tar du ut denna bild i storlek 2x3 meter så ser det inte bra ut.
Vilken jävla tur att tidningsformatet inte är 2x3 meter eller hur?

Man kan hålla med i mycket av vad du säjer Ove. Vilken betydelse har brusnivåer och DR rent praktiskt. Det här är så oerhört komplext och svårt att greppa eftersom så många faktorer interagerar innan ett färdigt resultat av en bild bränns ner i minnet. Jag har saxat några klipp ur en diskussion som pågått på Dyxum.com (Minolta/Sony site) i ett möte kallat "Am I crazy to consider jumping ship?" Mötet öppnades av en frustrerad Sony A700 ägare som inte fick sitt kamerahus att fokusera korrekt med sina objektiv bl.a. och han funderar därför på att byta till Nikon. Senare kom diskussionen att handla även om andra faktorer inte minst brus.

Intressant i denna tråd är inte bara diskussionerna om olika kamerasystemens olika fördelar utan framförallt synen på den PRAKTISKA betydelsen av framförallt brus.

Jag tror verkligen att jag förstår det Lars och Mikael försöker göra efter att ha hängt med i denna tråd över snart 100 sidor och det de gör är faktiskt viktigt. De försöker reda ut hur det ligger till med en del gamla vedertagna sanningar i dialog med både oss och många andra kloka människor och det är ytterst lovvärt och förtjänar allt stöd. För att göra detta måste man undersöka några få faktorer i taget (allt annat lika). Sen är det faktiskt så att både Lars och Mikael verkligen har öppnat sig förutsättningslöst för en dialog på ett helt annat sätt än före denna tråd. Om du läst denna tråd så är det ju just det som skett att man slutet kolla på bilder enbart i 100%. Det är ett stort framsteg. Den bild du målar upp av Lars och Mikael tyckte jag också stämde rätt bra innan denna tråd men den stämmer inte alls lika bra idag som då. Det har hänt väldigt mycket här på väldigt kort tid.

Det man kan hoppas kommer ur detta är en större medvetenhet kring dessa frågor och folk faktiskt lyssnar på sina behov när de väljer kamera och kamerasystem. Synd att avstå från det när möjligheterna aldrig varit större!

Citat 1 från Dyxum:
"I don't even think about image noise anymore. I've never had a photo rejected by a stock agency or a client for noise. Composition, focus, color, and exposure are always more important....

Jon
Jon Van de Grift
Photojournalist and Educator"(slut citat)



Citat 2 från Dyxum:
"Is noise evil?

Sometimes it might be, but very often noise brings an image to life I think. Clean images tend to be cold without a soul.

There is too much talk about image noise in my opinion. It almost always done by enthusiasts that know too much about technical details and who have a lot of time to inspect every single pixel in an image.

There are similar discussions in other technical topics, like framerates in computer games or horsepower of automobiles or datarates in UMTS phones.

Maybe try looking at the results your photographs produce. Isn't the smile of people looking at the photographs or the publication of it somewhere much more worth than the photograph itself?

Nobody needs a photograph, people need the information or emotion carried by it.

Maybe I am alone, but I like image noise. Try working with it, try not to destroy or reduce it, use it as essential integral part of your photograph." (slut citat)


Citat 3 från Dyxum:
"This is the Minolta 100-200mm f/4.5. Truly an impressive lens. Sure, there's more CA than the comparable Nikkor in this focal range (70-200mm AF-S f/2.8), but this is reasonably easy to correct in processing. Other than CA, I don't worry about anything when shooting with this lens. When I compare color, tonality, etc., I simply fill my monitor (fit to screen) with the images because 100% viewing is nearly worthless for this type of comparison. Rarely, I'll print a couple images at 8X10 for this same purpose and again, the Minolta shines. When I compare sharpness, I compare at 75% and 100% on my monitor. The Nikkor is slightly sharper at certain apertures, but not enough that it makes an obvious difference in LCD viewing, printing, or in the eyes of my clients. In other words, I sacrifice a little sharpness for the improved color, contrast, and quality of tonal gradations that I get from the Minolta. There is, after all, a sharpening button in Lightroom, but there is most certainly not a Minolta button in Lightroom. Just FYI, I'm a ten-year Nikon user and I still shoot with Nikon.

Citat 4 från Dyxum:
"I currently shoot with the Nikon D300 and Sony A350, side by side. I use high-end Nikkor glass, no consumer lenses. I also shoot with the Sony A700, but I prefer the images I'm getting from the A350. I publish my photos in various media, so quality is important. At the end of the day, I'm always excited to see my shots from my D300 because I know they're going to be very good, at least in terms of the technical aspects of image quality. Assuming, of course, my dead battery syndrome hasn't rendered my D300 inoperable. At the end of the day, I'm hopeful that my A350 photos are going to turn out okay, and shooting with a 20-year old $80 Minolta lens makes me a little nervous. This is despite the fact I've never had a failure from this consumer camera. When I pull up the photos side by side on my desktop, my jaw always drops. My cheap Sony setup has a tendency to leave my expensive Nikon setup feeling very flat in terms of tonality, dynamic range, contrast, color rendition, etc. Sure, the D300 has noticeably lower noise at high ISO (and is very similar to the D700 in that regard), but I try to stay away from high ISOs regardless. My colleagues do the same. Is the D700 going to make you a better photographer? Absolutely not. If you need high fps or really good high ISO performance, then it might be something to consider. But do your research first - go to the camera store, take some shots with the Nikon, get to know the feel of the camera, and compare your images to your Sony shots before you jump ship. You might be surprised. " (slut citat)


Jon
Jon Van de Grift
Photojournalist and Educator
(slut citat)
 
Senast ändrad:
Tore skrev följande
På nätet måste jämförelser tyvärr ofta göras genom mer eller mindre extrema utsnitt. Det krävs ju många gånger för att skillnader överhuvudtaget skall kunna ses.
Exakt vad jag ville komma till om det krävs jätteutsnitt för att kunna se en skillnad hur ska du då kunna se det på en tryckt/printad bild i normalstorlek?
 
snap01 skrev:
Tore skrev följande
På nätet måste jämförelser tyvärr ofta göras genom mer eller mindre extrema utsnitt. Det krävs ju många gånger för att skillnader överhuvudtaget skall kunna ses.
Exakt vad jag ville komma till om det krävs jätteutsnitt för att kunna se en skillnad hur ska du då kunna se det på en tryckt/printad bild i normalstorlek?
Jag förstår vad du menar Ove. Jag håller med dig i mycket av det du framför. Det jag inte förstår är varför du läser inläggen i denna tråd om du nu tycker att de är så värdelösa.
Det jag heller inte förstår är varför jag ständigt blir hopkopplad med Mikael Risedal. Och jag blir inte särskilt glad över att bli betraktad som en som tillsammans med Mikael till ingen nytta "flummar runt i 100% förstoringar på nätet". Det får du gärna förklara Ove.
 
Du är en rolig man Ove.
Nyss skrev du att du hade sett skilnader på utskrivna bilder, sneglar åt Nikon och Hasselblad.
Vad är skilnaden att visa ev skilnader här på nätet eller en stor utskrift.
Det är skilnader vi diskuterar, skilnader vad det gäller exv brus, upplösning etc och om dessa kan ses.
 
att du blir ihopkopplad med Risedal är för att han anger dig som källa ständigt.Jag vet vem du är via folk som känner dig o vet att du är oerhört kunnig.
Det jag vet är hur verkligheten ser ut eftersom jag har tusentals bilder på nät,kataloger,tidningar etc.
Vet vilka brister etc min utrustning har o det var därför jag testade Hasselblads H3d 2.
Varför jag inte köpte Hasselblad var pga det långsammare flödet jag skulle förlänga tiden framför datan med 100-200%.
Idag tar jag alltid en liten jpg + raw kollar igenom jpg tar bara upp dom raw jag ska jobba med.
Däremot har jag beställt Nikon med 14-24 samt 24-70 för att testa o se vad jag tycker om den.
 
Enligt tex stefan olsson så är det bästa sättet att jämföra bildkvalite via utskrifter.Det hävdar jag oxå.
Att du Risedal har en förkärlek till förstoringar på nätet som motsvarar meterstora bilder det tycker jag inte säger någonting.
Det kan synas skillnader på tex A4 bilder beroende på vilken typ av papper samt kvaliten på optiken samt det dynamiska omfånget som sensorn har.
Nej jag sneglar inte jag har beställt men innan jag gjorde det så testade jag Hasselbladarn för jag ville se hur mycket det skiljer mellan småbild-mellanformat.
 
Ove
jag har ofta samtal med Lars om många ting, använder han som referens i de fall som är relevanta, påpeka gärna ev felaktigheter.

Du kan mycket väl se skilnader även på en monitor, exv där brusbilden äter upp detaljnivå.
Vi kan ju alltid vända på resonemanget, hur dålig kan min utrustning vara utan att vi ser det på en utskrift.
Du har genom åren inviterat mig att se dina fantastiska utskrifter där man inte kan se oskärpa etc i hörn och kanter från vissa Canonobjektiv som jag har varit kritisk till.
Nu plötsligt kan du detta, har du bytt skrivare?

Vilket ben står du på idag?
 
Senast ändrad:
Lite eller snarare kanske mycket "brus" kan vara en tillgång ibland.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1157526.htm

Brus kan nästan bli lite impressionistiskt ibland t.o.m. men för det mesta är väl de flesta ganska överens om att det är bra om man själv får chans att välja om man vill ha det eller ej :) eller är det inte så heller? Ska man tolka FF-vurmen som att alla vill säja good bye till bruset för gott som uttrycksmedel? Men jag har faktiskt aldrig stött på några reflektioner kring detta. Däremot diskuteras ständigt exv. skärpedjupets betydelse. Skärpedjupet kan man ju välja att påverka inom vissa gränser givet objektivens egenskaper och sensorstorlek bl.a.

Bruset är ju faktiskt också en fotografisk effekt som en del tydligen gillar även om de flesta är rörande överens om att de inte vill ha det. Jag tycker kanske att det är lite konstigt eftersom korn i filmbaserat fotografi alltid varit en del av uttrycket som bildkonstnärer laborerat med och det finns brus som en del tycker är vackert medan annat bara anses som störande av de flesta. Även digitalkameror har ju s.k. grain även om de flesta verkar ointresserade av både det och bruset i konstnärligt sammanhang.

Beror synen på detta att bruset är svårare att kontrollera än kornet i den fotografiska filmen?
 
För dem som är intresserade av statistik kan meddelas att denna tråd öppnats 1793 gånger det senaste dygnet (11.15 igår till 11.15 idag). Intresset för ämnet är verkligen på topp.

Angående utskrifter och/eller 100% på skärmen så hyllar jag båda sätten att betrakta testbilder. När någon frågar mig vilken kamera de skall köpa eller hur många pixlar som behövs så motfrågar jag alltid hur stora bilder de tänker skriva ut. En god vän, som är en mycket skicklig bildmässig fotograf, gick omkring med en IXUS på 2 MP och tog underbara bilder som blev till 9x12-kopior. Jag uppmuntrade henne att skaffa något vassare, som tålde större utskriftsformat.
Jag älskar även blindtester, och då med utskrifter. Fördelen med 100% är att man kan avslöja så mycket mer, man lär sig vad man skall titta efter i utskrifterna. På webben är 100% oslagbart, om det hanteras med förstånd. På webben finns ju tyvärr inget alternativ med utskrifter.
Men, som sagt, kombinationen är för mig oslagbar. Först 100% för verklig fingranskning. Sedan utskrifter i olika förstoringsgrad för att se om det som eventuellt syntes även kan avslöjas på en utskrift på blankt papper.
 
Det är där din sko klämmer Risedal att jag inte höll med dig om att canons 24-70 skulle vara oskarp i hörnen nerbländad till f8.
På den pappertypen flera av mina kunder använder så funkar det upp till A4.Även mtf tester har visat att den är bra samt tidningens fotos test där dom tyckte den var något vassare än Nikons 24-70.
Men i jämförelse med en Hasselbladsoptik på ett finare papper(blankt)och ett detaljerat mortiv så är inte canons optik i närheten.
Nej jag har inte bytt ben det är du som kallat mig canonist o jag har hävdat hela tiden att jag fullständigt skiter i vad det står på kameran.
Jag kör med det som funkar bäst för dom jobben jag gör.Nu kommer jag köra båda Nikon o Canon så får jag se vilket jag dumpar.Skulle Nikon optiken imponera på mig så kommer jag även köpa den kommande D3x eller vad den ska heta.
Oavsett om jag överger canon så har jag utan problem dragit in mitt leverbröd med deras grejer.
 
konstigt att bli kallad canonist när man kritiserat följande saker.
Att flera av canons optik har usla motjusegenskaper inklusive nya 70-200 f4 is
att 1ds m2 exponerar sämre än min tjejs ixus.
Att motjusskydden glappar efter ett tag
Ingen kamera är perfekt det är som med kvinnor det gäller att lära sig leva med bristerna eller byta.
Ang det tråden ska handla om så tycker jag aldrig att man kan ha för många pixlar bra att kunna beskära efteråt för vid vissa tillfällen hinner man inte byta optik.Däremot så ställer det höga krav på optiken o med Hasselbladsbilderna kan man skära hur man vill för det är crisp ändå.
 
snap01 skrev:
Det är där din sko klämmer Risedal att jag inte höll med dig om att canons 24-70 skulle vara oskarp i hörnen nerbländad till f8.
På den pappertypen flera av mina kunder använder så funkar det upp till A4.Även mtf tester har visat att den är bra samt tidningens fotos test där dom tyckte den var något vassare än Nikons 24-70.
Men i jämförelse med en Hasselbladsoptik på ett finare papper(blankt)och ett detaljerat mortiv så är inte canons optik i närheten.
Nej jag har inte bytt ben det är du som kallat mig canonist o jag har hävdat hela tiden att jag fullständigt skiter i vad det står på kameran.
Jag kör med det som funkar bäst för dom jobben jag gör.Nu kommer jag köra båda Nikon o Canon så får jag se vilket jag dumpar.Skulle Nikon optiken imponera på mig så kommer jag även köpa den kommande D3x eller vad den ska heta.
Oavsett om jag överger canon så har jag utan problem dragit in mitt leverbröd med deras grejer.
Fel tråd! Om du har något otalt med Risedal så skriv direkt till honom.
 
Teodorian skrev:
Återigen Mikael, jag håller med dig till 100% att de flesta objektiv presterar sämre på f16 än på tex f8. Det jag menar är att jag förvånas över hur bra objektiv som 14-24/2.8, 24-70/2.8 eller 50/1.4 bibehåller god upplösning på tex f16 trots eventuell diffraktion. OK?

Skilda objektiv tycks klara nedbländning olika bra tex till f16 eller mer. För makrofotografering kan ju detta vara en fördel men för flertalet andra är det önskvärt med maxprestanda vid f4-f8.

Själv fotograferar jag nästan enbart på f1.4-f5.6 så diffraktion är egentligen en icke-fråga för mig. Jag är bara nyfiken och vill testa.

detta är spännande då jag har precis haft ett samtal med Lars och han har gjort samma iaktagelse.Dvs skilnaden är stor mellan Olympusobjektivet när det bländas ner och samma sak görs med 24-70 och monterad på d700. D700 har större sensor och större enskilda pixlar än Olympuskameran.Ljuset sprider sig över flera pixlar i Olympuskameran vid samma nerbländning exv 16
Diffraktionen är vad den är så vad är det då som händer.Varför ses inte skilnaden lika tydligt med d3 och 24-70 som med exv 5d och ett bra objektiv? Båda har lika stora sensorer med samma storlek på enskild pixelyta.

Photozes uppmätning av båda Nikon objektiven visar att de faller från 5.6 när de bländas ner mot 8.
och att försämringen blir än mer mot 16 är vad jag förstår oundvikligt eftersom diffraktionen ökar med nerbländning. .
 
Senast ändrad:
Det coola med MTF-mätningar av lösa objektiv är att de visar exakt vad objektivet presterar upplösningsmässigt.
Det coola med upplösningsmätningar av en digitalkamera med objektiv är att de visar vad just den kameran presterar med just det objektivet.
Varför föll inte upplösningen för Nikon 24–70 mer än det gjorde när det bländades ner till 22? Kanske för att kamerasensorn begränsade totalupplösningen vid 5.6 och 8. Objektivet kan ju ändå vara betydligt bättre vid dessa bländare än vad kameran kan uppvisa. Om det kommer en 24 MP från Nikon så kan vi ha svaret.
Varför blev det då så stor skillnad med Olympusen? Vet inte.
 
Lånat från dpreview och Emil.

1. The desired depth of field in the image selects the f-stop. The needed f-stop F on a full frame sensor roughly translates to an f-stop F'=F/C for a crop sensor with crop factor C.

2. The size of the diffraction spot in microns is determined by the f-stop. The size of the diffraction spot relative to the frame height is proportional to F*C for crop factor C and f-stop F (smaller sensors magnify the diffraction spot relative to frame size).

3. Therefore, for a fixed image -- framing and DOF -- is independent of sensor size; the full frame sensor has diffraction spot size relative to frame size determined by F, and the crop sensor has it determined by F'*C=F. Simply put, for a fixed image, the effects of diffraction are independent of sensor size. (There may be limitations on the optics which prevent obtaining the desired DOF, of course, for a given sensor size.)

4. The diffraction spot size is determined by the optics, independent of the number of MP on the sensor. Increasing the number of MP for fixed size sensor at fixed f-stop, improves the resolution; this is true even well into the regime where the pixels are smaller than the Airy disk diameter.

So, for a fixed image, diffraction effects are independent of sensor size. Resolution always improves when the MP count is increased on a fixed size sensor at fixed aperture.

The main effect that sensor size has, relates to noise and image quality, not diffraction.

The main effect of MP count at fixed sensor size, has to do with image resolution (there is a somewhat smaller effect of MP count on noise in shadows), and while diffraction limits resolution, it is also true that increasing the MP count always improves resolution.

The main effect that pixel density has, is to mislead people into muddled thinking about the effects of sensor size and MP count.

--
emil
 
Flaskhalsar

Mycket bra! Har dock två smärre invändningar.
1) "...increasing the MP count always improves resolution". Detta kan inte vara sant hela vägen. Vid någon MP-gräns når vi objektivets upplösningsgräns. Objektivet blir flaskhalsen.
2) När pixelantalet växer så minska pixelstorleken och med den DR (jag vet, det var där denna tråd började). ISO-området som vi kan utnyttja minskar. För höga ISO krävs stora pixlar = färre pixlar. Med många små pixlar har vi ingen upplösning vid höga ISO.

Så en kommentar om upplösningsmätningar och redovisningar ute på webben. De allra flesta – utom tidningen Foto i Helsingborg – mäter på en kombination av kamera och objektiv. De talar alltså inte om vad objektivet klarar av. Därför kan de vara missvisande, framförallt för riktigt bra objektiv. Sensorn blir flaskhalsen.
 
Re: Flaskhalsar

photodo skrev:
Mycket bra! Har dock två smärre invändningar.
1) "...increasing the MP count always improves resolution". Detta kan inte vara sant hela vägen. Vid någon MP-gräns når vi objektivets upplösningsgräns. Objektivet blir flaskhalsen.
2) När pixelantalet växer så minska pixelstorleken och med den DR (jag vet, det var där denna tråd började). ISO-området som vi kan utnyttja minskar. För höga ISO krävs stora pixlar = färre pixlar. Med många små pixlar har vi ingen upplösning vid höga ISO.

Så en kommentar om upplösningsmätningar och redovisningar ute på webben. De allra flesta – utom tidningen Foto i Helsingborg – mäter på en kombination av kamera och objektiv. De talar alltså inte om vad objektivet klarar av. Därför kan de vara missvisande, framförallt för riktigt bra objektiv. Sensorn blir flaskhalsen.

Kan det inte vara så att diffraktionen får skulden istället för objektivet i provet med Olympus?

Här har vi DPRs test av 70-200 2,8 IS på 5D resp 40D hämtat från de här inlägget på DPR av Emil:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=28719038
Några kommentarer och testutförandet och om Emils påstående om att 40D med sina mindre pixlar har högre upplösning, genom hela bländarskalan, än 5D om värdet anges i absoluta lp/mm istället för lp/bildhöjd?
 
det låter väl rimligt om objektivet tillåter det, d2x var länge den kamera som kunde återge mest LP/mm pga sin pixeltäthet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.