Att objektiv presterar bäst vid bl 8-11 stämmer vid dom flesta fall.Vid långa telen så är det oftast bättre vid större bländar öppningar.
Däremot så behöver många skärpedjup speciellt naturfotografer,travel o många andra o väljer att blända ner till f16/22.
I verkliga livet om man ser bilden i tryck i en bok av kvalite papper eller tidning eller web så ser det oftast väldigt bra ut.Hur kommer det sig?
Finns ett par partametrar som påverkar resultatet på webben i en bild så är upplösningen inte särkilt hög o döljer dessa problem.Du har ingen jämförelse bild att jämföra med i boken/tidningen.Tidningens tryck förlåter en del speciellt om det är ett sunkigt kvällstidningspapper det är väldigt förlåtande.Viktigaste faktorn storleken bilden presenteras i.
Så i verkliga livet så är det inte ett speciellt stort problem för i sådana fall hade inte naturforografer publicerat massor med bilder med stora skärpedjup.
Däremot fotograferar du tumstockar o presenterar bilden i en förstoring som motsvararar meterförstoringar då är det tydligen ett gigantisk problem enligt flera på fotosidan.
Som tur är så fotograferar inte naturfotografer tumstockar.
Jag länkar till en engelsk välkänd fotograf som skriver sin mening om detta.
http://www.davidnoton.com/despatches.php
Ett utdrag ur hans text
As the sun rises and intermittently lurks behind stray clouds the scene goes through ethereal transformations as I fill the memory card. I’m using an aperture of f22, not because I need the depth of field but to slow the exposure as much as possible. Now I know what you’re going to say here, that for optimum lens performance a mid-range aperture such as f11 is best. Well that may be true in a lab test, but in the real world if you’ve bought the best lens available you have to use the aperture appropriate to the shot and not loose sleep over minor fluctuations in resolution.
Det var hans tankar o håller med han i detta.