photodo
Aktiv medlem
Med fler bitar efter ADC ökar precisionen av brusbeskrivningen. Det ideala vore analog binning innan ADC, men med fler bitar funkar det även digitalt. Detta har inte mycket att göra med Mikaels fråga. Dagens sensorer lider av det problem som Mikael funderar över. Eventuellt kan vi i framtiden få fram sensorer som med så lågt pixelbrus för små pixlar att det fungerar även i praktiken vid just höga ISO. Vid låga ISO funkar det redan idag eftersom vi då fångar upp bildsignal som ligger på behörigt avstånd från sensor-DR:s brusgolv.Sten-Åke Sändh skrev:
Mikael, jag kommer ihåg John diskussion med Kjellberg om en pixel alltid eller fångar fotoner eller inte exemplifierad med en bitrad av olika längd. Jag tyckte då att det var ett slående sätt att förklara varför man kunde uppleva en skenbar skillnad. Det kunde då delvis förklaras av att man överför signaler med olika många bitar i olika kameror om jag inte missuppfattat John. Jag har inte orkat plöja alla inlägg igen men John kan kanske uppdatera oss.
Alltså: pixelbinning funkar idag utmärkt vid låga och medellåga ISO. Inte alls lika bra vid höga ISO.