Photocon
Aktiv medlem
elbe skrev:
Hej Lennart!
En 10D på 6 Mpix från 2004 är bättre än en "binnad" FZ50 ?? Mpix på från 2006.
Ta hem den här bilden från sidan två i denna tråd och skriv ut bilderna till höger så ser du.
Tack Leif!
Jo, resultatet på utskrifterna blev som jag förväntat och som du sade.
Jag letar efter en D3 bild på 3200 iso tagen i DX-läge (5.1mp) som interpolerats till 10mp körd mot
D200. Vet inte vilken mapp jag lagt bilderna i. Vill minnas att skillnaden på skärmen inte var så väldigt dramatisk. Skulle vilja skriva ut dem.
Nu har ju Jeppe gjort en liknande test i denna tråds början (D3 vs D60). Så för er andra på tråden är det kanske inte så intressant, men för mig är det så eftersom de bilderna aldrig skrevs ut.
DÄREMOT gjorde jag ett basisotest mellan D200 och 1DsMkII förra sommaren. D200-bilden interpolerades till 16,7 mp (ekvivalent med 1DsMkII) och en crop på motsvarande ett A4 skrevs ut. D200:an gjorde inte bort sig. Man fick hålla bilderna ganska nära snoken för att se lite mer dramtiska skillnader.
Tidsaxeln, och denna tråd har väl därmed lärt mig att de små pixlarna är rejält vassa vid god belysning och lägre ison, men att de större fortfarande är att föredra vid högisosituationer och lämnar bättre DR.
Jag skriver "fortfarande" eftersom jag betraktade "större är bättre" som en absolut sanning ganska långt in på tråden. Som situationen är idag anser jag det fortfarande vara sant, men det som väntar bak hörnet verkar vända upp och ned på många föreställningar man har.
Mycket tacksam för denna tråd.
Mvh/Lennart