photodo
Aktiv medlem
Jag tror inte att du missat något alls. En av dem vi flitigt refererat till – Emil Martinez – hävdar precis samma sak som du Lennart. Du är i gott sällskap.Photocon skrev:
Har haft förmånen att kunna testa en Nikon D300 och en D3 som ju har i princip samma antal pixlar på sina resp sensorer.
Utan interpolering och uppräknade efter bästa förmåga i ACR så får jag en mer valörrik bild och något mindre brus med D3 än D300. Vid basiso, samma belysning, stativ etc. Vid iso 800 och upp till 3200 överväger det allt mer till D3:s fördel vid utprintning. Har jag missat något här så var snäll och lär mig vad jag gjort för fel!
Jag tror att man måste sätta en tidsaxel för storlekens betydelse. I dagens kameror, med gårdagens teknik, så kan vi i vissa fall påvisa att de större pixlarna ger bättre detaljåtergivning (högre ISO speed enligt ISO) i skuggorna vid höga ISO.
Med morgondagens kameror, då vi kommer att se CMOS med små pixlar(≈2 µm) även i kvalitetskameror, med dagens spetsteknik, då är det mycket troligt att dessa kommer att ha samma eller högre sensor-DR som motsvarande kameror med stora/färre pixlar. Dessutom kommer de att ha mindre problem med aliasing (färgartefakter) och möjlighet till högre bildupplösning.