Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
joand skrev:
Till exempel för att det i så fall finns minst lika stor anledning att justera kalibreringen åt andra hållet. Tror du inte att en småbildskamera som går upp till ISO 3200 skulle locka en del lättlurade?

Ett annan anledning är att det är en ren lögn, som dessutom är lätt att avslöja eftersom exponeringstiderna inte stämmer. Varför inte lika gärna ljuga om bländartalet? Eller slutartiden?

Jag är inte riktigt med på det där med "småbildskamera". Om du menar billig digital kamera så finns det väl dom som går högt upp i ISO-inställningar med dålig bildkvalitet som resultat? Det ses nog som nån sorts "bonus" och köparen kanske inte bryr sig så noga om bildkvaliteten.

Givetvis är det lögn, men jag tror inte att dom bryr sig. Vem kommer att stämma dom? Min Gamla Canon G2 hade (om jag minns rätt) vid 50 ISO i realiteten 80 ISO. Det är inte många som kommer ihåg en film med ISO-värdet 80 med 50 var ju lite vanligare förr. Igenkänning är viktigt i marknadsföringen.

Det som inte går att ljuga om är resultatet av fotograferingen, men så vitt jag förstår har användare av enkla kameror relativt stor tolerans för bildens dåliga kvalitet. Dom flesta har inte heller nån stor tro på sin egen fotografiska förmåga, och förväntar sig knappast bilder i kvalitet med de ur tillverkarnas kataloger. Inget konstigt med det alls.
 
Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

photodo skrev:
Denna uppmaning var inte riktad till mig, men jag gör ett försök i alla fall.
Enligt mitt tidigare resonemang så har de små pixlarna ett kortare användbart sensitometriskt område för exponering. Men man vill inte vara sämre än någon annan och vill därför visa att vi kan minsann också ta kort med lite högre ISO. Ett mindre sensor-DR skulle snabbt förbrukas om ISO-utsnitten tilläts få ett normalt DR (=tilläts kunna registrera 7-8 steg av motivets ljusnivåer). Man krymper därför ISO-DR och flyttar därmed även medelpunkten. Alltså marknadsföringsåtgärder. Man vill få konsumenterna att tro att den lilla kameran presterar lika bra eller nästan lika bra som en DSLR. Jag vet inte om detta är ett brott mot ISO (organisationen) och tänker inte ta reda på det.
Och för att återknyta till din (John) säkert välmenade uppmaning att jag skulle exponera den lilla kameran med ett steg mer ljus av ovan nämnda skäl, så låter jag härmed meddela att jag inte kommer att följa denna uppmaning. Jag gillar nämligen inte att jämföra äpplen med bananer, särskilt inte eftersom din uppmaning skulle utfalla till äpplenas fördel och jag är allergisk mot äpplen.

Jag tycker ni har fel både du, Risedal Lennart Aspman och John och jag tycker inte någon av er försöker föra denna diskussion på någon särskilt hög nivå som du tidigare påpekade. Om avsikter med allt detta är att komma till klarhet med dessa frågor och skapa verklig kunskap om hur det förhåller sig kan man inte:

1. göra som du och Lennart Aspman och Risedal när ni är beredda att ignorera om det finns allvarlig missmatch mellan det nominella ISO-värdet som står på rattar och i menyer i en kamera och vad den egentligen är kalibrerad för och sedan torgföra testjämförelser som sanningar och stöd för vilken "sanning" det vara månde.

2. Man kan heller inte som John uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad (med avsikt från tillverkaren eller bara av ren klantighet).

Även om nu denne Otto talar om sitt index så står ju ett ISO-tal för något som Internationella Standardiserings Organisationen fastslagit. ISO är ISO säjer Risedal och det gäller men uppenbarligen inte alltid i tillverkarnas värld.

Jag anser att det är ytterst ovetenskapligt att inte beakta detta (det fattar t.o.m en humanist). Ska man dra några som helst tvärsäkra slutsatser och kunna vetenskapligt belägga detta så måste man hålla sig till riktiga ISO-värden och inte något som nominellt präglats på en ratt eller vad som råkar stå i koden i kamerans firmware. Det finns ingen i detta sällskap med den inställning man uttryckt som inte riskerar att jämföra äpplen och päron. Ursäkta Mikael, men här tycker jag att även den gode Kjellbergs gloria hamnar på sniskan. Jag föreslår att han avstår från sina testjämförelser för de är ändå inte värda speciellt mycket.

Vi kan snart bara hoppas att Jesus ska stiga ner på den yttersta dagen (när både John och Risedal kollapsat av utbrändhet i varandras armar) och driva de månglare ur templet som lurar folk med falska mått och vikter. För mig finns inget hopp. Det gör det inte för ateister.

Finns det ingen som är kompetent bland Kjellgrens vänner att göra ett verkligt vetenskapligt test som kan verifieras av flera tillverkar oberoende parter så John och Risedal får lite själsfrid?
 
photodo skrev:
Men så kan det väl inte vara. Han kommer ju längre bort ifrån... I den här tråden verkar det ibland som att trovärdigheten för inläggen ökar med avståndet.


Läs ovan:).

Jag tycker inte länkförfattaren heller känns trovärdig med sina sorglösa användning av exponeringskompensation i sitt exempel om det kan vara till tröst och du gör motsvarande fel men åt andra hållet genom att ignorera att det faktisk kan var en diff mellan nominella och reella ISO-tal. (se nedan) Ni har båda fel i er hållning till detta som jag ser det. Ni är lika ovetenskapliga båda två.
 
Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker ni har fel både du, Risedal Lennart Aspman och John och jag tycker inte någon av er försöker föra denna diskussion på någon särskilt hög nivå som du tidigare påpekade. Om avsikter med allt detta är att komma till klarhet med dessa frågor och skapa verklig kunskap om hur det förhåller sig kan man inte:

1. göra som du och Lennart Aspman och Risedal när ni är beredda att ignorera om det finns allvarlig missmatch mellan det nominella ISO-värdet som står på rattar och i menyer i en kamera och vad den egentligen är kalibrerad för och sedan torgföra testjämförelser som sanningar och stöd för vilken "sanning" det vara månde.

2. Man kan heller inte som John uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad (med avsikt från tillverkaren eller bara av ren klantighet).

Även om nu denne Otto talar om sitt index så står ju ett ISO-tal för något som Internationella Standardiserings Organisationen fastslagit. ISO är ISO säjer Risedal och det gäller men uppenbarligen inte alltid i tillverkarnas värld.

Jag anser att det är ytterst ovetenskapligt att inte beakta detta (det fattar t.o.m en humanist). Ska man dra några som helst tvärsäkra slutsatser och kunna vetenskapligt belägga detta så måste man hålla sig till riktiga ISO-värden och inte något som nominellt präglats på en ratt eller vad som råkar stå i koden i kamerans firmware. Det finns ingen i detta sällskap med den inställning man uttryckt som inte riskerar att jämföra äpplen och päron. Ursäkta Mikael, men här tycker jag att även den gode Kjellbergs gloria hamnar på sniskan. Jag föreslår att han avstår från sina testjämförelser för de är ändå inte värda speciellt mycket.

Vi kan snart bara hoppas att Jesus ska stiga ner på den yttersta dagen (när både John och Risedal kollapsat av utbrändhet i varandras armar) och driva de månglare ur templet som lurar folk med falska mått och vikter. För mig finns inget hopp. Det gör det inte för ateister.

Finns det ingen som är kompetent bland Kjellgrens vänner att göra ett verkligt vetenskapligt test som kan verifieras av flera tillverkar oberoende parter så John och Risedal får lite själsfrid?

Trevligt inlägg. Sammanfattar på ett enkelt och begripligt sätt trådens tonläge.

Det där med att "För mig finns inget hopp. Det gör det inte för ateister" ska jag komma ihåg

:)

Som extremateist så får en tråd som denna en sur bismak av sunkig degenererad frikyrkoförsamling, styrd av en lätt rubbad lekmannapastor, i en inavlad håla i norra Dalsland. Det lär aldrig komma något konstruktivt ur det... :D
 
Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Man kan heller inte som John uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad (med avsikt från tillverkaren eller bara av ren klantighet).
Stopp där! Något sådant har jag aldrig någonsin uppmanat till. Det enda jag har gjort är att göra Lars Kjellberg uppmärksam på skillnaden mellan småbildskameror och DSLR i detta avseende.
 
joand skrev:
För det första sade jag "jag är skeptisk". Jag har inte avfärdat det helt. För det andra går det utmärkt att avfärda påståenden utan att komma med underbyggda argument till det. Just nu avfärdar jag påståendet att det finns en rosa elefant i mitt sovrum. Jag har inte ens tittat efter.

Jo om man diskuterar fakta/teknisk data tycker jag faktiskt att man ska underbygga sina motargument, annars blir det en sandlådedebatt.
 
Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

joand skrev:
Stopp där! Något sådant har jag aldrig någonsin uppmanat till. Det enda jag har gjort är att göra Lars Kjellberg uppmärksam på skillnaden mellan småbildskameror och DSLR i detta avseende.

Kommer ni ihåg det här citatet. För mig känns det slarvigt och i värsta fall vilseledande:

Typical DSLR's leave about 3.5 stops between metered middle grey and raw saturation; digicams put middle gray about 0.5-1.0 stop closer to raw saturation, due to their lower dynamic range. This means that their ISO calibration is about 0.5-1.0 stops understated in relation to DSLR ISO calibration, and so the FZ50 efficiency figure is actually higher than .072 by a factor 1.4-2.0, making the FZ50 sensor about the most efficient per unit area in capturing photons of any digital camera sensor currently available!

Detta är ett generellt påstående hur DSLR-kameror ser ut och det är ett generellt påstående om hur "digicams"/kompakter ser ut. Det du sagt har delvis anslutit till detta.
 
Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

fjalstal skrev:
Trevligt inlägg. Sammanfattar på ett enkelt och begripligt sätt trådens tonläge.

Det där med att "För mig finns inget hopp. Det gör det inte för ateister" ska jag komma ihåg

:)

Som extremateist så får en tråd som denna en sur bismak av sunkig degenererad frikyrkoförsamling, styrd av en lätt rubbad lekmannapastor, i en inavlad håla i norra Dalsland. Det lär aldrig komma något konstruktivt ur det... :D

Det kanske är därför jag häckat här. Det är t.o.m billigare än att sniffa tinner!

Nu får du varenda inavlad medborgare i norra Dalsland efter dig. Det kan bli tungt - du kanske missat att du jävlas med söner och döttrar till stenhårda skogskarlar som fällt större furor än dig! :)
 
Re: Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Detta är ett generellt påstående hur DSLR-kameror ser ut och det är ett generellt påstående om hur "digicams"/kompakter ser ut. Det du sagt har delvis anslutit till detta.
Ja? Hur kan du få detta till "uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad"? Jag anser nog att om man verkligen vet att kameran är felkalibrerad så ska man kompensera, men som du säkert också har läst så är åtminstone jag inte helt på det klara med vad Emils uttalande egentligen betyder. Jag har inte uppmanat till någonting.
 
Re: Re: Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

joand skrev:
Ja? Hur kan du få detta till "uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad"? Jag anser nog att om man verkligen vet att kameran är felkalibrerad så ska man kompensera, men som du säkert också har läst så är åtminstone jag inte helt på det klara med vad Emils uttalande egentligen betyder. Jag har inte uppmanat till någonting.

Jag avsåg Kjellberg och i värsta fall kan ett sånt påstående få folk att tro att det verkligen alltid är så. Kolla länfreffen jag citerat. Det är andra auktoriteter som tydligen slirar. Min ståndpunkt är att man måste hålla sig till den standard som finns i praktisk vetenskapliga tester och inte något nominellt tillverkarna yxat till medvetet eller ej som skiljer sig från standard. Var hamnar man annars - i trädgården bland frukt och bär?
 
Re: Re: Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

joand skrev:
Ja? Hur kan du få detta till "uppmana folk att kompensera ett steg om man inte vet att kameran verkligen är felkalibrerad"? Jag anser nog att om man verkligen vet att kameran är felkalibrerad så ska man kompensera, men som du säkert också har läst så är åtminstone jag inte helt på det klara med vad Emils uttalande egentligen betyder. Jag har inte uppmanat till någonting.

du har missuppfattat en hel del vad jag menar, jag utgår från ett isotal när jag jämför kameror, de flesta slr håller idag "samma Iso" vilket betyder att de mäter lika mot en grå yta, exponerar lika vad det gäller tid och bländare.
Nu finns det kameror som inte "håller iso" dvs de är mindre känsliga, får exponeras längre för att man skall få en "rätt exponering".Det finns också kameror som är känsligare exv 5d där tiden får förkortas något vilket inte är negativt om resultatet är lika bra eller bättre.
Som jag skrev tidigare, vad är vitsen med att jämföra två kameror i det som motsvarar 1600iso, ljus/tid/bländare om den ena kameran måste exponeras efter 1200Iso.
 
Re: Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Det kanske är därför jag häckat här. Det är t.o.m billigare än att sniffa tinner!

Nu får du varenda inavlad medborgare i norra Dalsland efter dig. Det kan bli tungt - du kanske missat att du jävlas med söner och döttrar till stenhårda skogskarlar som fällt större furor än dig! :)

Klart bättre än thinner. Fast jag gillar nog egentligen lagom lagrad billack t o m bättre än den här tråden :D

Jag är visserligen från mellersta Dalsland från början, men till skillnad från de humorlösa här så är skogsfolket där uppe i hemskbygden roliga som fan och kan ta lite elakheter. Det jag saknar här på forumet är just distans och humor.

Brorsan är förresten gift med en av de hårdaste döttrarna av den dalslänska skogen. Hon skulle kunna smiska skiten ur teknikfjan... experterna här...

:)
 
Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker ni har fel både du, Risedal Lennart Aspman och John och jag tycker inte någon av er försöker föra denna diskussion på någon särskilt hög nivå som du tidigare påpekade. Om avsikter med allt detta är att komma till klarhet med dessa frågor och skapa verklig kunskap om hur det förhåller sig kan man inte:

1. göra som du och Lennart Aspman och Risedal när ni är beredda att ignorera om det finns allvarlig missmatch mellan det nominella ISO-värdet som står på rattar och i menyer i en kamera och vad den egentligen är kalibrerad för och sedan torgföra testjämförelser som sanningar och stöd för vilken "sanning" det vara månde.
Nu får du allt ge dig Sten-Åke. Om Lennart Aspman och Mikael Risedal "är beredda att ignorera om det finns allvarlig missmatch mellan det nominella ISO-värdet..." har jag ingen aning om. Det jag med säkerhet vet är att jag inte tänker ignorera det. Dock inte genom att följa Johns löjliga generaliserande rekommendation.
 
Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

photodo skrev:
Nu får du allt ge dig Sten-Åke. Om Lennart Aspman och Mikael Risedal "är beredda att ignorera om det finns allvarlig missmatch mellan det nominella ISO-värdet..." har jag ingen aning om. Det jag med säkerhet vet är att jag inte tänker ignorera det. Dock inte genom att följa Johns löjliga generaliserande rekommendation.

Nu börjar det bli riktigt kul. Rubriken i kombination med inlägget, alltså :D
 
Re: Re: Re: Vi behöver nog snart en uppenbarelse av Jesus

Sten-Åke Sändh skrev:
Det kanske är därför jag häckat här. Det är t.o.m billigare än att sniffa tinner!
Du bidrar inte direkt till att höja nivån på diskussionen. Däremot älskar du att raljera och löjligförklara oss andra. Om du inte har något konstruktivt att komma med så lägger jag in dig i mitt "inläggsbrusfilter". Är det läsningen eller dina inlägg som ger dig thinnerkicken?
 
jag har redan talat om ett antal gånger vad iso är och John har fattat, nu återstår det att Sten-Åke också skall förstå.
däremot är det mycket jag inte fattar men lär mig genom tråden.
 
macrobild skrev:
jag har redan talat om ett antal gånger vad iso är och John har fattat, nu återstår det att Sten-Åke också skall förstå.
däremot är det mycket jag inte fattar men lär mig genom tråden.

Helt vänligt menat:

Det är klart att man lär sig genom trådens gång, men nu funkar det inte längre. De tidigare inlägg som nu har korrigerats kommer att spöka i denna tråd till dödagar. Ta ansvar för det och starta en ny tråd som utgår från den nuvarande nivån.

:)
 
En bra ide, efter att ha läst bla Johns inlägg och Sheehy på dpreview vill jag faktiskt gå till botten och försöka förstå vad som menas.
Flertal poletter har ramlat ner men alla har inte fallit på plats.
det skulle underlätta med att starta en ny tråd, där jag och alla andra skärper sig och försöker dikutera frågan mer sakligt.
Vill någon med mer pedagogisk vana sammanfatta och starta denna tråd
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.