macrobild skrev:
att kameran frångår iso är en sak . Men 100 iso är 100iso oavsett det är kompakt eller slr kamera,given tid, given bländare i ett givet ljus.
Att resultatet sedan är olika vet vi ju alla , exv fotografera med G9 på 400iso eller Canon 5d på 400iso där tid och bländare skall vara detsamma.
Mikael, jag läste precis samma sak som John i den länk jag faktiskt fick av dig nån sida bort och du skrev också att du skulle utrycka dig annorlunda (mer nyanserat?) än du tidigare gjort efter att du läst den länken. Jag förstår heller inte varför ni blev osams om detta. Bestrider du det som står i länken du skickade till mig eller är det så att du bara läst delar delar av det som står i den? I så fall borde du väl påpekat vad du inte tyckte vi skulle ta till oss? Du brukar klaga ibland på att jag skriver långa inlägg och du kanske inte orkar läsa allt men det som står i denna länken är både långt och ganska komplicerat så man får verkligen skärpa sig för att hänga med i svängarna. Har du inte orkat läsa allt som står i den här texten heller Mikael? Det John säjer styrks ju av delar av denna text. Jag tror ni är dödströtta.
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize
Citat ur länken:
The Panasonic FZ50 is a 10MP superzoom digicam that shoots raw files. An analysis by John Sheehy, as well as the author's rough measurements on this FZ50 raw file using the noise vs. exposure graphical method outlined on page 2, yields a gain g of roughly .29 photons/12-bit ADU at ISO 400. Dividing by the square of the 2 micron pixel size yields .072 photons per ADU per square micron, comfortably in the middle of the efficiency table above. However, just as the Canon ISO calibration was off for its earlier models, digicam ISO calibrations differ from those of DSLR's. Typical DSLR's leave about 3.5 stops between metered middle grey and raw saturation; digicams put middle gray about 0.5-1.0 stop closer to raw saturation, due to their lower dynamic range. This means that their ISO calibration is about 0.5-1.0 stops understated in relation to DSLR ISO calibration, and so the FZ50 efficiency figure is actually higher than .072 by a factor 1.4-2.0, making the FZ50 sensor about the most efficient per unit area in capturing photons of any digital camera sensor currently available!
Om du ville använda länken för att understryka din sak att större pixlar alltid ger bäst förutsättningar att samla in ljus så fick du mig lite förvirrad. Sista meningen i detta stycke säger nämligen något helt annat:
Citat: "making the FZ50 sensor about the most efficient per unit area in capturing photons of any digital camera sensor currently available!" slut citat
en kompaktsensor lyfts alltså fram som den mest effektiva att samla ljus sett per yta trots små pixlar (är detta påstående falskt i texten? eller bara för retoriskt hårddraget?)
Den här tråden är faktiskt väldigt förvirrande. Undrar om vi kommer fram till någon form av systes överhuvudtaget. Oddsen känns inte allt för bra. Jag åker nog ut på en kobbe i skärgården i eftermiddag och gör mig onåbar.
Kjellberg torpederar påståendet i din länk och det John säjer med det han skrivit i föregående inlägg och ord står mot ord igen. Fortfarande förstår jag inte varför du gav mig denna länk när du kort efteråt vänder dig emot det som står i den. Så nu reser sig frågan om Kjellberg har mer rätt en den som skrev texten i länken.