Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne B skrev:
Men John, nu måste även jag reagera. Du kan väl inte på allvar mena att ISO eller förr Din eller ASA skall skifta mellan kameramodeller! I så fall är vi ordentligt illa ute. Skulle hastighetsmätern på en mindre bil visa andra värden än på en större? Jag begriper inte mycket av detta, men så mycket tror jag mig begripa att om man har en given ljussituation och använer en lös ljusmätare, värdet på den måste gälla för alla kameror vare sig det rör sig om film eller digitala kameror. Annars är vi illa ute.
Mvh
JB
Ja, visst låter det konstigt. Men du får gärna i så fall försöka förklara vad Emil menar.
 
joand skrev:
Min uppfattning är (tillsvidare) att det är precis så det är. Kompaktkameror håller inte vedertaget ISO. Alltså blir de felexponerade om du använder din ljusmätare för att ställa in tid, bländare och ISO.

Du har varit kaxig ett antal gånger, detta är inte ens diskuterbart,eller vad vad det nu du sa, min käre John, läs på.
 
En liten parantes... När Samsung nu marknadsför sin kamera NV24HD, så nämns inte ett ord om megapixlar!
 
joand skrev:
Ja, visst låter det konstigt. Men du får gärna i så fall försöka förklara vad Emil menar.

att de var felställda.du kan inte använda dom tillsammans med exv en handhållen mätare , som om en diafilm som håller på pappret 100iso hade en känslighet i själva verket av 70iso , dvs tiden fick förlängas för att exponeringen skall bli rätt
 
Senast ändrad:
joand skrev:
Med andra ord så blir de felexponerade om du använder din ljusmätare för att ställa in tid, bländare och ISO. Precis som jag sade.

ja de blir felexponerade för att kameran inte håller vedertaget iso. vilket betyder att sensor då är mindre känslig, vilket betyder att den har lägre signalnivå och uppvisar mer brus.Vad är vitsen att exponera en kamera på 1200iso för att få rätt exponering om det är 1600iso vi utvärderar?
ge dig nu.
 
Eller för att sammanfatta: När jag sade "Ställer man in ISO 100 på en kompakt så är det samma sak som att ställa in ISO 200 på en DSLR. Med andra ord kan man inte använda samma ISO, bländare och tid på en kompakt och en DSLR om bilderna skall bli lika exponerade."

Så var det helt rätt. Du hade kunnat kommentera med "ja, så är det" så hade diskussionen varit färdig. Istället kom ett långt goddag yxskaft-svar, som antydde att jag hade fel

Eller när jag sade "Kompaktkameror håller inte vedertaget ISO. Alltså blir de felexponerade om du använder din ljusmätare för att ställa in tid, bländare och ISO."

Det hade du kunnat kommentera med "ja så är det". Istället kom du med det gamla dumdryga "läs på".

Inser du hur dålig du är på att göra dig förstådd?
 
Men herregud! Första semesterdan och jag min dum me sate kopplade upp mig på laptopen och finner att denna tråd har trasslat sig igen.

John har säkert rätt i att många kompakter inte har rätt angivet isovärde.

Och därmed kanske iso 100 i själva verket är iso 80 och kameran exponerar lite rikligare.

Men iso är ett internationellt vedertaget mätsätt. Det handlar inte bara om kameror utan även för att andra saker ska kunna mätas.

Så enligt min åsikt kan man ju inte gissa sig till det exakta isotalet (om det nu är felaktigt på en viss kompakt).

Anser att en kamera ska bedömas efter de specar tillverkaren uppgivit. Alltså bör 2 kameror jämföras på samma isotal oavsett om isovärdet inte är korrekt angivet.

Lennart
 
Oj! Här rinner det snabbt under broarna ibland...

Testade min 40D och G9 som exponerar väldigt lika genom isoskalan med manuellt lika inställningar, kanske ett halvt steg mer ljus för min G9... uppskattningsvis. Har dock ej provat med extern mätare. Att få mer ljus på sensorn är en fördel ur brussynpunkt.

ISO värdet motsvarar vid en given ljussituation samma exponering av sensorn avseende tid/bländare.

Att göra jämförande utskrifter vid olika iso i samma betraktningsskala på papper med G9 resp 40D visar liknande resultat vid iso 100 men med stigande iso halkar G9 efter enligt vad jag kommit fram till under mina egna praktiska prov vid utskrifter motsvarande A4. Även vid utskrifter finns det massor med fallgropar som kräver väl kalibrerad utrustning för att undvika. Skriver jag t.ex. ut bilder direkt i Canons EasyPhotoPrint så blir skillnaderna mindre men bilderna blir väldigt mättade och gömmer de flesta brister väldigt bra.

Varför Canons modeller och D3 inte är med i teorin längre över basiso beror på att deras sensorteknik är så bra brusmässigt att teorin inte stämmer vi högre iso. Jag tror att det är diagrammen i Clarks jämförelser som är förklaringen till detta. Enligt vad jag läste på dpr idag innefattar numer teorin bara kompaktkameror med CCD vs dslr-kameror med CCD enligt Sheehy.

Bara mina tankar innan läggdags...

PS. Välkommen tillbaka Lennart! DS
 
Florestan skrev:
Det är en svaghet särskilt vanlig bland män att ta sig själv och sitt på för stort allvar.

Hehe, mycket sant :D

Jag har hittat minst ett grov fysikfel vardera från huvudkombatanterna i tråden. Jag tänker på inga villkor lägga energi på att ta skit för detta när dom ska försvara sig illa, så jag tänker inte specifiera på något sätt. När människor blir så säkra på att dom har rätt att dom inte kan ta rent faktamässigt korrekta argument, utan instinktivt motsäger sig själv för att "vinna" så faller deras status snabbt. Det verkar som dom inte riktigt förstår att andra mest flinar åt dom. Fast de flesta av oss män blir väl så. För min del har 7 års terapi tagit bort det mesta av avarterna, och den vunna självinsikten gör att det är lättare att se bortom de manliga "experternas" härskarmetoder.

Att antyda att dom debatterar något som inte ens hör hemma i tråden möts med tystnad. Mycket typiskt. Att ignorera löser ju ofta problem...
 
macrobild skrev:
jag har läst allt Sheehy säger , var hittar jag det att han nu bara talar om vissa kameror?

Har sökt men jag hittar inte samma inlägg igen. Kan ha läst fel i hastigheten... Beklagar i.s.f.
Får försöka leta igen i morgon.
 
Jag har en fråga till dig John

Anta att jag har en d3 med 12 miljoner pixlar och har en bra bildkvalitet på 6400iso i en given lågljussituation .Det finns utlästa värden som ger information även där signalnivån är som svagast, i det mörka.
Jag har sedan en D3 med 40Mpixel med vardera mycket mindre enskilda pixlar, denna exponeras också efter 6400iso.

Den stora pixeln ger ett signalvärde och detaljinformation kan tas ut , den andra kameran har en mycket mindre enskild pixel ,vilket ger sämre signalvärde under samma slutartid/bländare, den registrerar ingenting ner i det mörka, zero, o jämfört med den stora enskilda pixeln. Om vi nu binder ihop 4 små pixlar så får vi en signal som är fyrdubbel men bruset har bara dubblerats jämfört med den enskilda lilla pixeln signal. Är det då 4 gånger bättre signalvärde av inget registrat = 0 , zero nada?
Förstår du vad jag menar? Vid 6400iso så ger den mindre pixeln inget utläst värde alls,dvs var för sig. Jag får då inte ihop hur 4x inget blir något? Vid astrofotografi: fyrdubbla
exponeringstiden och bruset dubbleras endast, medan signalen fyrdubbleras.Här ökar man exponeringstiden för att fotografera en svag stjärna.

Kan det vara så att vid lägre iso = längre exponeringstid och där den lilla pixeln nu hinner registrera och även avge ett värde som kan utläsas kan pixelbinning fylla en funktion? Då blir ju 4x någonting , någonting

Tänker jag fel?
 
Senast ändrad:
joand skrev:
Min uppfattning är (tillsvidare) att det är precis så det är. Kompaktkameror håller inte vedertaget ISO. Alltså blir de felexponerade om du använder din ljusmätare för att ställa in tid, bländare och ISO.
Jag tar tillbaka detta. Det kan inte vara rimligt.

Jag försöker med en annan teori: Emil menar att definitionen av vad som är grått i rå-filen är annorlunda.

I så fall kommer en kompaktkamera och en DSLR att mäta exakt lika. De kommer att ge korrekt exponerade bilder vid samma ISO, bländare och tid.

Det som skiljer är hur många exponeringssteg det är från grått till klippningsgränsen. Det är alltså helt upp till rå-konverteraren att känna till och korrigera för detta, antingen kamerans inbyggda eller det externa råkonverteringsprogrammet.

Låter det vettigt? Nej, jag frågar inte Risedal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.