Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
joand skrev:
Räkna med att ISO 100 på din IXUS-kamera inte motsvarar ISO 100 på Nikon D3, utan snarare ISO 200. Småkameror är generellt sett annorlunda kalibrerade. Dessutom hade det varit mycket mer intressant med en RAW-jämförelse.

menar du att de är generellt annorlunda kalibrerade vad det gäller ljusmätningen eller vad??
 
photodo skrev:
Jag tror att jag vet hur det fungerar nu. Otto och jag hade en diskussion för någon timme sedan och sedan gick jag och funderade. Nu är jag ganska övertygad om att jag kan leverera en förklaring. Men, våra gäster sitter och äter pizza och dricker öl i stallet och jag måste vara med. Men jag återkommer snart. Lovar!
Micke, kan du komma hit i morgon tidigt så tar vi bilderna med D3 och G9 i RAW?

jag är i Ystad med min dotter.
 
macrobild skrev:
vad menar du med det, iso är detsamma oavsett det är en kompakt eller slr.
Tydligen inte. Emil Martinec säger:

" However, just as the Canon ISO calibration was off for its earlier models, digicam ISO calibrations differ from those of DSLR's. Typical DSLR's leave about 3.5 stops between metered middle grey and raw saturation; digicams put middle gray about 0.5-1.0 stop closer to raw saturation, due to their lower dynamic range. This means that their ISO calibration is about 0.5-1.0 stops understated in relation to DSLR ISO calibration"

Men det här med definitionen av ISO och kalibrering av densamma är inte min starka sida.
 
att kameran frångår iso är en sak . Men 100 iso är 100iso oavsett det är kompakt eller slr kamera,given tid, given bländare i ett givet ljus.
Att resultatet sedan är olika vet vi ju alla , exv fotografera med G9 på 400iso eller Canon 5d på 400iso där tid och bländare skall vara detsamma.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
att kameran frångår iso är en sak . Men 100 iso är 100iso oavsett det är kompakt eller slr
Den där meningen var obegriplig. Den ser för mig ut som en självmotsägelse.

Någon annan får gärna förklara vad Emil menar, och konsekvenserna av det.
 
joand skrev:
Den där meningen var obegriplig. Den ser för mig ut som en självmotsägelse.

Någon annan får gärna förklara vad Emil menar, och konsekvenserna av det.

det betyder som jag skrev att 100iso är 100iso oavsett det är en kompakt eller slr kamera, det betyder att vid ett givet ljus skall de två kamerorna ge samma tid och bländare om man mäter mot exv ett gråkort.
 
macrobild skrev:
det betyder som jag skrev att 100iso är 100iso oavsett det är en kompakt eller slr kamera, det betyder att vid ett givet ljus skall de två kamerorna ge samma tid och bländare om man mäter mot exv ett gråkort.
Så vad är det Emil försöker säga då?
 
joand skrev:
Så vad är det Emil försöker säga då?

antagligen, vilket betyder att kameran i själva verket inte håller exv 100iso utan exponerar sannolikt lite rikligare eller snålare pga sina små enskilda pixlar, sämre dynamiska omfång, dvs klipper gärna bilden i lågdager eller högdager för att få en kontrastrikre men inte så valörrik bild som slr kameran ger.Vilket ger för ögat en mer färdig bild än vad slr kameran ger med sämre högdager/lågdager teckning som följd.(beror givetvis på hur man exponerar motivet)=sämre dynamiskt omfång.
 
macrobild skrev:
antagligen, vilket betyder att kameran i själva verket inte håller exv 100iso utan exponerar sannolikt lite rikligare eller snålare pga sina små enskilda pixlar, sämre dynamiska omfång, dvs klipper gärna bilden i lågdager eller högdager för att få en kontrastrikre men inte så valörrik bild som slr kameran ger.Vilket ger för ögat en mer färdig bild än vad slr kameran ger.
Med andra ord ISO 100 på en sådan kamera ger inte samma tid och bländare som ISO 100 på en DSLR?
 
joand skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför jag försöker få något vettigt ur dig. Det är dödfött redan från början.

Vad är det du inte förstår? Om kameran är kalibrerad vad det gäller ljusmätning skall kompakten ge samma tid och bländare vid ett valt iso i ett givet ljus och uppmätningen sker mot samma gråa yta exv ett gråkort dvs ge samma tid och bländare som SLR kameran ger.
 
macrobild skrev:
Vad är det du inte förstår? Om kameran är kalibrerad vad det gäller ljusmätning skall kompakten ge samma tid och bländare vid ett valt iso i ett givet ljus och uppmätningen sker mot samma gråa yta exv ett gråkort dvs ge samma tid och bländare som SLR kameran ger.
Nej, jag har redan gett upp. Du kan inte läsa och förstå längre resonemang och sammanhang. Du kan inte heller formulera dig och göra dig begriplig själv. Detta är en stor anledning till att den här tråden nu är 63 sidor.

Tillsvidare, så länge jag inte har någon bättre förklaring (och jag kommer att ignorera dina) så kommer jag att göra följande antagande om vad Emil menar: Ställer man in ISO 100 på en kompakt så är det samma sak som att ställa in ISO 200 på en DSLR. Med andra ord kan man inte använda samma ISO, bländare och tid på en kompakt och en DSLR om bilderna skall bli lika exponerade.
 
Men snälla John, detta kan du inte diskutera bort, iso beskriver förhållandet mellan tid och bländare i en ljussituation och vald känslighet. 100iso betyder att vid ett givet ljus är tid och bländare detsamma oavsett om du har en kompakt eller inte.100iso är 100iso oavsett kamera.
Därför använder jag liksom Askey en prof handhållen mätare att mäta upp ljuset. Att sedan kamerorna är dåligt kalibrerade, har en annan kurva är skitsamma, då håller de inte vedertaget iso.
även slr kan uppvisa olika känslighet http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/page21.asp
 
Men John, nu måste även jag reagera. Du kan väl inte på allvar mena att ISO eller förr Din eller ASA skall skifta mellan kameramodeller! I så fall är vi ordentligt illa ute. Skulle hastighetsmätern på en mindre bil visa andra värden än på en större? Jag begriper inte mycket av detta, men så mycket tror jag mig begripa att om man har en given ljussituation och använer en lös ljusmätare, värdet på den måste gälla för alla kameror vare sig det rör sig om film eller digitala kameror. Annars är vi illa ute.
Mvh
JB
 
macrobild skrev:
Att sedan kamerorna är dåligt kalibrerade, har en annan kurva är skitsamma, då håller de inte vedertaget iso.
Min uppfattning är (tillsvidare) att det är precis så det är. Kompaktkameror håller inte vedertaget ISO. Alltså blir de felexponerade om du använder din ljusmätare för att ställa in tid, bländare och ISO.
 
ANNONS