Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
nej det är inte optimalt i så fall, dvs om inte parametrarna är lika.

Ganska intressant, Canon 40d på 1600iso uppvisar bättre signal/brus än Pentax på 800iso. Var och en kan få rawfilerna för att själv kontrollera.Pentaxfilen dessutom nerräknad till samma storlek som 40d.
40d till vänster 1600iso, Pentax K20d till höger 800iso och nerräknad till samma bildfilsstorlek som 40d
 

Bilagor

  • 800+1600.jpg
    800+1600.jpg
    25.4 KB · Visningar: 438
förstår inte vad du menar, berätta gärna.menar du att vi skulle testa i det som motsvarar 5500K
 
Min teori att fotonverkningsgraden är bättre på K20 men läsbruset högre. Då kommer avsaknaden av signal i blå kanal (lågt kelvintal) att ge en sämre brusbild men en förbättrad brusbild när signalnivån ökar.
 
macrobild skrev:
vilket eminenta inlägg, vad har jag missat?

Du missade/ ignorerade det förra gången också. Jag skrev det i tråden som hette "SONY A700 har högre DR än Nikon D3" i Sony forumet. Den gången handlade det inte om brus utan om storlek på pixlar och DR.

Kristoffer Fagerlund hade kollat DIWA:s kurvor och var glad ett tag åt att Sony A700 tydligen hade bättre uppmätt DR på DIWA siten än Nikon D3. Mikael ryckte ut med samma argumantation som i detta forum.

Intressant den gången var att mentor Kjellberg (förmodligen i ren obetänksamhet) drog ner brallorna på sin elev Risedal efter bra många sidor med samma klassiska mantra. Det visade sig att när Sony A700 nu lyckats prestera en högre DR än D3 så ryckte Kjellberg ut och påpekade att det gällde JPEG och inte RAW. I RAW regerade D3 (så Risedal andades ut). Sen sa Kjellberg dessutom att det där med DR-talen skulle man ta med en nypa salt för att det handlar bara om teori. Nikon hade i JPEG processningen valt ett mindra DR eftersom ingen egentligen ville ha kontrastlösa bilder med 11-12 steg utan man valde en bra kompromiss på 8. Jag tyckte det var uppfriskande och Risedal var tyst en kort stund för en gångs skull.

Smaka på det ni! Här jämförs det JPEG i testerna och koras segrare och så kommer mentorn och säger att den verksamheten är helt meningslös eftersom användarna medvetet låtet kameran bestämma JPEG efter tillverkarens tycke eller själva lägger på sina egna kurvor i RAW-konverterarna. (Ni behöver inte köra reprisen att det är bra att ha så myckt info som möjligt i låg och högdagrar för den kan vi).

Det jag vill visa med detta är lite av debattekniken. Prata DR och pixlar och det tar stopp där så då kör vi igång brusspåret. Om det blir stopp där så påpekar vi kornstorlekens betydelse för att till slut landa i upplösningsträsket (jag har förklarat mina dubier kring exv. AF och jämförelser av kameror med helt olika objektivförutsättningar). Mitt paradexempel är Digitalfotos test av Canon 40D, Sony A700 och Nikon D300. Nikonkameran utrustades med 17-55mm /2 och Sony A700 hade det sämsta kitobjektivet för 500 spänn. Nikon D300 presterade bäst och fick bäst omdömen men testern vanns av Canon för den var billigast.

Min jämförelse av Sony A200 och A350 har jag inte gjort bara för att jag råkar ha en Sony utan just för att dessa är helt identiska i det som jämförs utom just antalet pixlar och dessas storlek. Jag har gjort det därför att JPEG-processningen använder identisk logik (Logiken i A700 avviker). Det viktigaste är att processorn är av samma typ (CCD) och samma storlek. Det jämförelsen visar är att den skillnaden som 40% fler pixlar gör med brus, DR, kornstorlek m.m. faktiskt är myckt förvånande liten om inte negligerbar praktiskt.

Det jag har haft emot era kvalitativa studier i era bildjämförelser är att ni faktiskt inte vet ett skit om vad som påverkat resultaten. Ni antar att det är antalet pixlar och storleken på dessa men ni vet inget om logiken som respektive kamera eller RAW-konverterare utsätter bilderna för. Hur optimala är algoritmerna för respektive typ av fil? I ett av exemplen i denna tråd trodde åtminstone en av deltagarna att bilderna faktiskt förväxlats. Den mindre brusiga blev helt plötsligt den mer brusiga i ett annat sammanhang - en annan konvertering från RAW till JPEG.

Kjellberg må känna en och annan tillverkarrepresentant. Det gör honom inte till expert på alla aspekter av dessa komplexa sammanhang. I en del fall kan han säkert massor och i en del fall ägnar han sig åt samma namedropping som är vanligt hos vilken groupie som helst. Det finns faktiskt tillverkargroupies också - folk som klänger på tillverkarrepresentanterna för att få några smulor som de kan stoltsera med och bli begapade för i forum som dessa. Det finns sådana megafoner här på F.S för varje tillverkare. "Medlöpare" är användbara idioter sa en gång Lenin. Innan man sväljer vad tillverkarna säjer okritiskt så bör man fråga sig följande: Vem säjer vad åt vem och med vilket syfte.

Jag var på landet i en vecka och kom tillbaka igår och läste igenom vad som skrivits och blev otroligt förvånad att inget hänt annat än att när Mikael inte rådde på John i sin argumentation så kallade han in sin mentor. Sen tillämpade de tillsammans samma metod som under Kulturrevolutionen i Kina på 60-talet (se alltid till att man är en mer i argumentationen). Svara sen helst aldrig på en fråga utan vänta bara på ett nytt tillfälle och upprepa vad du just sagt en gång till.

Hade jag en så skulle jag vilja ge John en medalj som lyckats ge åtminstone en del av oss en ny dimension i dessa stereotypa sammanhang.
 
papi skrev:
Min teori att fotonverkningsgraden är bättre på K20 men läsbruset högre. Då kommer avsaknaden av signal i blå kanal (lågt kelvintal) att ge en sämre brusbild men en förbättrad brusbild när signalnivån ökar.

ok, du tror det. varför inte visa det med några bilder som bevisar din hypotes?där de två kamerorona är identskt lika exponerade under samma ljusförhållande.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Du missade/ ignorerade det förra gången också. Jag skrev det i tråden som hette "SONY A700 har högre DR än Nikon D3" i Sony forumet. Den gången handlade det inte om brus utan om storlek på pixlar och DR.

Kristoffer Fagerlund hade kollat DIWA:s kurvor och var glad ett tag åt att Sony A700 tydligen hade bättre uppmätt DR på DIWA siten än Nikon D3. Mikael ryckte ut med samma argumantation som i detta forum.

Intressant den gången var att mentor Kjellberg (förmodligen i ren obetänksamhet) drog ner brallorna på sin elev Risedal efter bra många sidor med samma klassiska mantra. Det visade sig att när Sony A700 nu lyckats prestera en högre DR än D3 så ryckte Kjellberg ut och påpekade att det gällde JPEG och inte RAW. I RAW regerade D3 (så Risedal andades ut). Sen sa Kjellberg dessutom att det där med DR-talen skulle man ta med en nypa salt för att det handlar bara om teori. Nikon hade i JPEG processningen valt ett mindra DR eftersom ingen egentligen ville ha kontrastlösa bilder med 11-12 steg utan man valde en bra kompromiss på 8. Jag tyckte det var uppfriskande och Risedal var tyst en kort stund för en gångs skull.

Smaka på det ni! Här jämförs det JPEG i testerna och koras segrare och så kommer mentorn och säger att den verksamheten är helt meningslös eftersom användarna medvetet låtet kameran bestämma JPEG efter tillverkarens tycke eller själva lägger på sina egna kurvor i RAW-konverterarna. (Ni behöver inte köra reprisen att det är bra att ha så myckt info som möjligt i låg och högdagrar för den kan vi).

Det jag vill visa med detta är lite av debattekniken. Prata DR och pixlar och det tar stopp där så då kör vi igång brusspåret. Om det blir stopp där så påpekar vi kornstorlekens betydelse för att till slut landa i upplösningsträsket (jag har förklarat mina dubier kring exv. AF och jämförelser av kameror med helt olika objektivförutsättningar). Mitt paradexempel är Digitalfotos test av Canon 40D, Sony A700 och Nikon D300. Nikonkameran utrustades med 17-55mm /2 och Sony A700 hade det sämsta kitobjektivet för 500 spänn. Nikon D300 presterade bäst och fick bäst omdömen men testern vanns av Canon för den var billigast.

Min jämförelse av Sony A200 och A350 har jag inte gjort bara för att jag råkar ha en Sony utan just för att dessa är helt identiska i det som jämförs utom just antalet pixlar och dessas storlek. Jag har gjort det därför att JPEG-processningen använder identisk logik (Logiken i A700 avviker). Det viktigaste är att processorn är av samma typ (CCD) och samma storlek. Det jämförelsen visar är att den skillnaden som 40% fler pixlar gör med brus, DR, kornstorlek m.m. faktiskt är myckt förvånande liten om inte negligerbar praktiskt.

Det jag har haft emot era kvalitativa studier i era bildjämförelser är att ni faktiskt inte vet ett skit om vad som påverkat resultaten. Ni antar att det är antalet pixlar och storleken på dessa men ni vet inget om logiken som respektive kamera eller RAW-konverterare utsätter bilderna för. Hur optimala är algoritmerna för respektive typ av fil? I ett av exemplen i denna tråd trodde åtminstone en av deltagarna att bilderna faktiskt förväxlats. Den mindre brusiga blev helt plötsligt den mer brusiga i ett annat sammanhang - en annan konvertering från RAW till JPEG.

Kjellberg må känna en och annan tillverkarrepresentant. Det gör honom inte till expert på alla aspekter av dessa komplexa sammanhang. I en del fall kan han säkert massor och i en del fall ägnar han sig åt samma namedropping som är vanligt hos vilken groupie som helst. Det finns faktiskt tillverkargroupies också - folk som klänger på tillverkarrepresentanterna för att få några smulor som de kan stoltsera med och bli begapade för i forum som dessa. Det finns sådana megafoner här på F.S för varje tillverkare. "Medlöpare" är användbara idioter sa en gång Lenin. Innan man sväljer vad tillverkarna säjer okritiskt så bör man fråga sig följande: Vem säjer vad åt vem och med vilket syfte.

Jag var på landet i en vecka och kom tillbaka igår och läste igenom vad som skrivits och blev otroligt förvånad att inget hänt annat än att när Mikael inte rådde på John i sin argumentation så kallade han in sin mentor. Sen tillämpade de tillsammans samma metod som under Kulturrevolutionen i Kina på 60-talet (se alltid till att man är en mer i argumentationen). Svara sen helst aldrig på en fråga utan vänta bara på ett nytt tillfälle och upprepa vad du just sagt en gång till.

Hade jag en så skulle jag vilja ge John en medalj som lyckats ge åtminstone en del av oss en ny dimension i dessa stereotypa sammanhang.
det var ett långt inlägg, förklarades inte det med att jpg utläsningen var annorlunda? Dvs olika tillverkare bestämmer vilken kurva och färdig jpg bild som kommer ut från kameran. REPRIS
Har inte d3 bättre förutsättningar till större DR från en rawfil än Sony kameran ?

I övrigt vad John påstår så är väl det under utredning just nu där åsikterna går isär, eller har jag missat något?
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Studioscener från Imaging resource

ISO 1600 CR2 resp DNG. Jag har likställt bildstorlekarna och det är 100% crops med alla färgkanaler. Ingen brusreducering eller skärpning. BTW så är det lite olika exponeringstid i bilderna så enligt Risedals sätt att se är ju ändå resultatet förkastligt.

Länkarna gick visst sönder men fungerar här i sista inlägget:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=92378&perpage=15&pagenumber=12
 
Sten-Åke

du förstår nog inte vilket namn Lars Kjellberg är i fotokretsar här hemma och internationellt, att Lars inte behärskar allt har du rätt i, men leta upp en annan person med så stora kunskaper vad det gäller fotografi från sv/v till dagens digitalkameror, tryckförfarande mm mm som Lars har och presentara honom gärna för oss andra..

Du kan ju starta med att googla på hans namn.
I mina ögon är du utomordentligt fånig just nu.
Sedan visa en test som visar att man kan gå upp med sonykameran till 6400iso med samma bildkvalitet som från D3
 
macrobild skrev:
det var ett långt inlägg, förklarades inte det med att jpg utläsningen var annorlunda? Dvs olika tillverkare bestämmer vilken kurva och färdig jpg bild som kommer ut från kameran. REPRIS
Har inte d3 bättre förutsättningar till större DR från en rawfil än Sony kameran ?

I övrigt vad John påstår så är väl det under utredning just nu där åsikterna går isär, eller har jag missat något?

Min kommentar var generell Mikael. Skildaderna i logik vid JPEG-utläsningen förklarar DR-"mysteriet". Vi är eniga där då och nu. D3 har bättre förutsättningar för att den har en större sensor som John säkert skulle uttryckt det och det avspeglar sig i DR i RAW. Men det Kjellberg gjorde var att göra detta till en ickefråga begränsad snarare av subjektivt tycke och smak snarare än tekniska begränsningar. Det var i denna tråd vi till sist fick dig att anamma ordet förutsättningar istället för "störst är alltid bäst" som du tidigare brukade säja i snart sagt varje bemötande. Jag ägnade hela mitt deltagande i den tråden till att försöka få främst dig att inse att det finns andra faktorer som kan påverka både vad som hamnar i filerna än pixelstorleken. Jag är ofta misstänksam mot monoteism i alla former oavsett trossats.

Jämförelsen av Sony A200 och A350 valdes därför att den isolerade alla andra faktorer från pixel och sensorfrågan. Ingen annan jämförelse som jag har läst har valt den ansatsen. Fördelen är att samtliga DIWA:s olika nyckeltal kan jämföras mellan dessa systermodeller och den enda skillnaden är just antalet pixlar. Att jag negligerade A700 i sammanhanget berodde på att den använder en annan sensorteknik och en annan processlogik än de andra modellerna.

Jämförelsen i samtliga nyckeltal visar mycket små skillnader mellan dessa kameror trots en skillnad i antalet pixlar på 40%. Skillnaden är någon enstaka procent. Det var bara det jag ville ha sagt.och att det kan finnas väldigt starka skäl för tillverkarna (andra än prestanda relaterade till storlek på processorn (snarare än storleken på pixlarna nödvändigtvis) att få oss att köpa mer och dyrare kamera än vi behöver. Det tillverkarna så snabbt som möjligt vill åstadkomma är ett paradigmskifte där användarna tvingas paniksälja sina APS-C specifika objektiv och köpa upp sig på nya istället (inte nödvändigt av optiska skäl utan därför att de inte tecknar ut hela 24x36mm sensorytan som gamla hederliga analoga objektiv gjorde och fortfarande gör). En uppgradering till FF kommer vara rena bingon för tillverkarna för att köparna kommer i stor utsträckning tvingas köpa både nya objektiv och kamerahus.

En del må ha argument som möjlighet till större sökare, kortare skärpedjup och äldre fotografer kan tryggt luta sig mot att 35mm brännvidd återigen är något man är van vid och inte något annat X nån faktor av nåt slag. Men väldigt många kommer köpa FF därför att alla tillverkarnas megafoner trumpetat ut detta på ofta tvivelaktiga grunder.

Jag har vänt mig mot ryggmärgsreflexerna i en massa forum kring detta med fler pixlar på samma yta. Ingen har talat om hur mycket sämre det är bara att enda lösningen är att köpa en FF. Min jämförelse ger en tumregel för alla nyckeltal vad 40% fler pixlar gör med dessa nyckeltal, vare sig det är brus, DR, kornstorlek eller upplösning. Jag skrev ut alla DIWAS diagram för dessa kameror och lade dem vid varann och förvånades.

40% fler och mindre pixlar gör marginell inverkan på samtliga nyckeltal på det sätt som DIWA mätt dem förutsatt att jämförda sensorer har samma yta, precis som John sagt. Det är ett starkt klargörande för mig i dessa frågor. Det var det jag försökte få dig att titta på och komma tillbaka till mig om då och det är det jag ville att du skulle titta på nu men du har inte läst mina siffror vad jag förstår och du har inte kollat på DIWA och jämfört de modeller jag bett dig jämföra. Kurvorna är nästan identiska Mikael mellan dessa kameror och det är därför jag är helt övertygad om att Sony använder exakt samma logik i dessa två kameror. Det enda som skiljer är storlek på pixlar och antalet pixlar.

Jämför gärna bilder men glöm inte bort att det behövs andra data för att förklara skillnaderna än jämförelsebilderna i sig (det säjer jag till Lennart också). Det håller inte att rapa att det är nog skillnaderna i pixelstorlek och sen negligera skillnaderna i yta mellan APS-C och FF. Mitt bidrag i denna debatt är att i ett exempel isolera allt annat än just storlek på pixlar och skillnaderna i antal. Min slutsats avviker ej från Johns som jag uppfattat den.

Tack John för att jag äntligen fick ut gruset ur dojan! Lysande bidrag. Det viktigaste jag läst på länge.
 
detta var betydligt trevligare att läsa, kan vi återkomma med frågan angående flera små men till antalet flera pixlar på en given sensoryta då jag fortfarande inte förstår Johns resonemang angående enskild pixels signalnivå , om det skall vara pixelbinning eller ej.John har ju även svarat att en större pixel har förutsättningar för högre signal och mindre brus i tråden.
Jag väntar också på svar från Lars "gamle" vän som har varit Dalsas sensorexpert och som jag tror har förutsättningar att ge ett definitivt svar på frågan..
 
macrobild skrev:
Sten-Åke

du förstår nog inte vilket namn Lars Kjellberg är i fotokretsar här hemma och internationellt, att Lars inte behärskar allt har du rätt i, men leta upp en annan person med så stora kunskaper vad det gäller fotografi från sv/v till dagens digitalkameror, tryckförfarande mm mm som Lars har och presentara honom gärna för oss andra..

Du kan ju starta med att googla på hans namn.
I mina ögon är du utomordentligt fånig just nu.
Sedan visa en test som visar att man kan gå upp med sonykameran till 6400iso med samma bildkvalitet som från D3

Mikael jag får väl stå ut med att du tycker att jag är utomordentligt fånig t.o.m. Jag är gammal och med ålderns rätt förbehåller jag mig rätten att respektera folk utifrån vad de torgför snarare än för att de har ett namn. Det finns så många kännigendisar idag och allt färre imponerar på mig om jag ska vara ärlig. Så är det väl att leva allt längre. Ju längre man hör samma kännigendisar öppna munnen ju större är ju chansen att man blir besviken. Jag vet vem han är Mikael och jag använder också Photodo.

Jag tycker främst du och i mindre grad han själv varit ganska aggresiva i ert sätt att återta er rubbade hegemoni. En del av er argumentation har fler än jag upplevt som delvis ohederlig. Det tog väl lång tid för din mentor att göra sin pudel (i genomgången av de punkter John ställt upp) och lyssna på vad John egentligen hade att säja.

Jag väntar fortfarande på att du läser min jämförelse ovan och försöker ge mig en förklaring till varför kurvorna i mina jämförelseexempel är praktiskt taget identiska när antalet pixlar ändå är 40% högre på den sensor som har flest (i princip allt annat lika).
 
elbe skrev:
Ja, jag konstaterar, efter Kjelbergs senaste inlägg, att den här frågan kräver mer kunskap än någon här på FS kan bistå med samt att det är myckelt enkelt att i teorin skapa något som i praktiken kan vara väldigt komplicerat och kostsamt idag att utföra för att få samma resultat som från dagens dslr...där svårigheten stiger med ökande iso-tal.

Praktiska test av Risedal, mellan två olika APS-C dslr-kameror med samma typ av sensor men av olika tekniker och med olika mängd pixlar, har oxå visat svårigheten att utnyttja den extra mängden pixlar.

Vidare så är jag nöjd med runt 10 Mpix på en APS-C kamera och runt 16 Mpix på en 24x36. Ansluter mej även till Lennarts praktiska erfarenheter här.

Såg att en av Kjellbergs länkar till Albert Theuwissen ovan även innehåller några kurser i sensorteknik under hösten och våren. Kanske hög tid för oss mest aktiva i den här tråden att vi anmäler hos dit?...

/Leif

Jomenvisst! Det jag har lärt mig från denna tråd är hur lite jag i själva verket vet om ett komplext ämne.

Jag håller med dig reservationslöst. Inte för att du delar åsikterna jag framfört genom praktiska erfarenheter utan för att du påminner mig om att det är bedrägligt att veta lite om mycket och inskränkt att veta mycket om lite.

Egentligen har väl många inlägg varit varken helt rätt eller helt fel. Många har varit väldigt subjektiva. Precis som när man diskuterade olika filmers egenskaper.

På Hedenhös tid kom en annan fotograf och jag på en blaska i gräl om vilken film vi skulle ha som standard. Jag sade Tri-X, han sade Ilford HP5 och jag skydde Ilfordfilmen som pesten. Dels för att den nominella känsligheten inte stämde (låg minst 1/3 EV minus) och dels för att jag fick skitresultat med den vid pressning o framkallning i High Sensitive.

När de färdiga kopiorna låg för att gå till repro upptäckte vi att våra bilder hade nästan identiska gråskalor och korn. Ändå föredrog han ofta att kopiera på en m j u k a re gradation än jag som körde Tri-X.

Varför? Vi körde ständigt olika framkallningstider, exponerade olika vid bildtagningen, hade olika spädning på pappersframkallaren etc.. etc..

Är det egentligen så olika förfarandet som kan inträffa när 2 olika fotografer genom att "köra sin grej" vid rawkonverteringen och exponeringen ändå kommer till liknande resultat med 2 ganska olika sensorer.

Är det månne en liknande fenomen Pihl vill beskriva för mig så förstår jag honom även om mina åsikter i mångt o mycket sammanfaller med Risedals.

Och min käre trätobroder Sändh kan verkligen sätta fart på tangentbordet. Vill bara påpeka för honom att jag inte låter mig köpas att bli medlöpare. Idiotisk kan jag vara, men inte någon duktig idiot som lånar ut min penna/tangentbord att tjäna som megafon åt andra. (Och det tror jag du vet, Sven-Åke?).

Vill ändå lära mig mer om detta ämne. Hur, var och när går kurserna du nämnde, Leif?

Mvh/Lennart

...som om någon dag åker iväg på semester och funderar på att lämna laptop hemma.
 
macrobild skrev:
detta var betydligt trevligare att läsa, kan vi återkomma med frågan angående flera små men till antalet flera pixlar på en given sensoryta då jag fortfarande inte förstår Johns resonemang angående enskild pixels signalnivå , om det skall vara pixelbinning eller ej.John har ju även svarat att en större pixel har förutsättningar för högre signal och mindre brus i tråden.
Jag väntar också på svar från Lars "gamle" vän som har varit Dalsas sensorexpert och som jag tror har förutsättningar att ge ett definitivt svar på frågan..

Jag lär mig Mikael eller kan kanske om jag verkligen vill. Frågan står kvar!
 
Gutta skrev:
Det inlägg där Bengt väljer att jämföra två kameror som kanske är mer lika varandra i konstruktion och uppbyggnad än vad pentax och canons kameror är...Men spela dum du när det passar dig. Det har du gjort så bra de senaste 20 sidorna så...

Nu gav jag mig in i tråden trots att jag försökt låta bli så länge...Jag låter dig Mikael få sista ordet i denna begynnande batalj då jag vet att det är väldigt viktigt för dig. Men innan jag lämnar detta därhän vill jag påtala att jag tycker John gjort ett hästjobb som orkat argumentera med dig och Kjellberg. Vidare tycker jag de två pudlar som är gjorda i tråden får tala för sig själva. För att förtydliga så är pudlarna gjorda av DIG Mikael och av din medkombatant Kjellberg. Kjellbergs på ett elegant och mycket trevligt sätt. Din på ett mycket glidande och icke erkännande sätt.
Tack John för att du belyst detta på ett mycket bra och förtjänsfullt sätt.

Bengt, dina inlägg är alltid lika roliga att läsa! Ett stort mått av humor blandat med mycket kunskap och ödmjukhet.

Tack men du har nog blandat ihop mig med min kusin Bengt. Har är också en sån som tillskillnad från mig verkligen har ett namn. Så fort nån medelålders medmänniska får veta att jag heter Sändh så drar de nån sup eller snuskvisa. Den gamle trubaduren Bengt är förmodligen mer känd bland landets åldrande befolkning än t.o.m Lars Kjellberg. Han är dessutom helt säkert en bättre fotograf än jag men så har han ju tränat 10 år längre och dessutom är han mer allmänbildad än de flesta jag känner (vad nu det egentligen må stå för).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.