Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
http://www.diwa-labs.com/wip4/test_result.epl

Jag har kollat två kameror på DIWA som är väldigt lika i konstruktion. De ska ha samma typ av Sony CCD-sensorer och samma BIONZ-processor. Det som skiljer är att den ena har 10 megapixel (Sony A200) och den andra (Sony A350)14. 40% fler pixlar vad gör det med DR och brus?. Även om DIWA:s test är i JPEG, så är förmodligen dessa kameror ganska väl jämförbara. Båda kamerorna har dessutom testats med exakt samma objektiv. Mycket närmre är det svårt att komma rent tekniskt.

Jag har tagit DIWA:s mätresultat för DR och Noise(brus) och beräknat ett genomsnitt av de 4 mätvärdena (Röd, grön, blå och gul) för varje ISO-nivå. Efter det har jag jämfört DR och brus mellan A200 och A350 på varje ISO mellan 100 och 3200. Sen har jag även kollat relationen mellan 100 och 400 (bas ISO) samt ytterlighetsvärdena ISO 100 och 3200 för varje kamera.

DR A200-A350:
A200 har som förväntat en aning bättre värden än A350. Kurvorna ser identiska ut men ligger en aning högre för A200. Kollar ni i testen ser ni att DR ökar markant på 1600 till följd av brusreduktionen sätts in först där och DR är klart bättre på 1600 än 800. Skillnaden mellan uppmätta värden mellan kamerorna är: 100-4,5%, 200-4,2%, 400-3,11%, 800-2,2%, 1600-7,5%, 3200-5,5%.

Jämför man DR i A200 med sig själv så ser man att:
diff mellan 100 och 400 är 6,4%
diff mellan 100 och 3200 är 22,2%

Motsvarande siffror för A350 är:
diff mellan 100 och 400 är 5%
diff mellan 100 och 3200 är 23,3%

Slutsatsen som jag drar av detta är att skillnaden på bas ISO är störst på ISO 100 och avtar mot 400. Det handlar om knappt 5% som värst. Skillnaden är däremot avsevärt mycket större mellan ISO 100 och 3200 i respektive kamera än avvikelserna mellan kamerorna.

Kollar man bruset på samma sätt så får man följande (texten kan hållas nästan identisk:

Brus A200-A350:
A200 har som förväntat en aning bättre värden än A350. Kurvorna ser identiska ut men ligger en aning högre för A200. Kollar ni i testen ser ni att bruset minskar markant på 1600 (högre värden=bättre) till följd av brusreduktionen sätts in först där och bruset är klart bättre på 1600 än 800. Skillnaden mellan uppmätta värden mellan kamerorna är: 100-1,3%, 200-2,21%, 400-2,1%, 800-3%, 1600-5,6%, 3200-4,8%.

Som ni sker är skillnaderna i brus mycket marginellt. Det handlar om ett par procent på bas ISO och en aning mer men alltid under 5% ända ut till ISO 3200. Jag trodde nog att skillnaden skulle vara mer markant.

Jämför man brus i A200 med sig själv så ser man att:
diff mellan 100 och 400 är 11,5%
diff mellan 100 och 3200 är 25%

Motsvarande siffror för A350 är:
diff mellan 100 och 400 är 12%
diff mellan 100 och 3200 är 29,3%

Slutsatsen som jag drar av detta är att skillnaden i brus på bas ISO är minst på ISO 100 och och ökar mycket marginellt mot 400. Det handlar om 1% och är inget att bråka om en gång. Skillnaden är däremot avsevärt mycket större mellan ISO 100 och 3200 i respektive kamera än avvikelserna mellan kamerorna.

Skillnaderna mellan kamerorna när det gäller DR är som sagt små och de är ännu mindre när det gäller bas ISO speciellt men ökar en aning på höga ISO. Skillnaden i antalet pixlar var alltså 40% på samma sensoryta.

Skillnaderna är en aning större när det gäller DR än brus, vilket kanske är något förvånande för alla som ryggmärgsreflexmässigt helt dömt ut de nya små pixeltäta sensorerna brusmässigt och DR-mässigt. Viktigt här är att jämförelsen sker på lika stora sensorer. Det här är det närmaste jag kommit i att jämföra äpplen med äpplen. Sony A200, A300 och A350 är i princip identiska rent tekniskt. Det enda viktiga i detta sammanhang som skiljer är att A200 och A300 har 10 Mp och A350 har 14.

Hej Sten-Åke!

Det var ju ingen kortis du skrev direkt, men vi har ju skrivit långa drapor tidigare i etikforum o dyl.

Jag har lite svårt att dra några "absoluta" slutsatser efter att läst ditt inlägg. Men jag ska försöka.

1/Jag har alltid invändningar mot sådana här siffror när nuffrorna inte utgår från nakna rawbilder. Kamerornas interna processer gör ju saker med bilderna som är svåra att tolka.

2/ Sony A200 använder mycket stark brusreducering av luminansbruset. Sannolikt gör A350 det också.

3/ Procentsatserna som anges är förbluffande låga i vissa fall om man tar i beaktande den stora pixeldifferensen.

4/ DR högre hos A200 ser jag som självklart vid beaktande av nämnda pixeldifferens.

5/ Punkt 1 stör mig dock så mycket i mitt tänkande då jag inte har någon större teknisk utbildning (det får man inte när man spelat rock hela sin studietid och dessutom bara läst humaniora).

6/ Kort sagt vill jag se rawbilder utan brusreducering.

7/ Alltså utmynnar min ovetenskapliga konklussion i att vi inte har sett slutet på APS-C sensorns utveckling och att det i framtiden kommer att uppnås resultat vi knappast kan förutsäga.

Det hela beror på vad vi själva accepterar som en bra kamera plus givetvis vad fabrikanterna tycker att vi ska acceptera som en bra kamera. Väldigt många "av den stora massan" tycker det är ok med mobiltelefonbilder. Sedan finns vi som ställer lite större krav. Som vanligt blir det som säljer som kommer att dominera. Majoriteten Genomsnittsköparen frågar: "Hur många pixlar och hur lång zoom". De som fotograferar som största hobby/passion eller yrkesmässigt är inte i majoritet vad jag förstått.

För mig är hela diskussionen väldigt intressant på grund av de bilder jag föresatt mig att skapa.

Icke desto mindre är jag i mångt och mycket en back-to-basic tänkare. Jag VET när jag har rätt kamera i handen och försöker lära mig leva med just den. Har gjort misstaget att göra mig av med en kamera som på högiso tog tog så förfärliga bilder att de såg ut som krackelerad mosaik med färgflammor. Men den hade möjlighet att plåta ner till iso 6 med och hade en utsökt högdagerteckning samt en skärpa som man bara inte ser idag då den saknade AA-filter. Helt okej upp till iso 320. Den var långsammare än en snigel som kröp i tjära, ergonomin var förfärlig etc.
MEN jag saknar den väldigt mycket eftersom jag lärde mig behärska den och jag kunde alltid förutse resultatet. Gick att plåta IR med den också.

Men jag i behov av en kamera som presterar bra i lågiso och högiso med hög DR och där pixlarna tål att "tänjas" vid interpolering för att fixa stora printningar eller utsnitt.

Därför är denna tråd så intressant. Ännu så länge finns mig veterligen inte bland APS-C sensor dslr någon kamera som fixar det.

Så jag vill ssv nog se resultatet från rawfiler först.

Ha det bra så länge/Lennart

Photocon skrev:
Det hela beror på vad vi själva accepterar som en bra kamera plus givetvis vad fabrikanterna tycker att vi ska acceptera som en bra kamera. Väldigt många "av den stora massan" tycker det är ok med mobiltelefonbilder. Sedan finns vi som ställer lite större krav. Som vanligt blir det som säljer som kommer att dominera. Majoriteten Genomsnittsköparen frågar: "Hur många pixlar och hur lång zoom". De som fotograferar som största hobby/passion eller yrkesmässigt är inte i majoritet vad jag förstått.

Av Canons 24,6 miljoner tillverkade kameror 2007 var 3,18 miljoner systemkameror. Jag tror dock en mycket stor del av dessa alltid kommer ha originalobjektivet ur kartongen monterat, och att de som bryr sig om att köpa mer objektiv och tillbehör är ganska få.

När jag rör mig bland "svenne"-turisterna i centrum här så ser man massor av 350D, 400D, 450D och vad nu t ex Nikons motsvarigheter heter, och nästan alla har det objektiv som kom med kameran, inget motljusskydd och aldrig nån extern blixt. Mer avancerade kameror är inte så vanliga. För några veckor sen såg jag dock ovanligt nog en tjej med ett stativ till kameran. Det är t o m så att de få som tycks plåta som hobby ofta hejar på mig när dom ser mina grejer. Foto som hobby är trots allt fortfarande ingen massrörelse.

macrobild skrev:
Nikon har 54% av marknaden i sverige =vad det gäller SLR det senaste 1/2 årets mätningar.

Undrar hur många av dom som köps som utpräglade hobbykameror?

Det börjar snabbt bli många Nikon-kameror synliga ute. Det märks tydligt att det är inne med SLR även bland dom som vid köpet egentligen inte är så där värst fotointresserade, vilket ju är potentiellt bra för återväxten i fotohobbyn. Dessutom ger de frekventa modellbytena att begagnatpriserna blir bättre och bättre. Också bra för återväxten.

:)

macrobild skrev:
Nikon har 54% av marknaden i sverige =vad det gäller SLR det senaste 1/2 årets mätningar.

Förvånar mig inte det minsta. Satt just och kollade en D3-bild på 6400 iso direkt ur kameran plåtad som raw+jpg. Visserligen med normal brusreducering i kameran. Jpegbilden hade i princip inte behövt bearbetas utan bara sänts till en blaska. Såg ut som D2X-bild tagen på iso 800 som bearbetats i rawkonverteraren. Rawbilden behövde man inte göra mycket med. Var längesen man upplevt en kamera som så komplett.

Jag hade ett par frågor till dig ang Fuji-sensorn i S5 om hur pass stora printar det gick att göra som var blev bra. Gäller iso 100-800. Går bilderna att interpolera upp lika bra som 40D, D200/D300 till exv 80x90? Andra för- o nackdelar?
Det är ju trots allt tal om en ganska unik sensorkonstruktion.

Lennart

Lennart

Varför tror du scanpix vid sin utvärdering blev så förtjusta i Nikon så att de bytte ut all Canon utrustning mot Nikon.Bara Norge håller kvar Canon än så länge.
Bättre resultat ut från kameran, bättre resultat vad det gäller keepers , antal skarpa bilder.Överföra trådlöst, behövs ingen tekniker med för att få det att fungera mm mm
Just nu är det Nikon som seglar i medvind.Vilket jag kan känna är skönt då Canon har varit allt för stöddiga de senaste åren.
Och det sprider sig, 14-24 har brutit mark för Nikon, vad har Canon?
Långa telen?Canons paradgren. Nikon har kommit med ett antal nya, har en kompis/kollega som är först med 600/4 i Sverige, svinskarpt, lätt, och bra IS/VR .

Senast ändrad:
Mikael. varför jag tror det? Jag vet för jag har svaret på min skärm: 1 sportbild på iso 3200 som inte brusar så man tänker på det alls. Ser ut som iso 400 och färgerna nästintill perfekta.

Därtill en bild på iso 200 från ett museum som är kusligt naturtrogen. En skulptur i 8 olika blå nyanser som D3 återger perfekt i blandljuset.

Detta är vad jag kallar "bevis" på större pixlars överlägsenhet.

Antar därför att Canon är illa ute om man inte svarar. Speciellt när D700 kommer.

Lennart

macrobild skrev:
Nikon har kommit med ett antal nya, har en kompis/kollega som är först med 600/4 i Sverige, svinskarpt, lätt, och bra IS/VR .
Lätt? Jovisst, det väger faktiskt hela 300 g mindre än Canons motsvarighet. Dvs bara 5,06 kilo.

Tillbaks till kärnfrågan

I går satt jag med Otto Widmark och diskuterade binning och MTF. Hur många pixlar behövs egentligen? Vad vinner man på att binna (skånska för binda;-) ihop flera pixlar? Jag beslutade mig för att skicka några frågor till Albert Theuwissen
www.cei.se/instructors/theuwissen_albert.htm. Tyvärr så är han på semester och bad att få återkomma senare. Han lät dock meddela att mina frågor kräver långa svar och att det är stora skillnader mellan CCD-binning och CMOS-binning.
Jag återkommer senare om resonemang kring objektivens upplösning i relation till sensorupplösningen.

Photocon skrev:
Förvånar mig inte det minsta. Satt just och kollade en D3-bild på 6400 iso direkt ur kameran plåtad som raw+jpg. Visserligen med normal brusreducering i kameran. Jpegbilden hade i princip inte behövt bearbetas utan bara sänts till en blaska. Såg ut som D2X-bild tagen på iso 800 som bearbetats i rawkonverteraren. Rawbilden behövde man inte göra mycket med. Var längesen man upplevt en kamera som så komplett.

Jag tror du missar den stora biten i dit resonemang. Den stora mängden kameror som säljs nu är ersättare för t ex de 300D och 350D som anses behöva ersättas. Man ser inte många kameror i de högre prisklasserna, mest D40 och D60, och Nikon har lyckats bra med både marknadsföringoch teknik på sina "billigare" kameror. Jag tror dock att marknadsföringens roll överväger och även design spelar in stort i Nikons framgång. Fast trevliga kameror är det ju, och att jag råkar ha en Canon breror på att jag behövde använda bl a redan existerande blixt och en del annat. Utan den anledningen var inte valet av Canon självklart ens för ett år sen.

fjalstal skrev:
Jag tror du missar den stora biten i dit resonemang. Den stora mängden kameror som säljs nu är ersättare för t ex de 300D och 350D som anses behöva ersättas. Man ser inte många kameror i de högre prisklasserna, mest D40 och D60, och Nikon har lyckats bra med både marknadsföringoch teknik på sina "billigare" kameror. Jag tror dock att marknadsföringens roll överväger och även design spelar in stort i Nikons framgång. Fast trevliga kameror är det ju, och att jag råkar ha en Canon breror på att jag behövde använda bl a redan existerande blixt och en del annat. Utan den anledningen var inte valet av Canon självklart ens för ett år sen.

Du har förmodligen rätt i vad du skriver, men det du replikerar på var ett svar till Risedal som i sin tur var en följdfråga till varför Scanpix slängt ut sitt Canonsystem sedan Nikon D3 introducerades.

De billigare kamerorna utnyttjar ofta samma teknik som yrkes/semiproffsmodellerna och är lite klenare byggda. Personligen tror jag att Nikons vändning påbörjades när D200/D80 och sedermera D40x kom ut på marknaden. Då verkade "Canon" slumra tryggt vilket straffade sig. Och det är ju, precis som du skriver, sannolikt en konsekvens av hård marknadsföring och design.

Till skillnad från dig, var valet av Canon helt självklart för mig ända sedan 2003 då jag bytte mitt digitala Nikonsystem mot Canon p g a att Canon då verkligen hade överlägsna sensorer och bildprocessorer.

Nu är det inte alls självklart längre. Och det är otroligt bra för konsumenterna i gemen. Det går att köpa 3 Nikon D60 för vad en Canon 20D kostade för drygt 3 år sedan. Och D60 är en ganska duktig liten kamera som med en vettig optik fixar verkligt bra bilder om fotografen har bra motivseende. Även om den inte är lika rapp och hållbar som en 20D.

Å andra sidan anser jag att Canon har en vinnare i 40D som med ett pris på 9000:- jäklas med med alla på marknaden förekommande och ofta mycket dyrare semiproffskameror med aps-c sensor.

Sedan kan ju diskutera hit och dit vilken kamera som är bäst för stunden. Det är ju, som du själv anger, så att har man byggt upp ett system med tillbehör till ett vissat märke så byter man ju inte hur som helst.

Vi är helt överens om att marknaden kommer att domineras av mindre dslr i ökande omfattning framöver och att större delen av målgruppen fullständigt struntar i vad som diskuteras på den här tråden.

Där spelar en halvfalsk marknadsföring stor roll. Den har tutat i folk att fler pixlar är måttet på en kameras kapacitet.

Lennart

Photocon skrev:
Där spelar en halvfalsk marknadsföring stor roll. Den har tutat i folk att fler pixlar är måttet på en kameras kapacitet.

Fast visst ligger det en del i argumentet. De flesta ser inte CA eller brus så som de mer intresserade, men att kunna skriva ut riktigt stor uppskattas vid de få tillfällen dom gör det. Jag har inte hjärta att berätta för dom att en interpolerad bild från färre MP och bättre optisk kvalitet oftast ger bättre resultat än umptielva MP med de billiga kit-objektiven. Folk gillar sina prylar och jag vill inte vara negativ.

Fast att försöka förklara det där med betraktningsavstånd verkar stört omöjligt på många. Det tror jag är marknadsföringens fel. Folk tror helt enkelt inte att en 4 MP-bild går att dra upp till 2 meter, även om resultatet ska ses på några meters avstånd.

fjalstal skrev:
Fast visst ligger det en del i argumentet.

Just vad jag menar med halvfalsk marknadsföring. Har sagt det innan och upprepar att det finns inget som är så svårt att få död på som en gammal lögn som innehåller ett visst mått sanning.

För här handlar det om något som från början var mer sanning än lögn. De första riktigt användbara tunga proffs-dslr som verkligen gick att använda (utan för låååång slutarfördröjning) var Nikon D1 med 2,7 mp på en crop 1,5x sensor och Canon 1D med 4,1 mp på en crop 1,3x sensor. Ingen kan väl rimligen förneka att lyftet till 8,2 mp, cmos-sensor på 1DMkII verkligen gjorde kameran bättre i alla sammanhang: Utan att förlora i snabbhet,mindre brus och högre upplösning, mindre moiré och ändå högt DR.

Samtidigt hade kompakten Canon G4/G5 varit i bruk ett tag med sina 4 resp 5 mp och ljusstarka objektiv. De var ju ett lyft från 2 mp också.Dessutom kunde plåta i raw.

Finns väl fler exempel, men dessa får räcka. Vill bara påvisa att sanningen ang pixlar därefter blivit en lögn med en halvsanning i. För oavsett att det gått snart 5 år sedan dess har inte fler pixlar tillfört något dramatiskt. Tvärtemot i vissa fall. En milstolpe kom dock 2005 med Canon 5D men här handlade det om stora pixlar på en större yta vilket gav en bra upplösning och suveränt lågt brus.

På aps-c sensor verkar det mesta slå i taket redan vid 10-12mp, medan 12-14mp på en FF-sensor för närvarande verkar vara det optimala om man ska ha bra DR, lågt brus etc. En 12mp FF-sensor har samma densitet som en 6mp aps-c sensor.

Tittade på mina gamla filer från en 10D som hade 6mp. Med den ökade kunskap man skaffat genom åren om rawhantering går det ju att krama ut extremt högupplösta bilder ur den kameran som är svår att skilja från 8,2 mp som i sin tur är svår att skilja från 10 mp. Och vi har ju sett här på tråden vad som hänt i differensen mellan 10 o 14 mp på en aps-c. Knappast till den senares fördel.

Men kamerornas förmåga att internt processa bilderna har ju blivit bättre och sensorernas förmåga att ta emot mer ljus likaså.

Men fler pixlar är bättre till en viss gräns. Så långt är det sanning. När den gränsen passerats för resp kameratyp blir det falsk marknadsföring.

Lennart

Egentligen borde det stå både på kamerakartonegn och i manualen till ett kamera/objektivkit typ:
OBS Dessa 12 (eller 14) mp kan inte utnyttjas med medföljande 18-55/3.5-5.6 objektiv utan vi rekommenderar isåfall xxxxx-objektiv för 10.000:- och kameran på stativ samt att lägre iso används,

Eller det bästa: Att sälja kit där optik och sensor förmår matcha varandra bra. Det blir förstås dyrare, men sannare.
Kan också bli billigt om man säljer en 6mp dslr med 18.55/3.5-5.6 där matchningen stämmer hyfsat.

Men sannolikt vet marknadsförarna om att majoriteten skiter i detta eftersom de flesta köparna av instegs-dslr idag inte utgörs av djupt intresserade hobbyfotografer ytan folk som anser att "en kamera ska man ha med måååånga pixlar".

Kanske blir lite OT skriva detta i det här forumet eftersom de som läser det just är intresserade och kunniga fotografer. Ber om ursäkt i så fall.

Mvh/Lennart

Studioscener från Imaging resource

ISO 1600 CR2 resp DNG. Jag har likställt bildstorlekarna och det är 100% crops med alla färgkanaler. Ingen brusreducering eller skärpning. BTW så är det lite olika exponeringstid i bilderna så enligt Risedals sätt att se är ju ändå resultatet förkastligt.

K20D

http://i208.photobucket.com/albums/...pix/pentax2.jpg

40D

http://i208.photobucket.com/albums/...rpix/canon1.jpg

K20D

http://i208.photobucket.com/albums/...pix/pentax1.jpg

40D

http://i208.photobucket.com/albums/...rpix/canon2.jpg

Ja, jag konstaterar, efter Kjelbergs senaste inlägg, att den här frågan kräver mer kunskap än någon här på FS kan bistå med samt att det är myckelt enkelt att i teorin skapa något som i praktiken kan vara väldigt komplicerat och kostsamt idag att utföra för att få samma resultat som från dagens dslr...där svårigheten stiger med ökande iso-tal.

Praktiska test av Risedal, mellan två olika APS-C dslr-kameror med samma typ av sensor men av olika tekniker och med olika mängd pixlar, har oxå visat svårigheten att utnyttja den extra mängden pixlar.

Vidare så är jag nöjd med runt 10 Mpix på en APS-C kamera och runt 16 Mpix på en 24x36. Ansluter mej även till Lennarts praktiska erfarenheter här.

Såg att en av Kjellbergs länkar till Albert Theuwissen ovan även innehåller några kurser i sensorteknik under hösten och våren. Kanske hög tid för oss mest aktiva i den här tråden att vi anmäler hos dit?...

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar