papi skrev:
Jag tror inte du kan styrka din tes baserat på testrsultatet från ett objektiv. I övrigt är det ju preceis det jag skriver att det krävs riktigt bra objektiv för att matcha sensorn i K20D. Pentax primes tex.
150 fler linjepar än D300 horisontellt är faktiskt runt 7 % bättre upplösning.
Systegluggen från Tokina finns testad på photozone och den inte tillhör absoluta toppskicktet står klart.
För att för att bemöta ditt dravel om troende fanatism etc så är det faktiskt så att jag inte anser min Pentax tillräckligt bra och fotograferar därför även med Olympus och Sony. och hade stått Canon på den för mig bästa kameran hade jag använt den. Hur många system nävnder du?
Jo, jag anser att det styrker min tes som går ut på att de flesta objektiv inte matchar de pixeltätaste sensorerna när det gäller upplösning.
Att sedan en glugg ur Pentax sortiment för 8000:- c:a inte fixar det talar för sig självt liksom att K20D säljs i kit med optiker av "lägre" klass än just 16-50/2.8 DA.
Men oavsett systermodellen från Tokinas omdömen: Varför testas inte kameran med en typ en fast macroglugg isåfall?
Vad jag upptäckt rent praktiskt och inte läst mig till är att en kameras grundegenskaper (både bra och dåliga) märks oavsett vilken optik man använder. Bättre optik förstärker bara såväl kamerans förtjänster och brister.
Sedan tycker jag intensivt illa om när någon avfärdar andras åsikter som "dravel". Dessutom underströk jag ett citat (vilket jag angav) från en annan forumdeltagare. Vill du debattera med mig får du hyfsa språkbruket. Annars blir inläggen obesvarade.
Du skriver att du inte anser din Pentax tillräckligt bra. Tråkigt! Men varför använda Olympus och Sony då också när du ganska starkt antyder att en bättre optik gör Pentaxen rättvisa? Är det inte bättre att lägga pengarna på sådan istället för 2 ytterligare system?
Vet inte vad för relevans frågan om hur många system jag använder har. Men okej, jag använder huvudsakligen Canon, men har också ett litet sidosystem av märket Nikon. Orsaken till att jag då och då använder Nikon är att jag har en skadad högerarm (obotligt) som påverkar nerverna i höger hand. Nikons ergonomi är ibland bättre för mig än Canons. Beror på vilka fotograferingsituationer det handlar om.
Det var därför jag också testade Pentax som med grepp låg bra till ergonomiskt för mig. Tyvärr blev jag mycket besviken på K10D:s bildresultat. Kameran har/hade många unika finesser. Synd att Pentax intekunde gjort den mer komplett.
Lennart