Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Ni som påstått att andra testresutat visat bättre brusblid för 40D på ISO 1600. Igen, var finns dessa rawtester att beskåda?

Har du högre signalnivå = fler utlästa elektroner på 3200iso så har du det även på 1600,800, 400 osv.
 
macrobild skrev:
Har du högre signalnivå = fler utlästa elektroner på 3200iso så har du det även på 1600,800, 400 osv.

Det var ju inget svar på frågan men hur vet du att signalnivån är högre och inte att brusnivån alstrad i någon krets är det? Olika stereoförstärkare ger tex olika mycket brus ut med samma insignal.
 
macrobild skrev:
Har du högre signalnivå = fler utlästa elektroner på 3200iso så har du det även på 1600,800, 400 osv.
För det första så domineras bruset i lågdagrar av läsbrus, så antal utlästa elektroner har mindre betydelse i det sammanhanget. För det andra kan detta läsbrus mycket väl variera mellan olika ISO, eftersom det beror på förstärkarkonstruktionen och vilka optimeringar man har gjort. Jag har ingen aning om hur K20D beter sig, men gör nu ett test på ISO 1600 så blir det åtminstone tyst på den här delen av debatten.

För det tredje får jag inte dina uppladdningar på egoshare att fungera. Jag har gott om plats och bandbredd och kan lägga upp alla bilder om du vill. Säg till i så fall.
 
Det skulle förvåna mig om Mikael lyckades övertyga Patrick i frågan. Det blir lite som att höra en ateist diskutera Guds eventuella existens med en religiös. Är man djupt troende brukar det inte räcka med logisk argumentation, tron ligger liksom inte på den logiska nivån. Och mycket få låter sig övertygas mot sin egen vilja. Men för all del, en underhållande tråd för alla oss andra.
 
macrobild skrev:
Har du högre signalnivå = fler utlästa elektroner på 3200iso så har du det även på 1600,800, 400 osv.
Verkar ganska självklart, men jag funderar på om det kan vara hela sanningen om pentaxens sämre egenskaper vid låg ljusintensitet. Pixelstorleken skiljer väl inte så förfärligt mycket?

Samma förhållande råder för övrigt även inom den analoga fotografin, vid sv/v film tex måste varje korn träffas av en viss ljusmängd för att "aktiveras" oberoende av storlek, och iom att ett större korn beroende av sin yta träffas av mer ljus blir filmen också ljuskänsligare. Detta innebär även att skuggpartier inte sotar igen lika lätt med en film som har ett högre iso = större korn (eller större pixlar för den som vill).
 
Senast ändrad:
Skulle vara intressant att se en test där man underexponerade ett ganska grovt linjeraster med olika ei för att utröna hur långt ned man fortfarande får acceptabel upplösning i skuggpartierna. Om man dessutom gjorde linjerna i olika färger borde en direkt jämförelse mellan olika kameror vara lite lättare.
 
papi skrev:
DPR har kommit fram till att K20D har lite bättre upplösning än D300. 2250:2250 vs 2200:2100. (testat på f7 som största öppning enlig dpr)

Foto mätte helt riktigt upp samma upplösning med det med en standardzoom på f 6.7. Det är lätt att inse att det finns skarpare optiker än DA 16-50 som har sitt optiska max innan diffraktionen runt f 4.

Båda ovanstående testerna har tyvärr brister som gör att man inte säkert kan säga exakt vilken upplösning det går att få ur K20 men sammantaget ser det ändå ut som det finns en reell upplösningsfördel med 14.6 mp.

Äntligen får jag dra mitt evangelium igen! DA 16-50/2.8 marknadsförs av Pentax som en avancerad zoom som återger de finaste detaljer..

Då styrks min tes att de flesta optiker på marknaden inte orkar matcha de pixelstinnaste sensorerna.

Nikonkameran testades med den billigare och ljussvagare 16-85 VR.

50 linjer bildhöjd är mätbart i differens, men knappast synligt.

Om vi håller till basiso eller åtminstone iso 400 och 2 fasta likvärdiga optiker av högsta klass kanske Pentaxen i 100% kan uppvisa bättre detaljupplösning än D300 interpolerad till samma pixelantal. Men jag tvivlar. Jag har svårt att se skillnad mellan en Canon 5D och 1DsMkII när en EF 24-70/2.8 L usm använts. Även vid basiso.

Det löjliga i sammanhanget är att Pentax säljer K20D i paket sin 17-55/3.5-5.6 som knappt fixar att återge halva sensorns nominella upplösning.
Lite bättre blir det med 16-40/4 DA som också säljs i kit med K20D.

Jag är Canonanvändare med medger glatt att Nikon D3 är den mest lyckade kameran på marknaden just nu vad gäller förhållandet pixelantal/DR/lågt brus/hög detaljåtergivning.

Jag vill alltså inte till varje pris att exv en 40D skall vara bättre i brushänseende än en Pentax. hade väl istället varit roligt om K20D inneburit ett rejält genombrott.

Är du nöjd med din Pentax så gläder det mig och borde glädja dig oavsett vad andra tycker.
Själv skulle jag inte skaffa en Pentax om jag eftersträvade lågt brus vid höga ison och stor DR.

Det är bra att ifrågasätta saker och ting, men du verkar ifrågasätta varenda test som går Pentaxen emot.

Alf hade ett inlägg om att djupt troende inte är mottagligt för logisk argumentation och jämförde diskussionen mellan dig o Mikael med en mellan en ateist och en djupt religiös.

Jag är väl agnostiker. Kanske det finns någon annan potentat ett par våningar längre ned som gör att tråden verkar gå åt h-e, eller i alla fall balla ur p g a K20D vs 40D/D300/hela världen trots att Mikael och Leif lagt fram en logisk argumentation med exempel som de flesta verkar förstå.

Men det är stake i dig som fortfarande slåss för din åsikt. Nu handlar detta forum inte så mycket om åsikter för det har kommit dithän att det ska upp till bevis. Inte bara en, två eller åtta gånger.

Så min slutkläm blir återigen: Är du nöjd med din Pentax så är väl allt frid och fröjd oavsett vad vi andra tycker och tänker. Eller?

Lennart
 
Jag har idag testat Pentax K20d på 1600iso och 800iso och jämfört kameran mot 40d. 1600 iso 1/60sek bl 5.6

Pentaxutsnitt
 

Bilagor

  • pentaxk20d1600-2.jpg
    pentaxk20d1600-2.jpg
    30.6 KB · Visningar: 345
Canon 40d 1600iso.Man ser tydligt att i även 1600iso så är signalnivån lägre och bruset högre i Pentax K20d. Alla som vill kan ta del av rawfilerna
 

Bilagor

  • canon40d1600-2.jpg
    canon40d1600-2.jpg
    31.9 KB · Visningar: 348
jag lägger åter K20d bilden 800iso så man kan jämföra dom
 

Bilagor

  • pentaxk20d800iso.jpg
    pentaxk20d800iso.jpg
    32 KB · Visningar: 533
Blå kanalen 1600iso Canon. Även på 1600iso så brusar K20d mer än 40d.
Nu åker jag till stugan.
 

Bilagor

  • blå-kanal40d-1600.jpg
    blå-kanal40d-1600.jpg
    39.9 KB · Visningar: 519
Det är först i 800iso som man får svårighet att skilja blå kanalens brus, här är det tämligen lika.
40d till vänster och k20d till höger
 

Bilagor

  • blå-kanal-800iso.jpg
    blå-kanal-800iso.jpg
    25.9 KB · Visningar: 513
Vid 800iso ser även upplösningen för första gången visuellt likvärdig ut för K20d jämfört med 40d.
K20d 800iso.
 

Bilagor

  • p800skäpa.jpg
    p800skäpa.jpg
    30.2 KB · Visningar: 501
Senast ändrad:
Och vill man pixelpipa så ser man att även i 800iso så brusar blå kanalen mer hos Pentax K20d än hos 40d.
Pentax K20d till vänster och 40d till höger.Detaljer försvinner i det svarta jämfört med 40d.
 

Bilagor

  • blåkanal800bb.jpg
    blåkanal800bb.jpg
    20.8 KB · Visningar: 486
Senast ändrad:
Till sist. från vitt till svart i 800iso från K20d, upplösningen hänger med 40d men brus kan ses tydligare i vecket=djupa skugga.
K20d
 

Bilagor

  • k20d-dr.jpg
    k20d-dr.jpg
    41.7 KB · Visningar: 491
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.