macrobild
Avslutat medlemskap
Patrik Pihl påstår att bruset hos K20d påverkas av vitbalansen vad det gäller en rawfil vid exponeringstillfället, han menar att han har läst att en rawfil från K20d uppvisar bättre resultat av att vitbalanseras vid exponeringstillfället istället för efteråt med exv ett qp-kort eller annan grå yta. Detta är en intressant teori då Pentax i så fall skulle öka intern gain/ förstärkning i den blå kanalen redan på cmos nivå för att balansera den återgivning som erhålles i 2800K .
Jag tog mig därför tid att se efter om det fanns några skilnader. DVS att fotografera i raw och vitbalansera efteråt, eller ställa in kameran på och en viss färgtemperatur i detta fallet 2850K. 3000K.
Inga skilnader kunde ses i bilderna vad det gäller brus eller detaljåtergivning.
Om du själv vill skapa dig en uppfattning så kan du få rawfilerna av mig.
Konklusion: en Canon 40d återger mer detaljer , mindre brus på 3200iso än vad en K20d kan återge trotts sina 14 mpixel.Canon har 10 mpixel.Pentax har vid samma exponering sämre signalnivå och mer brus än Canon, vad detta beror på kan man bara spekulera i.
mvh Mikael
Jag tog mig därför tid att se efter om det fanns några skilnader. DVS att fotografera i raw och vitbalansera efteråt, eller ställa in kameran på och en viss färgtemperatur i detta fallet 2850K. 3000K.
Inga skilnader kunde ses i bilderna vad det gäller brus eller detaljåtergivning.
Om du själv vill skapa dig en uppfattning så kan du få rawfilerna av mig.
Konklusion: en Canon 40d återger mer detaljer , mindre brus på 3200iso än vad en K20d kan återge trotts sina 14 mpixel.Canon har 10 mpixel.Pentax har vid samma exponering sämre signalnivå och mer brus än Canon, vad detta beror på kan man bara spekulera i.
mvh Mikael
Senast ändrad: