Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Jo jag vet vad du tycker oxå...

Bliderna skickade.

/Leif

Tack.


En fundering på just färgbruset vid 3200. Kan det vara så att Canonkameran minskar förstärkning i blå kanal beroende på hur vitbalansen är inställd? Skulle i så fall kunna vara en förklaring till att brusbilerna är så olinjära. Det borde iof då också betyda att färgöverenstämmelsen blir lidande och det är bl.a. där K20D sägs vara ovanligt bra..
 
papi skrev:
Tack.


En fundering på just färgbruset vid 3200. Kan det vara så att Canonkameran minskar förstärkning i blå kanal beroende på hur vitbalansen är inställd? Skulle i så fall kunna vara en förklaring till att brusbilerna är så olinjära. Det borde iof då också betyda att färgöverenstämmelsen blir lidande och det är bl.a. där K20D sägs vara ovanligt bra..

Har aldrig reflekterat på de. Vet bara att rå-filen ut ur 40D är just rå och de kurvor och förstärkningar som läggs på kommer nog från vald rå-konverterare.

ISO3200 för 40D är inget analogt förstärkt läge utan ISO1600 underexponerat ett steg.

Vitbalansinställning ska eg inte ha någon betydelse vid rå-fotografering. Själv kör jag alltid auto och vitbalanserar i efterhand i datorn vid behov. Sällan vid utomhusfotografering men ibland vid konstljusmiljöer och då med ett Qpcard 101 om det är noga med färgåtergivningen.
 
Kanske nått nytt att fundera på och hur man i så fall testar det. Nu drar jag till sommarstugan, inget inneväder idag.
 
Leo S skrev:
Du gör det enkelt för dig! Det gick kanske bra på den analoga tiden när alla var barfota och det fanns ett sorts gräs, men nu med alla varianter av sulor och grässorter kan man inte dra sådana generella slutsatser att det påverkar gräsets längd. Kom igen och visa hur mycket och under vilka omständigheter i en empirisk jämförande studie!

Själv spelar jag i högklackat för minsta påverkan på gräsmattebilden...

Har ganska liten gräsmatta jämfört med närmsta granne som har en i fullformat. Har en liten elklippare med uppsamlingskorg. Närheten till en stor blåsig sjö där det oftast blåser från sydväst gör att att jag inte kan klippa medsols som jag är van vid eftersom grässtråna böjer sig i klippriktningen vilket i hög grad minskar fillfaktorn i korgen.

Därför klipper jag bara gräset när det blåser nordan för att erhålla högsta möjliga fillfaktor. Enl docent Grassman på KUG (Klippare Utan Gränser) bör slika problem lösas enl hans avhandling Klipp Utan Klippare (förkortningen ännu inte godkänd av EU:s tillväxtorgan). Helt kort går det ut på att bränna hela skiten eftersom det så sällan blåser nordanvind här.

Motståndet ökar dessutom med sladdens längd vilket skapar ett smärtsamt tillstånd i mina fötter. Syndromica Fotonter.

Lösningen har jag fixat genom att öka fillfaktorn hos grannen. Efter en 37:a Nyköpingsbrännvin är han välfylld och fixar mitt gräs med sin åkgräsklippare samtidigt som underliggande gräs gödslas. Han kör nämligen dyngrakt!

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Har ganska liten gräsmatta jämfört med närmsta granne som har en i fullformat. Har en liten elklippare med uppsamlingskorg. Närheten till en stor blåsig sjö där det oftast blåser från sydväst gör att att jag inte kan klippa medsols som jag är van vid eftersom grässtråna böjer sig i klippriktningen vilket i hög grad minskar fillfaktorn i korgen.

Därför klipper jag bara gräset när det blåser nordan för att erhålla högsta möjliga fillfaktor. Enl docent Grassman på KUG (Klippare Utan Gränser) bör slika problem lösas enl hans avhandling Klipp Utan Klippare (förkortningen ännu inte godkänd av EU:s tillväxtorgan). Helt kort går det ut på att bränna hela skiten eftersom det så sällan blåser nordanvind här.

Motståndet ökar dessutom med sladdens längd vilket skapar ett smärtsamt tillstånd i mina fötter. Syndromica Fotonter.

Lösningen har jag fixat genom att öka fillfaktorn hos grannen. Efter en 37:a Nyköpingsbrännvin är han välfylld och fixar mitt gräs med sin åkgräsklippare samtidigt som underliggande gräs gödslas. Han kör nämligen dyngrakt!

Mvh/Lennart

Tack! Nu lever jag några år till! :)))
 
Lustig tråd detta, men underhållande :)
Någon är nöjd med sin kamera och försöker påvisa dess förträfflighet, någon annan vill inte att den nöjde skall få förbli nöjd utan gör allt för att bevisa motsatsen. Den ene utpräglad praktiker som tycker att bilderna han får tjänar som bevis för sin kameras duglighet, den andra utpräglad teoretiker som hellre mäter i laboratorium och läser kurvor och förkastar allt så trivialt som faktiska bilder. Vem har rätt? Efter 48 sidor väntar vi med spänning på upplösningen. Skall den nöjde förkasta sina bildresultat och bli missnöjd, eller skall teoretikern svänga i sin uppfattning så att även bildresultat tillmäts en viss betydelse? Eller kanske kan de aldrig mötas så att intrigen fortgår 48 avsnitt till??

Personligen använder jag mina kameror till att fotografera med, och så länge de ger mig det bildresultat jag eftersträvar är jag nöjd. Kanske skulle jag inte skriva detta då risken finns att teoretikern försöker få mig att inse att jag faktiskt inte alls är nöjd, utan att känslan av förnöjsamhet egentligen beror av hur mina belöningssystem utsöndrat signalsubstanser och alltså inte har något med mina bilder att göra. Nej tycka kan man inte göra, man skall veta! Och då duger inga futtigheter som upplevda kvaliteter, då skall det vara laboratorium och verifierbara mätresultat.

Undrar hur teoretikern gör för att konstatera om en måltid är god? Själv äter jag den!
 
Alf, själva diskussionen mellan "teoretikern" och "praktikern" finns numera i en annan tråd som heter K20D vs 40D eller nåt sånt. Vad jag sett när jag kikat in kommer den inte att lösas än på några veckor, och i sak händer inget nytt heller. Även invektiven är ungefär samma som i början av tråden.

I den här tråden avhandlar vi numera mestadels gräs. Den lagliga sorten alltså.
 
Ja tänk Alf!.. Va tom...tråkig...fantasilös och alldeles förb....t smaklös den här "måltiden" skulle vara om vi alla visste vad vi pratade om... ;-)


Falke Tornsson på dåligt morgonhumör kan kanske gå för sej som pausbild...
i väntan på den stora upplösningen...
 

Bilagor

  • 1a.jpg
    1a.jpg
    99.6 KB · Visningar: 536
alf109 skrev:
Personligen använder jag mina kameror till att fotografera med

Det var det mest perversa jag läst hittills. Nåja, alla har väl rätt till sina egna böjelser så länge de inte skadar andra.

Måste erkänna att jag utklädd till kvinna med schal om huvudet ibland ger mig ut på obefolkade platser och bränner av en och annan exponering.

Men igår var jag nära att upptäckas. Jag är numera medlem AK (Anonyma Kameramissbrukare) och på senaste mötet erkände en ny medlem att han haft en period på 2 veckor och använt kameran till att ta bilder med. Över tusen exponeringar!

Så hav tröst, arme man. Du är inte ensam!

Mvh/Lennart
 
afe skrev:
Rätt exponering kan vara rätt olika beroende på ljuset när man fotograferar. Åter igen: det blir inte samma bild med 1 minut och f/16 som med 15 sekunder och f/8 - hur gärna man än vill det.

Testa gärna, men gör det under kontrollerade (och rätt) förhållanden ...
Finns nog ingen som påstått detta, vid så långa tider brukar varken film eller sensorer uppträda linjärt vad jag vet. Om du däremot väljer 1/125 f8 eller 1/250 f5,6 vågar jag påstå att skillnaderna bortsett från de optiska blir högst marginella, och det är väl detta vi diskuterar här? Men egentligen har jag svårt att förstå vad det tjafsas om? Om enbart pixelstorleken eller antalet fotoner som träffade en yta skulle ha inverkan på brusnivåer så skulle ju alltid färre pixlar vara fördelaktigt givet samma sensorformat. Vidare skulle raw-filer från sensorer med samma pixelstorlek alltid vara lika map brus? Exempelvis skulle väl tex nikons och sonys kameror med likadana sensorer leverera identiska bildfiler? Gör dom detta? Jag tror att även signalbehandligen tex har en ganska stor inverkan även vid raw, och vad jag förstått sker viss brusreducering redan på sensorchipet i vissa sensorer och påstås ge bättre signalbrus förhållande. Och just detta kanske gör jämförelser svåra, man vet egentligen inte vad man jämför, eller för att uttrycka det lite annorlunda jämför man ofta äpplen och päron även om man jämför rawfiler. Sedan finns det ju olika brus som tolkas olika av vår synapparat, färgflammigt och monokromt tex. Vidare verkar olika tillverkare prioritera olika vg detaljupplösning och brus mm mm. Så att påstå att endast pixelarean är av betydelse tror jag inte riktigt på.
 
Senast ändrad:
Antar ni kör Som fotograferat förutom WB?
tider och bländre var väl lika men pentaxbilden var riktigt mörk,kan det vara att ljusmätningen är olika,pattern på ena och andra centrumvägt?

Har ändrat pef till dng
tar samma snitt på väskan som leif
 

Bilagor

  • pentaxtest.jpg
    pentaxtest.jpg
    81.5 KB · Visningar: 479
Skall väl tillägga att det helt ovetenskapliga intryck jag fått av pentaxen efter det jag sett är att den är sämre på höga ei än en del konkurrenter men att den levererar fantastiskt fina bilder med fina färger och hög upplösning på lägre ei. Så valet av kamera bror nog på mer än hur dom presterar på höga ei, och där är vi alla individer.
 
Hej, förutom gräsklippning i Ystad så fann vi att några /någon hade brutit sig in i vårt hus men skrämts av larmet, en dörr och ett fönster förstört.

Efter gräsklippningen åkte jag till lund och gjorde följande expriment med K20d.
Samma 2800K ljuskälla som gårdagen testfotografering och samma tid uppmätt på 3200iso ,kamera på stativ etc etc.
Första bilden på AWB där bilden sedan balanserades mot gråkortet i bilden, därefter bild med 2850K och 3000K inställd i kameran.
I de tre bilderna ser jag ingen som helst skilnad vad det gäller brusbild i sin helhet , ej heller skilnad i upplösning. Det hjälper alltså föga att vitbalansera K20d och räkna upp bilden med camera raw och as shot .Previewbilden i kameran blev däremot klart bättre då AWB verkar klart sämre i Pentax än Canon 40d.

Var och en kan få ta del av rawfilerna för att testa själva.

Oavsett vad man vill tro om Pentax K20d så har kameran sämre upplösning än Canon 40d med 10Mpixel i det som motsvarar 3200iso.
 

Bilagor

  • vitbalans-k20d.jpg
    vitbalans-k20d.jpg
    25.6 KB · Visningar: 446
Senast ändrad:
afe skrev:
Tänk också på att det är skillnad mellan de Briggs & Stratton-motorer som sitter i Stiga, jämfört med de i Partner.

Klipp gräset nattetid, i skenet av stearinljus, för bästa möjliga jämförelse (och glöm inte att offra en randig kattunge innan klippningen).

Redovisa sedan resultatet med MTF- och PTV-kurvor i tråden, gärna i relation till de testresultat vi redan sett från K20D.

/afe

Ha ha!

Randig?? Nää du, svart katt ska det vara om det ska bli en rättvis test!

/K
 
macrobild skrev:
... Oavsett vad man vill tro om Pentax K20d så har kameran sämre upplösning än Canon 40d med 10Mpixel i det som motsvarar 3200iso.

Fråga: Om nu de 2 kamerorna beter sig som du redovisat vid iso 3200 borde logiskt sett beteendet följa med nedåt i känslighetsområdet och även påverka upplösningen där. Därför undrar jag hurdant det blir vid resp kameras basiso?

Jag tillhör, som väl är bekant vid det här laget, de som anser att fler pixlar på i princip identiska sensorytor inte per automatik innebär en tydligt märkbar högre detaljupplösning än vad som blir slutresultatet på kameran med 10 mp.

Alltså, även vid basiso borde DR vara sämre, detaljupplösning mätbar men inte så märkbar att man hoppar till direkt trots att ena kameran har drygt 40% fler pixlar.

Nyfiken/Lennart

PS. Vet att signalbehandlingn i resp kamera spelar in också. DS
 
För att erhålla full upplösning från K20d sensor krävs högre signal och mindre brus = mer ljus. När det inträffar dvs att signalnivån är tillräcklig vet jag inte eftersom jag har inte testat detta,stegat mig ner genom "isoskalan". Askey som har mätt upp upplösningen på 100iso och får lika hög upplösning från Canon 450 och 12 miljoner pixlar som med K20d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.