Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Photocon skrev:
ASG...trots att jag älskar kattungar!

Men för h-e, avgasnivåerna är väl inte intressanta för slutresultatet! Ni måste väl redovisa resultat i gräshöjd pr kvm för att få fram brus i gräsmattebilden, alltså strån med avvikande höjd. Eller har ni en annan uppfattning?

Glöm inte att köra klipparna exakt samtidigt eftersom moistirén (alltså luftfuktigheten) påverkar klipparnas effektivitet.
 
Leo S skrev:
Men för h-e, avgasnivåerna är väl inte intressanta för slutresultatet! Ni måste väl redovisa resultat i gräshöjd pr kvm för att få fram brus i gräsmattebilden, alltså strån med avvikande höjd. Eller har ni en annan uppfattning?

Glöm inte att köra klipparna exakt samtidigt eftersom moistirén (alltså luftfuktigheten) påverkar klipparnas effektivitet.

Snackar vi nominell gräshöjd, dvs den inställda höjden på gräsklipparen, eller den faktiska höjden, dvs längden på grässtrået?

Jag tycker för övrigt att Stiga är bättre på att klippa när gräset växer mot klippriktningen, dvs den har bra motklippsegenskaper.
 
Olsin skrev:
Snackar vi nominell gräshöjd, dvs den inställda höjden på gräsklipparen, eller den faktiska höjden, dvs längden på grässtrået?

Jag tycker för övrigt att Stiga är bättre på att klippa när gräset växer mot klippriktningen, dvs den har bra motklippsegenskaper.

Och vet man om den uppgivet inställda klipphöjden är den reella?

Har du förresten några vetenskapliga bevis för dina påståenden om motklippsegenskaper?
 
Olsin skrev:
Snackar vi nominell gräshöjd, dvs den inställda höjden på gräsklipparen, eller den faktiska höjden, dvs längden på grässtrået?

Jag tycker för övrigt att Stiga är bättre på att klippa när gräset växer mot klippriktningen, dvs den har bra motklippsegenskaper.

Du har fel! Stiga har fler (och mindre) skärblad, och kan kapa gräset snabbare och jämnare. Att Partners skärblad är en meter större gör i sammanhanget ingen skillnad, då detta kompenseras genom att hälla mer bensin i Partnerklipparen.

Orkar man inte klippa längre, så går det alltid bra att asfaltera hela skiten!
 
Olsin skrev:
Snackar vi nominell gräshöjd, dvs den inställda höjden på gräsklipparen, eller den faktiska höjden, dvs längden på grässtrået?

Jag tycker för övrigt att Stiga är bättre på att klippa när gräset växer mot klippriktningen, dvs den har bra motklippsegenskaper.

Det beror ju helt på, Partner har en helt annan bas-höjdsinställning än vad stiga har. Bäst vorde det väl att mäta höjden på gräsklippet och köra en normalfördelningskurva för att utröna vilken som är den optimala klipphöjden för båda maskinerna. Fast sen har vi ett annat problem och det är att Stigas klippare är gula, medans Partner är röda. Så det kan aldrig bli en helt rättvis jämförelse.

Under tiden vi dividerar om detta så glömmer vi att klippa gräset, men vad gör det? Vi kommer ju att komma fram till att vi borde klippa gräset. Frågan är ju om jag ska sälja min Stiga för att köpa en Partnerklippare. Å andra sidan har jag en massa reservdelar till Stigan, så det blir ju rätt dyrt att byta. Men det hör ju inte hit hur bra partnern är för det är ju en Stiga jag har.
 
Re: Mycket ( längre ) gräs inte alltid bara onödigt

Olsin skrev:
Jag tycker för övrigt att Stiga är bättre på att klippa när gräset växer mot klippriktningen, dvs den har bra motklippsegenskaper.
Nu gör du det enkelt för dig. Man kan inte bortse från resultaten i American Mower som visar att motklippsegenskaperna blir helt annorlunda beroende på grästyp.
 
afe skrev:
Du har fel! Stiga har fler (och mindre) skärblad, och kan kapa gräset snabbare och jämnare. Att Partners skärblad är en meter större gör i sammanhanget ingen skillnad, då detta kompenseras genom att hälla mer bensin i Partnerklipparen.

Orkar man inte klippa längre, så går det alltid bra att asfaltera hela skiten!

Håller med afe!! Asfaltera hela skiten och rädda kattungen!
EDIT: Till Jeppe: för vem orkar ändå klippa mattan IRL! Alternativt låt bli att ladda upp den med aqua och låt den torka ut av högdagervärmen...
 
Senast ändrad:
Photocon skrev:


Skulle gärna se ett basisotest också för att se om 40% fler pixlar i realiteten resulterar i en markant detaljåtergiving.


Eller så tar du testet från DPR:

K20D får en upplösning av 2250:2250 resp 2100:1800 för 40D. En vertikal upplösning som väll rätt väl motsvara vad man kan förvänta sig med 40% fler pixlar.
 
Jeppe skrev:
Det beror ju helt på, Partner har en helt annan bas-höjdsinställning än vad stiga har. Bäst vorde det väl att mäta höjden på gräsklippet och köra en normalfördelningskurva för att utröna vilken som är den optimala klipphöjden för båda maskinerna. Fast sen har vi ett annat problem och det är att Stigas klippare är gula, medans Partner är röda. Så det kan aldrig bli en helt rättvis jämförelse.

Under tiden vi dividerar om detta så glömmer vi att klippa gräset, men vad gör det? Vi kommer ju att komma fram till att vi borde klippa gräset. Frågan är ju om jag ska sälja min Stiga för att köpa en Partnerklippare. Å andra sidan har jag en massa reservdelar till Stigan, så det blir ju rätt dyrt att byta. Men det hör ju inte hit hur bra partnern är för det är ju en Stiga jag har.

Du har ju totalt missat vad hela tråden handlar om, och har dessutom inte koll på färgerna. Partner är och har alltid varit gula, medans Stiga byter färg mellan varje årgång.

Mitt Stiga bordtennisbord, var till exempel grönt (till större delen), och det hjälpte inte ett jävla dugg för mina smashar!
 
Ska man ha riktigt klippt gräs så ska det slås med lie. Automatik och annat bjäfs gör bara så att man tappar känslan för konsten.
 
Jag har lekt lite med Pihls och Risedals bilder på förmiddagen och samtidigt hängt med i tråden och konstaterar att det inte går så mycket framåt.

Först fyra utsnitt som visar Risedals Lowepro och Pihls grill. Alla utsnitt är körda rätt genom Captore One utan någon påverkan av brus, skärpa, vitblans mm. Motsvarande DNG-filer som Pihl skickat ser väldigt annorlunda ut i LR och C-One, avseende bl.a. färger, än originalet PEF, så att använda de vid en jämförelse är direkt olämpligt.

Testbild 1

I bliden nedan visar jag Risedals Lowepro med justerad vitbalans och ljushet. Se text på bild.

Testbild 2

Slutsatser får ni dra vilka ni vill. Jag har dragit mina...

/Leif

PS. Min gräsklippare är trasig så jag slår "lindan" med grästrimmer på röjsågen en gång per månad. Vem som helst får gärna komma hit med valfri gräsklippare och göra ett jämförande test...ju fler dess bättre ;-) DS.
 
Senast ändrad:
afe skrev:
...och har dessutom inte koll på färgerna. Partner är och har alltid varit gula, medans Stiga byter färg mellan varje årgång.

Försök inte, jag har empiriska bevis
http://www.partner.se/node1855.aspx?nid=49009

afe skrev:
Mitt Stiga bordtennisbord, var till exempel grönt (till större delen), och det hjälpte inte ett jävla dugg för mina smashar!

Nä, men det beror ju inte på färgen på bordet, utan pga. att du har ett kass racket. Du måste ha FX-modellen.
 
Å andra sidan så lägger sig gräset där hjulen rullat varför man där får LÄNGDEN på gräset och inte höjden.
Mvh
JB
 
Jeppe skrev:
Försök inte, jag har empiriska bevis
http://www.partner.se/node1855.aspx?nid=49009



Nä, men det beror ju inte på färgen på bordet, utan pga. att du har ett kass racket. Du måste ha FX-modellen.

Det handlar inte om racketen, utan gummits förmåga att absorbera bollarnas rotation. Ena sidan har svart gummi, och den andra har rött, och de olika färgerna hanteras olika, beroende på omständigheterna.

En del är av uppfattningen att det inte spelar någon roll om man slår med svart eller röd sida, men förutom de uppenbara skillnaderna i gummits sammansättning, så finns där också en psykologisk faktor. En del människor är rädda för rött, medans andra uppfattar svart som något oerhört skrämande.

Stiga är det företag som kommit längst i forskningen på just färgerna i pingisracketar, medans Partner tyvärr släpar något efter där. Oavsett tillverkare, så blir dock bollen platt om man slår på den tillräckligt länge!
 

Det är ju intressant att du kommit fram till samma resultat på ISO 1600, att k20D brusar mindre.

Om du uppsamplar bulten på grillen kommer du förmodligen se att upplösningen också är högre. Trots att Canonbilden är plåtad med den överlägsna 17-55/2.8
 
afe skrev:
Det handlar inte om racketen, utan gummits förmåga att absorbera bollarnas rotation. Ena sidan har svart gummi, och den andra har rött, och de olika färgerna hanteras olika, beroende på omständigheterna.

En del är av uppfattningen att det inte spelar någon roll om man slår med svart eller röd sida, men förutom de uppenbara skillnaderna i gummits sammansättning, så finns där också en psykologisk faktor. En del människor är rädda för rött, medans andra uppfattar svart som något oerhört skrämande.

Stiga är det företag som kommit längst i forskningen på just färgerna i pingisracketar, medans Partner tyvärr släpar något efter där. Oavsett tillverkare, så blir dock bollen platt om man slår på den tillräckligt länge!

Glöm inte att svart gummi absorberar mer värme än det röda. Vilket medför att gummits egenskaper förändras och således påverkas gräsets längd av att du trampar på det när du spelar pingis utomhus.
 
papi skrev:
Det är ju intressant att du kommit fram till samma resultat på ISO 1600, att k20D brusar mindre.

Om du uppsamplar bulten på grillen kommer du förmodligen se att upplösningen också är högre. Trots att Canonbilden är plåtad med den överlägsna 17-55/2.8

En av de slutsatser jag dragit är att jag inte kan dra någon slutsats av din "test".
 
elbe skrev:
En av de slutsatser jag dragit är att jag inte kan dra någon slutsats av din "test".


Jo jag vet att du tycker det men du har ju trots allt postat bilderna från det och bruset är synligt lägre med K20. Tycks gälla fler bilder i serien då och med samtliga testade rawuppräknare. Även om den här är den som verkar ge minst skillnad.

Vore tacksam om du kan maila jpegen från den här uppräkningen till mig.
 
Olsin skrev:
Glöm inte att svart gummi absorberar mer värme än det röda. Vilket medför att gummits egenskaper förändras och således påverkas gräsets längd av att du trampar på det när du spelar pingis utomhus.

Du gör det enkelt för dig! Det gick kanske bra på den analoga tiden när alla var barfota och det fanns ett sorts gräs, men nu med alla varianter av sulor och grässorter kan man inte dra sådana generella slutsatser att det påverkar gräsets längd. Kom igen och visa hur mycket och under vilka omständigheter i en empirisk jämförande studie!

Själv spelar jag i högklackat för minsta påverkan på gräsmattebilden...
 
papi skrev:
Jo jag vet att du tycker det men du har ju trots allt postat bilderna från det och bruset är synligt lägre med K20. Tycks gälla fler bilder i serien då och med samtliga testade rawuppräknare. Även om den här är den som verkar ge minst skillnad.

Vore tacksam om du kan maila jpegen från den här uppräkningen till mig.

Jo jag vet vad du tycker oxå...

Bliderna skickade.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.