Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Har du under kontrollerade former tagit bilderna med samma ljus, samma exponeringstid och bländare?
NEJ
Var och en som läser detta förstår att denna man har tydliga problem att förstå att om en test skall utföras så skall den göras under exakt samma förhållanden.

God natt.

Du frångår ämnet igen men nu tror jag du fattat till sist att bilderna är lika exponerade, men det satt lång inne. Kanske Elbe kommer att förstå en dag också.

Görs inte testen under exakt samma förhållande kan man visst dra slutsatser, men andra. I det här faller nämligen att K20 brusar mindre trots mindre omgivningsljus och i övrigt allt lika. Sannolikheten att den skulle börja brusa mer vi vid ökande ljus är nog nära noll men du har ju chansen att testa om så är fallet.

.
 
papi skrev:
Du frångår ämnet igen men nu tror jag du fattat till sist att bilderna är lika exponerade, men det satt lång inne. Kanske Elbe kommer att förstå en dag också.

Görs inte testen under exakt samma förhållande kan man visst dra slutsatser, men andra. I det här faller nämligen att K20 brusar mindre trots mindre omgivningsljus och i övrigt allt lika. Sannolikheten att det skulle börja brusa mer vi vid ökande ljus är nog nära noll men du har ju chansen att testa om så är fallet.

.

nej de är inte lika exponerade.de är inte tagna under samma ljusförhållanden.du har använt olika exponeringstid, det enda du har gjort är att exponera två bilder under olika förhållanden och försöker dra några slutsatser av det..
 
macrobild skrev:
nej de är inte lika exponerade.de är inte tagna under samma ljusförhållanden.du har använt olika exponeringstid, det enda du har gjort är att exponera två bilder under olika förhållanden..

Synd jag trode ett tag att det fastnat.

Wikipedia:

"I fysiskt hänseende kan exponering sägas vara den totala mängd ljus som tillåts träffa fotograferingsmediet då en bild tas."


Samma mängd ljus i båda fallen alltså lika exponerade.
 
papi skrev:
Synd jag trode ett tag att det fastnat.

Wikipedia:

"I fysiskt hänseende kan exponering sägas vara den totala mängd ljus som tillåts träffa fotograferingsmediet då en bild tas."


Samma mängd ljus i båda fallen alltså lika exponerade.

du kan exponera senare på kvällen och i flera minuter om du vill, du fattar fortfarande inte att om en test skall göras så skall de göras under samma förhållande.det enda du har gjort är att fotografera med olika förutsättningar.
din test är värdelös, du är den enda som inte förstår detta på fotosidan.
 
macrobild skrev:
du kan exponera senare på kvällen och i flera minuter om du vill, du fattar fortfarande inte att om en test skall göras så skall de göras under samma förhållande.det enda du har gjort är att fotografera med olika förutsättningar.
din test är värdelös, du är den enda som inte förstår detta på fotosidan.

Fast om man exponerar i flera minuter får man ju problem med värmebrus och sånt i stället ;)

På filmtiden var man tvungen att räkna med reciprocitetseffekten för långa exponeringar, som gjorde att en lång exponering var tvungen att bli ännu längre, men det slipper vi i alla fall digitalt ...

Hur som helst; självklart kan man inte testa just brus och sånt på två kameror, om man inte gör det under så nära identiska ljusförhållanden man kan komma. Den "totala exponeringen" har inget som helst med testets relevans att göra ;)
 
afe skrev:
Fast om man exponerar i flera minuter får man ju problem med värmebrus och sånt i stället ;)

På filmtiden var man tvungen att räkna med reciprocitetseffekten för långa exponeringar, som gjorde att en lång exponering var tvungen att bli ännu längre, men det slipper vi i alla fall digitalt ...

Hur som helst; självklart kan man inte testa just brus och sånt på två kameror, om man inte gör det under så nära identiska ljusförhållanden man kan komma. Den "totala exponeringen" har inget som helst med testets relevans att göra ;)

en orsak till att en test måste vara identiskt utförd vad det gäller ljus, exponering.

Den som vill se hur K20d uppträder jämfört med 40d under exakt samma förhållanden vad det gäller ljus, tid och bländare skall gå tillbaka till sidan 38. Kamerorna är testade på 3200iso
Vill du själv prova att se vilken skilnad det är så finns filerna upplagda.
Pentax raw fil på http://www.egoshare.com/download.php?id=41472F127

Canon rawfil på http://www.egoshare.com/download.php?id=D05B711A9
 
macrobild skrev:
du kan exponera senare på kvällen och i flera minuter om du vill, du fattar fortfarande inte att om en test skall göras så skall de göras under samma förhållande.det enda du har gjort är att fotografera med olika förutsättningar.
din test är värdelös, du är den enda som inte förstår detta.

Bra nu har du kanske förstått det. Jag tar det igen för säkerhets skull:

Bilderna är lika exponerade.

Då kanske vi kan gå vidare med nästa del:

K20D brusar mindre i testet på ISO 1600 trots mindre omgivningsljus och lika exponering. Allt annat lika.

Lägg märket till att jag inte skrev under exakt samma förhållanden.Det är inte bara en, utan endast den slutsats man kan dra av testet. Likväl en slutsats och en som är högst intressant.
 
papi skrev:
Bra nu har du kanske förstått det. Jag tar det igen för säkerhets skull:

Bilderna är lika exponerade.

Då kanske vi kan gå vidare med nästa del:

K20D brusar mindre i testet på ISO 1600 trots mindre omgivningsljus och lika exponering. Allt annat lika.

Lägg märket till att jag inte skrev under exakt samma förhållanden.Det är inte bara en, utan endast den slutsats man kan dra av testet. Likväl en slutsats och en som är högst intressant.

nej det är dom inte, de är olika exponerade vad det gäller tid.ljuset är inte detsamma.Du kan inte avgöra känsligheten hos sensorn eftersom kamerorna är olika exponerade, du har fått kamerans exponering inget annat .Din test saknar värde.
 
Senast ändrad:
afe skrev:
Den "totala exponeringen" har inget som helst med testets relevans att göra ;)

Självklart har den det. Om exponeringen miskar måste förstärkningen öka för att få en lika ljus bild. Ökar man förstärkningen ökar bruset.
 
macrobild skrev:
nej det är dom inte, de är olika exponerade vad det gäller tid.ljuset är inte detsamma.Du kan inte avgöra känsligheten hos sensorn eftersom du har exponerat kamerorna olika, inte ens samma ljus, du har fått kamerans exponering inget annat .Din test saknar värde.

OK jag tar det igen.

Wikkipedia exponering:


"I fysiskt hänseende kan exponering sägas vara den totala mängd ljus som tillåts träffa fotograferingsmediet då en bild tas."
 
papi skrev:
Självklart har den det. Om exponeringen miskar måste förstärkningen öka för att få en lika ljus bild. Ökar man förstärkningen ökar bruset.

Mjo, men det jag menade var att det spelar roll hur man uppnår samma totalexponering - t.o.m. om du gör en jämförelse under identiska ljusförhållanden, kommer bilderna att se olika ut om du exponerar en på 1 minut f/16 och den andra på 15 sekunder och f/8 (med samma kamera).
 
Visst är så men om det krävs 1/350 s eller 1/640s på samma bländare för lika exponerade bilder har det obetydlig invekan på brusbilden. Det sker väl helt enkelt ingen uppvärming på så kort tid. Det finns testbilder på just detta längre bak i tråden för den som tvivlar.
 
macrobild skrev:
du kan exponera senare på kvällen och i flera minuter om du vill, du fattar fortfarande inte att om en test skall göras så skall de göras under samma förhållande.det enda du har gjort är att fotografera med olika förutsättningar.
din test är värdelös, du är den enda som inte förstår detta på fotosidan.
En fråga från en som inte förstår resonemanget. Om jag har hälften så mycket ljus, allt annat lika, och och kompenserar genom att förlänga exponeringstiden så att samma antal fotoner träffar varje pixel så borde väl exponeringarna bli lika och därmed jämförbara? Under förutsättning att sensorn jobbar linjärt inom de olika exponeringstiderna givetvis. Annars skulle man ju (bortsett från skärpedjup och olika optiska egenskaper) få helt olika bilder om man tex bländade ned ett steg och dubblade tiden, och det är i alla fall inte min erfarenhet?
 
Observera att jag har inga synpunkter på pentax vs canon eller liknande utan frågan var mer av generell natur.
 
alf109 skrev:
En fråga från en som inte förstår resonemanget. Om jag har hälften så mycket ljus, allt annat lika, och och kompenserar genom att förlänga exponeringstiden så att samma antal fotoner träffar varje pixel så borde väl exponeringarna bli lika och därmed jämförbara? Under förutsättning att sensorn jobbar linjärt inom de olika exponeringstiderna givetvis. Annars skulle man ju (bortsett från skärpedjup och olika optiska egenskaper) få helt olika bilder om man tex bländade ned ett steg och dubblade tiden, och det är i alla fall inte min erfarenhet?

Du kan plåta en svartklädd nunna i en kolkällare utan fönster med ett stearinljus som enda ljuskälla eller ett vitt ägg på en glasskiva i Saharaöknen i flödande solsken.

Exponeringstiderna blir givetvis helt olika men mängden ljus som träffar sensor eller film blir densamma.

Jag tror du menar att exponeringarna är jämförbara bara för att samma mängd ljus används i bäda fallen. Och visst är de jämförbara isåfall eftersom de är rätt exponerade.

Men vid ett korrekt brustest måste tid, bländare, isoinställning, ljuskälla, motiv vara desamma för de kameror som används.

En likvärdig exponering är inte samma sak som ett jämförande test under kontrollerade former.

Men jag förstår vad du menar. Ändå är det så att jag tror inte att någon som tänker köpa en snabb motorbåt nöjer sig med ett test där den ena båten går i 15 knop och den andra i 30 bara för att de kör exakt samma sträcka. Båda kommer fram (att jämföra med korrekt exponering) men den ena båten tar dubbla tiden på sig jämfört med den andra.
Att då säga att båtarnas prestanda är likvärdiga tror jag inte båtspekulanten skulle tro på.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Du kan plåta en svartklädd nunna i en kolkällare utan fönster med ett stearinljus som enda ljuskälla eller ett vitt ägg på en glasskiva i Saharaöknen i flödande solsken.

Exponeringstiderna blir givetvis helt olika men mängden ljus som träffar sensor eller film blir densamma.

Jag tror du menar att exponeringarna är jämförbara bara för att samma mängd ljus används i bäda fallen. Och visst är de jämförbara isåfall eftersom de är rätt exponerade.

Men vid ett korrekt brustest måste tid, bländare, isoinställning, ljuskälla, motiv vara desamma för de kameror som används.

En likvärdig exponering är inte samma sak som ett jämförande test under kontrollerade former.

Men jag förstår vad du menar. Ändå är det så att jag tror inte att någon som tänker köpa en snabb motorbåt nöjer sig med ett test där den ena båten går i 15 knop och den andra i 30 bara för att de kör exakt samma sträcka. Båda kommer fram (att jämföra med korrekt exponering) men den ena båten tar dubbla tiden på sig jämfört med den andra.
Att då säga att båtarnas prestanda är likvärdiga tror jag inte båtspekulanten skulle tro på.

Mvh/Lennart

.

Det är nog som Alf skriver att det flesta vet att ljuskillnaden i testet inte har någon praktisk betydels alls och att det finns andra faktorer som aldrig kontrolleras som där emot kan ha en reell inverkan på brusbilden.

Det råder nog heller ingen tvivel om att ditt exmpelt med nunna och stearinljus skulle skulle kunna ge ett ojämförbart resultat (pga av tex uppvärmning) men det känns inte speciellt relevant här där skillnaden varit mindre än 1 EV och båda i bra ljus.

Lite off topik kanske men American photo gav K20D betyget *excellent* på ISO 1600 och betonade bl.a den goda färgåtergivningen (något man för övrigt inte ser i svarta lågdagrar). På ISO 3200 fick den däreomt *poor*. En helt olinjär brusbild vilket känns väl igen bland de som använder kameran.

Lite svårare att förstår varför Canonkameran (i bättre ljus) presterade så pass dåligt. Men om ingen vill göra testen får vi det inte verifierat.

Ni som tidigare hänvisat till jämförande proffstester i raw får gärna också berätta var dessa tester och bildexempel kan hittas. Annars är det lite svårt att bara köpa påståendet att 40D brusar mindre på tex ISO 1600.
 
Senast ändrad:
Hej Patrick.
Jag tror att du blandar ihop begreppen rätt exponerad och lika exponerad. Rätt exponering ser du på historiogrammet, men för att bli rätt exponerad måste bilderna ibland bli olika exponerade. Det vill säga att ibland måste man låta ljuset skina på sensorn en längre tid eftersom det är mörkare ibland tvärt om. Om detta i sig påvekar bilden så till vida att man inte kan jämföra två olika exponerade men ändå "rätt" exponerade bilder vet jag inte. Risedal är dock en person som jag vet kan sin sak och hans resonemang förefaller i mina ögon vara det mest logiska.
Om du tar en liknelse med formula ett så kan du där inte jämföra varvtider från en dag till den andra. Detta trots att man varvar motorerna exakt lika, bromsar på samma punkt o s v. Detta beror på att någon annan faktor inte är exakt lika vilket gör att slutresultatet blir olika.
Mvh
JB
 
papi skrev:
. ... Ni som tidigare hänvisat till jämförande proffstester i raw får gärna också berätta var dessa tester och bildexempel kan hittas. Annars är det lite svårt att bara köpa påståendet att 40D brusar mindre på tex ISO 1600.
[ironi]
Kan inte nån moderator byta rubriken i denna tråd till "K20D/Canon40D brustest"?
[/ironi]
 
Rätt exponering kan vara rätt olika beroende på ljuset när man fotograferar. Åter igen: det blir inte samma bild med 1 minut och f/16 som med 15 sekunder och f/8 - hur gärna man än vill det.

Testa gärna, men gör det under kontrollerade (och rätt) förhållanden ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.