Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hohoo!

Och här kommer Capture One från Dalom!

Har försökt få till samma utsnitt på ett ungefär men lite större än Risedals. Mindre skillnader m.a.o.

Samma utsmetande för K20D som Risedals prov med mycke blåblus för pentax...nää blåbrus naturligtvis! Onödigt att blanda in Björn Skifs i det här...typ. Svårt var de oxå att hitta någon vitbalanspunkt för K20D, för mycke blåbrus att klicka i på K20D, men jag tror jag lyckats skapligt...

Obs inte 100% crop men ungefär samma betraktinigsskala med en liten nackdel för 40D...

Tycker att upplösningen för K20D försvinner i blåblusen.

K20D här:
 

Bilagor

  • image13.jpg
    image13.jpg
    97.4 KB · Visningar: 471
Senast ändrad:
macrobild skrev:
vad menar du nu. Jämförelsen jag har gjort är det som motsvarar 3200iso. Vad är felet med dig? Du förstår ingenting, du uttalar dig om vitbalans när det gäller rawfiler.Du snackar en massa strunt, du förstår inte vad du har gjort för fel i din test.Dina okunskaper blottar du hela tiden.

Det tycks då ha gått dig förbi men en felaktigt intsälld vitbalans ökar bruset även i raw. Det är nog inte så känt ännu men tyvärr är det så.

Jo jag vet att du jämfört ISO 3200 i absoluta lågdagrar och med kurvdragning men mitt förslag är att du även jämför neutrala ISO 1600 och 800 i samma förhållande som jag gjort. Då kanske vi får större klarhet i hur kamerorna hanterar det, specillet när du misstror mitt resultat.
 
Gör gärna en jämförelse med Camera raw och se hur detaljåtergivningen påverkas..
Svårigheten med vitbalanseringen beror på att signalnivån är så klen i den blå kanalen hos Pentax.
 
papi skrev:
Det tycks då ha gått dig förbi men en felaktigt intsälld vitbalans ökar bruset även i raw. Det är nog inte så känt ännu men tyvärr är det så.

Jo jag vet att du jämfört ISO 3200 i absoluta lågdagrar och med kurvdragning men mitt förslag är att du även jämför neutrala ISO 1600 och 800 i samma förhållande som jag gjort. Då kanske vi får större klarhet i hur kamerorna hanterar det, specillet när du misstror mitt resultat.

NU säger jag det inte en gång till, det är rawfiler, vitbalanseringen tillkommer i efterhand vid uppräkningen . Vitbalansvärdet har ingen betydelse vid exponeringen när det är raw.
 
Re: Hohoo!

elbe skrev:
Och här kommer Capture One från Dalom!

Svårt var de oxå att hitta någon vitbalanspunkt för K20D, för mycke blåbrus att klicka i på K20D, men jag tror jag lyckats skapligt...

Tyvärr blir testet rätt intetsägande om vitbalansen inte varit rätt från början. Bara att börja om igen.
 
Re: Re: Hohoo!

papi skrev:
Tyvärr blir testet rätt intetsägande om vitbalansen inte varit rätt från början. Bara att börja om igen.


One important thing to consider: In the exposure moment, when the sensor in your camera (CCD or CMOS) is beeing exposed to light with the shutter open for 1/125 sec and the aperture stopped down to f8, the sensor doesn't have a clue what ISO or white balance setting you have chosen. These settings comes into account when the electronic circuits in your camera are converting image signals from number of electrons to digital bits and creating jpeg or tiff versions of the image. At this moment lots of valuable image information is dumped. The RAW format however is a lot more causious with the image information.
 
macrobild skrev:
NU säger jag det inte en gång till, det är rawfiler, vitbalanseringen tillkommer i efterhand vid uppräkningen . Vitbalansvärdet har ingen betydelse vid exponeringen när det är raw.

Den har det, jag har sett i flera tester och blev lika överraska själv första gången.
 
Re: Re: Hohoo!

papi skrev:
Tyvärr blir testet rätt intetsägande om vitbalansen inte varit rätt från början. Bara att börja om igen.

Gör de du! Du som är ensam på klotet om din åsikt! Eller menar du att alla 99 av 100 erfarna testare har fel?...
 
Re: Hohoo!

elbe skrev:
Och här kommer Capture One från Dalom!

Har försökt få till samma utsnitt på ett ungefär men lite större än Risedals. Mindre skillnader m.a.o.

Samma utsmetande för K20D som Risedals prov med mycke blåblus för pentax...nää blåbrus naturligtvis! Onödigt att blanda in Björn Skifs i det här...typ. Svårt var de oxå att hitta någon vitbalanspunkt för K20D, för mycke blåbrus att klicka i på K20D, men jag tror jag lyckats skapligt...

Obs inte 100% crop men ungefär samma betraktinigsskala med en liten nackdel för 40D...

Tycker att upplösningen för K20D försvinner i blåblusen.

K20D här:

det är ju en stor skilnad i dina bilder vad det gäller brus och detaljnivå, ta ner dom till Photoshop och granska dom, k20d detaljer försvinner i bruset,liksom med Camera raw.
Det är bara att konstatera, på 3200iso så har 40d högre upplösning, mindre brus och större DR än vad Pentax K20d har trots sin mängd av pixlar..
 
Re: Re: Hohoo!

macrobild skrev:
Det är bara att konstatera, på 3200iso så har 40d högre upplösning, mindre brus och större DR än vad Pentax K20d har trots sin mängd av pixlar..

Egentligen förstår jag inte varför du testar om och gör det på ISO 3200 igen. Vad jag vet har ingen ifrågasatt resultatet där.

Jag citerar mig själv från inlägg ett i mitt test.


"Någon har visat att färgbruset är högre på ISO 3200 från K20 än 40D men det är ju också intressant hur det kan se ut på lägre iso.

Tog därför en testserie på 800 och 1600 med 40D och 17-55/2.8 i raw och samma med K20D och DA 16-50/2.8"


Vorde det därför inte mer givande att testa på andra ISO där det dessutom råder olika uppfattning?
 
Re: Re: Re: Hohoo!

papi skrev:
Egentligen förstår jag inte varför du testar om och gör det på ISO 3200 igen. Vad jag vet har ingen ifrågasatt resultatet där.

Jag citerar mig själv från inlägg ett i mitt test.


"Någon har visat att färgbruset är högre på ISO 3200 från K20 än 40D men det är ju också intressant hur det kan se ut på lägre iso.

Tog därför en testserie på 800 och 1600 med 40D och 17-55/2.8 i raw och samma med K20D och DA 16-50/2.8"


Vorde det därför inte mer givande att testa på andra ISO där det dessutom råder olika uppfattning?

Och du har fått svar på detta innan av mig.
40d har högre signalnivå mindre brus vilket vilket kommer att ses till en brytpunkt, var den ligger får en test genom hela registret utvisa.
Har du en 1600 bild så har 40d bättre förutsättningar till att lättas upp i bla skuggorna=högre DR än K20d
 
För att förstå denna sida, gå tillbaka till sidan 38 och framåt där jag visar hur K20d och 40d uppvisar olika brus och detaljinformation vid 3200iso.
Se också hur denna lilla test är genomförd och att du kan få rawfilerna för att själv bilda dig en uppfattning om brus och detaljåtergivning från de två kamerorna.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Hohoo!

macrobild skrev:
Och du har fått svar på detta innan av mig.
40d har högre signalnivå mindre brus vilket vilket kommer att ses till en brytpunkt, var den ligger får en test genom hela registret utvisa.
Har du en 1600 bild så har 40d bättre förutsättningar till att lättas upp i bla skuggorna=högre DR än K20d


Du sitter alltså med kamnran och vägrar testa på de ISO under de förutsättningar jag visat att K20 är bättre? Man kan lätt få uppfattningen att det inte är en objektiv sanning du vill få fram.

Tills ingen visat på motsatsen ser jag lika små skäl att tvivla på mitt resultat som jag vet att färgbruset ökar markant över 1600.
 
Re: Re: Hohoo!

macrobild skrev:
det är ju en stor skilnad i dina bilder vad det gäller brus och detaljnivå, ta ner dom till Photoshop och granska dom, k20d detaljer försvinner i bruset,liksom med Camera raw.
Det är bara att konstatera, på 3200iso så har 40d högre upplösning, mindre brus och större DR än vad Pentax K20d har trots sin mängd av pixlar..

Jag får samma resultat som du bara de att jag försökt vara lite snällare mod K20D.

Här kommer en på 100% från K20D osh 127%, lite till 40Ds nackdel, från 40D för att få ungefär samma "betraktningsavstånd". Har inte brytt mej om kurvor mm så dom är kanske lite mörkare än dina...färgbrus är det för K20D i.v.f.

K20D till vänster. Capture One för båda.
 

Bilagor

  • image5.jpg
    image5.jpg
    99.8 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Hohoo!

elbe skrev:
Jag får samma resultat som du bara de att jag försökt vara lite snällare mod K20D.

Här kommer en på 100% från K20D osh 127%, lite till 40Ds nackdel, från 40D för att få ungefär samma "betraktningsavstånd". Har inte brytt mej om kurvor mm så dom är kanske lite mörkare än dina...färgbrus är det för K20D i.v.f.

K20D till vänster. Capture One för båda.
du behöver inte vara snäll mot K20d detaljnivå är klart sämre hos K20d jämfört med 40d även med Capture One vilket ses tydligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.