Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Sätt det i relation till skillnaden mellan 40D och K20 på 1600. Här uppsamplade och med rawuppräkningen gjord med Lightroom av Anders Jonssson. Det program som gav bäst reslutat.
Kan du snälla fortsätta denna K20D vs. 40D brusdiskussion i din andra tråd som du startat i detta syfte. Vi är några här som bevakar denna tråd för att läsa om det som står i rubriken och är ganska ointresserade om K20D:s "överlägsenhet" mot 40D.
 
Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

borealis skrev:
Kan du snälla fortsätta denna K20D vs. 40D brusdiskussion i din andra tråd som du startat i detta syfte. Vi är några här som bevakar denna tråd för att läsa om det som står i rubriken och är ganska ointresserade om K20D:s "överlägsenhet" mot 40D.

Tack för det. Jag är också mer intresserad av vad tråden egentligen handlar om, även om jag inte riktigt är så toktekniskt lagd som vissa här.

Fast det blir rätt stor humor när märkesgalna nördar skiter i ljuset betydelse för bilden för att just deras sensor anses bättre än visst annat märke... :D
 
Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

borealis skrev:
Kan du snälla fortsätta denna K20D vs. 40D brusdiskussion i din andra tråd som du startat i detta syfte. Vi är några här som bevakar denna tråd för att läsa om det som står i rubriken och är ganska ointresserade om K20D:s "överlägsenhet" mot 40D.


Om det gått dig förbi så har ämnet stark koppling till på tråden då det handlar om brus och olika pixelstorlek på samma yta. Ett exempel på att mindre pixler inte per automatik brusar mer om man så vill.
 
Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

fjalstal skrev:
Fast det blir rätt stor humor när märkesgalna nördar skiter i ljuset betydelse för bilden för att just deras sensor anses bättre än visst annat märke... :D

Jag önskar jag kunde säga detsamma om Canonfolket som inte ens inser att mer ljus om något är fördelaktigt. Nu känns det mer beklagligt..
 
Om pixelbinning och DR

Hej igen,
Nu har jag studerat signalhantering och funderat på tingens ordning. Det var en sak som jag tidigare hade missat. John har helt rätt när han säger att flera små pixlar kan motsvara en stor avseende DR och därmed möjligt ISO. Jag har lärt mig något viktigt. Tack John! Och jag ber om ursäkt för att jag använde en sarkastisk ton.
Egentligen, om man tänker efter, så är det helt naturligt. Om jag summerar elektronerna i fyra småpixlar så blir det lika många som om man hade en stor pixel.
Det finns dock några aber i sammanhanget. Ett är att om vi på en given yta, motsvarande en stor pixel, petar in fyra små pixlar, så kommer den ljuskänsliga effektiva ytan inte att bli lika stor för de små pixlarna. När vi jämför den modernaste tekniken för båda uppsättningen (allt annat är ointressant) då har vi en transistorkrets på den stora och fyra lika stora kretsar på de små. Fillfaktorn minskar med små pixlar. Dessutom så har vi "kablage" och gränser som tar en given plats nästan oavsett pixelstorleken.
Om vi skall ha riktig nytta av binningen så måste vi summera värdena innan A/D-omvandlaren. Det måste alltså ske i kameran.
Fördelen med en sådan konstruktion är att man som fotograf kan välja mellan DR och upplösning innan man tar sina kort. För upplösning väljer man att slopa binningen och få ut en fyra gånger större bildfil (OBS, inte fyra gånger högre upplösning, eftersom upplösningen begränsas av objektiv och fotograferingsteknik). När man skall fotografera i mörker väljer man binning och får då högre DR som kan utnyttjas bl.a. som högre ISO.
 
Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Jag önskar jag kunde säga detsamma om Canonfolket som inte ens inser att mer ljus om något är fördelaktigt. Nu känns det mer beklagligt..

Då tillhör jag inte "Canonfolket". Jag är rätt ointresserad av utrustningen när den väl är vald, och att jag nu har en Canon beror mest på en utrustningskedja som har lett dit (plus att Canon har snyggare logotyp än dom andra :D ). Visst är märket intressant för de flesta, men du personligen kommer nog ur den här tråden med mer värdighet kvar och du tonar ner märkesfokuseringen ;)
 
Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Om det gått dig förbi så har ämnet stark koppling till på tråden då det handlar om brus och olika pixelstorlek på samma yta. Ett exempel på att mindre pixler inte per automatik brusar mer om man så vill.
Och det exemplifierar du med ditt så kallalade "test" som, enligt flera än bara mig själv, inte tillför denna disskussion så värst mycket. Snälla!
 
Re: Om pixelbinning och DR

photodo skrev:

Det finns dock några aber i sammanhanget. Ett är att om vi på en given yta, motsvarande en stor pixel, petar in fyra små pixlar, så kommer den ljuskänsliga effektiva ytan inte att bli lika stor för de små pixlarna. När vi jämför den modernaste tekniken för båda uppsättningen (allt annat är ointressant) då har vi en transistorkrets på den stora och fyra lika stora kretsar på de små. Fillfaktorn minskar med små pixlar. Dessutom så har vi "kablage" och gränser som tar en given plats nästan oavsett pixelstorleken.

Har någonstans för länge sedan läst om "microlenses" framför sensorerna, nyttan med det är väl att koncentrera ljuset till den ljuskänsliga delen av pixel och på så viss trolla bort den okänsliga delen och i princip få 100% fillfaktor, eller åtmistone inte förlora något ljus.

Var det bara en tokig ide som inte gick att realisera, eller är den så självklar och fulländad att den inte nämns..?
 
Re: Re: Om pixelbinning och DR

Gimbal skrev:
Har någonstans för länge sedan läst om "microlenses" framför sensorerna, nyttan med det är väl att koncentrera ljuset till den ljuskänsliga delen av pixel och på så viss trolla bort den okänsliga delen och i princip få 100% fillfaktor, eller åtmistone inte förlora något ljus.

Var det bara en tokig ide som inte gick att realisera, eller är den så självklar och fulländad att den inte nämns..?

Läste nånstans att det blev "ganska" dyrt, men att det var fullt möjligt. Det handlade iofs om sensorer i mikroskop, men optik var det i varje fall.
 
Re: Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

fjalstal skrev:
men du personligen kommer nog ur den här tråden med mer värdighet kvar och du tonar ner märkesfokuseringen ;)

Då vill jag påminna om att det är du som dragit in märkesdiskussionen i tråden genom att kalla mig Pentaxnörd på helt osakliga grunder.

Jag kan inte tyvärr inte göra så mycket åt att de exempel jag har tillgång till kommer från just Canon och Pentax med det borde ju helt sakna betydelse här eller hur?
 
Re: Om pixelbinning och DR

photodo skrev:
Hej igen,
Nu har jag studerat signalhantering och funderat på tingens ordning. Det var en sak som jag tidigare hade missat. John har helt rätt när han säger att flera små pixlar kan motsvara en stor avseende DR och därmed möjligt ISO. Jag har lärt mig något viktigt. Tack John! Och jag ber om ursäkt för att jag använde en sarkastisk ton.
Egentligen, om man tänker efter, så är det helt naturligt. Om jag summerar elektronerna i fyra småpixlar så blir det lika många som om man hade en stor pixel.

Storsint att kunna stanna upp i en hetsig diskussion och fundera en extra gång på vad "motståndaren" har sagt och att därefter erkänna att denne faktiskt har en poäng. Höjer din (redan höga) trovärdighet som expert på området.

Mvh
Thomas
 
Re: Re: Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Då vill jag påminna om att det är du som dragit in märkesdiskussionen i tråden genom att kalla mig Pentaxnörd på helt osakliga grunder.

Det där är din tolkning, och vad jag kan minnas har jag aldrig skrivit till enbart dig och inte heller använt ordet "pentaxnörd"... ;D

papi skrev:
Jag kan inte tyvärr inte göra så mycket åt att de exempel jag har tillgång till kommer från just Canon och Pentax med det borde ju helt sakna betydelse här eller hur?

Jo, men då kanske man ska lämna diskussionen till de som verkligen vet vad dom snackar om och inte begränsa till just det begränsade urvalet som råkar finnas tillgängligt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

fjalstal skrev:
Det där är din tolkning, och vad jag kan minnas har jag aldrig skrivit till enbart dig och inte heller använt ordet "pentaxnörd"... ;D

Ber om ursäkt, ditt storslagna bidrag till tråden var visst att kalla någon/några "märkesgalan nördar" och för säkerhets skull i obestämd form.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Ber om ursäkt, ditt storslagna bidrag till tråden var visst att kalla någon/några "märkesgalan nördar" och för säkerhets skull i obestämd form.

Inte så storslaget kanske, men j-ligt sant... ;D

Vilken FOTOGRAF bryr sig egentligen om vad som står på kameran? Det intressanta i den här tråden är imho grundfrågan i trådöppningen och den har inget med märken att göra, utan med reella kvalitetskrav och vad man behöver för kamera för olika fotojobb. Tyvärr kan nästan aldrig de "teknikintresserade" (notera att jag ej skrev nördar...) se förbi de tekniska specifikationerna, vilket i mitt tycke oftast gör dom till sämre fotografer.

:)
 
Re: Re: Re: Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

papi skrev:
Jag önskar jag kunde säga detsamma om Canonfolket som inte ens inser att mer ljus om något är fördelaktigt. Nu känns det mer beklagligt..

Okej då! Tittade på dina "testbilder" i LR med allt som går att nollställa på noll och med ACR4.4.

Du har även gjort ett till grundläggande fel. Du har olika brännvidder på testbilderna, 37mm för 40D och 43 mm för K20D.

Bilden nedan är 100% för båda vid samma betraktningsstorlek. Den visar oxå att K20D fått mera ljus. Det syns överlag men speciellt på det gröna gräset. Mer ljus ÄR fördelaktigt!

Lägg ner det här nu i den här tråden och fortsätt i vs-tråden. Jag postar det här där oxå.

40D till vänster. K20D till höger.
 

Bilagor

  • iso1600 40d k20dcolr.jpg
    iso1600 40d k20dcolr.jpg
    93.5 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
Re: Re: Om pixelbinning och DR

Gimbal skrev:
Har någonstans för länge sedan läst om "microlenses" framför sensorerna, nyttan med det är väl att koncentrera ljuset till den ljuskänsliga delen av pixel och på så viss trolla bort den okänsliga delen och i princip få 100% fillfaktor, eller åtmistone inte förlora något ljus.
Mikrolinser, som används flitigt med både CCD och CMOS, ökar QE (verkningsgraden) och användbart ISO, men påverkar inte DR eller fill factor. Nikon har renodlat denna teknik på sensorn som sitter i D3 och D700. Det man vill åstadkomma är att så många som möjligt av fotonerna skall resultera i elektroner.
 
Lite jobbigt att svara dig när du postar i två trådar samtidigt Leif.

Som jag skrev i mailet till dig så tog jag serier med många bilder och att det inte är säkert att du fått just de jag postat i testet.

Här är dock de ISO 1600 som faktiskt postats i testet. Båda uppräknade med rawtherapee, canon till vänster och pentax till höger.
 

Bilagor

  • canon1600pentax.jpg
    canon1600pentax.jpg
    42.7 KB · Visningar: 518
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.