interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
DU HAR BARA dessa parametrar, konstant ljus , samma exponering vad det gäller tid,bländare på valt iso
Det är inte konstant ljus ute vid olika tidpunkter en molnig kväll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
DU HAR BARA dessa parametrar, konstant ljus , samma exponering vad det gäller tid,bländare på valt iso
macrobild skrev:
DÅ skall du ta mig f... inte ge dig på att testa någonting
papi skrev:
Med din förslagna metod hade K20 bilden blivit ca ett steg underexponerad.pga av mindre ljus och resultatet oanvändbart.
kiwawa skrev:
Så om jag "testar" vid solsken och får en tid på 1/4000 s så blir det samma brusbild på natten med en tid på 5 minuter bara histogrammet är den samma.
papi skrev:
Nej med jag tvivlar på att du ser någon skillnad på 1/350s och 1/640s. Om du mot förmodan gör det så är det till Pentaxens nackdel i testet, eller hur?
Det är nog snarare så att det tog dubbelt så lång tid att samla in samma mängd ljus.elbe skrev:
Bara de att du ger K20D dubbelt så mycke ljus att jobba med...
elbe skrev:
Bara de att du ger K20D dubbelt så mycke ljus att jobba med...
papi skrev:
Tvärt om. Ljuset ute minskar och Pentaxkameran kompenserar detta genom längre slutartid.
Alternativet är att nominellt ISO skullke vara ett helt steg fel och alla som testat kameran har missat det, känns mindre troligt.
Edit Mikael hann före.
elbe skrev:
Ditt test är värdelöst!
Båda kamerorna ska ha exakt samma yttre förutsättningar så att fota med någon timmes mellanrum utomhus är ingen testmiljö.
papi skrev:
Med din förslagna metod hade K20 bilden blivit ca ett steg underexponerad.pga av mindre ljus och resultatet oanvändbart.
papi skrev:
Mitt testet innehåller brister men inte på den nivån att jag skulle beteckna det som värdelöst, speciellt inte i skenet av att den förfördelade kameran visar bättre brusbild.
Vi kan väl också utgå ifrån att tex dpr studiotest skulle ha avslöjat om Pentax kör med falskt ISO och om inte ser jag inga avgörande omständigheter som gör att man kan förkasta mitt test.
macrobild skrev:
ge dig nu, detta börjar bli tröttsamt.
Den är värdelös, med värdelös menas av inget värde.
macrobild skrev:
vad förstår du inte av nedan, siffror från Bengt och dina bilder. 40d är exponerad ett steg mindre än K20d
K20D: iso800, bl 2.8, 1/180s.
40D: iso800, bl 2.8, 1/400s.
K20D: iso1600, bl 2.8, 1/350s.
40D: iso1600, bl 2.8, 1/640s.
papi skrev:
Nej. Inte om ljuset minskat ute vilket är mest troligt när histogrammen är likvärdiga.
macrobild skrev:
Din test är värdelös, att du bara orkar gå i försvar.
papi skrev:
Nej. Inte om ljuset minskat ute vilket är mest troligt när histogrammen är likvärdiga.
elbe skrev:
De blir bara en massa jobb för andra att reda ut felen annars.
papi skrev:
Så vitt jag kan se har varken du eller någon annan rett ut något, tvärt om och det verkar obegroligt svårt att förstå innebörden av mindre omgivningsljus för PENTAXKAMERAN.
elbe skrev:
Olika omgivningsljus vid ett jämförande brustest av två kameror är verkligen att jämföra äpplen med päron oavsett vilken som fått mindre eller mer.