Olikheterna i högre ISO mellan de olika fabrikaten beror till viss del också på hur man väljer att lägga färgfilternas position i våglängd, och dessa filters branthet. Canon har i de senare modellerna (efter 20D) inte riktigt lika vassa filter i bayer-färgerna som t.ex Nikon. Det är till viss del detta som ger Canon lite annorlunda färg jmf de andra fabrikaten - vissa gillar det, vissa inte.
Fördelen är att man släpper igenom mer ljus totalt sett, nackdelen är att interpoleringsmotorn hamnar i problem när kombinationen stark färg / lite ljus sammanfaller. Då motorn vet att den måste "ta i" lite extra med färgmättnad eftersom färgsepareringen i grunden inte är lika stark så blir färgbruset lite "annorlunda" jmf med Nikon/Sony/Pentax. Den största skillnaden vad det gäller detta kan man se på Sigmas Foveon-baserade kamerahus - de har VÄLDIGT låg färgseparering i grund, och därmed en väldigt "speciell" färgåtergivning, framför allt i skuggområden. Balanseringen mellan färgbrus och svart/vitt brus förändras en del med detta. Exakt hur det påverkar är en hel b-uppsats, så det går vi inte in på här... Men skillnaden finns, och den är ett val i tillverkningen / produktprofileringen.
Canonkamerorna verkar (kanske av denna orsak) också vara de som det är absolut viktigast med absolut exponering på, framför allt uppåt i ISO-skalan, för att färgerna ska vara jämna genom hela exponeringsskalan.
Så som sagt, det finns mycket mer än bara själva ljussensorerna i sensorn som påverkar hur bruset "ser ut" i det färdiga fotot. En ensam siffra på uppmätt rawbrus berättar inget om alla dessa andra påverkande faktorer - och dom är minst lika viktiga som siffran i sig självt för hur vi uppfattar bruset.