** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Idealet är väl att ha tillgång till såväl många kullor som många pixlar. Eller?

Fast det gäller ju att inte förväxla sina intressen. Kan bli svårt att förklara att man bara tittade i sökaren om man varit disträ och greppat fel objekt.:)

Kommer lite så där osökt in på "fill-factor" här..... Vad är bäst? Många kullor med mega tits eller fler kullor med små tits... Hmm, jag tror vi är inne på tråden igen :) Många (flera) kullor med små tits inte alltid bara onödigt.

Greppar gärna fel!... Disträ eller inte... :)))

Lobo! Snälla! Ta hand om mej!...

Kommer lite så där osökt in på "fill-factor" här..... Vad är bäst? Många kullor med mega tits eller fler kullor med små tits... Hmm, jag tror vi är inne på tråden igen :) Många (flera) kullor med små tits inte alltid bara onödigt.

Greppar gärna fel!... Disträ eller inte... :)))

Lobo! Snälla! Ta hand om mej!...

Back on Track, märker jag. Som jag ser det hela handlar det om hur mjukvaran hanteras både internt och externt. Estimeringen bör ju ske tämligen friktionsfritt.

Ju större ljusinsläpp måste ge positivare resultat på utgående värde, vilket även ställer krav på efterföljande hantering. Allt enl japanske matematikern Fe-San.

Jag kan se på för- och akterdelar, men rådfråga mr Tomi innan du forskar vidare vad som passar bäst.

Såg i företagsregistret att det finns en fotofirma som heter BH-Foto. De kanske kan ge ett svar.

Back on Track, märker jag. Som jag ser det hela handlar det om hur mjukvaran hanteras både internt och externt. Estimeringen bör ju ske tämligen friktionsfritt.

Ju större ljusinsläpp måste ge positivare resultat på utgående värde, vilket även ställer krav på efterföljande hantering. Allt enl japanske matematikern Fe-San.

Jag kan se på för- och akterdelar, men rådfråga mr Tomi innan du forskar vidare vad som passar bäst.

Såg i företagsregistret att det finns en fotofirma som heter BH-Foto. De kanske kan ge ett svar.

Var får du allt ifrån karl!?? Är du redan hos Lobo eller ska jag ringa han åt dej oxå?
Du e ta me f-n inte klok på en enda fläck alltså... O till råga på allt lär vi väl få dela rum...i slutändan...på hispan! Suck.. ;-)

Var får du allt ifrån karl!?? Är du redan hos Lobo eller ska jag ringa han åt dej oxå?
Du e ta me f-n inte klok på en enda fläck alltså... O till råga på allt lär vi väl få dela rum...i slutändan...på hispan! Suck.. ;-)

Nej, jag är deporterad till Småland sedan många år enl devisen "alla knäppgökar på ett ställe". De hotade nu när kvällsmedicinen kom att jag visst skulle få sällskap från Dalarna om jag inte skötte mig.

Och för en halvtimme sedan kom beskedet när de fraktade mig till isoleringen att jag skulle få sällskap (de menade cellskap) av ett svårartat fall från landskapet där Gustav Vasa stakade sig fram bland kullorna. Som ytterligare mök på braxen kom beskedet: "Och sköter ni er inte så blir det deportation till Picksele"

Visste inte var det låg, men en skötare berättade att man i Trarydstrakten bygger en speciell paviljong under täckmantel av golfresort. Anders, here we come!

Nej, jag är deporterad till Småland sedan många år enl devisen "alla knäppgökar på ett ställe". De hotade nu när kvällsmedicinen kom att jag visst skulle få sällskap från Dalarna om jag inte skötte mig.

Och för en halvtimme sedan kom beskedet när de fraktade mig till isoleringen att jag skulle få sällskap (de menade cellskap) av ett svårartat fall från landskapet där Gustav Vasa stakade sig fram bland kullorna. Som ytterligare mök på braxen kom beskedet: "Och sköter ni er inte så blir det deportation till Picksele"

Visste inte var det låg, men en skötare berättade att man i Trarydstrakten bygger en speciell paviljong under täckmantel av golfresort. Anders, here we come!

Har dom nåt äldreboende där i Traryd så kommer jag bara jag slipper spela golf. Golf skulle i och för sig rent statistiskt passa folk som mig, även om jag inte helt uppfyller Jack Nickolssons definition av typgolfaren som "folk som är för feta för att orka ha ett vettigt sexliv" ännu. Jag syftar i det samanhanget mest på att jag inte är fet ännu.

Är det en förmildrande omständighet att jag numera inte bor så långtifrån Rydboholms slott, där en del menar att den gamla skatteindrivaren Gustav Vasa föddes? Även om det skulle visa sig vara en skröna, så är lär han däremot uppvuxen där. Det måste vara arvet efter honom som gör att Vaxholms kommun fortfarande har så hög kommunalskatt.

Undrar förrestän om du inte tagit fel på sakernas tillstånd när du skäller moderaterna och Reinfeldt för att göra livet surt för resurssvaga, sjuka, arbetslösa. Det var ju faktiskt Gustav Vasa som gjorde slut på daltet med både hjon och leprasjuka på Helgeandsholmen och skickade ut packet långt utanför Stockholms stadsmurar till Danvikens dårhus vid utloppet från Hammarby sjö. Ni snackar om att det är jobbigt på Säters fasta paviljong men det kan inte ha varit speciellt kul för de här stackarna satarna heller, trots att hospitalet redan då låg i teknikens framkant och enligt vissa uppgifter hade Stockholms modernaste dass med rinnande vatten. Ni har väl rinnande vatten där nere i obygden hoppas jag? Jag är van vid det.

Senast ändrad:

Shit happens you know...

Men skulle vi börja dra alla små/stora "tits" i 200 sidor i tråden skulle jag verkligen bli knäpp, eller rättare sagt, knäppare än jag redan är... Jag tror jag håller mej till den lite mer praktiska live-versionen efter mitt eget tycke och smak i frågan :)

I akt och mening att försöka besvara herrar Leif, Sten-Åke och Anders inlägg känner jag mig nödsakad att efter ett kort och kärnfullt gemensamt svar övergå till kvalificerad off topic.

Leif! Jag håller med dig helt och hållet. Men ska man dra tits i 200 sidors längd blir de väldigt långa. Jag föredrar de befintliga som finns att tillgå.

Sten-Åke! Ja, varken dalmasar eller smålänningar har väl något att tacka Gustav Vasa för. Men vi har i alla fall rinnande vatten här. mest ovanifrån. Å andra sidan vill jag inte skicka några gratulatuionskort till nuvarande statsminister heller.

Anders! Jag har sett eländet. Det enda som kan hålla folk borta från den fördärvliga golfen är ett sunt sexualliv. Varför slå bort bollarna när de så väl behövs i samlivet?

NU kommer off topic: Vill faktiskt fortsätta diskussionen om pixlar i formen: Hur hantera denna pixelmängd? Jag finner det inte speciellt lättbemästrat att i alla lägen synliggöra förekomsten av dem när jag på sistone ägnat mig åt att använda pixelpregnanta kamerahus.

Det fordras bra optik, väl fungerande AF och råkonverterare. Så var tror ni gränsen går för när många /flera pixlar egentligen är onödiga. Och då syftar jag på stora printar(utsnitt).

Nyss utsläppt (utsparkad) från hospitalet.

Lennart

I akt och mening att försöka besvara herrar Leif, Sten-Åke och Anders inlägg känner jag mig nödsakad att efter ett kort och kärnfullt gemensamt svar övergå till kvalificerad off topic.

Leif! Jag håller med dig helt och hållet. Men ska man dra tits i 200 sidors längd blir de väldigt långa. Jag föredrar de befintliga som finns att tillgå.

Sten-Åke! Ja, varken dalmasar eller smålänningar har väl något att tacka Gustav Vasa för. Men vi har i alla fall rinnande vatten här. mest ovanifrån. Å andra sidan vill jag inte skicka några gratulatuionskort till nuvarande statsminister heller.

Anders! Jag har sett eländet. Det enda som kan hålla folk borta från den fördärvliga golfen är ett sunt sexualliv. Varför slå bort bollarna när de så väl behövs i samlivet?

NU kommer off topic: Vill faktiskt fortsätta diskussionen om pixlar i formen: Hur hantera denna pixelmängd? Jag finner det inte speciellt lättbemästrat att i alla lägen synliggöra förekomsten av dem när jag på sistone ägnat mig åt att använda pixelpregnanta kamerahus.

Det fordras bra optik, väl fungerande AF och råkonverterare. Så var tror ni gränsen går för när många /flera pixlar egentligen är onödiga. Och då syftar jag på stora printar(utsnitt).

Nyss utsläppt (utsparkad) från hospitalet.

Lennart

Välkommen ut! ;-)

Jag tror du och alla andra i den här tråden vet min inställning. Antal pixlar på en sensor är enbart en MB-fråga och vi kommer, allt efter pixelantalet ökar, att bry oss mindre om mängden och förhoppningsvis så blir den andra egenskaper som vi kommer att resonera och få gråa hår av. Brus kommer vi alltid att ha och att vara utan de ser jag närmast som en kulla med siliconpumpade "tits".

Jag tippar på att nästa 1Ds får 35 Mpix och att nästa 1D får 21 Mpix och 10 bps.

Om kullors "tits" vägrar jag uttala mej offentligt om, men den utstyrsen kvinnorna hade på sej på idrottsgalan igår kväll så då för dj---lig ut! Varenda kurva effektivt gömd bakom något mammaklänningaktigt, eller var dom på smällen allihop? En vanlig särk på dom hade ju sett f-n så mycket bättre ut!

Nej nu gubbs! Nu ska jag ut o fri! Någon som har tänder och gom att låna ut?
Om inte så får jag nog lov o be om alla lyckönskningar jag kan få... ;-)

Lycka till, Leif! Men du får noggrant redogöra för utfallet (inte av eventuellt utfallande tänder) i denna spalt.

Lennart

Utdrag Foto MK2

Citerar Foto. Den nya EOS 5:an klart bättre detaljåtergivningsförmåga än sin 3,5 år gamla föregångare. Det krävs dock stora utskrifter, åtminstone A3-format, eller att man ofta gör beskärningar för att man skall få glädje av den höga upplösningen. Även näms nogrann fotograferingsteknik, mycket bra optik. flera av er vet detta förmodar jag. Men nu någonting jag tyckte var intresant. upplösningstestet. Jämför gamla 5D med nya MK2...Vertikal MK2 3350 linjer. Gamla 5D vertikal 2250. Skillnad 1100 linjer, skriver igen, skillnad 1100 linjer. Vid APS-C sensor brukar nämnas att skillnad 200 linjer märks vid A3 format. Skall då betyda att andra regler gäller vid Fullformat. trots skillnad så hänger gamla 5D med upp till i princip A3. Ser i förbifarten att lågpris Pentax 10.2 mp kitobjektiv ger 2150 linjer vad det nu är värt. Tycker nog som Lennart att det finns fog för att köra tråden ett tag till. Vänligen. / Bengt.

Nya Sony siffror hos DxO

DxO har nu lagt ut siffror för de Sony DSLR:er som tidigare saknats och det är faktiskt lite intressant att jämföra.

Det lustiga är att skillnaderna mellan A200, A300, A350 och A700 är så små som de faktiskt verkar vara enligt DxO. Ännu tydligare är ju det faktum att A300 och A350, som inte har samma sensorer (10 mot 14 Mp) men i övrigt uppvisar nära nog helt identiska värden för samtliga parametrar här hos DxO. Jag har sett samma sak tidigare på DIWA. Detta var en sak jag lyfte tidigare i denna tråden men aldrig fick några vidare reaktioner på i den diskussion som tidigare gick het om antalet pixlars menliga inverkan på både DR och brus. Grejen är att detta exempel visar att det inte betyder ett dugg om man får tro dessa kurvor.

Det är ju definitivt en viss skillnad mellan 10 och 14 Mp vilket borde åtminstone visa en liten skillnad om nu den gamla synen på det förkastliga med många pixlar skulle stämma, men den finns alltså inte i detta material från DxO. Om man ska tro DxO så borde det vara dags snart att förpassa den reflexmässiga gamla sanningen till sophögen. Ta upp A700, A350 och A300 och jämför själva. Att A350 och A300 är ett utmärkt testexempel borde alla kunna vara hyfsat eniga om. Dessa två kameror är av samma generation, har samma fysiska utseende och har förmodligen nästintill identisk logik. Det enda som skiljer är antalet pixlar och storlek. Kurvornas form är dessutom identisk vilket tyder på att logiken är mycket lika, vilket jag lyft fram tidigare även det. Närmare perfekt match för att isolera en enda parameters betydelse (antal pixlar och pixlars storlek är ju en funktion av varandra).

Enda sättet för mig att komma runt denna slutsats är att ifrågasätta DxO:s sätt att mäta dessa parametrar och hur de redovisar sina resultat men där vet jag inte om vi är idag även om vi kanske undrar vad DxO mäter egentligen.

Jag tycker Joakims svar i den andra tråden har svarat på skilnaden mellan exv Sony 300 och 350.Det är inte samma sensor, sensorn i 350 har förbättrats i ett antal punkter jämfört med 300 om verkningsgraden är densamma från de två när de mäts upp.Det kan vara förbättringar av microlinser,lägre utläsningsbrus mm.

En sensor med samma yta, tillverkad med samma teknik och med samma signalbehandling kommer innehålla mer brus - mätt över hela sensorytan - än vad en sensor med EXAKT samma förutsättningar men med färre MP kommer göra.

Detta är inte "förhandlingsbart" - så länge relativitetsteorin och de grundläggande kvantmekaniska modellerna fortfarande står som bas för vår uppfattning om verkligheten och hur vi kan se och mäta den så är det en absolut sanning.

Till detta kommer då om det är cmos eller ccd vi diskuterar.Vad det gäller cmos egenskaper styrs det av vilka funktioner man vill uppnå på sensorn med bla den elektronik som finns med i varje enskild pixel . En av orsakerna att kompaktkameror fortfarande har ccd istället för cmos där ytan är mycket liten på sensorn och en enskild pixel.
Skilnaden i antal mellanväggar mellan 10 och 14 miljoner pixlar är tämligen stor, är det samma sensorteknologi med exakt samma förutsättningar så blir den ljusmottagande ytan mindre totalt sett i 14 miljoner pixlar sensorn eftersom ytan har delats in med fler mellanväggar som upptar plats.
Praktiskt exempel cmos: Canon har hela tiden förbättrat sensorns egenskaper när de har ökat upplösningen=mindre pixlar, dvs de har kompenserat med att antingen förbättra microlinserna, göra brunnen mindre djup, mellanväggar smalare, ökat filfactor samt minska exv utläsningsbruset vilket går att läsa i deras vita papper.

Praktiskt exempel CCD: Leaf mfl kommer att ha hårdvarupixelbinning med i sina bakstycken, det betyder att upplösningen minskas från 60miljoner till 15 miljoner för att uppnå bra egenskaper vid höga iso = 1600iso

Senast ändrad:
Angående 3035 ovan, det är alltså Joakims svar jag citerar angående exakt lika sensor med färre eller fler pixlar , vilket jag tycker är vettigt och har själv framfört ett antal gånger tidigare i denna tråd.

Joakim skrev:En sensor med samma yta, tillverkad med samma teknik och med samma signalbehandling kommer innehålla mer brus - mätt över hela sensorytan - än vad en sensor med EXAKT samma förutsättningar men med färre MP kommer göra.

Detta är inte "förhandlingsbart" - så länge relativitetsteorin och de grundläggande kvantmekaniska modellerna fortfarande står som bas för vår uppfattning om verkligheten och hur vi kan se och mäta den så är det en absolut sanning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar