Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Direkt till din avslutande fråga! För min del är svaret Ja. Den här tråden har dock lett till något annat än bara belysande av trådens rubrik.
Det handlar om så mycket mer än pixlar (fler eller färre). Kalla det gärna infrastrukturen som deltar i hela bildprocessen, där förvisso sensorn är hjärtat...men inte hjärnan. Alltså allt från optik till kamerans mjukvara samt även rawkonverterare.
Vi har uppmärksammat detta och egentligen borde diskussionen gå vidare hur vi egentligen ska hantera alla dessa pixlar. Räkna kallt med att Canon kommer med en 1DsMkIV med bortåt 40 miljoner pixlar ganska snart.
Canon 50D i aps-c motsvarar ungefär den densiteten.
I en annan tråd "en liten jämförelse mellan 5DMkII och 5D" startad av Mikael har diskussionen äntligen hamnat på optikens betydelse för att dra fördel av kameror som 5DMkII/D3x/A900. Det känns mycket sunt.
Vi kan lugnt begrava den här tråden eftersom den fyllt sin funktion.
Själv har jag "begravt" mig i optikjämförelser och AF-problematik på sistone.
Det positivaste jag varit med (och tydligen fler på den andra tråden) på sistone var när jag monterade loss vertikalgreppet på min A900 och klämde dit en gammal "hederlig" 50/1.4 och kände en enorm glädje att med ett relativt lätt kamerahus och en vass optik ge mig ut och nöjesfotografera. Kände väldigt få begränsningar men desto mer frihet.
Samtidigt kunde jag ha glädje av de många pixlarna.
Vi hörs på andra forum/Lennart
I den mån Mikael läser detta: Fick mail från Mattssons idag. Får troligen min 5DMkII nästa vecka. Funderar på att skaffa en ljusstark normal till den, men tvekar mellan EF 50/1.4 (som jag haft men befann vara luddig. I alla fall mitt ex) och nyaste Sigma 50/1.4. Har du någon erfarenhet av den senare? Edit: Hur funkar 85/1.8 på 5DMKII? Har ett som jag tycker varit jättebra på 1DsMkII.
Ja den här tråden har täckt in massor, men just reaktionen på mötesrubriken låste länge fast allt resonemang till en fullständig fixering kring brusprestanda och när det bemöttes, brusprestanda på extrema ISO samt pixlarnas storlek som enda förklaringsmodell kring variationer i dessa prestanda.
Tvärtemot detta har ju vi som bestridit detta hela tiden försökt att lyfta fram andra viktiga faktorer för bildkvalitet än brusnivå. Vi har också försökt just att bredda förklaringarna till det vi ser i färdig bild. Det har ju visat sig att det skett tekniska förbättringar på väldigt många fronter.
Precis som du säger så har vi nog alla insett hur betydelsen av det du kallar infrastukturen (för bildskapande) blivit allt viktigare att förstå och hur de olika delarna påverkar helheten. De senaste åren har vi ju fått en del hjälpmedel och delsystem som vi faktiskt inte haft tidigare. Både antishake-systemen, förbättrade mätsystem. microjusteringsmöjligheter för AF och Dynamic Range Optimizers samt nya smarta hjälpmedel i konverterarna har i en del fall skapat helt nya möjligheter för att inte tala om de stora förbättringar som skett i sensortekniken.
De många pixlarna gör ju dessutom att man precis som du säger kan zooma genom att besära istället för att hänga på ett sämre optiskt zoom. Minoltas gamla 50mm objektiv är fantastiskt skarpa. Jag har gjort samma sak själv. Om man som i mitt fall haft 6 megepixel och fått 14 så räcker det också till att beskära en del. Man har definitivt möjligheter med dessa många pixlar man inte haft förut och jag tycker du har en klar poäng i ditt påstående:"egentligen borde diskussionen gå vidare hur vi egentligen ska hantera alla dessa pixlar".
Med en hysteriskt skarp 50mm/1,4 eller 1,7 kommer man inte ha några problem med att objektivet inte kan göra kameran rättvisa men man kan ändå crop-zooma ungefär som med den inbyggda crop zoomen i min A350. Skillnaden är bara att det är mer flexibelt och användbart att göra det i en konverterare än i fördefinierade funktioner i kameran. Jag skulle dock inte alls bli förvånad om jag får se inbyggda crop-zoomar framöver i de nya kameror som kommer från Sony med riktigt många pixlar.
Jag tillhör ju de som alltid letat efter så mycket kompetens per vikt och storlek när jag valt kamera. Jag har aldrig varit någon vän av onödigt stora och klossiga kamerahus. Jag väntar fortfarande på att det ska komma ett litet smart högkompetent vädertätat Sony-hus för entusiaster med mikrojustering, FF, live view utan sökare kompromiss där man också kan zooma på sammam sätt som i den vanliga displayen. Vem vet, med en fototeknik du just lyft fram, så kan även jag se poängen med 24 megapixel. Ska bli intressant att se vad den debatten tar vägen!