Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Stänga tråden? Vad är det för dumheter? Den kommer att självdö när den inte är intressant längre.

Vore bättre att stänga av möjligheten att helt i onödan citera inlägget ovanför istället, så blev det inte så mycket dubblerad text att plöja igenom.

Ja förr kunde man välja att avstå helt från citat. Nu är det standardläget, även om det ju alltid går att tömma hela rutan på all text innan man skriver sitt inlägg.

Det krävdes ett hot om att stänga tråden för att du skulle vrida blicken från din förbrända kolmila av gamla sjöbodar därborta i Traryd med omnejd. Härligt!
 
Om man klickar på knappen "Besvara" istället för länken "Besvara med citat" så slipper man citat.


Visst, tycker dock att man kan ha med citatet (nedklippt till de punkter man vill kommentera) i de lägen när det gått en viss tidsrymd. Annars kan svaret bli goddag yxskaft om det kommer lösryckt ur sitt sammanhang. Eller i alla fall upplevas så av de övriga forumdeltagarna.

Men visst! Citera inte om det svaret sker momentant eller skriv bara "svar till xxxxx inlägg xxxx".

Lennart
 
Om man klickar på knappen "Besvara" istället för länken "Besvara med citat" så slipper man citat.

Visst, det kunde jag förr innan de uppdaterade FS-applikationen sist, men den länken finns inte längre på min skärm. Hade den gjort det hade jag använt den ibland.

"Besvara med citat" och "Rapportera" är allt jag ser".
 
Visst, det kunde jag förr innan de uppdaterade FS-applikationen sist, men den länken finns inte längre på min skärm. Hade den gjort det hade jag använt den ibland.

"Besvara med citat" och "Rapportera" är allt jag ser".

Längs ner till vänster under sista inlägget på sidan, finns en svart knapp som heter "Besvara".
 
Det fungerar ju även med "Besvara med citat" om man bara tömmer textrutan och skriver dit sitt eget svar.
 
Längs ner till vänster under sista inlägget på sidan, finns en svart knapp som heter "Besvara".

Tack, nu ser jag den. Inte undra på att jag aldrig använt den. Den påminner mig om de statusfält som en del applikationer haft längst ner på skärmen. Ofta visades meddelanden i detta när man exv. markerade ett fält på skärmen. Om det man markerade fanns på skärmens överdel och meddelandet knutet till fältet visades i skärmens nederkant så missade de flesta meddelandet. Man skämtade om att om det så skulle stått:"Du har vunnit 20 miljoner på LOTTO", så skulle de pengarna aldrig hämtats ut, för inget skulle ändå ha läst meddelandet.
 
Det fungerar ju även med "Besvara med citat" om man bara tömmer textrutan och skriver dit sitt eget svar.

Ja det är ju så jag och de flesta andra gör tror jag. Inte schrollar i alla fall jag ner till sista meddelandet om jag inte redan står där.

Jag skrev detta redan några meddelanden upp: "Ja förr kunde man välja att avstå helt från citat. Nu är det standardläget (med citat alltså), även om det ju alltid går att tömma hela rutan på all text innan man skriver sitt inlägg."
 
Det jag menar är att om man svarar på något som står i det sista (innan man själv skrev sitt svar) meddelandet, då hamnar det direkt ovanför ens eget svar, varför det inte finns någon anledning att fylla ens eget svar med samma text som ändå redan står direkt ovanför.
Jag menar inte att man inte ska använda citatfunktionen om det man svarar på är längre upp i tråden, så att sammanhanget annars går förlorat.
 
Ja, trots att jag bara har en Zeiss Sonnar 85/1.4 ZA. :)

Lennart och Göran jag har också testat i dessa objektiv i all blygsamhet och de är fantastiska och jag har inget negativt att säga om vikt och storlek som fyller en funktion. Det är helt fantastiska objektiv tillsammans med sökaren i A900.

Men visst är det lite häftigt att den gamla godingklumpen Minolta 28-135mm kommer ut i topp vid den jämförelse mellan de Minolta, Sony och Zeiss-objektiv som görs i en tidigare länk. Verkade t.o.m. som kantskärpan kunde matcha allt annat som den jämfördes med monterat på en A900. Men 28-135mm är ju en riktig klump det med.
 
Det jag menar är att om man svarar på något som står i det sista (innan man själv skrev sitt svar) meddelandet, då hamnar det direkt ovanför ens eget svar, varför det inte finns någon anledning att fylla ens eget svar med samma text som ändå redan står direkt ovanför.
Jag menar inte att man inte ska använda citatfunktionen om det man svarar på är längre upp i tråden, så att sammanhanget annars går förlorat.

Det här blir lite snårigt verkar det som.

Håller med helt om första stycket. Ingen tvekan alls.

När det gäller stycke två så handlar det inte om att inte använda citatfunktionen utan den i det sammanhanget lite knasigt placerade "Besvara"-knappen längts ned på sidan. Står man högst upp på en lång sida kommer i alla fall jag fortsätta rensa citatet för hand istället för att scrolla längt ner på sidan och klicka på knappen. Den nya designen är mindre självklar än den gamla även om man inte ska överdriva det här. Det funkar som det är också även om det inte känns direkt optimalt. Ursäkta om jag uttryckte mig så att jag skapade förvirring. Det kan räcka med den förvirring gränssnittet uppenbarligen skapat hos åtminstone mig.
 
Lite om Sony’s new back-illuminated CMOS sensor

Citat:"Sony’s new back-illuminated CMOS sensor design makes its first appearance."

Verkar som tekniken kommer först i filmkamerorna. Tittar man på vad det handlar om så undrar man ju varför man överhuvudtaget belyst sensorerna från andra hållet. Det har självfallet säkert sin förklaring men om man vill ha maximal effektivitet i ljusinsamlandet så låter det ju väldigt rätt ochh slippa en massa kretsar som ligger i vägen och blockerar ljus.

Ska bli intressant att se vad det gör i praktiken ute i produktion när den dagen kommer.

http://www.photoclubalpha.com/2009/01/08/exmor-r-debuts-in-handycams/

http://www.alphamountworld.com/photography-news/sonys-back-illuminated-cmos-sensor

http://www.studiolighting.net/sony-touts-back-lit-cmos-better-imaging-2x-sensitive-low-noise/
 
Tittar man på vad det handlar om så undrar man ju varför man överhuvudtaget belyst sensorerna från andra hållet.
Anledningen är att de är (eller har varit) svåra att tillverka. Det Sony gör är att tillverka sensorerna som vanligt och sedan slipar de ner baksidan tills den är så tunn att ljuset når pixlarna från baksidan. Det går inte att tillverka sensorerna så att pixlarna redan från början ligger nära baksidan. Att denna teknologi först kommer på de små sensorerna är inte så konstigt -- dels är det där behovet är störst (små pixlar) men också för att tekniken troligtvis ännu inte är redo för att slipa ner stora sensorer, alternativt att en tunn och stor sensor inte håller.
 
Det jag menar är att om man svarar på något som står i det sista (innan man själv skrev sitt svar) meddelandet, då hamnar det direkt ovanför ens eget svar, varför det inte finns någon anledning att fylla ens eget svar med samma text som ändå redan står direkt ovanför.
Det händer ofta att någon annan hinner skicka ett svar medan man skriver. Det svaret hamnar då mellan det man svarar på och det egna svaret.

Att valen är "besvara med citat" vid varje inlägg och att "besvara" enbart finns längs ner är väl ganska naturligt. Svarar man på ett inlägg längre upp måste man citera något så att läsare begriper vad man svarar på. Det är bara om man redan är längst ner på sidan som det är vettigt att skicka inlägg utan citat.
 
Men visst är det lite häftigt att den gamla godingklumpen Minolta 28-135mm kommer ut i topp vid den jämförelse mellan de Minolta,
Ett objektiv från den tid när Minolta tillverkade många legendariska objektiv, t.ex. den välkända ölburken 70-210/4 som även tillverkades av Minolta i ett utförande med manuell fokus för Leica (Vario Elmar R 70-210 f4). Det var ett omfattande samarbete mellan Minolta och Leica vad gällde kamerahus (Leica R-serien) och objektiv på den tiden.
 
...

Men vad hjälper större gluggar om man plåtar som en f...a? :) Man får bara ont i ryggen av tunga gluggar. Precis som fruntimmer får av att få balkongen under haken förstorade. Enl tyngdlagen måste de förstorade attributen med tiden hamna i nivå med anklarna. Precis som tanten som inte visste exakt var hjärtat satt. Efter att fått svaret att det satt ungefär under vänster bröst gick hon hem och sköt sig i knäet.
Måste varit en från Dalarna (skrev det bara för att kolla om Leif Bength ff hänger med på tråden eller har hamnat för evigt på slutna avdelningen på Säter)

....

Jo, jag "hänger" med! (tolka de som ni vill men jag lovar att de inte gäller brösten...o int nå annat som kan hänga heller för den delen, se nedan :) )
Många nyttiga lärdomar får jag oxå i denna tråd med 1000 utflykter.

Just nu en riktig aha-upplevelse! Tack Lennart!

Nu förstår jag äntligen varför alla kullor som bor kvar här uppe i dom djupa dalaskogarna har stelopererat vänsterben och har så vackert lyfta bröst... Lansdtinget såg det nödvändigt att lyfta båda brösten för att inte behöva steloperera högra benet oxå vid nästa försök. Dessutom är kullorna både lyckliga och attraktiva...igen. O vem f-n behöver pixlar då?.... :)
 
Det händer ofta att någon annan hinner skicka ett svar medan man skriver. Det svaret hamnar då mellan det man svarar på och det egna svaret.

Forumdatabasen har antagligen ingenting som kopplar en kommentar till det inlägg det kommenterade. Om det funnes något sådant så skulle man kunna presentera en diskussionstråd som ett kommentarsträd där det klart framgår vilka inlägg som är kommentarer till vilka. Behovet av att citera en massa skulle då försvinna.

Det finns webforumsystem som har sådana möjligheter.
 
Anledningen är att de är (eller har varit) svåra att tillverka. Det Sony gör är att tillverka sensorerna som vanligt och sedan slipar de ner baksidan tills den är så tunn att ljuset når pixlarna från baksidan. Det går inte att tillverka sensorerna så att pixlarna redan från början ligger nära baksidan. Att denna teknologi först kommer på de små sensorerna är inte så konstigt -- dels är det där behovet är störst (små pixlar) men också för att tekniken troligtvis ännu inte är redo för att slipa ner stora sensorer, alternativt att en tunn och stor sensor inte håller.

Tack för info!
 
Forumdatabasen har antagligen ingenting som kopplar en kommentar till det inlägg det kommenterade. Om det funnes något sådant så skulle man kunna presentera en diskussionstråd som ett kommentarsträd där det klart framgår vilka inlägg som är kommentarer till vilka. Behovet av att citera en massa skulle då försvinna.

Det finns webforumsystem som har sådana möjligheter.

Bra poäng. Det underlättar helt klart med ett träd ibland. Man kan ju faktiskt bjuda på två vyer om man är riktigt bussig som utvecklare.
 
Dessutom är kullorna både lyckliga och attraktiva...igen. O vem f-n behöver pixlar då?.... :)

Idealet är väl att ha tillgång till såväl många kullor som många pixlar. Eller?

Fast det gäller ju att inte förväxla sina intressen. Kan bli svårt att förklara att man bara tittade i sökaren om man varit disträ och greppat fel objekt.:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.