Bengf
Aktiv medlem
Vi kan ju inte påverka så mycket av utrustningen i kameran, mellan sensorn och minneskortet, mer än hur vi väljer att exponera/fotografera. Jag bara hoppas att de rå-filer vi är intresserade av är den "råa" informationen som sensorn läser av, med så lite "fel" som möjligt, från varje pixel.
Skärmarna behöver absolut förbättras, likaså bildbehandlingsprogrammen. Skrivarna oxå även om jag tror att det finns skrivare som står upp mot dagens kameror men de kostar nog därefter oxå. Sen ser jag det som naturligt att om man köper en kamera för 25-70.000:- så skaffar man nog övrig utrustning i samma klass. Allt annat kanske är fåfänga?..
Jag vill ha fler pixlar och svagare AA-filter samt hög kvalitet på RGBG-filter (eller om man en dag kan göra pixlarna RGB-färgkänsliga) för att verkligen få de objektiven kan prestera.
Antalet pixlar på en ff-sensor tror jag dock i botten en ren MB-fråga för kamerornas processorer att hantera samt även våra för våra datorer. Jag tror att pixelmängden i dslr-kamerorna kommer att gå hand i hand med efterutrustningens processorkapacitet.
Mattskiva med snittbild finns väl redan idag till promodellerna, eller tror jag fel här?
Men blir det bättre precision med en sån? Ligger mattskivan så exakt fixerad och placerad att den ger optimalt resultat?
Javisst säljer många pixlar! Och jag tror att det är helt rätt och en av de få punkter som alla icke "pixelnördar" gör helt rätt i som köper. Men varför sjunker inte 1DMkIII med sina 10 Mpix? De kanske är ett konstigare "fenomen"?
Äh! Behåll han och hans flammande förmåga i södra Sunnerbo så är det nära för han att "flambera Trojaladan" istället...de verkar behövas med tanke på resultaten!, om de nu inte är uterink redan... ;-)
När du skriver raderna om man köper en kamera för 25-70 tusen så följer man upp med bättre skrivare,optik,MM. i dom flesta fall tror jag inte det är så. tänker tillbaka på rasterna ijobbet genom åren. Han köpte den dyra husvagnen,bilen, sommarstugan, han måste ha råd med det andra också. Men samma personer körde med pulvermos och 2 skivor hackkorv 3gg i veckan i matlådan. Man prioterar nog lite till mans för att få det hela att gå ihop. /Bengt