Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
5DMkII verkar klara det här mycket bra. Sony A900 fixar i mina praktiska tester bättre detaljåtergivning än äldre Canonkameror typ 1DsMkII och hänger bra med i iso upp till 1600.
Resultatet på 200 iso i Risedals exempel förvånar mig dock. Stämmer inte med vad jag fått fram. Men eftersom jag har tillgång till kameran ett par dagar till och har börjat lära känna den så är det ju lättare för mig att se. Å andra sidan förfogar jag inte över en 5DMkII, vilket är just den kamera som jag trodde redan innan skulle fixa det vi nu ser. Jäg har bara 20D/50D och 1DsMkII att jämföra med plus gamla D3-filer.
Uppmätta isovärden känns inte alltid intressant. Samma tid o bländare vid allt annat lika (även sensorstorlek) är bästa måttstocken. Exponerar kamerorna lika vid förvalt bländarläge är det resultatet man ska se på istället för om det faktiska isovärdet inte korresponderar med det nominella. Det blir då ointressant om det faktiska isovärdet är 2578,02 iställey för det nominella 3200,00.
Anser
Lennart
Edit; såg att Rosedal varit inne på samma tankegång i inlägget ovan vad gäller iso.
Vi är helt överens om vad som gäller vid praktiskt jämförelser. Där är det så jämförbara förhållanden man kan uppnå som gäller. Det jag menar bara att det då blir lite meningslöst att tala om nominella ISO-värden på det sätt man ofta tidigare gjort. Men ni lägger ju själva in dessa nominella tal på era exempelbilder. Det kanske borde framgå att detta gäller nominella värden eller hur?
Man kan ju fråga sig varför det är just så då att en kamera som Canon 5D Mk II nästan ligger ett helt steg fel i sin ISO-märkning. Är det övermäktigt att få detta i synk även på top of the line-kameror som dessa? Dessutom så verkar det ju vara så att nästan alla dessa FF-kameror oavsett fabrikant konsekvent verkar ha högre nominella värden än de som uppmätts. Är det verkligen en tillfällighet??? Detta gäller ju även för Nikon D3, om än i lite mindre utsträckning än 5D Mk II. Det verkar nästan som en naturlag att det alltid är så, men det är det förmodligen inte eller hur?
Jag tror mer att det är en marknadslag då högre nominellt ISO på rattar och i menyer säljer kameror till en marginell grupp människor som alltid betalar mest för att bli lite blåsta. Höga nominella värden imponerar på folk och är en selling point en säljare kan trycka på för att positionera en kamera i en tid då det kommit att bli allt svårare. På marginalen är dessa saker ganska betydelsefulla när FF, hög ISO-prestanda och snabbare seriebildstagning snart sagt är det enda som distinkt skiljer ut det dyraste marknadsskiktet från de övriga.
För mig är det lite som månglarna i templet som körde med falska mått och vikter tills Jesus lackade till och slängde ut bedragarna. Återigen tycker jag man kan fråga sig vem som säger vad åt vem och med vilket syfte. Åtminstone jag frågar mig varför nästan alla kameror visar högre nominella värden än uppmätta. Var är normalkurvan? Det här ser ut som ett mönster för mig och jag tror inte på tillfälligheter i det jag ser här. Follow the money. Det här går ju rakt ner i plånboken på folk. Som vanligt blåser man först och störst de som inte har något emot att bli blåsta. Det är dessutom relativt riskfritt i den märkeskramarkultur som råder i kameravärlden.
Senast ändrad: