Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det Mikael far efter är väl att 5D och 5DII ställer in samma tid och bländare vid ISO3200 trots den av DxO uppmätta skillnaden på 2700 mot 2100. Således får du ju med 5DII samma möjligheter till kortare slutartid som 5D.

I jämförelsen med A900 så hade båda kamerorna exponerats enligt samma tid och bländare, och det var de bilderna som jämfördes. Jag hade mer förstått upprördheten om 5DII i den jämförelsen hade exponerats längre som kompensation för den reella lägre känsligheten. DÅ hade det varit fusk.

Eller tänker jag fel här?

För det första: Ja jag tror både du och Mikael tänker fel här. Måste man inte se till hela systemet och hur det påverkar slutresultatet. Det finns inte bara två parametrar såsom bländare och tid här. Om Lennart och andra som påstår att det bara finns ett verkligt bas ISO-värde och alla andra är framtvingade ur detta med hjälp av elektroniken så påverkar ju även detta slutresultatet som sedan analyseras. Val av samma ISO-tal på olika kameror ger olika uppmätta värden då elektroniken i de olika kamerorna uppenbarligen behandlar signalerna på varierande sätt som inte alltid ansluter till de nominella värden man trott sig använda som utgångspunkt för jämförelsen. Man skulle kunna göra jämförelsen med ett störtloppsrace där alla har samma mållinje men alla varierande startpunkt. Det är rena handikappsystemet för att luta mig på en annan sysselsättning som jag inte heller förstår eller någonsin kommer kommer ägna min tid åt. Hur schysst tycker du det låter vid en absolut jämförelse?

För det andra: så har jag redan tidigare skrivit att jag inte polemiserar mot att man vid ett test som de Lennart eller Mikael gjort försöker skapa så jämförbara förhållanden som möjligt och harmonisera vald bländare och exponeringstid så gott det låter sig göras. Det jag vänt mig emot är tron på de nominella ISO-värdena vid tester. Läser de efter ditt inlägg så ser du att fler faktiskt fattat vad jag menar. Både Lennart och Leif kommenterar ju detta.

Lennart ger även ett bra bidrag till min tes (att tillverkarna medvetet sätter för höga nominella ISO-tal på rattar och i menyer i sina kameror för att helt enkelt tjäna pengar eftersom hög ISO säljer). Jag tycker att hans genomgång från filmtiden talar samma tydliga språk. Även då översålde man "filmkänslighet" eftersom det alltid attraherat en viss grupp av användare under vissa betingelser. Nu när allt blivit elektroniskt så fortsätter precis samma trend. Det är bra att vi är fler som inser att det är ett bondfångeri som pågår (ursäkta landsortsbor för det språkbruket men jag hittade inget bättre).
 
Samma tanke slog mig i ett tidigare skede, men jag TROR inte att det ska ha någon direkt inverkan. Däremot TROR jag att de flesta isovärden som sätts av kameratillverkarna är önskesiffror.

Sedan spelar det då ingen roll om det är önskevärden så länge kameran presterar bra.

DxOMark visar ju ändå i kurvorna hur kamerorna ligger i förhållande till varandra. Men självklart är det ju lite löjligt att uppgivet iso inte är verkligt iso.

Efter vad jag har förstått så har en dslr/kompaktkamera bara ETT isovärde. Alla andra är tvingade värden. Precis som en analog film som pressas.

Stämmer då basiso bör de övriga värdena följa med. Sitter här med en gammal D100 som en kompis vill att jag ska kolla. Upptäckte följande:
Vid basiso har jag vid full öppning f 2.8 tiden 1/30. Jag höjer isotalet ett steg i taget och får 1/52, 1/100, 1/196, 1/400. Alltså stämmer inte tidsstegen med isostegen när jag kollar i IEXIF Opanda.

Många kameror har ett basiso vid 100 och det visar sig att det i själva verket är 80. Logiskt borde då i alla fall var steghöjning motsvara ett helt steg i tid oavsett vad man utgår ifrån.

Hoppas det är fel på gamla D100 annars blir det Säter direkt!

Lennart

Ja, det är ju så det funkar vare sig man vill det eller inte. Alla tvingas förhålla sig till hur ISO hanteras av just den kameran de råkar äga och använda. Alla lär sig leva med sina kamerors egenheter och det är väl inget konstigt med det. Konstigt blir det bara när man sätter igång och jämför sig mot nominella värden som man faktiskt inte i sig förhåller sig till i praktiken nödvändigtvis. Det är ju dessutom så att ISO inte är någon analog företeelse utan de steg som tillverkaren bestämt gäller - take it or leave it (d.v.s. välj ett annat ISO då och skruva på bländare och tid bäst du vill - huvudsaken att bilden blir som man vill ha den). Det skulle väl i sig inte vara något problem att ha en steglös ISO likväl som man i min lilla kompakt kan välja om man vill välja zoom i fasta steg typ 28, 35, 50mm eller steglöst. Många dyrare kameror än min har ju avsevärt fler och tätare ISO-steg att välja mellan än jag har i min kamera.

Men jag håller inte med om att det inte skulle spela någon roll vad det står för överhöga "önskevärden" i kamerornas menyer. Klart det spelar roll eftersom man envisas med att hänvisa till dessa nominella värden utan ens att låtsas om att de är tagna ur luften (låt vara av marknadsföringsskäl eller taskig ingenjörskonst). Du har ju själv berört detta tidigare där du adderade felkällor som felmärkta bländartal och tid kan utgöra dessutom. Återigen, jag skulle inte haft någon invändning om testade kameror skulle plottat sig efter någon form av normalfördelningskurva, men något sådant finns inte skymten av här. Praktiskt taget alla kameror avviker så att de har lägre uppmätta värden än de nominella som visas och i en del fall är avvikelserna så pass stora att de nästan utgör ett helt steg. Vad är det för poäng att förhålla sig till detta gungfly vid tester. ISO är ju trots allt en standard, varför försöker man inte följa den bättre.

Man kan väl göra jämförelsen med hur bra Stefan Olson skulle tycka det var om man vid en färgkalibrering skulle använda en färgskala som utgångspunkt vid kalibrering av skärmen och en annan för skrivaren. När folk sen skulle klaga på att utskriften inte harmonierade med skärmbilden så svarar tillverkaren av kalibreringsutrustningen att "Det lär man sig erfarenhetsmässigt att leva med". Vad är det överhuvudtaget för poäng med begrepp som inte betyder någonting längre? Hur skulle man kunna sälja en kalibreringsutrustning till folk på de premisserna när resultatet ändå skulle bli likartat med att fortsätta köra okalibrerat. Jag tror man måste ha mer respekt för standardvärden som ISO än det många ger uttryck för här, annars kan vi aldrig ta oss ur det eländig pre DxO-testträsk vi nu så sakteliga börjar kunna lyfta oss ur.
 
Senast ändrad:
Ja, det är ju så det funkar vare sig man vill det eller inte. Alla tvingas förhålla sig till hur ISO hanteras av just den kameran de råkar äga och använda. Alla lär sig leva med sina kamerors egenheter och det är väl inget konstigt med det. Konstigt blir det bara när man sätter igång och jämför sig mot nominella värden som man faktiskt inte i sig förhåller sig till i praktiken nödvändigtvis. Det är ju dessutom så att ISO inte är någon analog företeelse utan de steg som tillverkaren bestämt gäller - take it or leave it (d.v.s. välj ett annat ISO då och skruva på bländare och tid bäst du vill - huvudsaken att bilden blir som man vill ha den). Det skulle väl i sig inte vara något problem att ha en steglös ISO likväl som man i min lilla kompakt kan välja om man vill välja zoom i fasta steg typ 28, 35, 50mm eller steglöst. Många dyrare kameror än min har ju avsevärt fler och tätare ISO-steg att välja mellan än jag har i min kamera.

Men jag håller inte med om att det inte skulle spela någon roll vad det står för överhöga "önskevärden" i kamerornas menyer. Klart det spelar roll eftersom man envisas med att hänvisa till dessa nominella värden utan ens att låtsas om att de är tagna ur luften (låt vara av marknadsföringsskäl eller taskig ingenjörskonst). Du har ju själv berört detta tidigare där du adderade felkällor som felmärkta bländartal och tid kan utgöra dessutom. Återigen, jag skulle inte haft någon invändning om testade kameror skulle plottat sig efter någon form av normalfördelningskurva, men något sådant finns inte skymten av här. Praktiskt taget alla kameror avviker så att de har lägre uppmätta värden än de nominella som visas och i en del fall är avvikelserna så pass stora att de nästan utgör ett helt steg. Vad är det för poäng att förhålla sig till detta gungfly vid tester. ISO är ju trots allt en standard, varför försöker man inte följa den bättre.

Man kan väl göra jämförelsen med hur bra Stefan Olson skulle tycka det var om man vid en färgkalibrering skulle använda en färgskala som utgångspunkt vid kalibrering av skärmen och en annan för skrivaren. När folk sen skulle klaga på att utskriften inte harmonierade med skärmbilden så svarar tillverkaren av kalibreringsutrustningen att "Det lär man sig erfarenhetsmässigt att leva med". Vad är det överhuvudtaget för poäng med begrepp som inte betyder någonting längre? Hur skulle man kunna sälja en kalibreringsutrustning till folk på de premisserna när resultatet ändå skulle bli likartat med att fortsätta köra okalibrerat. Jag tror man måste ha mer respekt för standardvärden som ISO än det många ger uttryck för här, annars kan vi aldrig ta oss ur det eländig pre DxO-testträsk vi nu så sakteliga börjar kunna lyfta oss ur.

Som du säkert kommer ihåg gick jag ut väldigt starkt med just iso-frågan långt tidigare i denna tråd och använde väl ordet "kriminellt".
Iso är ju s a s en norm som egentligen är en standard. Och jag förespråkar standardisering, vilket många tycks uppfatta som en form av påtvingad diktatur.

Hur pass kul är det att sätta 3 olika däck på bilskrället och det 4:e har "riktig" dimension?

Saken är den att jag resignerar ibland och "tröstar" mig med att det är resultatet som räknas.

Men jag blev också ganska förfärad över hur 3 kameror av samma märke (Canon), alla fokusjusterade efter referensexemplar, från samma stativ och mittfokuspunkt riktad mot samma ställe i motivet ställde AF aningen olika med SAMMA objektiv som skiftades mellan kamerorna.
Tog ett snack med Canon om detta och fick svaret att "det är inom toleranserna". Må så vara, men jag anser att toleranserna är för stora.

Detta och allt annat sammantaget gör att tester tenderar att bli vägledande för "det och det exemplaret vs det och det exemplaret" när det gäller skärpa, upplösning och fan o hans pumpstock.

Jag felar i mina små tester och uttalar mig ibland kanske för kategoriskt.

Jag tror (eg. är säker ) på att det är just felen vi upplever som gör att vi diskuterar så mycket på forumen här.

Menar att om AF fungerade klanderfritt mot fast motiv med centrum AF-punkt, nominellt iso var faktiskt iso, ljusstyrkan var korrekt angiven plus de andra variablerna vi diskuterat här, så skulle npg väldigt få försöka sätta sig in i frågorna vi behandlar här. Vore vi nöjda med resultaten skulle diskussionen om orsakerna inte uppstå. Och många av dessa frågor uppstår p g a brist på standardisering plus ett förakt för konsumenten.

Men konsumenten är långt ifrån oskyldig. Människor verkar någonstans tycka om att bli lurade. Och för att göra lurendrejeriet till ett icke lurendrejeri ljuger människan för sig själv och sedan har på kort tid en lögn blivit sanning. Fortfarande efter 2 decennier hör vi politiker, mellanchefer köra samma gamla mantra gång efter gång: Vi skär ned på personalen men ska lämna bättre service, producera mer och blaha. Man gör så trots att alla vet att det bygger på en lögn.
Så varför skulle en kamera vara perfekt om man ser det ur ett större perspektiv.
Goebbels visste om denna mänskliga svaghet och utnyttjade den till fullo.

Så istället för att skriva in mig på Säter resignerar jag och kör mitt race "allt lika" så långt det nu går trots att så mycket är olika.

Kan nog inte svara ärligare på ditt inlägg. I alla fall inte idag för jag vet mer nu än när vi startade tråden. Men det är som att öppna Pandoras (Pan-dåres) ask ty paradoxen mer kunskap leder till mer okunskap är faktiskt inte helt fel känns det som. Innan trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd...ja, jäklar det kommer att ta tid. Men vi är i alla fall bra mycket närmare nu än vid trådstarten.

Natti!

Lennart
 
...

Men konsumenten är långt ifrån oskyldig. Människor verkar någonstans tycka om att bli lurade. Och för att göra lurendrejeriet till ett icke lurendrejeri ljuger människan för sig själv och sedan har på kort tid en lögn blivit sanning. Fortfarande efter 2 decennier hör vi politiker, mellanchefer köra samma gamla mantra gång efter gång: Vi skär ned på personalen men ska lämna bättre service, producera mer och blaha. Man gör så trots att alla vet att det bygger på en lögn.
Så varför skulle en kamera vara perfekt om man ser det ur ett större perspektiv.
Goebbels visste om denna mänskliga svaghet och utnyttjade den till fullo.

Så istället för att skriva in mig på Säter resignerar jag och kör mitt race "allt lika" så långt det nu går trots att så mycket är olika.

Kan nog inte svara ärligare på ditt inlägg. I alla fall inte idag för jag vet mer nu än när vi startade tråden. Men det är som att öppna Pandoras (Pan-dåres) ask ty paradoxen mer kunskap leder till mer okunskap är faktiskt inte helt fel känns det som. Innan trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd...ja, jäklar det kommer att ta tid. Men vi är i alla fall bra mycket närmare nu än vid trådstarten.

Natti!

Lennart

Gomorron Gubbs!

Än så länge vi konsumenter älskar saker så vill vi nog bli lurade precis som vi ständligt blir lurade av vära älskade kvinnor och faktiskt tycker om de.

Att mer kunskap gör att man inser sin okunskap är ju bara som det faktiskt är och de ska vi nog vara glada för. Sen är det bara var och när vi ska välja att vara lyckligt ovetande :) eller olyckligt vetande ;-)

Kameratillverkarna är i stort sett alla lika goda kålsupare vad gäller nominella ison och verkliga ison. Canon skulle t.ex. kunna välja att märka sina rattar från iso 50 upp till iso 12800 för 5DII, eller till iso6400 för 50D utan att vi protesterade bildmässigt men vi skulle troligtvis vråla ut vår missnöjdhet över Canon och kalla dom dårfinkar för sina "verkliga" isorattar. Så vem är det som styr egentligen??? Konsumentens lyckliga ovetande skulle jag vilja påstå och de tillverkare som inte inser att kunden har alltid rätt blir nog inte långlivade...paradoxalt nog.

Min lärdom under den här resan är iaf att jag kan skita i alla isolägen över 1600 på vilken dslrkamera jag än använder.

Och trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd! Basta!
 
Senast ändrad:
Om kamera A skall jämföras med kamera B och båda på det som kallas iso 1600 så skall båda vara kalibrerade så att ljusmätaren ger vid mätning mot en 18% grå yta samma tid vid en vald bländade. Eller vid en vald tid samma bländare.

Vid tester och jämförelser så kan man se att det kan skilja i mätningen mellan kamera A och B. Kamera A ger en kortare slutartid än kamera B, eller kamera A kan bländas ner mer än kamera B.

Dessa skilnader har varit vanliga tidigare. Vi tar två kameramärken Canon och Nikon som exempel, två kameramärken som jag har testat och jämfört sedan deras första digitala SLR kom ut.

Canon har vid jämförelser (tidigare) givit en kortare tid eller en mindre bländare jämfört med Nikon i höga iso . Canon har också givit ett bättre resultat i höga iso vad det gäller mindre brus och bättre detaljåtergivning. (detta har ändrats i och med Nikons nya sensorer)

För att inga missförstånd skall ske, kan vi enas om att vid samma valda iso skall kamerorna vara så kalibrerade att vid en uppmätning av en grå 18% yta skall samma tid och bländare erhållas ??????

Är vi eniga om detta så är det sedan bara att titta på det resultat som kamerorna kan återge.Detta resultat är synnerligen skiftande och beror på ett antal parametrar.
 
Ja, det är ju så det funkar vare sig man vill det eller inte. Alla tvingas förhålla sig till hur ISO hanteras av just den kameran de råkar äga och använda. Alla lär sig leva med sina kamerors egenheter och det är väl inget konstigt med det. Konstigt blir det bara när man sätter igång och jämför sig mot nominella värden som man faktiskt inte i sig förhåller sig till i praktiken nödvändigtvis. Det är ju dessutom så att ISO inte är någon analog företeelse utan de steg som tillverkaren bestämt gäller - take it or leave it (d.v.s. välj ett annat ISO då och skruva på bländare och tid bäst du vill - huvudsaken att bilden blir som man vill ha den). Det skulle väl i sig inte vara något problem att ha en steglös ISO likväl som man i min lilla kompakt kan välja om man vill välja zoom i fasta steg typ 28, 35, 50mm eller steglöst. Många dyrare kameror än min har ju avsevärt fler och tätare ISO-steg att välja mellan än jag har i min kamera.

Men jag håller inte med om att det inte skulle spela någon roll vad det står för överhöga "önskevärden" i kamerornas menyer. Klart det spelar roll eftersom man envisas med att hänvisa till dessa nominella värden utan ens att låtsas om att de är tagna ur luften (låt vara av marknadsföringsskäl eller taskig ingenjörskonst). Du har ju själv berört detta tidigare där du adderade felkällor som felmärkta bländartal och tid kan utgöra dessutom. Återigen, jag skulle inte haft någon invändning om testade kameror skulle plottat sig efter någon form av normalfördelningskurva, men något sådant finns inte skymten av här. Praktiskt taget alla kameror avviker så att de har lägre uppmätta värden än de nominella som visas och i en del fall är avvikelserna så pass stora att de nästan utgör ett helt steg. Vad är det för poäng att förhålla sig till detta gungfly vid tester. ISO är ju trots allt en standard, varför försöker man inte följa den bättre.

Man kan väl göra jämförelsen med hur bra Stefan Olson skulle tycka det var om man vid en färgkalibrering skulle använda en färgskala som utgångspunkt vid kalibrering av skärmen och en annan för skrivaren. När folk sen skulle klaga på att utskriften inte harmonierade med skärmbilden så svarar tillverkaren av kalibreringsutrustningen att "Det lär man sig erfarenhetsmässigt att leva med". Vad är det överhuvudtaget för poäng med begrepp som inte betyder någonting längre? Hur skulle man kunna sälja en kalibreringsutrustning till folk på de premisserna när resultatet ändå skulle bli likartat med att fortsätta köra okalibrerat. Jag tror man måste ha mer respekt för standardvärden som ISO än det många ger uttryck för här, annars kan vi aldrig ta oss ur det eländig pre DxO-testträsk vi nu så sakteliga börjar kunna lyfta oss ur.
Det jag fråga efter om missvisande iso, har nu tagit fart. Bra skrivet StenÅke. Hoppas Foto läser av det rätta iso talen i kommande tester. 3200 iso är i verkligen runt 2000 iso, hur stor är skillnaden. Mvh. Bengt
 
Det jag fråga efter om missvisande iso, har nu tagit fart. Bra skrivet StenÅke. Hoppas Foto läser av det rätta iso talen i kommande tester. 3200 iso är i verkligen runt 2000 iso, hur stor är skillnaden. Mvh. Bengt

men du har ju missat allt, skit i iso , iso talet är ett fiktivt tal för att vi skall erhålla parametrar som tid och bländare i en given ljussituation, det säger ingenting om kvalitet, det är resultatet som räknas, resultatet i en viss mängd ljus, tid och bländare.
 
Om kamera A skall jämföras med kamera B och båda på det som kallas iso 1600 så skall båda vara kalibrerade så att ljusmätaren ger vid mätning mot en 18% grå yta samma tid vid en vald bländade. Eller vid en vald tid samma bländare.
................
För att inga missförstånd skall ske, kan vi enas om att vid samma valda iso skall kamerorna vara så kalibrerade att vid en uppmätning av en grå 18% yta skall samma tid och bländare erhållas ??????

Är vi eniga om detta så är det sedan bara att titta på det resultat som kamerorna kan återge.Detta resultat är synnerligen skiftande och beror på ett antal parametrar.

I dagsläget är det för mig enda sättet att kunna jämföra 2 kameror. Man skulle kunna kalla det en standard. Så vi är överens i den fråga du ställer.

Sedan tillkommer frågan hur mäta AF precision och andra detaljer som för många kan kännas lika viktigt.

Lennart
 
jag fattar inte vad ni håller på med?
berätta vad är iso 3200.
är inte det 4 siffror som talar om vad en ljusmätare skall ge för tid och bländare i en ljussituation, baserad på en mätning mot en 18% grå yta.
 
Gomorron Gubbs!

Än så länge vi konsumenter älskar saker så vill vi nog bli lurade precis som vi ständligt blir lurade av vära älskade kvinnor och faktiskt tycker om de.

Att mer kunskap gör att man inser sin okunskap är ju bara som det faktiskt är och de ska vi nog vara glada för. Sen är det bara var och när vi ska välja att vara lyckligt ovetande :) eller olyckligt vetande ;-)

Kameratillverkarna är i stort sett alla lika goda kålsupare vad gäller nominella ison och verkliga ison. Canon skulle t.ex. kunna välja att märka sina rattar från iso 50 upp till iso 12800 för 5DII, eller till iso6400 för 50D utan att vi protesterade bildmässigt men vi skulle troligtvis vråla ut vår missnöjdhet över Canon och kalla dom dårfinkar för sina "verkliga" isorattar. Så vem är det som styr egentligen??? Konsumentens lyckliga ovetande skulle jag vilja påstå och de tillverkare som inte inser att kunden har alltid rätt blir nog inte långlivade...paradoxalt nog.

Min lärdom under den här resan är iaf att jag kan skita i alla isolägen över 1600 på vilken dslrkamera jag än använder.

Och trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd! Basta!

Gomorron själv!

Nej saken är inte riktigt nöjsamt utredd. Kameror med felaktiga iso-angivelser och kvinnor med ostandardiserad fillfactor är ett stort problem.

Hurdan är morgongröten på Säter? När är det besökstid? Kommer snart och hälsar på dig.

Lennart
 
Som du säkert kommer ihåg gick jag ut väldigt starkt med just iso-frågan långt tidigare i denna tråd och använde väl ordet "kriminellt".
Iso är ju s a s en norm som egentligen är en standard. Och jag förespråkar standardisering, vilket många tycks uppfatta som en form av påtvingad diktatur.

Hur pass kul är det att sätta 3 olika däck på bilskrället och det 4:e har "riktig" dimension?

Saken är den att jag resignerar ibland och "tröstar" mig med att det är resultatet som räknas.

Men jag blev också ganska förfärad över hur 3 kameror av samma märke (Canon), alla fokusjusterade efter referensexemplar, från samma stativ och mittfokuspunkt riktad mot samma ställe i motivet ställde AF aningen olika med SAMMA objektiv som skiftades mellan kamerorna.
Tog ett snack med Canon om detta och fick svaret att "det är inom toleranserna". Må så vara, men jag anser att toleranserna är för stora.

Detta och allt annat sammantaget gör att tester tenderar att bli vägledande för "det och det exemplaret vs det och det exemplaret" när det gäller skärpa, upplösning och fan o hans pumpstock.

Jag felar i mina små tester och uttalar mig ibland kanske för kategoriskt.

Jag tror (eg. är säker ) på att det är just felen vi upplever som gör att vi diskuterar så mycket på forumen här.

Menar att om AF fungerade klanderfritt mot fast motiv med centrum AF-punkt, nominellt iso var faktiskt iso, ljusstyrkan var korrekt angiven plus de andra variablerna vi diskuterat här, så skulle npg väldigt få försöka sätta sig in i frågorna vi behandlar här. Vore vi nöjda med resultaten skulle diskussionen om orsakerna inte uppstå. Och många av dessa frågor uppstår p g a brist på standardisering plus ett förakt för konsumenten.

Men konsumenten är långt ifrån oskyldig. Människor verkar någonstans tycka om att bli lurade. Och för att göra lurendrejeriet till ett icke lurendrejeri ljuger människan för sig själv och sedan har på kort tid en lögn blivit sanning. Fortfarande efter 2 decennier hör vi politiker, mellanchefer köra samma gamla mantra gång efter gång: Vi skär ned på personalen men ska lämna bättre service, producera mer och blaha. Man gör så trots att alla vet att det bygger på en lögn.
Så varför skulle en kamera vara perfekt om man ser det ur ett större perspektiv.
Goebbels visste om denna mänskliga svaghet och utnyttjade den till fullo.

Så istället för att skriva in mig på Säter resignerar jag och kör mitt race "allt lika" så långt det nu går trots att så mycket är olika.

Kan nog inte svara ärligare på ditt inlägg. I alla fall inte idag för jag vet mer nu än när vi startade tråden. Men det är som att öppna Pandoras (Pan-dåres) ask ty paradoxen mer kunskap leder till mer okunskap är faktiskt inte helt fel känns det som. Innan trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd...ja, jäklar det kommer att ta tid. Men vi är i alla fall bra mycket närmare nu än vid trådstarten.

Natti!

Lennart

Det är lätt att resignera, men så illa tycker jag inte att det är? Vi har ju trots allt kommit en bra bit på väg. Den senaste månaden har ju dessutom DxO givit oss betydligt fler fasta punkter att hålla oss till än tidigare, samtidigt som dessa nu ställer större krav på oss, då det visats upp i blixtbelysning hur en del av våra tidigare förmodade fasta punkter, visat sig vara långtifrån så solida som vi många gånger förletts att tro.

Tror du har helt rätt i att mycket av diskussionerna här och i många andra trådar på FS blir så pass luddiga och dåliga till följd av att det saknas fasta referenser att utgå från, att man inte tar de som eventuellt finns på allvar eller att det så ofta faktiskt är tillverkningsfel på utrustning som fått styra diskussionerna. Variationerna i ISO är bara ett exempel på detta.

När det gäller ditt AF-exempel och Canons reaktion så känner jag igen den från den byggare som byggde vår förra bostadsrättsfastighet (de var han som lyckades korskoppla kallt och varmt vatten så att man alltid spolade med varmvatten när man gick på muggen (bra tips för att höja den sanitära nivån?). Undrade man varför något var fel (vad det än var), så fick man alltid svaret reflexmässigt att "det är byggt enligt norm". Vad svarar man på sånt? Inga öppningar finns för dialog och det gör det ofta inte med kamera- och objektivtillverkare heller.

Tror också precis som du att man måste se över tillverkarnas toleranser, om man låter sådant passera som upplevs som problem av användarna. Gör man detta så har man ju upphävt hela vitsen med toleranser för användarna. Det blir dessutom problem även för tillverkarna som får onödigt mycket returer av upplevda undermåliga produkter. Det är inte bra för någon part. Att inte fixa en dynamiskt klockren AF är en sak men här snackar vi inte om det utan kraven är mycket mer modesta än så. De fixar ju inte ens en statiskt fungerande AF! De grejar inte ens att fokusera schysst mot ett stilleben efter 20 års utveckling trots att man använder samma objektiv som du ju gjort! Det kan inte vara OK.
 
I dagsläget är det för mig enda sättet att kunna jämföra 2 kameror. Man skulle kunna kalla det en standard. Så vi är överens i den fråga du ställer.

Sedan tillkommer frågan hur mäta AF precision och andra detaljer som för många kan kännas lika viktigt.

Lennart

vi går vidare, 5d och 5dmk2 ger vid uppmätning mot samma gråa yta exakt samma tid och bländare vid 3200iso. rawfilerna som kommer ut från de två tolkas olika vad det gäller ljushet och även gammakurva av Camera raw.

Vad beror detta på?

Att en av sensorerna har faktiskt mindre känslighet? kan inte samla på sig ett lika stort antal fotoner under en viss tid som den andra kan ?

Olika intern förstärkning i kameran av sensordata ?

Olika behandling vad det gäller gamma internt ?
 
Senast ändrad:
Gomorron själv!

Nej saken är inte riktigt nöjsamt utredd. Kameror med felaktiga iso-angivelser och kvinnor med ostandardiserad fillfactor är ett stort problem.

Hurdan är morgongröten på Säter? När är det besökstid? Kommer snart och hälsar på dig.

Lennart

Du är hjärtligt välkommen även om jag undrar vem som hälsar på vem. Det är iaf öppet hus ända till tjugondag Knut för att alla tomtar skall ha fritt inträde, så ha bara en tomtemask på dej...nä förresten, de behöver ju inte du!

Och jag önskar megamånga nanosmå pixlar... :)
 
men du har ju missat allt, skit i iso , iso talet är ett fiktivt tal för att vi skall erhålla parametrar som tid och bländare i en given ljussituation, det säger ingenting om kvalitet, det är resultatet som räknas, resultatet i en viss mängd ljus, tid och bländare.


Problemet är att många utgår ifrån ett ISOtal för en jämförelse och struntar i att betrakta slutartid samt bländare.

Ett test borde utgå ifrån ett givet ljusflöde, dvs bländare och slutare skall konstant.
 
jag fattar inte vad ni håller på med?
berätta vad är iso 3200.
är inte det 4 siffror som talar om vad en ljusmätare skall ge för tid och bländare i en ljussituation, baserad på en mätning mot en 18% grå yta.

Å jag fattar inte vart du är på väg utan både karta och gps! Vilken ljusmätare då? Din eller kanske Lennarts? Då kan ju du berätta för mig varför man ska bry sig om att just din (säg externa handhållana) ljusmätare ska ge rätt kombination av bländare och tid vid val av ISO 3200 om man samtigt tycker att det inte spelar någon roll vad det står på en kameras rattar och vilka resultat det valet i sin tur ger. Blir det inte en väldigt konstig värld vi ska jämföra om vi inte är överens om vad ISO 3200 står för i alla lägen?

Var det inte Newton som sade: "Ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela världen"? Var inte en av de saker vi diskuterade i denna tråd (som sedan lyftes ut i egen tråd för att dö) just hur vi skulle få fram objektiva, opartiska, sakliga tester som kunde ge identiska resultat vem som än genomför dem. Kort sagt testande på mer vetenskaplig grund. Det du säger är :"Finns det inga fasta punkter så kan man ju alltid fixa några egna". Problemet med det är att ingen kan kolla dina resultat och falsifiera dem. Det enda du testar i värsta fall är just ditt ex. av Canon 50D.

Att fortsätta producera tester som inte vilar på en solid grund av överenskomna standards känns ju ganska poänglöst. Då hamnar man ju i värsta fall i det som Lennart påpekat att man bara testar sina egna testex. av de kameror man testar och att de resultat man eventuellt får aldrig kan jämföras med andra. Detta gynnar bara de som tills nu kunnat bygga sin karriärer bl.a. på att förse världen med subjektiva tester i akt och mening att fungera som flugpapper för kameraindustrins annonsering. Vi är lite yrvaket på väg bort från detta nu, men en del har ännu inte börjat gnugga ögonen!
 
Om vi har två kameror, A och B, där A följer nominellt ISO korrekt medan B ligger 1/2 steg lägre. Vi ställer nu in kamerorna exakt likadant (enligt de siffror som sitter på knappar och vred): 1/200 F2.0 ISO3200. Vi kan sedan jämföra bilderna och notera skillnader precis som Mikael har gjort mellan 5D och 5DII.

Men!, säger vissa då, 5DII är ju mindre känslig, ISO3200 motsvarar ju egentligen ISO2400! Men det är ju här man inser att det faktiskt inte spelar någon roll i denna jämförelse. Om bilderna är lika ljusa så betyder det ju att de har samma exponering och således samma ISO.

Det är ju bland annat detta som diskuterades för ett tag sedan när det visades att man egentligen kunde ställa in sin kamera på ISO1600 hela tiden och köra i manuellt läge. Dvs i jämförelsen mellan 5D och 5DII skulle Mikael kunna ställa in 5D på ISO1600 och 5DII på ISO100 och sedan lyfta hela bilden i efterbehandlingen och sedan jämföra brus. Det skulle ju vara lika korrekt.
 
Gomorron Gubbs!

Än så länge vi konsumenter älskar saker så vill vi nog bli lurade precis som vi ständligt blir lurade av vära älskade kvinnor och faktiskt tycker om de.

Att mer kunskap gör att man inser sin okunskap är ju bara som det faktiskt är och de ska vi nog vara glada för. Sen är det bara var och när vi ska välja att vara lyckligt ovetande :) eller olyckligt vetande ;-)

Kameratillverkarna är i stort sett alla lika goda kålsupare vad gäller nominella ison och verkliga ison. Canon skulle t.ex. kunna välja att märka sina rattar från iso 50 upp till iso 12800 för 5DII, eller till iso6400 för 50D utan att vi protesterade bildmässigt men vi skulle troligtvis vråla ut vår missnöjdhet över Canon och kalla dom dårfinkar för sina "verkliga" isorattar. Så vem är det som styr egentligen??? Konsumentens lyckliga ovetande skulle jag vilja påstå och de tillverkare som inte inser att kunden har alltid rätt blir nog inte långlivade...paradoxalt nog.

Min lärdom under den här resan är iaf att jag kan skita i alla isolägen över 1600 på vilken dslrkamera jag än använder.

Och trådens ämnesrubrik är nöjsamt utredd! Basta!

Jag tycker också att trådens ämnesrubrik är hyffsat utredd.

Sen tycker inte jag att kunden alltid har rätt! Det tycker jag är en businessfloskel som i alla fall jag hört till leda. Däremot har kunden alltid sista ordet och det är hans privilegium att strunta i alla goda råd och såga av den gren han själv sitter på om han själv tycker det känns bra, men han har nödvändigtvis per definition inte alltid rätt. En del kunder förstår helt enkelt inte alltid sitt eget bästa förrän verkligheten hunnit ifatt dem! Det kanske är mer rätt att säga att: "kunden har alltid rätt att bli lurad!".
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.