Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
misstänkte microsskakningar.
det är väl kul att Sonykameran presterar så bra.
Hur blir det i 1600iso

Iso 1600 ser ganska lika ut mellan 1DsMk2 och A900. Den senare får lite mer färgflammighet dock. Detaljåtergivning aningen bättre i alla fall. Vid nedsampling till 1DsMk2 storlek ser man fortfarande på skärmnivå att vissa detaljer ser distinktare från A900, men betydelselöst vid utskrift.

Ska försöka återkomma med exempel. Tvingat läge iso 100 är mycket bra i detaljhänseende. Skulle vilja säga ännu så länge att den här kameran är svinaktigt bra vad gäller detaljer i iso 100-800. Kommer ett litet tapp vid 1600. Iso 3200/6400 har jag inte testat.

Misstänker också att Zeiss Sonar 135/1.8 ZA gör en hel del för resultaten. Skulle behövt en annan glugg med Sony/KM fattning för att bättre kunna avgöra det hela. Exv en vanlig 50/1.4 Sony/KM. Tror att Zeissgluggen går utanpå det mesta jag äger i L-optiker. Så otrolig skärpa redan på 1.8.

Men om det nu är så att Zeissgluggen är tungan på vågen så understryker det ju bara att för att dra nytta av de många pixlarna så behövs extremt bra optik för att synliggöra skillnaderna. Redan efter f 8 ser man ju diffraktionen komma smygande.

Men hittills så vågar jag säga att vid lägre ison, skarp optik så matchar den här kameran en PhaseOne 645 med P25+ bakstycke samtidigt som den är i i samma behagliga storlek som en 5D(40D/50D), har snabb sekvens 5bps och en oerhört pricksäker AF. Inga problem att plåta en fotbollsmatch i dagsljus heller tror jag med 70-200/2.8 som Zeiss byggt till Sony.

Men det är mina första intryck. Så jag reserverar mig lite grann.
Men en förbaskat trevlig kamera och en otrolig sökare.

Lennart
 
hej
misstänkte microsskakningar.
det är väl kul att Sonykameran presterar så bra.
Hur blir det i 1600iso

Microskakningar? Har inte Lennart använt stativ vid alla testskotten och försökt normalisera testförutsättningarna, har hela kåken skakat vid tillfället eller har kanske den pilska huskatten hans (om han har någon) svärmat för ena stativbenet precis vid tagning?

Om Lennart kört handhållet och han dessutom kört med objektiv utan IS som det verkar, så kan jag förstå invändningen. Då skulle det ju varit en ojämlik betraktelse eftersom A900 som alla Sony-kameror har inbyggd bildstabilisering i kamerahusen, men så har det väl inte gått till?
 
Senast ändrad:
Microskakningar? Har inte Lennart använt stativ vid alla testskotten och försökt normalisera testförutsättningarna, har hela kåken skakat vid tillfället eller har kanske den pilska huskatten hans (om han har någon) svärmat för ena stativbenet precis vid tagning?

Om Lennart kört handhållet och han dessutom kört med objektiv utan IS som det verkar, så kan jag förstå invändningen. Då skulle det ju varit en ojämlik betraktelse eftersom A900 som alla Sony-kameror har inbyggd bildstabilisering i kamerahusen, men så har det väl inte gått till?

Mikroskakningar uppstår lätt med så tunga gluggar. även på ett relativt hyfsat stativ. Vad jag förbisåg var att fälla spegeln vid en av tagningarna. Det räcker. Och märks jäkligt tydligt ju pixelstinnare kameraskrället är. Katten sov!

Och tro mig, Sonys inbyggda bildstabilisering fungerar bra i gränsfallen mellan skakningsoskärpa och skärpa. 2 steg med en lätt 135:a skulle jag tro. Men Sonnar 135/1.8 ZA verkar vara gjord av kromstål och pansarglas. Max 1 steg med den gluggen inomhus vid f 5.6.
Så du har rätt. Så har det inte gått till! Stativ, självutlösare och spegelfällning. Amen!

Lennart
 
Mikael!

Här är samma utsnitt vid iso 1600. ACR default. 1DsMkII lämnar en lite renare bild vid samma iso men tappar detaljer i textur och ser mer utslätad ut. Vid iso 800 är det ganska jämnt skägg brusmässigt fast vid både iso 800 o 1600 får jag fram lite bättre DR i A900. Alltså ganska likvärdig teckning i mellantoner, men Canonkameran fräter ut mer i högdagrarna och tappar detaljer i de mörkare tonerna. Fast nu var detta motiv väldigt kontrastrikt.
 

Bilagor

  • 1600Sony.jpg
    1600Sony.jpg
    46.8 KB · Visningar: 168
Mikroskakningar uppstår lätt med så tunga gluggar. även på ett relativt hyfsat stativ. Vad jag förbisåg var att fälla spegeln vid en av tagningarna. Det räcker. Och märks jäkligt tydligt ju pixelstinnare kameraskrället är. Katten sov!

Och tro mig, Sonys inbyggda bildstabilisering fungerar bra i gränsfallen mellan skakningsoskärpa och skärpa. 2 steg med en lätt 135:a skulle jag tro. Men Sonnar 135/1.8 ZA verkar vara gjord av kromstål och pansarglas. Max 1 steg med den gluggen inomhus vid f 5.6.
Så du har rätt. Så har det inte gått till! Stativ, självutlösare och spegelfällning. Amen!

Lennart

Ja även jag har spanat genom det objektivet och det är verkligen ljust och fint.

Apropå antiskak och stativ: ändå rekommenderar ju en del källor att man ska stänga av bildstabiliseringen med stativ. Men Sony kanske utvecklat sin variant i A900 i jämförelse med gamla KM.
 
Ja även jag har spanat genom det objektivet och det är verkligen ljust och fint.

Apropå antiskak och stativ: ändå rekommenderar ju en del källor att man ska stänga av bildstabiliseringen med stativ. Men Sony kanske utvecklat sin variant i A900 i jämförelse med gamla KM.

Gud och Belsebub förbjude, karl! Ingen bildstab när kameran sitter på stativ. Så den var avstängd. Men det är lätt att glömma. Är van vid Canons och Nikons IS resp VR och de systemen låter ju när de ar aktiva. Men det gör ju inte Sonys. I alla fall inte på det exet jag provar. Det enda som man kan märka det på är ju ett antal staplar som syns i sökarens högra nederkant. Ska det vara knäpp tyst?

Lennart
 
Förresten...

...så går det att få A900-filerna att se ganska D3-lika ut vid högre iso. Bara att spara rawfilen som tiff och köra genom Capture NX. Färgboostern, kurvorna och brusreduceringen och t o m D-lightning funkar på Sonyfilen.

Lennart
 

Har jag kommit ihåg fel Lennart? Hade du inte fotat med Linhof också eller var det Mikael? Såg på förstasidan på FS att Linhof nu ska bli digital och kunna koppla på sig mot digitala bakstycken. Finns det större sensorer än "mellanformat"? Kommer man att kunna se bilder tagna med "storformat sensorer". Finns det behov för sådant verkligen?

Annars är ju min uppfattning om en "riktig fotograf" formad av den kille som fotade tryckpressar åt en firma jag jobbade på. Tycker det var "dödscool" när han tog bort objektivlocket (det var väl slutaren typ) och sedan gick runt och belysta bort skuggorna i ett par minuter innan han gick tillbaka och satte på locket igen. Antar att det arbetssättet inte kommer att vara förenligt med digitala sensorer. Allt annat är ju bara blaha blaha. Sen är det ju inte fel att hans kamera till stor del var av trä och än idag för mina tankar till en afghansk gatufotostudio jag såg 1973. Länge leve Linhof!
 
Räknar jag upp rawfiler från Imaging-Resource med Camera raw där de är identiskt lika exponerade och 6400iso får jag detta resultat

först Sony 900 6400iso
 

Bilagor

  • AA900hSLI6400.jpg
    AA900hSLI6400.jpg
    49 KB · Visningar: 265
Canon 5dmk2 6400iso.
Tillsammans med camera raw är Canons detaljåtergivning vida överlägsen Sony 900 i 6400iso, även brusbilden och de djupare svarta nivåerna återger Canon klart bättre.
 

Bilagor

  • E5D2hSLI06400.jpg
    E5D2hSLI06400.jpg
    46 KB · Visningar: 265
Sony 900. se det röda till höger, detta såg jag även hos d3 där vi anmärkte på att bilden ser mer processerad ut, tilluddad.
 

Bilagor

  • AA900hSLI6400-2.jpg
    AA900hSLI6400-2.jpg
    57.3 KB · Visningar: 258
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.