apersson850
Aktiv medlem
Den här tråden lider inte av sånt som är OT, den lever på det!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den här tråden lider inte av sånt som är OT, den lever på det!
Precis! Ändå tvingas vi då och då att göra en reverserad OT. Nu har ju de första mer seriösa omdömena om 5DMkII börjat komma. I skrivande stund verkar den vara kameran som skulle kunna ge ett ansikte åt trådens namn.
Men, vi ska säkert lyckas hitta något att racka ned på vad gäller den också.
Jag ber forumet om mina djupaste ursäkter för att jag gick on topic ett ögonblick. Faller under begreppet olycksfall i arbete.
Lennart
Jag tror inte att de va någon standardiserad "standardpinne" du petade upp i brasan på Sten-Åke! F_n...han ligger ju i omloppsbana än! ))
Tror oxå på de "ansiktet"!
Jag tror inte att de va någon standardiserad "standardpinne" du petade upp i brasan på Sten-Åke! F_n...han ligger ju i omloppsbana än! ))
Tror oxå på de "ansiktet"!
Han verkar nog programmerat bort sig till mjukvarans värld och hamnat i en virtuell omloppsbana för den lilla vedpinnen måste ha brunnit ut för längesesan. Men det stod något konstigt på den. "Tomahawk Missile Mark II US Air Force". Men några bokstäver hit och dit ska väl inte betyda så mycket?
Lennart
Canon skulle ju närsomhelst kunna ändra formatet, vilket knappast alla icke-Canon-ägare skulle bli så förtjusta i.
Jag håller med. Det går dock inte att få de stora dominerande kameratillverkarna (dvs Nikon och Canon) att vara med i en standardiseringsprocess om de inte själva tycker att de har någon fördel av det.
Mindre kameratillverkare har större fördelar av ett standardiserat råformat.
(Pust! Till slut är jag åtminstone i närheten av tillbaka till ämnet.
HP är dock tvungna att enligt GPL släppa källkoden fritt. Den som har massor av tid och kunskap kan bygga en egen version av Linuxversionen som HP säljer dyrt. Förmodligen är det billigare att köpa den ...
Jag förstår inte riktigt var missuppfattningen att man inte får ta betalt för GPL:ad programvara kommer från. Det enda som krävs enligt GPL är att den som säljer programvaran gör källkoden allmänt tillgänglig.
När det gäller Java, och "diskussionen" mellan Sun och Microsoft om detta, så var det ju Microsoft som betedde sig illa, och ägnade sig åt "embrace and extend".
Appropå "embrace and extend", så tog du tidigare i tråden upp det faktum att Microsoft föreslagit förändringar till WC3, vilket är sant.
Men vad du "glömde" att nämna, är att MS också, helt medvetet, låtit sina egna webläsare (skriver sina egna då olika varianter beter sig olika med exakt samma kod...), tolka HTML och CSS helt annorlunda än vad som är WC3:s "rekomendation"
Så nog är det inte enbart positivt med Microsoft de facto monopol.
När det gäller WC#:s arbete, så rådet det tråkigt nog ingen som helst tvekan om att MS medvetet ställt till problem, för att få sina egna produkter att framstå som bättre än konkurenternas, och för att försvåra konkurrens.
(Något som Microsoft också fällts för flera gånger i domstol, för att ta några exempel: DR Dos,Netscape,Format för media/domen i EU-domstolen,Java-bråket med SUN, som ledde till att SUN drog MS till domstolen, slutade med en förlikning, finns fler exempel än så).
Vad jag vill ha sage med detta långa inlägg är, att även om Microsoft till viss del har underlättat sammarbete, så har de också, vid flera tillfällen, medvetet försvårat interoperabilitet, och mitt förtroende för att Microsoft uppriktigt skulle vilja bli bättre på denna punkt är inte så värst stort.
(Det blev definitivt inte större av hur frågan kring OOXML hanterades).
Det finns helt klart bättre lösningar för sammarbete än de facto standarder, det finns ett antal standarder som defintivt underlättar samarbete, men dessvärre så har Microsoft många gånger, i praktiken motarbetat detta.
Efter EU:s dommar mot Microsoft, så har MS snackat en massa om att man ska bli bättre på interoperabilitet (och innan dommen föll så förekom det, lindrigt uttryckt, en hel del obstruerande från Microsoft sida, när det gällde att leva upp till EU:s krav), MS har här en hel del att bevisa innan jag tar deras snackande på allvar.
Vad jag vill ha sagt med detta långa inlägg, är att det absolut finns bättre grund för sammarbeten än de facto standarder, skapade av ett de facto monopol, och att det är fullt möjligt att uppnå.
Sedan kan de facto standarder vara en väg att gå, om man sköter det snyggt, ett exempel är Adobes PDF-format, som numera är standardiserat i någon organisation (kommer inte ihåg vilken), och licensierat på ett sätt som försäkrar att standarden verkligen är öppen och fri att användas av vem som helst.
Det ger mig hopp om att DNG kan bli bra, men det hänger på kameratillverkarna.
God natt
/Daniel.
Nä Risedal, jag talade redan om att 1dsmk3 hade fina värden upp till 3200iso i jämförelse med D3 när vi testade dom för ett år sedan.
Över 3200iso fick vi bättre resultat med d3 tillsammans med Camera raw.
Att jämföra en beprövad sensor som nu sitter i 5dmk2 som ytterliggare har förbättrats är inte samma sak som att Canon stoppar in en helt ny med mindre pixlar i en APS och tror att dom skall kunna förbättra signalnivån/bruset med två steg..
Vilket vi är nu rörande överens om att de inte kunde - eller?
Det finns några vändpunkter i MS historia som varit viktiga:
Du glömde en: när Microsoft (eller snarare Bill Gates) insåg att Internet var här för att stanna och gjorde helt om. På mycket kort tid gjordes Windows om till ett OS som fungerade med Internet.
Tänk va härligt det är att sätta näsan mot en riktigt rå högisofil från ett "megapixelmonster" och bara njuuuta av de man ser pix by pix!
Bra självporträtt du fixat av dig själv, Leif! I gråskala ser det precis ut som gammal Tri-X körd på ASA 3200 (obs anno dazumal användes inte begreppet iso) och soppad i fesljummen Rodinal eller byxvarm D76 om man ska tro kontrasten.
Antar att bilden är tagen på Säters julfest och illustrerar hur du som patient får (o)roa personalen med "Felan går". Kommer garanterat att slå ut diktläsningen i "Liftarens guide till Galaxen" där någon reciterade: "Ode till en grön liten klet jag fann i min armhåla en Midsommaraftons morgon". Den minnesgode kommer säkert ihåg hur åhörarna började gnaga på sina ben, armar och övriga lemmar.
Lennart
Du glömde en: när Microsoft (eller snarare Bill Gates) insåg att Internet var här för att stanna och gjorde helt om. På mycket kort tid gjordes Windows om till ett OS som fungerade med Internet.
Nu finns då äntligen 5DII upplagt på DxOMark. Här en intressant jämförelse mellan 5DII, A900 och D3. 5DIIs och D3s kurvor kramar verkligen varandra, men det är fortfarande D3-on-top.
Jag har för mig att de siffror som anges för DR i overview mäts vid lägsta ISO, därav resultatet. Jag tycker det känns aningens missvisande i detta fall när 5DII och D3 är så pass mycket bättre över resten av ISO-omfånget, men samtidigt så har ju A900 det högsta värdet.Intressant...om man ska tro dessa mätresultat verkar 5D MarkII vara mindre känslig än D3 o A900...tex vid iso6400 är 5D MarkII uppmätt till 3990 medans D3 till 4790 och A900 till 4706.
Hur tyder man det dynamiska omfånget??
Tittar man på sammanfattningen av kamerorna så är 5D MarkII sämre än A900 men tittar man på mätningen för det dynamiska omfånget ser 5D MarkII bättre ut än A900...A900 är även bättre än D3 i sammanfattningen på den punkten men i mätningen är D3 klart bättre än A900.
D3 och 5DII har väldigt lika DR-kurva mellan 11EV ner till 8EV och de når c:a 30dB båda vid ISO 3200. Bara det att D3 då motsvarar 2512 medan 5DII bara motsvarar 2133.The Low-light ISO metric indicates the highest ISO sensitivity to which your camera can be set while maintaining a high quality, low-noise image (based on a Signal-to-Noise-Ratio [SNR] of 30dB and a dynamic range of 9EVs)