Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Som med sina nya upplägg är en bra riktlinje idag men bevare mej för dom om dom inte får konkurrens från andra med nya infallsvinklar och redovisningssätt.

Varför skulle vi tro att allt slutar med DxO?
Tro heller inte att de kommer få vara ifred med de antaganden och regler de satt upp i både viktningar och andra normer. Nu börjar krypskyttet!

Så länge de redovisar sina metoder och kriterier är det väl OK. Men även DxO kommer att få kritik för de vägval de gjort och andra kommer välja andra ansatser när de bygger sina konkurrerande system. Är det fler än jag som tror att DxO som just skapat ett standardiserat sätt att testa kameror, just också skapat förutsättningar för utveckling av testmetoderna hos alla som sysslar med testning kommersiellt tidigare på ett icke standardiserat och vetenskapligt baserat sätt? Jag slår vad om att det är krismöten lite här och var nu när man riskerar att förlora en stor del av sin legitimitet, sin publik och sina reklamintäkter. Utan publik, inga stålar.

Storheten med DxO är att de visat att det går att bygga system och testmetoder som är enhetliga och resultat som går att reproducera för vem som än ställer frågor mot systemet via de gränssnitt som finns. Ingen har lyckats med något liknande tidigare och just i det ligger storheten i det de gjort.
 
Försök inte låtsas att du befinner dig i övervåningen. Jag ser dig nog bak MAS-ugnen! (Den satt rätt fint, va?)

Var och en har rätt till sina egna perversioner. Kan dock inte förstå att du tänder på att suga på en ccd (The KODAK KAF-50100 is a four output, high performance CCD) och jag svär på att det var en olyckshändelse att jag körde upp pinnen i fel brasa. Det var din jag siktade på, men den hamnade i Sten-Åkes. Det är därför han är så rakryggad.

Var det inte du, gamle skämtare, som hävdade att det var resultatet som räknades. Man blir lika full av Standard Selection som av Glenfiddich eller Grants.

Slutligen: Har väl hundratusentals negativ som jag i 10 år sagt till mig själv att jag skulle scanna in. De lär väl hamna på en eller annan soptipp tillsammans med mina hårddiskar och dvd. Så okej, varför bry sig. Det är bara att pixla vidare och se var man hamnar efter detta jordeliv. Ryktas från dem som haft en näradödenupplevelse att det finns en speciell avdelning deep down under för FS-medlemmar som kilat vidare. Straffet består antingen av att i repris efter repris se norsk TV från 60-talet eller läsa alla FS-trådar om och om igen.

Längtar till sommaren och båten. Navigare necesse est vivere non necesse, som han som knuffade sin icke simkunnige kompis i vattnet, så kärnfullt uttryckte det.

Sleep well and fill your factor!

Lennart

Ja du kan du! :))))

Ska sova well men jag tänker då rakt inte filla min factor med nå standardfill för fillans skull. Nä här ska de va nå riktigt rökigt o stökigt så man slipper tända cigarren.

Men du kan väl ta och tända på den där pinnen i brasan på Sten-Åke så får vi se hur många månvarv han hinner med före påsk och landning i sjöboden på Bjå Jungfrun, för slutförvaring som riskavfall i Trojeborgen
 
Vilket dåligt argument. Vad har chimpanserna, som faktiskt kan samarbeta, med att standardisera RAW-format att göra?


Forskarna är av en annan mening än du. Jag tror mer på dem. Chimpanserna har som sagt inget samband med detta. Däremot är förmågan till sammarbete på det kvalificerade sätt människor är kapabla till allt i sammanhanget. Utan standard ingen utveckling och inte tvärtom.
 
Varför skulle vi tro att allt slutar med DxO?
Tro heller inte att de kommer få vara ifred med de antaganden och regler de satt upp i både viktningar och andra normer. Nu börjar krypskyttet!

Så länge de redovisar sina metoder och kriterier är det väl OK. Men även DxO kommer att få kritik för de vägval de gjort och andra kommer välja andra ansatser när de bygger sina konkurrerande system. Är det fler än jag som tror att DxO som just skapat ett standardiserat sätt att testa kameror, just också skapat förutsättningar för utveckling av testmetoderna hos alla som sysslar med testning kommersiellt tidigare på ett icke standardiserat och vetenskapligt baserat sätt? Jag slår vad om att det är krismöten lite här och var nu när man riskerar att förlora en stor del av sin legitimitet, sin publik och sina reklamintäkter. Utan publik, inga stålar.

Storheten med DxO är att de visat att det går att bygga system och testmetoder som är enhetliga och resultat som går att reproducera för vem som än ställer frågor mot systemet via de gränssnitt som finns. Ingen har lyckats med något liknande tidigare och just i det ligger storheten i det de gjort.

Måste säga att jag håller med (även om jag kan va lite rabiat bland...men mest för showens skull s.a.s.) innan du försvinner på månfärd...

Natt gubbs!
 
Ja du kan du! :))))

Ska sova well men jag tänker då rakt inte filla min factor med nå standardfill för fillans skull. Nä här ska de va nå riktigt rökigt o stökigt så man slipper tända cigarren.

Men du kan väl ta och tända på den där pinnen i brasan på Sten-Åke så får vi se hur många månvarv han hinner med före påsk och landning i sjöboden på Bjå Jungfrun, för slutförvaring som riskavfall i Trojeborgen

Fel dag! Hög risk redan innan avfall! Jag har ätit linsgryta med bönor i kväll och har utfärdat varning om förlängt säkerhetsavstånd. Fara vid brand! Alla linsgrytebehållare bringas i säkerhet!
 
Vilken onödig följdfråga!
Det är totalt irrelevant om chimpanser kan, eller vill, standardisera RAW-format.

Det viktiga är om vi har fördel av att standardisera RAW-format eller om vi har fördel av att låta tillverkaren välja det RAW-format som fungerar bäst.

Vi har många standardiserade format vi kan använda, t.ex. TIFF, och de olika RAW-formaten kom till för att kunna få de fördelar ett RAW-format kan ge. Varför då försöka göra begränsa RAW-formatets möjligheter genom en onödig standardisering? Om det vore en så bra idé så skulle alla använda DNG, eller?
 
Det är totalt irrelevant om chimpanser kan, eller vill, standardisera RAW-format.

Det viktiga är om vi har fördel av att standardisera RAW-format eller om vi har fördel av att låta tillverkaren välja det RAW-format som fungerar bäst.

Vi har många standardiserade format vi kan använda, t.ex. TIFF, och de olika RAW-formaten kom till för att kunna få de fördelar ett RAW-format kan ge. Varför då försöka göra begränsa RAW-formatets möjligheter genom en onödig standardisering? Om det vore en så bra idé så skulle alla använda DNG, eller?

Förståelsen för en standardisering kommer nog öka över tid. Det behövs bara att lite fler drabbas av de olägenheter RAW-format har potential att skapa för sina användare, så kommer nog den debatten att väckas på allvar vad det lider. Kom ihåg att digitalkameror och RAW-format har en mycket kort historia. Det finns mycket gott om tid att skaffa sig handfasta eländesupplevelser i framtiden! Det finns fortfarande gott om folk som är övertygade om att de lever i den bästa av världar, så det är väl naturligt att det är ganska tyst.

Ibland blir det kul teater av när folk vaknar upp. Ungefär som när Hasse å Tage karikerade Olof Palme och hormoslyrdebatten (hormoslyr var i princip detsamma som 245 T, ett avlövningsmedel från Viet-Namkriget som fått kommersiell användning och användes vid sprutning av SJ:s banvallar på Palmes tid:

"Lisbeth, inte fan visste jag att de va vårt blåbärsställe man besprutat!".

Eller som man sjöng på 60-talet: När röken från fabriken når direktörens hatt, då får vi en miljödebatt!
 
Ja du kan du! :))))

Ska sova well men jag tänker då rakt inte filla min factor med nå standardfill för fillans skull. Nä här ska de va nå riktigt rökigt o stökigt så man slipper tända cigarren.

Men du kan väl ta och tända på den där pinnen i brasan på Sten-Åke så får vi se hur många månvarv han hinner med före påsk och landning i sjöboden på Bjå Jungfrun, för slutförvaring som riskavfall i Trojeborgen

Tur att du inte skrev Troja-borgen. Spelarna hade väl druckit ngn dålig whisky och trodde att de där klena gossarna från Solna tänkte lägga sig ned och dö. Troja torskade och Leksand torskade. Ur led är tiden och Sten-Åke håller tydligen på och att tunna ut ozonskiktet medelst sitt inre väder.

Usch imorgon (fan idag är det ju redan märker jag) ska jag göra ett jobb jag inte är så pigg på för ett magasin (omslagsbild och ett par till insidorna). Och jag tål knappt se en kamera. Tittar jag på displayen ser jag bara hur pixlarna tänker jäklas med mig efter påbud av Högste Sensorn. Industrin jag gör jobbet på ligger knappt en långpissning från Anders arbetsplats. Undrar var han tagit vägen förresten.

Lennart
 
Fan, var det dom som byggde Empire State Building? Ja man kan aldrig lita på forskarna. Dom har ju varit köpta förr!

Ännu mer natt! Nattsvart!
Har du inte läst något ur Isac Asimovs Stiftelsetrilogi. De som lever utanför murarna kallar forskarna för "fuskare"utan att veta vad något av orden betyder. Kanske av ren instinkt och känsla.

Lennart
 
LENNART! Tänd på snabbt som f_n så fixar han Mars av bara farten!!!

Antar du vet vad "fart" betyder på engelska? Den här tråden väjer inte för några ämnen. Nu är det tydligen röwformat som är på tapeten.

Allt är egentligen väldigt mycket utanverk och det är mänskligt. Ungefär som handelsresanden som besökte en mindre stad i Schweiz och tänkte passa på att köpa en fin klocka till frugan den stundande bröllopsdagen. Planet skulle strax gå så han snabbade på och såg ett skyltfönster fyllt med klockor. Steg in och förklarade sitt ärende för den vitklädde mannen.
- Kan jag inte stå till tjänst med, sade den vitklädde. -Jag är gynekolog.
- Men varför har ni fullt av klockor i skyltfönstret då?
- Ja, vafan tycker du jag ska skylta med då?

Lennart
 
Antar du vet vad "fart" betyder på engelska? Den här tråden väjer inte för några ämnen. Nu är det tydligen röwformat som är på tapeten.

Allt är egentligen väldigt mycket utanverk och det är mänskligt. Ungefär som handelsresanden som besökte en mindre stad i Schweiz och tänkte passa på att köpa en fin klocka till frugan den stundande bröllopsdagen. Planet skulle strax gå så han snabbade på och såg ett skyltfönster fyllt med klockor. Steg in och förklarade sitt ärende för den vitklädde mannen.
- Kan jag inte stå till tjänst med, sade den vitklädde. -Jag är gynekolog.
- Men varför har ni fullt av klockor i skyltfönstret då?
- Ja, vafan tycker du jag ska skylta med då?

Lennart

Ja, tänk va fyndigt det kan bli av bara farten...hmm... utan att man har en "pysning" om det!...

Men för styrfarten i Sten-Åkes omloppsbana kan ju dom där "fartarna" vara riktigt bra :) Förresten! Du kom väl ihåg att haka på honom ett av dina drivankare innan du tände på? De är ju tråkigt om han skulle driva iväg så vi tappar bort han.

(Honom verkar som ett bekant ord i hockeysammanhang för övrigt)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.