elbe
Avslutat medlemskap
Du uttryckte förut viss oro för att kameratillverkarna skulle anpassa sina produkter så att de "passade" testerna. Tänkte att då finns det väl än större incitament att få dem att ändra villkoren bakom gardinen så att det gynnar det egna märket. Man behöver ju inte be själv, för man har ju alltid en massa fans som sköter den biten. Ska bli kul att se hur de sköter detta!
Annars kan jag ju hålla med om att detta med besatthet över prestanda i skum belysning vid höga ISO säkert är klart överrepresenterat vid polcirklarna och då främst vintertid.
Ja, det finns fler saker än brus att kolla på och jag skulle tro att majoritet av alla fotografer ligger mellan iso100-800 i sin fotografering.
Själv ligger jag till 90% mellan iso400-800 skulle jag tro, 5 % på iso1600, 2-3 procent mellan iso3200-12800 pressat, sen har det blivit så mörkt så af har slutat fungera och manuellt går inte mycekt bättre. Övriga 2 % vid på iso100 med gråfilter när jag vill ha långa tider i dagsljus. Och som naturfotograf så bekymrar mej lite brus inte de minsta och som rå-fotograf finns ingen nytta med iso-lägen över 1600/3200 på en kamera.