Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag själv har testat 40d mot 50d så kan det vara intressant att se vad DXO får för värden. 40d har lägre uppmätt brus enligt deras mätning
 

Bilagor

  • 50d-40d.jpg
    50d-40d.jpg
    23 KB · Visningar: 221
Nersamplad bild 12",= ca 30cm stor. en marginell skilnad kan ses till 50d fördel i kurvan om bilden samlas ner till en given storlek, kan detta ses? möjligen, själv har jag delgivit både uppsamplade bilder samt nersamplade bilder i tråden om 40d, 50d och där var och en kan dra slutsats om mervärdet av de extra pixlarna hos 50d..Oavsett dessa kurvor så reagerar 50d sämre med en vedertagen rawkonverter som Camera Raw och ger fulare resultat, 40d ger bättre resultat med Camera Raw. En dedikerad rawkonverterare som plockar bort uppkommet brus behövs mer till 50d än till 40d exv då DPP
 

Bilagor

  • 50d-40dners.jpg
    50d-40dners.jpg
    23 KB · Visningar: 220
Senast ändrad:
Personligen föredrar jag uppsamplade bilder när 2 kameror med samma sensorstorlek fast olika pixelantal ska jämföras. Dvs uppsamplade till den pixeltätaste kamerans filstorlek.

Vidare vill jag ha stora utprintningar/eller útsnitt som motsvarar större utprintningar än 30 cm.

DxO:s diagram är jätteintressanta, men jag vill se något mer konkret framför ögat. Dvs att diagrammen utgör en del av en jämförelse, en print en annan del.

Jag har svårt för att förstå annat än att information försvinner vid nedsampling.

Lennart
 
Och sedan Leif Bengt
Mina slutsatser angånde 50d mervärde över 40d har nu verifierats av bla dpreview, Kamera&Bild, tidningen Foto , Emil.mfl mfl.

Citat Leif Bength//
Angående följande I en rent subjektiv bedömning av dina rå-bilder på motsvarande iso12800 "framkallade" genom DPP så ser jag att 50D är lite bättre än 40D brusmässigt.
Men de vi ser är mina och dina högst subjektiva tolkningar och inte mycket värt.
Slut citat//

Har JAG haft fel i mina iaktagelser ??????
i så fall har övriga nämda också fel- eller hur?
Vänligen
Mikael

De var många skärmdumpar du lagt ut. Vet inte varför men de flesta frågor du ställer med dom ska du väl eg ta med DxOMark...eller? Själv har jag redan sett dom.

Om du gått igenom deras testmetodik eller inte vet jag inte men vad jag sett så använder dom inte någon "dedikerad" rå-konverterade. Men kolla med dom för säkerhets skull.

Jag tror f.ö. att det är många testare runt om i världen som får se över sina egna testmetoder och dom som känner sej träffade av DxOMark gör nog de, dom andra fortsätter nog i gamla spår sen får väl framtiden visa åt vilket håll det bär...

Jag själv ser mer nytta i DxOMark än jag gör hos de flesta andra testare.
 
Men! Läser ni inte? :)

Jag tror Mikaels poäng är just att 5D ger ett bättre resultat, om än knappt ibland, än A900 på alla de områden DxOMark mäter på höga ISO. Dvs precis i linje med det han säger om den större enskilda pixelns fördel och således tvärtemot vad övriga säger om att det inte spelar någon roll. Därav skärmdumparna och frågorna.
 
Har inte mycket att invända mer än att d3 har den sensor som är bäst för dagen alla kategorier och det skall bli spännande att se hur d3x uppträder.
Än så länge verkar det svårt att få ut en signalnivå, dynamiskt omfång, höga isoegenskaper ur de enskilt mindre men fler pixlarna, dvs att matcha d3 enskilda större pixlarnas egenskaper även om bilden samplas ner till en viss storlek enligt DXO.

Men i "granntråden" ropar dom gemensamt "Halleluja" då vissa redan utnämnt 5D II till bruskung.

Kan knappt bärga mej tills "riktiga" tester på den börjar dyka upp.

/K
 
Men i "granntråden" ropar dom gemensamt "Halleluja" då vissa redan utnämnt 5D II till bruskung.

Kan knappt bärga mej tills "riktiga" tester på den börjar dyka upp.

/K

Vissa på den tråden äger den visst redan så det lär väl komma. På något vis känns 5DMkII mer förutsägbar. 21mp på stor sensoryta ger andra förutsättningar.

Men jag tycker vi börjar halka runt som Bambi igen på denna tråd. Tror vi måste börja se saker ur omvänt perspektiv.

Dvs att börja prata om vad som är en specifik kameras fördelar och sedan ta nackdelarna. Drar man fram en nackdel glöms ofta alla fördelar bort. Så länge vi hamnar i Brusträsk tror jag ingen säger emot att större pixlar har de bästa förutsättningarna att eliminera brus.

Frågan är kort skriven: Vad har de många (flera) pixlarna som inte alltid är onödiga (som trådrubriken säger) tillfört som förbättrat resultatet och därmed isåfall visat sig nödvändiga? Ser vi det bara ur brusaspekt är jag säker på att vi kan slita ut våra tangentbord och knapra valium i all evighet.

Lennart
 
Men! Läser ni inte? :)

Jag tror Mikaels poäng är just att 5D ger ett bättre resultat, om än knappt ibland, än A900 på alla de områden DxOMark mäter på höga ISO. Dvs precis i linje med det han säger om den större enskilda pixelns fördel och således tvärtemot vad övriga säger om att det inte spelar någon roll. Därav skärmdumparna och frågorna.



Det är varken en fördel eller en nackdel med fler pixlar ur brussynpunkt så att en kamera är bättre än en annan kan bero på ett flertal orsaker. Man kan därför inte dra slutsatsen att större pixlar nödvändigtvis är bättre.

Samsung GX 20 har något bättre brusbild i större delen av ISO-området än Canon 40D trots att den har 47% fler pixlar och det inte skiljer så mycket i tid mellan lanseringarna och det är Samsungs första sensor.. Det är lika fel att av det dra en generell slutsats att mindre pixlar är bättre.
 
Men! Läser ni inte? :)

Jag tror Mikaels poäng är just att 5D ger ett bättre resultat, om än knappt ibland, än A900 på alla de områden DxOMark mäter på höga ISO. Dvs precis i linje med det han säger om den större enskilda pixelns fördel och således tvärtemot vad övriga säger om att det inte spelar någon roll. Därav skärmdumparna och frågorna.


man kan ju alltid fråga sig -hur skulle en modern 5d med samma antal pixlar och enskild pixelstorlek uppträda med dagens canon teknologi vad det gäller dynamiskt omfång över hela iso området, signal/brus.Kanske bättre än tom D3-vem vet?
 
Jag kan tillägga att Sonys kameror alltid haft ett högre brus än konkurenternas historiskt. Någon kanske kommer ihåg Alpha 100 som brusade nått alldeles förskräckligt mycket mer än andra kameror med *samma* Sonysensor.
 
Men! Läser ni inte? :)

Jag tror Mikaels poäng är just att 5D ger ett bättre resultat, om än knappt ibland, än A900 på alla de områden DxOMark mäter på höga ISO. Dvs precis i linje med det han säger om den större enskilda pixelns fördel och således tvärtemot vad övriga säger om att det inte spelar någon roll. Därav skärmdumparna och frågorna.

Om man nu väljer rätt diagran för SNR så är 5D och A900 väldigt lika i allt utom för DR vid högre iso. Ser man till egenskaper vid iso upp till ~800 så är A900 lite bättre. Ser man till totalbetyget så är A900 aningen bättre. Helt logiskt tycker jag.

Sen ska vi komma ihåg att här jämför vi två olika sensortillverkare där den ena har flera års större erfarenhet med cmos och ff-sensorer. En större enskild pixel har en fördel mot en liten enskild pixel. På en yta äts den stora pixelns fördel mycket riktigt upp av fler mindre pixlar på samma yta.

Sen kan helt naturligt olika tillverkare av sensorer kommit olika långt i utvecklingen som lika naturligt påverkar de vi pratar om men oavsett detta så ses fördelarna med flera mindre pixlar på samma yta vid skalning till samma utskriftsstorlek.
 
och varför tror du dynamiska omfånget är större hos en gammal 5d sensor så fort man går över 400iso än en modern sensor från Sony ?
 
och varför tror du dynamiska omfånget är större hos en gammal 5d sensor så fort man går över 400iso än en modern sensor från Sony ?

Bättre sensorteknik!

(Sen ser jag att du har tagit med både screen och print-diagrammen fär A900 vs 5D så bortse från mitt felaktiga påpekande om diagrammet ovan.)
 
Varför tror du att Lasse på Nikon flaggar redan nu att d3x kommer att ha sämre dynamiskt omfång över isoskalan än d3, båda sensorerna är Nikon designade ( sämre sensorteknik?)
 
Jag kan tillägga att Sonys kameror alltid haft ett högre brus än konkurenternas historiskt. Någon kanske kommer ihåg Alpha 100 som brusade nått alldeles förskräckligt mycket mer än andra kameror med *samma* Sonysensor.

jag kan tillägga att Nikonkamerorna historiskt sett har haft högre brus än Canon.Någon som kommer ihåg d2x?

spännande
 
man kan ju alltid fråga sig -hur skulle en modern 5d med samma antal pixlar och enskild pixelstorlek uppträda med dagens canon teknologi vad det gäller dynamiskt omfång över hela iso området, signal/brus.Kanske bättre än tom D3-vem vet?

En gissnig från en som haft båda: C:a 1/3 steg bättre än D3/D700 vad gäller signal/brus och förmodligen minst lika bra DR. Och då menar jag körda genom samma rawkonverterare. Inte NX för Nikon och DPP för Canon utan ACR antingen i PS eller Lightroom.

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.