Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Those were the days, jo! Nu är allt så väldigt välorganiserat. Litet utrymme för profiler. På gott och ont speglar det väl både samhället och därmed kamerapreferenser. Nolltolerans för "misslyckanden". Tränare sparkas hit o dit. Kameror sågas för någon liten detalj och dess övriga fördelar framhålls så sparsamt att de neutraliseras. Därmed inte sagt att en kameratillverkare ska tillåtas gå med felaktiga specar. Då ska de ha en rejäl tackling och i vissa fall matchstraff.

Lennart
Eller så skickar vi lämplig 100-kilos hockeyspelare på dem, för att "tala dem tillrätta".
Finns ett flertal kandidater för detta i de olika lagen.
Ett förslag kan vara David "Tuppen" Fredriksson ;)
 

Bilagor

  • tuppen_fight.jpg
    tuppen_fight.jpg
    86.4 KB · Visningar: 751
Tack Lennart! Du oxå!

Men va tråkigt de blev i tråden...

Kanske några testbilder från returnerade zornkullor kan liva upp lite... Men vete f_n om jag vill avslöja några yrkeshemligheter ;-)

Hur som helst så tycker jag att DxOMarks redovisning är bra. Om den sen visar hela "sanningen" har jag inte en susning om men i jämförelse med t.ex. dpr så är det ju ett steg framåt tycker jag. Tyvärr så minskar ju olikheterna kapitalt eller som Risedal konstaterade om 40D vs 50D... När f_n ser man skillnaden... Vad ska vi då tjabbla om om i forumen??? Sjöbodar o dito fä, kullor, hockey o f_n vet allt har vi ju oxå "kört i botten".

Om jag säger "Heja Larz Kristerz" tänder du nog på de tre du har kvar din gamla rockare. Jag förstår dej även om jag inte håller med. Känner hela bandet och umgås med dom ibland. Trevliga killar som började spela tillsammans som en parodi på 70-talens dansband på en Banrnens dag-festival för sju år sen. De roliga är att den idén håller dom fast vid än men de är det nog inte många som fattat de tror jag... Inte ens du? Jag tror att dock Peter Settman börjar ana ugglor i mossan...

Kanske dags att börja digga dpr igen för sjöbodarnas skull...

Lev väl gubbs!
Leif

I fallet LarZ Kristerz kan jag bara säga att eftersom de är "äkta" och har glimten i ögat har jag absolut inget att invända. Att göra sin grej, oavsett genré, är på sätt vis rock´n roll.

Huka er för övrigt. Tråden är inte slut ännu. Inte från min sida i alla fall.

jag menar sjöboden står kvar, min svärson skötte sig bra i kassen igår så att VIK besegrades, katten spinner, har gott om ved till kakelugnen. Ska ut och plåta i det lite kyliga men väldigt vackra vädret ett tag efter maten.

Så vi hörs igen. Absolut inget tomt löfte utan ett reellt hot:)

Lennart
 
Lennart begriper ingenting om orienteringsbanor.

Jag är just nu i Porrarp och sorterar lyftstroppar för nästa sjöbodsattack.

Jodå, senast blev jag tvångskommenderad med resten av avgångsklassen i gymnasiet ut på en orienteringsrunda. Vi visste hur man skulle njuta av den.

Samlade ihop lite snitslar och kontroller gjorde vi allt eftersom tills vi fann ett naturligt bord bestående av en stubben från en jättelik ek nära Bräkentorp. Där satte vi (jag och 4 andra vackra människor) oss och drog en spader, drack mellanöl och rökte pipa. Vi hade en kassettbandspelare med oss. Och där blev vi sittande tills skoldagen var slut.

Det var skönt! Ända till magister Stig Seger kom älgandes genom skogen och hittade oss. Han blev vansinnig. Ännu vansinnigare efter att vi stämde upp en 5-stämmig ölrapning. Jodå, bortsett från anmärkningarna anser jag att vi fann den perfekta orienteringsbanan.

Om du gillar rysk roulette kan du komma med dina lyftstroppar hit. Under en av de sex sjöbodarna är en häftig laddning apterad. Inte dynamit eller sånt bjäfs. Där under ligger fesan Leif skickade hit och tro mig, du ångrar om du chansar fel!

Å andra sidan betvivlar jag att du hittar hit utan GPS.

För att gå lite off topic: Vad anser du om rönen från chipdesignern ang pixlar som Leif länkade till?

Ha det jättebra (tills du lyfter den försåtsminerade sjöboden):)

Lennart
 
Jodå, senast blev jag tvångskommenderad med resten av avgångsklassen i gymnasiet ut på en orienteringsrunda. Vi visste hur man skulle njuta av den.

Samlade ihop lite snitslar och kontroller gjorde vi allt eftersom tills vi fann ett naturligt bord bestående av en stubben från en jättelik ek nära Bräkentorp. Där satte vi (jag och 4 andra vackra människor) oss och drog en spader, drack mellanöl och rökte pipa. Vi hade en kassettbandspelare med oss. Och där blev vi sittande tills skoldagen var slut.

Det var skönt! Ända till magister Stig Seger kom älgandes genom skogen och hittade oss. Han blev vansinnig. Ännu vansinnigare efter att vi stämde upp en 5-stämmig ölrapning. Jodå, bortsett från anmärkningarna anser jag att vi fann den perfekta orienteringsbanan.

Om du gillar rysk roulette kan du komma med dina lyftstroppar hit. Under en av de sex sjöbodarna är en häftig laddning apterad. Inte dynamit eller sånt bjäfs. Där under ligger fesan Leif skickade hit och tro mig, du ångrar om du chansar fel!

Å andra sidan betvivlar jag att du hittar hit utan GPS.

För att gå lite off topic: Vad anser du om rönen från chipdesignern ang pixlar som Leif länkade till?

Ha det jättebra (tills du lyfter den försåtsminerade sjöboden):)

Lennart

Dina orienteringar påminner om mina från skoltiden...

Enda funderingen jag har om DxOMarks tester, som cihpdesignerns uträkningar kommer från, är utskriftstorleken A4 dom använder som referens. Det innebär att allt över 8 Mpix skalas ner och man kastar bort information från kameror med högre pixeltal. Det skulle vara intressant att se motsvarande resultat från A2-utskrifter för att se om en t.ex. kraftig beskärning ger en större skillnad.
 
Enda funderingen jag har om DxOMarks tester, som cihpdesignerns uträkningar kommer från, är utskriftstorleken A4 dom använder som referens. Det innebär att allt över 8 Mpix skalas ner och man kastar bort information från kameror med högre pixeltal. Det skulle vara intressant att se motsvarande resultat från A2-utskrifter för att se om en t.ex. kraftig beskärning ger en större skillnad.
¨

Kanske de istället låter dpi/ppi gå över 300? Om man räknar ut resultatet borde det då bli lika korrekt som att öka storleken till A3 och titta på bilden.
 
Senast ändrad:
...iof behöver man inte gå upp i storlek över A4 om man behåller alla pixlar ur ett dr eller brusperspektiv så vitt jag förstår men upplösningsfördelen blir ju inte lika tydlig.
 
Men hur blir det om man försöker utvärdera bilderna på en bildskärm och nedsamplat för att likställa upplösningen och därmed gjort den ena bilden informationsfattigare?

Fler små pixlar är ju lika bra som färre och större men lika många och mindre är ju inte så kul.

Skiljer sig egentligen ett slikt förfarande något från att använda en sensor med lägre upplösning och samma pixelstorlek?
 
Dina orienteringar påminner om mina från skoltiden...

Enda funderingen jag har om DxOMarks tester, som cihpdesignerns uträkningar kommer från, är utskriftstorleken A4 dom använder som referens. Det innebär att allt över 8 Mpix skalas ner och man kastar bort information från kameror med högre pixeltal. Det skulle vara intressant att se motsvarande resultat från A2-utskrifter för att se om en t.ex. kraftig beskärning ger en större skillnad.

Som jag ser det finns det flera infallsvinklar på aspekten begränsning till A4. Patrik Pihl har iofs redogjort för ett par aspekter.
Felet som jag ser det med att bara använda A4 är att de stora dslr-kamerorna med större pixlar och större sensorytor garanterat inte är tänkta att vara begränsade till A4. Varken ur konstruktions- eller konsumentsynpunkt.

Är därför helt inne på på din tanke. Pihls tanke att man överrider 300 dpi är säkert korrekt.

Men frågan är om ögat ens uppfattar det som ligger över 300dpi.

Beskärning resp printning på större format efterlyser jag också.

Frågan är om inte A4 användes som ett sätt att bevisa en tes som sedan faller i bitar redan vid A3+ eller A2?

Men det går ju lätt att kolla vid 300dpi och beskärning.

Att krympa en fäbod till ett utedass eller liten sjöbod där sjöboden utgör idealisk proportion gör ju inte sjöboden rymligare en fäboden, eller hur?

Lennart
 
Har just läst igenom DxOMarks Insights som förklarar de mesta om deras utförande och vad som händer vid olika upplsöningar mm. Rekommenderas!

Intressant läsning. Förstår dock inte helt mekanismerna bakom nedsamplingen i första stycket.


"Suppose now that the images have exactly the same field of view (by changing the lens focal length) and are printed on 30x20cm paper with the same 300dpi printer. Because of the very high resolution of the 1Ds Mark III, the printer will downsample the image and decrease the noise, giving a clear advantage (about 3dB) to the 1Ds Mark III."


"For equal, normalized SNR, a high-resolution camera is still better than a low-resolution camera. While it is always possible to simulate a low-resolution camera using a higher resolution camera (since downsampling is easy), it is not possible to simulate a high-resolution camera from a lower resolution one other than by interpolating or inventing data."
 
Men det är ju det som hela den här tråden har handlat om, att flera (var för sig brusigare) pixlar kan vara lika bra som färre (var för sig renare) pixlar. Här downsamplar han och får som resultat en renare bild.

Eller var det något annat du menade?
 
Men det är ju det som hela den här tråden har handlat om, att flera (var för sig brusigare) pixlar kan vara lika bra som färre (var för sig renare) pixlar. Här downsamplar han och får som resultat en renare bild.

Eller var det något annat du menade?



Visst att fler mindre pixlar är lika bra är inget frågetecken. Frågan är hur brusbilden kan bli bättre när man kastat bort några av dessa? Det blir ju då färre till antalet men saknar den stora pixelns fördel.
 
Läste igen och lite bättre. I exemplet jag citerade från DxO jämför man kameror med olika sensoryta. FF-kameran har ju där redan från start 3 dB bättre signalbrusförhållande.
.
 
Nja man "kastar" ju inte bort pixlar hur som helst, man tar ett sorts medelvärde på flera och skapar en ny. Så om bruset är slumpmässigt, säg +2 på en pixel och -2 på den intill, ta medelvärdet och bruset från de två tar ut varandra. I princip.
 
Nja man "kastar" ju inte bort pixlar hur som helst, man tar ett sorts medelvärde på flera och skapar en ny. Så om bruset är slumpmässigt, säg +2 på en pixel och -2 på den intill, ta medelvärdet och bruset från de två tar ut varandra. I princip.


Tack då är jag med. Om man bara kastade bort pixlarna skulle det ju motsvara en minskning av den ljusupptagande ytan.

Antar att det synbara resultatet skulle bli liknande om man istället behöll alla pixlar och skrev ut med en högre upplösning?
 
Eftersom bra ögon ser sisådär 10 linjer/mm, eller 254 dots/inch, om man vill räkna på det viset.

För övrigt kan jag meddela Lennart att jag för närvarande har 11 operationsdugliga GPS-navigatorer, varav en speciellt ägnad för flygning, så tro inte du går säker, varken för mig eller Stig Seger. Som ju för övrigt också är skåning, och alltså trevlig, vacker och seriös.
 
Det var kanske ett lite olyckligt exempel som DxO valt. Man kan nog få intrycket att det är nedsamplingen som ger det slutliga bättre signalbrusförhållandet när det i själva verket är så att den större sensorn redan har insamlat dubbelt så mycket signal när bilden togs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.