Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, alla kameror har sina fördelar och skillnaderna är väldigt små mellan kameror inom samma klass (FF, APS-, Kompakt)
De viktiga tror jag är att vi slutar dra alla kameror från alla klasser över samma kam med våra 100%-betraktelser. Inte ens kameror med samma pixelmängd från olika sensorstorlekar kan betraktas och jämföras i 100%. Dom ser kanske "fysiskt" lika stora ut på skärm med samma pixelantal i längd men kommer ju från kapitalt olika "filmstorlekar" vilket, som jag tidigare sagt, skulle innebära sjöboden för den som ens kom på tanken att försöka jämföra dessa olika storlekar på filmtiden...så varför verkar det ok idag?
Precis lika vansinnigt är det att jämföra kameror med lika stora sensorer men olika mängd pixlar i 100% på skärm. De som fortfarande gör det idag finns det en självklar plats reververad för i samma sjöbod. Och ser man sej om bland världens alla testare så bör den sjöboden vara knökfull idag. Förresten hela Snåland om man tar med alla....nä, vi glömmer de.
Nu väntar jag på 5DII på två sätt. För eget bruk och och för att få läsa all galenskap om den, men i omvänd ordning.
Nu när snön sopat undan mörkret ska det främst handla om vinterfoto med G9 och 40D ända fram till våren
Leif
PS. Sten-Åke! Byt ut E mot D i nästa inlägg ;-) DS
Jag skrev inte E utan A tror jag även om det också är fel. E är väl Olympus. D3 ska det ju vara som du så riktigt säger.