Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att det t.o.m. är svårt att läsa ut exakta rådata t.o.m. från sensorn. Canon ligger nog närmast "sanningen" här tror jag i.o.m. att de brusreducerar direkt per pixel. Nikan har jag för mej brusreducerar per "pixlelrad" och får på så sätt någon typ av medelvärdesbrusreducering.

Några som tycker om Canons råfiler men ogillar Nikons är astrosurf.com och än så länge dom är nöjda med Canons sätt är nog jag nöjd oxå eftersom jag ser de här "problemet" på liknande sätt som du gör.

Jo, jag inser svårigheten. Var snäll och meddela mig nästa gång du får tips om när "Västkustterapin" du genomgick anordnas härnäst.

En fotograf från Lycksele
han kunde inte stava
Skrev x istället för ks
och fler pixlar han önskade sig hava
Av detta fick han stress och flyttade till Pixele.

(Här i Småland ställer vi oss i sjöboden och röker på istället)

Lennart
 
Det här är pudelns kärna. Digital fotografering är annorlunda än fotografering med film. Det går inte att dra analogierna(!) alltför långt, utan det är bättre att betrakta digital fotografering utifrån sina egna förutsättningar.

Då är vi helt överens i den frågan. Digital fotografi vs analog handlar inte bra om att man bytt "lagringsmedium" vilket hävdats alltför många gånger.

Lennart
 
Jag retade mig en gång på en tokdum sjöbod, så den brände jag ner.

Som allt annat rökande var det beroendeframkallande, så rätt vad det var fick jag syn på en annan irriterande sjöbod. Lika bra att bränna ner den också, tänkte jag.
Men nä! Så hiskeligt som det regnar i den här trakten var det lögn att få fjutt på den. Men bättre bodlös än rådlös, tänkte jag, så jag fick låna en fin bil istället. Den spände jag för sjöboden med passande kedja, och se där så bra det gick! Den fina bilen släpade boden från sjön, över diket, genom häcken och över en potatisåker utan problem. Den gick så bra, så tekniskt intresserad som jag är öppnade jag motorhuven och antecknade noga vad det var för motor och hur många megapixlar - jag menar förstås hästkrafter - som den kunde ge ifrån sig.

En sån bil ska jag ha, med sån bra motor.

Men när jag letade upp en likadan bil, med likadan sensor - motor, jag menar motor - så drog jag efter andan. Det var värst vad dyr den var! Skulle jag verkligen lägga ut pengar på en sådan, hur bra sjöbodssläpare den än var?

Fundera, tänka, kolla läget - och se där, det fanns minsann en annan bil, som hade precis samma sensor - nej, motor, motor ska det vara - som den fina bilen jag lånat. Men den här bilen var mycket billigare, så jag slog till direkt.

Bäva månde löspringande sjöbodar i fortsättningen!

Nu blev jag sugen på att testa, så jag åkte ut till en sjöbodsrik sjö, väster om min arbetsplats, för att praktisera sjöbodssläpning. Lömskt smög jag mig fram, lade kedja om en i vasskanten ruvande sjöbod, kopplade till bilen och vips iväg över potatisåkern!

Trodde jag. Redan i diket blev det stopp. Jag fick praktiskt taget bära bilen över diket och när jag väl tog ett skutt ut på potatisåkern kunde jag inte få bilen att köra därifrån, inte ens när jag kopplat loss den inte alltför ansträngda sjöboden.

Jag kunde inte för mitt liv begripa varför det inte gick? Jag hade ju köpt en bil med precis likadan motor (nu blev det rätt!), en motor med precis lika många megapixlar - neej, hästkrafter! - men ändå gick det inte att släpa sjöbodar med den här.

Satt där i regnet (gick ju inte att få fjutt på den här jädrans boden heller) och funderade på om det ändå kunde ha någon betydelse att den första bilen hade något som hette "fyrhjulsdrift" och "lågväxel"... Men nej! Den har ju samma sensor! Arrgh, jag menar motor!

Nu ska jag lifta med bussen mellan Sjöhagen och Säter. I en kartong.
 
....

Nu ska jag lifta med bussen mellan Sjöhagen och Säter. I en kartong.

Prova och haka på sjöboden på bussen (De är ju onödigt att den står där o skräpar långt upp på (Små)land...) så får du en fin sjöbodsresa genom landet och när du kommer fram till hispan så kan du hälsa Lennart att jag ska försöka fixa en remiss till "Västkustterapin". Ja, du kan även passa på att hälsa Sten-Åke oxå och fråga om även han är intresserad av en "terapiresa"...
 
Prova och haka på sjöboden på bussen (De är ju onödigt att den står där o skräpar långt upp på (Små)land...) så får du en fin sjöbodsresa genom landet och när du kommer fram till hispan så kan du hälsa Lennart att jag ska försöka fixa en remiss till "Västkustterapin". Ja, du kan även passa på att hälsa Sten-Åke oxå och fråga om även han är intresserad av en "terapiresa"...

Var inne på din sida och just då visade den "Fotoskäret". Ska du släpa ut oss på det? Det ser ju helt galet ut med alla fotografer på det. Först trodde jag det var fiskare!

Jag är f.ö. alltid intresserade av terapiresor (jag var backpacker redan på 70-talet, då gruppcharter till mer fjärran destinationer inte var uppfunna) eftersom jag fortfarande tycker det är ett oöverträffat sätt att dra från alla mer närliggande problem - möjligen då inte pixelrelaterade såna eftersom jag antar att kameran ska med.
 
...
(ps fortfarande grinig på brusiga.900)

Tror bestämt att en till kandidat till hispan dykt upp...

Och visst Sten-Åke ska vi ta en sväng till "Fotoskäret" och sjunga någon lovsång till havets brus ;-) Ska försöka fixa en biljett till dej oxå...enkel resa kanske?
Vi börjar f.ö. bli ett så pass stort gäng att vi skulle kunna klara oss själva med Lobo Tomi och några dunkar Anal-OG som backup. En 2,5-liters dunk av mixturen brukar kallas kvarting här uppe...

Förresten jag tror det är dagt att byta namn på tråden till
"Många (flera) slaps är inte alltid bara onödiga"
 
Jag tror att det t.o.m. är svårt att läsa ut exakta rådata t.o.m. från sensorn. Canon ligger nog närmast "sanningen" här tror jag i.o.m. att de brusreducerar direkt per pixel. Nikan har jag för mej brusreducerar per "pixlelrad" och får på så sätt någon typ av medelvärdesbrusreducering.

QUOTE]

Vem bestämmer att "sanningen är en sanning", med tanke på märkesfanatiker (inkl. jag) så beror det på vilket perspektiv man utgår ifrån.

Precis som med statistik, där man som utläsare kan läsa en massa olika saker utifrån sitt perspektiv. Det finns ett ordspråk som lyder: lögn, förbannad lögn och statistik.

Precis samma är det med att raka sig, själv tycker jag att Braun är bäst, en annan tycker Philips, en annan tycker Hyvel. Spelar liksom ingen roll att Audi RS6 har 576hk, när den är tung och kasar i kurvorna. Om mitt användningsområde är kurviga vägar, så är en mycket lättare (och svagare) Boxter S bättre (läs snabbare för mig).

Nä nu går jag tillbaks till vinflaskan igen:)

Adam
 
Ja de är väl här som första polletten ska börja trilla...

Varför ska de va viktigare med en 15 Mpix-sensor jämfört med en 10 Mpix-sensor i samma storlek?
Ligger AF lika lite fel på båda så syns det väl mindre på 15 Mpix-sensorn per bild eller...
Här kan nog första polletten trilla en bit till tror jag...

Med Liveview torde det ju inte va några problem att ställa in skärpan iaf.
I övrigt ser jag här lite av samma tveksamma tankar som om "AF-problemen" ovan...
Kanske dags för första polletten kan trilla ända ner?

Kom igen nu gubbs! Tänk lite till ;-)


Kolla på den här länken som Johan Sekeus lagt in. Den visar en jämförelse mellan sex olika uppskattade Minolta-zoomar som testats med A900.

Citat:
"During ten days I had the opportunity to test the 24MP full frame Sony alpha 900 simultaneously with all the six classical professional zooms from the Sony / Minolta system (3.5/17-35mm G, 2.8/24-70mm Zeiss, 2.8/28-70mm G, 4-4.5/28-135mm, 2.8/80-200mm APO, and 2.8/70-200mm SSM - thanks to J. Nemecek for providing the 17-35mm G and the 28-70mm G, and thanks to Sony Overseas AG, Schlieren/Switzerland, for providing the Zeiss 24-70mm). In this section you will find test images of the following zooms at f=70mm: Minolta AF 4-4.5/28-135mm (1985), Minolta AF 2.8/28-70mm G (1993), Minolta (Sony) AF 2.8/70-200mm APO G (D) SSM (2003), and Zeiss Vario Sonnar 2.8/24-70mm ZA (2008)."

....... "The Minolta AF 4-4.5/28-135mm delivers at f8 clearly the best image quality of any zooms tested here - at a second hand price of 1/10 of the Zeiss.

The contrast wide open is a bit low, but stopping down just 1/2 - 1 stop solves the problem. Be aware that some of these lenses were used heavily by professionals; their zoom mechanisms may be worn out. If you need a lens with perfect center resolution, high detail contrast and virtually no koma at f2.8 (!), or if you need the 24mm wide angle, the Zeiss Vario Sonnar 2.8/24-70mm will be appropriate - at least as long as you don't mind its weight and size;). And: the Zeiss T* coating is outstanding. If you are looking for a well balanced f2.8 "normal zoom", the Minolta 2.8/28-70mm G may be right. Its design and size fit perfectly to the alpha 900, it's smaller and lighter than the Zeiss, it offers slightly more tele range, and it is sold second hand at roughly 1/3 of the Zeiss' price. Due to it's softer image characteristics it may be more useful for portraits than the Zeiss."

Tycker dessa exempel visar inte bara på att gamla Minolta-godingar står sig oerhört bra även mot dyra Zeiss-glas. Man påpekar t.o.m. lite urskuldande att Zeiss-objektiven körts hårt av proffs som kanske slitet ut zoommekanismen! Ingen nämner att folk använt Minolta-glaset under över 20 års tid. Det bör väl vara jämt eller?

Bilder visar väl också just att utan bra korrekt fokuserande objektiv, så finns inga detaljer. Bengt anmärkte just i denna tråd att en del av objektiven gav suddiga detaljer. Har vi återigen snubblat över slutsatser som kanske är för långt dragna när man inte kollat om varje objektiv verkligen fokuserar korrekt med det testhus man använt?

Lite märkligt dock att moderna objektiven så ofta inte kan mäta sig med dessa gamla generation 1 objektiv från Minolta. Man undrar allt varför men det spelar tydligen ingen roll med runda bländare, asfäriska linser och modern coating och alla andra moderna påhitt. Gammalt Minolta är ofta bäst bildkvalitetsmässigt om än inte snabbast. Lite irriterande med just 28-135:an är väl annars vara den långa närgränsen som säkert kan upplevas begränsande, men det kan man väl kanske leva med om kostnaden för objektivet är en 1/10 av en ny Zeiss. Sony ångrar kanske att de lånade ut sitt 24-70 till den här testen!
 
Senast ändrad:
Kolla på den här länken som Johan Sekeus lagt in. Den visar en jämförelse mellan sex olika uppskattade Minolta-zoomar som testats med A900.

Fel av mig! De hade justerat alla objektiven noga med A900:ans mikrojustering innan testet och de använde ett bra stativ också: "Previous to the test, all lenses were individually and carefully adjusted with the "Micro AF" feature of the Sony alpha 900."

Så Bengt, det är nog objektiven som ger sig till känna trots allt!
 
Efter endags frånvaro från denna tråd sätter jag mig icke ont anande och läser igenom de senaste inläggen.

Det enda som står klart är att stamkunderna, Leif, Anders och jag, på Säter kommer att hamna där för evigt. Om inte Västkustterapin hjälper! Dessutom står det minst lika klart att många nya blivande stamkunder är i vardande. Bara att kolla inläggen.

Säter får bygga ut. Virket kan tas från sjöbodarna Anders misslyckats med att antända.

Fasiken här kommer man hem och spanar ut över åkern. Det ligger ett antal sjöbodar och skräpar, hjulspår i åkern, tändvätska. Bolmstad/Sjöhagen lever i skräck. Undantagstillstånd råder. Landstings-ledamöterna är upplösningstillstånd för att akutpsykvårdens redan åtstramade budget har sprängts.

Eller som landstingsrådet uttryckte det: Liten pixel stjälper ofta stora dass!

Lennart
 
Efter endags frånvaro från denna tråd sätter jag mig icke ont anande och läser igenom de senaste inläggen.

Det enda som står klart är att stamkunderna, Leif, Anders och jag, på Säter kommer att hamna där för evigt. Om inte Västkustterapin hjälper! Dessutom står det minst lika klart att många nya blivande stamkunder är i vardande. Bara att kolla inläggen.

Säter får bygga ut. Virket kan tas från sjöbodarna Anders misslyckats med att antända.

Fasiken här kommer man hem och spanar ut över åkern. Det ligger ett antal sjöbodar och skräpar, hjulspår i åkern, tändvätska. Bolmstad/Sjöhagen lever i skräck. Undantagstillstånd råder. Landstings-ledamöterna är upplösningstillstånd för att akutpsykvårdens redan åtstramade budget har sprängts.

Eller som landstingsrådet uttryckte det: Liten pixel stjälper ofta stora dass!

Lennart

Sådär ja, nu driver tråden in i fin välbekant anda igen!

/K
 
Fel av mig! De hade justerat alla objektiven noga med A900:ans mikrojustering innan testet och de använde ett bra stativ också: "Previous to the test, all lenses were individually and carefully adjusted with the "Micro AF" feature of the Sony alpha 900."

Så Bengt, det är nog objektiven som ger sig till känna trots allt!

Glömde visst länken:

Ascona75 skrev: Hittade denna sidan med en test av bla den gammla hederliga 28-135 mot bla 28-70, 70-200 samt 24-70 Zeiss.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag vet helt klart vilket jag är på jakt efter nu ; )


http://artaphot.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=43
 
Då den här tråden ändå har "vissa" problem att följa just någon tråd (röd, exempelvis), kan jag ju göra ytterligare ett avsteg och meddela att Lennart har som omväxling hamnat på andra sidan kameran och därefter kommit in i "blaskan", där han dock inte som vår gemensamme vän Magnus Rydh en gång gjorde, kallas för ung och lovande.

Hur har du det med knogarna, Lennart, efter detta fajtande med gitarren?
Finns det pixlar på gitarren?
 
Då den här tråden ändå har "vissa" problem att följa just någon tråd (röd, exempelvis), kan jag ju göra ytterligare ett avsteg och meddela att Lennart har som omväxling hamnat på andra sidan kameran och därefter kommit in i "blaskan", där han dock inte som vår gemensamme vän Magnus Rydh en gång gjorde, kallas för ung och lovande.

Hur har du det med knogarna, Lennart, efter detta fajtande med gitarren?
Finns det pixlar på gitarren?

Finns det att beskåda med en länk?

/K
 
Fel av mig! De hade justerat alla objektiven noga med A900:ans mikrojustering innan testet och de använde ett bra stativ också: "Previous to the test, all lenses were individually and carefully adjusted with the "Micro AF" feature of the Sony alpha 900."

Så Bengt, det är nog objektiven som ger sig till känna trots allt!

Ja, tänks va skönt att om där manicken som sitter i kameran kan lösa upp vilken glugg som helst som vi galenpixlar sätter på kameraskrällorna så de blir lite småblurrigt omkring dom där även utan blurrfilter framför manicken... Om inte så presenterades en nyhet idag i Älvsjö...en brusgardin för framtida nostalgiker att dra ner framför skärmarna och minnas de gamla goda tiderna från seklets början. En stor försäljningsframgång spåddes nyheten.

Apropå Älvsjö så plockade upp Lobo Tomi på hispan på väg på väg ner dit idag. På väg hem efter mässan satt han med en nöjd och upprymd min och tänkte på massan... Massan som behöver i stort sett omedelbar vård. Hur som helst så skrev han ut ett hundratal remisser in blanko och gav mej...så din terapi är fixat men jag behöver nog minst ett dussin för eget bruk, hoppas du nöjer dej med en tills vidare... Själv tänker han åka ner igen i morgon med några tusen remisser till... Hans ögon såg ut som dollartecken när jag släpte av honom vid hispan...
 
Senast ändrad:
Efter endags frånvaro från denna tråd sätter jag mig icke ont anande och läser igenom de senaste inläggen.

Det enda som står klart är att stamkunderna, Leif, Anders och jag, på Säter kommer att hamna där för evigt. Om inte Västkustterapin hjälper! Dessutom står det minst lika klart att många nya blivande stamkunder är i vardande. Bara att kolla inläggen.

Säter får bygga ut. Virket kan tas från sjöbodarna Anders misslyckats med att antända.

Fasiken här kommer man hem och spanar ut över åkern. Det ligger ett antal sjöbodar och skräpar, hjulspår i åkern, tändvätska. Bolmstad/Sjöhagen lever i skräck. Undantagstillstånd råder. Landstings-ledamöterna är upplösningstillstånd för att akutpsykvårdens redan åtstramade budget har sprängts.

Eller som landstingsrådet uttryckte det: Liten pixel stjälper ofta stora dass!

Lennart

I´ll be back!... Får nog bli ditt nya motto. Och remiss har du :)

Mötte f.ö. en buss med en sjöbod på släp strax norr om Hedemora idag när jag var på väg ner mot 08-området på en inofficiell resa med Lobo Tomi... Konstigt tänkte jag tills jag kom på att det måste ha varit Anders som fått lift...

Hur som helst så när vi var på väg hem nu i kväll och kom innanför dalagränsen igen så var det ett våldsamt rabalder i dalaradion om något helt nytt fenomen i Dalarna. Kommunalråden var i luven med varann om vlken kommun som skulle få ta hand om "en unik turistattraktion" som dom sa. Maken till skapelse har enligt radion aldrig skådats inom landskapet. Bilköerna ringlade sej som den värsta midsommar längs alla vägar, även bredvid, mot en plats. När vi äntligen oxå kom fram o förbi såg vi orsaken till rabaldret...en smålänsk sjöbod snyggt parkerad utanför hispan.
 
Då den här tråden ändå har "vissa" problem att följa just någon tråd (röd, exempelvis), kan jag ju göra ytterligare ett avsteg och meddela att Lennart har som omväxling hamnat på andra sidan kameran och därefter kommit in i "blaskan", där han dock inte som vår gemensamme vän Magnus Rydh en gång gjorde, kallas för ung och lovande.

Hur har du det med knogarna, Lennart, efter detta fajtande med gitarren?
Finns det pixlar på gitarren?

My knuckles survived! Men jag har ont i foten eftersom den saaaaaaaaatans wah-wahn var för trögtrampad. Dessutom är jag mer eller mindre döv (lte tinnitus rensar öronen). Hälsa den numera mindre unge herr Rydh att hans pedal-steelspel är värt all respekt. (det tog lite emot att skriva det då jag älskar humbuckerbestyckade strator och slutstegsdist). Rydh är jämngammal med mig. Ingen av oss är varken ung eller lovande längre. Men vackra (åtminstone jag). Påminn honom om när vi senast spelade samman på en festival 1998 och han skulla testa Lesliet på en hammond INNAN soundcheck. Huvudsäkringen gick på hela området och även en bit upp på Kungsgatan blev folk strömlösa.

Hade jag vetat att blaskan skulle komma skulle jag bytt till urringad klänning och hi-heels och visat tatueringen man numera får på Säter innan man avpixlas inför den slutliga analogiseringen.

Inga pixlar på guran. Det vore som att släppa sig i kyrkan. Men effektboxarna innehåller en massa digitalt krafs.

Här får ni en bild på undertecknad att skrämma släkt och vänner med. Jag kan skicka en på Rydh också. Men en chock åt gången får räcka som Leni Riefenstahl sa när hon klämde pattarna i mangeln.

Lennart den halvdöve och halte
 

Bilagor

  • Bkf2.jpg
    Bkf2.jpg
    49 KB · Visningar: 187
I´ll be back!... Får nog bli ditt nya motto. Och remiss har du :)

Mötte f.ö. en buss med en sjöbod på släp strax norr om Hedemora idag när jag var på väg ner mot 08-området på en inofficiell resa med Lobo Tomi... Konstigt tänkte jag tills jag kom på att det måste ha varit Anders som fått lift...

Hur som helst så när vi var på väg hem nu i kväll och kom innanför dalagränsen igen så var det ett våldsamt rabalder i dalaradion om något helt nytt fenomen i Dalarna. Kommunalråden var i luven med varann om vlken kommun som skulle få ta hand om "en unik turistattraktion" som dom sa. Maken till skapelse har enligt radion aldrig skådats inom landskapet. Bilköerna ringlade sej som den värsta midsommar längs alla vägar, även bredvid, mot en plats. När vi äntligen oxå kom fram o förbi såg vi orsaken till rabaldret...en smålänsk sjöbod snyggt parkerad utanför hispan.

Jaha, det förklarar saken. Bonden här intill är alldeles förtvivlad över att någon snott hans kombinerade hönshus och dass. Det senare tydligen innehållande hans fru som inte varit synlig sedan byggnadsverket försvann.

Enl TT har en svårt chockad kvinna hittats utanför Kopparberg, med trasiga kläder, bärande ett dasslock och sittringen om halsen, nerkletad med äggröra.

Jag ringde till bonden nyss efter att läst ditt inlägg och förklarade vad som hänt. Ville ju inte att han skulle tro att hans maka övergivit honom.

Han sa: - Det jäkla hönshuset skull jag riva så det får fanken i mej stanna i Dalarna. Å kärringen kan di behålla, men för alla söta gudars skull skicka tillbaks hembränningsapparaten.

Lennart
 
Ja, tänks va skönt att om där manicken som sitter i kameran kan lösa upp vilken glugg som helst som vi galenpixlar sätter på kameraskrällorna så de blir lite småblurrigt omkring dom där även utan blurrfilter framför manicken... Om inte så presenterades en nyhet idag i Älvsjö...en brusgardin för framtida nostalgiker att dra ner framför skärmarna och minnas de gamla goda tiderna från seklets början. En stor försäljningsframgång spåddes nyheten.

Apropå Älvsjö så plockade upp Lobo Tomi på hispan på väg på väg ner dit idag. På väg hem efter mässan satt han med en nöjd och upprymd min och tänkte på massan... Massan som behöver i stort sett omedelbar vård. Hur som helst så skrev han ut ett hundratal remisser in blanko och gav mej...så din terapi är fixat men jag behöver nog minst ett dussin för eget bruk, hoppas du nöjer dej med en tills vidare... Själv tänker han åka ner igen i morgon med några tusen remisser till... Hans ögon såg ut som dollartecken när jag släpte av honom vid hispan...

Det här har utvecklat sig till värsta affärside´n uppenbarligen. Verkar nästan som om El Lobo riskerar att missköta sitt vanliga jobb! Hälso @ Sjukvårsstyrelsen eller vad det nu heter efter alla utlokaliseringar till landet borde nog se över detta så andra behövande inte riskerar att komma i klämm. Lågkonjunktur gör dock folk lite friskare normalt eftersom man får annat att tänka på än pixlat men det gäller nog inte alla fotonördar som oss för vi skiter nog i lågkonjunkturen och köper nya kameror med fler pixlar vad som än händer i ekonomin. En sann fotoentusiast prioriterar väl bara om eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.