Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Då den här tråden ändå har "vissa" problem att följa just någon tråd (röd, exempelvis), kan jag ju göra ytterligare ett avsteg och meddela att Lennart har som omväxling hamnat på andra sidan kameran och därefter kommit in i "blaskan", där han dock inte som vår gemensamme vän Magnus Rydh en gång gjorde, kallas för ung och lovande.

Hur har du det med knogarna, Lennart, efter detta fajtande med gitarren?
Finns det pixlar på gitarren?

Att man missat när kidsen sliter i Lennart och tjejerna kastar upp trosor på scenen. Var är länken?
 
I´ll be back!... Får nog bli ditt nya motto. Och remiss har du :)

Mötte f.ö. en buss med en sjöbod på släp strax norr om Hedemora idag när jag var på väg ner mot 08-området på en inofficiell resa med Lobo Tomi... Konstigt tänkte jag tills jag kom på att det måste ha varit Anders som fått lift...

Hur som helst så när vi var på väg hem nu i kväll och kom innanför dalagränsen igen så var det ett våldsamt rabalder i dalaradion om något helt nytt fenomen i Dalarna. Kommunalråden var i luven med varann om vlken kommun som skulle få ta hand om "en unik turistattraktion" som dom sa. Maken till skapelse har enligt radion aldrig skådats inom landskapet. Bilköerna ringlade sej som den värsta midsommar längs alla vägar, även bredvid, mot en plats. När vi äntligen oxå kom fram o förbi såg vi orsaken till rabaldret...en smålänsk sjöbod snyggt parkerad utanför hispan.

Ähh, det var nog bara en slug gammal smålänning som lurat i nån vilsen stockholmare att han kunde få sjöutsikt bara han köpte nån stenig åkerlapp av smålänningen. Sjöutsikt, ja t.o.m. sjöglimt fick vem som helst att öppna plånboken på vid gavel innan krisen uppe i Stockholm. En gammal sjöbod är värd sin vikt i guld med det har uppenbarligen varken Anders eller Lennart fattat, som de går på och ödelägger bygdens turistkapital. Att de sitter på hispan båda två beror nog bara på att släktingarna börjat se om sina hus och fått länstyrelsen att utse en tvångsförvaltare och skyndsamt omyndigförklarat herrarna.
 
Jaha, det förklarar saken. Bonden här intill är alldeles förtvivlad över att någon snott hans kombinerade hönshus och dass. Det senare tydligen innehållande hans fru som inte varit synlig sedan byggnadsverket försvann.

Enl TT har en svårt chockad kvinna hittats utanför Kopparberg, med trasiga kläder, bärande ett dasslock och sittringen om halsen, nerkletad med äggröra.

Jag ringde till bonden nyss efter att läst ditt inlägg och förklarade vad som hänt. Ville ju inte att han skulle tro att hans maka övergivit honom.

Han sa: - Det jäkla hönshuset skull jag riva så det får fanken i mej stanna i Dalarna. Å kärringen kan di behålla, men för alla söta gudars skull skicka tillbaks hembränningsapparaten.

Lennart

Nää, stack hon me apparaten!!? En sån människa!

/K
 
My knuckles survived! Men jag har ont i foten eftersom den saaaaaaaaatans wah-wahn var för trögtrampad. Dessutom är jag mer eller mindre döv (lte tinnitus rensar öronen). Hälsa den numera mindre unge herr Rydh att hans pedal-steelspel är värt all respekt. (det tog lite emot att skriva det då jag älskar humbuckerbestyckade strator och slutstegsdist). Rydh är jämngammal med mig. Ingen av oss är varken ung eller lovande längre. Men vackra (åtminstone jag). Påminn honom om när vi senast spelade samman på en festival 1998 och han skulla testa Lesliet på en hammond INNAN soundcheck. Huvudsäkringen gick på hela området och även en bit upp på Kungsgatan blev folk strömlösa.

Hade jag vetat att blaskan skulle komma skulle jag bytt till urringad klänning och hi-heels och visat tatueringen man numera får på Säter innan man avpixlas inför den slutliga analogiseringen.

Inga pixlar på guran. Det vore som att släppa sig i kyrkan. Men effektboxarna innehåller en massa digitalt krafs.

Här får ni en bild på undertecknad att skrämma släkt och vänner med. Jag kan skicka en på Rydh också. Men en chock åt gången får räcka som Leni Riefenstahl sa när hon klämde pattarna i mangeln.

Lennart den halvdöve och halte

Du är klart nedbrusad Lennart. Är det den där tidigare så lovande killen på blaskan som tagit den där bilden eller är det nåt packat kid med mobiltelefon?
 
Att man missat när kidsen sliter i Lennart och tjejerna kastar upp trosor på scenen. Var är länken?

Raderad från alla servrar! Jag slänger mina kalsonger på tjejerna istället.

Dr Lobo Tomi har förklarat för mig hur viktigt spegling är i den terapi jag genomgår nämligen.

Tyvärr fångades kalsingarna upp av en fetischtransa istället som först luktade på dem och sedan använde dem till att putsa displayen på sin dslr.

Nu har jag lagt batterier på laddning för imorgon ska jag ut och dokumentera det idylliska Sjöhagen innan Anders bogserat bort varenda byggnad och exporterat dem till Leif Bengths hemtrakter.

Leif! Kan du inte skicka några gamla fäbodar åtminstone i utbyte?
Mina testfotoobjekt försvinner ett efter ett här.

Slutligen kan jag meddela herrarna (även fast det numera måste betraktas som OT i den här tråden) att jag idag lånade en 50D och småtestade. Den känns faktiskt mycket bättre än dess lite tullstukade rykte lät ana. Med en macro 50/2.5 går det ju faktiskt att se att kamerans många pixlar de facto höjer upplösningen synbart vid basiso jämfört med föregångaren. D v s jag kan se det på skärmen i 100% , men jag ska göra en utskrift också.

Nu ska jag nanna kudde/Lennart
 
Breaking News

Raderad från alla servrar! Jag slänger mina kalsonger på tjejerna istället.

Dr Lobo Tomi har förklarat för mig hur viktigt spegling är i den terapi jag genomgår nämligen.

Tyvärr fångades kalsingarna upp av en fetischtransa istället som först luktade på dem och sedan använde dem till att putsa displayen på sin dslr.

Nu har jag lagt batterier på laddning för imorgon ska jag ut och dokumentera det idylliska Sjöhagen innan Anders bogserat bort varenda byggnad och exporterat dem till Leif Bengths hemtrakter.

Leif! Kan du inte skicka några gamla fäbodar åtminstone i utbyte?
Mina testfotoobjekt försvinner ett efter ett här.

Slutligen kan jag meddela herrarna (även fast det numera måste betraktas som OT i den här tråden) att jag idag lånade en 50D och småtestade. Den känns faktiskt mycket bättre än dess lite tullstukade rykte lät ana. Med en macro 50/2.5 går det ju faktiskt att se att kamerans många pixlar de facto höjer upplösningen synbart vid basiso jämfört med föregångaren. D v s jag kan se det på skärmen i 100% , men jag ska göra en utskrift också.

Nu ska jag nanna kudde/Lennart

Breaking news!

Svenska Anal-OG-ien har under natten beslutat att Sjöbod skall ersätta Hispa som synonym för denna vårdform. Sen kan jag rapportera att turistrådet i Dalarna jublar med dollartecken i ögonen över den nya turistattraktionen! Att de sen må vara ett hönshus med utedass med diverse inventarier som dasslock och kärring är det ingen här uppe som ser någon skillnad i. Någon annan apparat vet ingen nåt om tydligen....hehe.

Fäbodarna här uppe är visserligen fullbelagda med andra "gökungar" men ett litet kulturutbyte tror jag ingen har nåt mot. "Gökungarna" ingår naturligtvis!

För att iaf nudda trådens mening så kan jag berätta att på mässan Pixel och Papper 2008 igår passade jag på att klämma på dom där riktigt nya "21 o 24 monstren". Å herre jävlar va de sööööög i tarmen trots alla Anal-OG...

Lennart! Va de inte du som åkte ut ur Dansbandskampen igår med dunder och brak???
 
Senast ändrad:
Breaking news!

Svenska Anal-OG-ien har under natten beslutat att Sjöbod skall ersätta Hispa som synonym för denna vårdform. Sen kan jag rapportera att turistrådet i Dalarna jublar med dollartecken i ögonen över den nya turistattraktionen! Att de sen må vara ett hönshus med utedass med diverse inventarier som dasslock och kärring är det ingen här uppe som ser någon skillnad i. Någon annan apparat vet ingen nåt om tydligen....hehe.

Fäbodarna här uppe är visserligen fullbelagda med andra "gökungar" men ett litet kulturutbyte tror jag ingen har nåt mot. "Gökungarna" ingår naturligtvis!

För att iaf nudda trådens mening så kan jag berätta att på mässan Pixel och Papper 2008 igår passade jag på att klämma på dom där riktigt nya "21 o 24 monstren". Å herre jävlar va de sööööög i tarmen trots alla Anal-OG...

Lennart! Va de inte du som åkte ut ur Dansbandskampen igår med dunder och brak???

Får väl funka med namnet Sjöbod så länge ingen förväxlar begreppet med orten Sjöbo. Vet inte längre hur många stolar det finns i Svenska Anal.OG-ien, men så länge man sköter stolgången får väl skiten passera.
Även sug i tarmen efter fler pixlar, men då får man granska resultatet objektiv(t) och inte så dominerande negativ(t) som under den puristiska anal-ogeran.

Skicka fäbodar med turistande innehåll! bara de innehåller några sexiga kullor fixar sig det hela till belåtenhet, Handlar det förresten om arten sittgök eller stågök?. Inga andra fågelarter är direkt önskvärda. Speciellt inte Gon-Orren!
Bonnlurken får gå med i AA (filterkamratskapet) i avsaknad av sin apparat.

Ang dansbandskampen: Man kan aldrig åka ur något man aldrig deltagit i och skulle genom något administrativt fel på SVT hamna där skulle jag sätta en mycket stor ära att åka ut med dunder, brak och viftande med fingret, Begreppet dansband för en gammal rocker innehåller ett konsonantfel. Ett "n" i första stavelsen av ordet skall korrekt utbytas mot "s".

Tillbaka till OT: Kunde du se några markanta bildresultatskillnader på den pixelmoster (förlåt, pixelmonster) du kåtnade till på, eller var det bara habegäret som slog klorna i dig?

Lennart
 
Får väl funka med namnet Sjöbod så länge ingen förväxlar begreppet med orten Sjöbo. Vet inte längre hur många stolar det finns i Svenska Anal.OG-ien, men så länge man sköter stolgången får väl skiten passera.
Även sug i tarmen efter fler pixlar, men då får man granska resultatet objektiv(t) och inte så dominerande negativ(t) som under den puristiska anal-ogeran.

Skicka fäbodar med turistande innehåll! bara de innehåller några sexiga kullor fixar sig det hela till belåtenhet, Handlar det förresten om arten sittgök eller stågök?. Inga andra fågelarter är direkt önskvärda. Speciellt inte Gon-Orren!
Bonnlurken får gå med i AA (filterkamratskapet) i avsaknad av sin apparat.

Ang dansbandskampen: Man kan aldrig åka ur något man aldrig deltagit i och skulle genom något administrativt fel på SVT hamna där skulle jag sätta en mycket stor ära att åka ut med dunder, brak och viftande med fingret, Begreppet dansband för en gammal rocker innehåller ett konsonantfel. Ett "n" i första stavelsen av ordet skall korrekt utbytas mot "s".

Tillbaka till OT: Kunde du se några markanta bildresultatskillnader på den pixelmoster (förlåt, pixelmonster) du kåtnade till på, eller var det bara habegäret som slog klorna i dig?

Lennart

Det går redan rykten om att EU har synpunkter på synonymbytet då befolkningen i området Hispania redan börjat protestera... De är kanske där vi hittar vår slutgiltiga behandling på våra problem men de borde väl du veta som nyligen varit där och hittat Dr E Pina. Om jag inte minns fel så hittade du inte någon med våra symptom där heller?...

Lyckligtvis såg min följeslagare Lobo Tomi min extas och ejakuleringsfara i tid så han drog mej hastigt därifrån in på närmaste toa och dunkade upp en Monster-OG där bak istället.

Skickar en fäbod på prov. Har just beställt ett Herkulesplan som försvaret har stående på skjutfältet här uppe. Skicka bara kordinaterna för var du vill ha fäboden så dumpar dom den från 2000 meters höjd kl. 0600 i morgon. Gon-Orre-fritt ska det oxå vara.

Aha! Kan ju ha sett fel om das band som åkte ut...

Apparaten är förverkad och i tryggt förvar med förhoppningsvis många tjänsteår kvar...
 
Ähh, det var nog bara en slug gammal smålänning som lurat i nån vilsen stockholmare att han kunde få sjöutsikt bara han köpte nån stenig åkerlapp av smålänningen. Sjöutsikt, ja t.o.m. sjöglimt fick vem som helst att öppna plånboken på vid gavel innan krisen uppe i Stockholm. En gammal sjöbod är värd sin vikt i guld med det har uppenbarligen varken Anders eller Lennart fattat, som de går på och ödelägger bygdens turistkapital. Att de sitter på hispan båda två beror nog bara på att släktingarna börjat se om sina hus och fått länstyrelsen att utse en tvångsförvaltare och skyndsamt omyndigförklarat herrarna.

Men snälla Sten-Åke! Tala inte om för dom där snåla smålänningarna vad dom går miste om. Du kan få en bunt aktier i Lobo Tomis och mitt lysande företag om du talar lite tyst om dessa rariteter som dom skickar iväg, eldar upp eller spränger för glatta livet där nere. Nu gäller de bara att få stopp på kapitalförstöringen utan att dom börja misstänka nåt. För övrigt så får du en fallskärm som får Nordeas direktörer att dregla av avundssjuka.
 
Måste vara nån taskig influens från Eriksson. Man har väl skurit för hårt i budgeten igen och klippt bort varannan pixel. Det är väl den mest troliga förklaringen till "bruset".

Verklig förklaring enl Sony: Miss i monteringen p g a olyckliga omständigheter. Chefsmontören, som skulle övervakat det hela, hade för bråttom från saképartajet och sitter inne för rattbruseri.

Lennart
 
Men snälla Sten-Åke! Tala inte om för dom där snåla smålänningarna vad dom går miste om. Du kan få en bunt aktier i Lobo Tomis och mitt lysande företag om du talar lite tyst om dessa rariteter som dom skickar iväg, eldar upp eller spränger för glatta livet där nere. Nu gäller de bara att få stopp på kapitalförstöringen utan att dom börja misstänka nåt. För övrigt så får du en fallskärm som får Nordeas direktörer att dregla av avundssjuka.

En försoktig varning för detta projekt (jag är ju ingen inföding, bara deporterad till Hotel Smalandia, vilket förresten är Eagles nya titel på Hotel California. Låten spelas in på nytt men texten kvarstår: "You can check out any time you like, but you can never leave")

De flesta byggena består av 10% trä, 20% kantfnas och resten är en kompott av levande och döda husbockar.

Utom gamle Karl Nilssons sjöbod. Ni minns väl Ramels visa:...."en del var prima virke. Det lade jag för mig" .

Nu hörde jag att polisen tagit Anders också, efter tips från Morapolisen (som hyser agg till Ljungby sedan Mora IK förlorade mot Trjo/Ljungby i hockeyallsvenskan).

Han försökte bogsera bort betongpiren (som fraktunderlag för sjöbodar, dass, redskapsbodar) i Bolmstad hamn, men observerades av polisman Hampus Haschberger som satt i sitt uthus med god utsikt över piren och drog en braja,

Presstalesmannen för polisen framhöll för den samlade internationella pressen att den illegala smugglingen av byggnadsverk från Småland till Dalarna kan sprida sig och exempel måste statueras. Advokat Expo Nering hyser gott hopp om att få Anders frisläppt genom vittnesmål från Lobo Tomi. Åklagarsidan förväntas döck åberopa att jäv föreligger i form av vinstintresse.

Projektet alltså i fara. var också medveten om att det kan löna sig att ligga lågt ett tag då man inom EU vill ändra den gemensamma valutan från euro till pixlar.

Primärmålet måste dock vara att fritaga Anders. Han kommer att tjalla om hela idén annars. Ingen klarar av tortyren som kommer att tillgripas: Den är oerhört grym och består i att läsa hela denna tråd från början till så långt den kommit vid förhörets början.

Lennart
 
Men snälla Sten-Åke! Tala inte om för dom där snåla smålänningarna vad dom går miste om. Du kan få en bunt aktier i Lobo Tomis och mitt lysande företag om du talar lite tyst om dessa rariteter som dom skickar iväg, eldar upp eller spränger för glatta livet där nere. Nu gäller de bara att få stopp på kapitalförstöringen utan att dom börja misstänka nåt. För övrigt så får du en fallskärm som får Nordeas direktörer att dregla av avundssjuka.

Jag är på Leif!
 
En försoktig varning för detta projekt (jag är ju ingen inföding, bara deporterad till Hotel Smalandia, vilket förresten är Eagles nya titel på Hotel California. Låten spelas in på nytt men texten kvarstår: "You can check out any time you like, but you can never leave")

De flesta byggena består av 10% trä, 20% kantfnas och resten är en kompott av levande och döda husbockar.

Utom gamle Karl Nilssons sjöbod. Ni minns väl Ramels visa:...."en del var prima virke. Det lade jag för mig" .

Nu hörde jag att polisen tagit Anders också, efter tips från Morapolisen (som hyser agg till Ljungby sedan Mora IK förlorade mot Trjo/Ljungby i hockeyallsvenskan).

Han försökte bogsera bort betongpiren (som fraktunderlag för sjöbodar, dass, redskapsbodar) i Bolmstad hamn, men observerades av polisman Hampus Haschberger som satt i sitt uthus med god utsikt över piren och drog en braja,

Presstalesmannen för polisen framhöll för den samlade internationella pressen att den illegala smugglingen av byggnadsverk från Småland till Dalarna kan sprida sig och exempel måste statueras. Advokat Expo Nering hyser gott hopp om att få Anders frisläppt genom vittnesmål från Lobo Tomi. Åklagarsidan förväntas döck åberopa att jäv föreligger i form av vinstintresse.

Projektet alltså i fara. var också medveten om att det kan löna sig att ligga lågt ett tag då man inom EU vill ändra den gemensamma valutan från euro till pixlar.

Primärmålet måste dock vara att fritaga Anders. Han kommer att tjalla om hela idén annars. Ingen klarar av tortyren som kommer att tillgripas: Den är oerhört grym och består i att läsa hela denna tråd från början till så långt den kommit vid förhörets början.

Lennart

Jag trodde i min enfald att det mesta som smugglades in till Småland var knark, men det är klart att med de taskiga åkrar man har i Småland så duger de väl inte till mycket annat än att odla hampa på. Småländska höglandet taskiga stenåkrar måste ju f.ö. vara som gjorda för att odla brass på.

Hampus kanske får en affärside´ där han sitter och röker på i Bolmstads hamn. Kan man i Helmand i södra Afghanistan, så kan man väl i Smålands skogsgläntor. Säkert finns det några andra underbetalda poliser som vill extraknäcka som månskensbönder, så Hampus kan få hjälp med skörden. Annars kanske kommunen är intresserade att slussa ut några högstadieelever i kommunalt sommararbete. Staten och EU lägger säkert några spänn också eftersom det gynnar landets bytesbalans och bättrar på EU:s nedslående tillväxtsiffror.
 
Nu är jag pårökt (bara en vanlig cigg) och istället för att replikera Sten-Åkes inlägg om mörkare affärsideér i mörkaste Småland, tar jag inspirationen av senaste nikotinintaget till att göra ett försök till seriöst ämneskast.

Ni som deltar/deltagit i den tråd ska få några frågor jag hoppas ni vill besvara.

Förutsättning: Vi låtsas som om ekonomiska hinder inte föreligger, eftersom den faktorn kan bromsa det innersta tänkandet.

Vi har nu under ganska kort tidsrymd presenterats för 3 kameror som förväntades belysa trådens ämne klarare. Sony Alpha A900 och Canon 50D är redan testade av profftestare. Canon 5DMKII har legat ute på preview ett tag och jag tror vi vet ganska mycket om dess specar.

Gemensamt för kamerorna är att de är tämligen pixelstinna.

Utgångspunkten är ert nuvarande och i framtiden tänkta fotograferande.Samt de eventuella kunskaper denna tråd givit.

FRÅGOR:
1/Vad i ert fotograferande skulle ärligt motivera ett köp av en eller flera av dessa kameror?

2/Skulle ni kontinuerligt plåta mera?

3/Skulle den högre upplösningen behövas för er?

4/Andra faktorer som kunde motivera ett köp?


Själv blir jag först ut att besvara.

1/ Hittar inget som skulle motivera ett inköp i dagsläget eller på sikt. jag besitter ett visst habegär men det har närmast negativ inverkan på mitt plåtande.

2/ Nej, bara i början efter ett eventuellt köp för att testa prylen.

3/ Är ingen stativfotograf precis. Den högre upplösningen har visat sig mätbar- och i viss grad synbar med bra optiker. Här är jag lite kluven, men konstaterar att upplösningsskillnaden är för liten samt att jag varken behöver yrkesmässigt eller i mitt privata plåtande. Har en 1DsMkII FF på 16,7 mp och skillnaden upp till 21 är faktiskt inget jag märker på en bra utskrift. Tester har också visat att skillnaden mellan 21 och 24mp är försumbar.

4/ Här hittar jag EN enda punkt som jag saknat: AF-justeringen så man kan ställa in sina gluggar att verkligen fokusera rätt.

Nu när jag varit riktigt ärlig mot mig själv kan jag koppla in den avkopplade ekonomiska aspekten: Skulle satsa pengarna på en bättre skärm med bättre kalibreringsmöjlighet och en riktigt bra skrivare och då och då skicka iväg alstren för kvalificerad utprintning.

Gick igenom alla mina 35mm-bilder som kartongmonterats för utställningar från den analoga tiden. Det handlade om förstoringar i formatet 30x40 (En A3+ är c:a 33x48) och i några fall 50x70 samt rätt många 18x24 och 20x30. Alla formaten går att genomföra med 6-12 mp och tillåter ändå beskärning. Jag har 16,7 mp att tillgå.

Lennart
 
FRÅGOR:
1/Vad i ert fotograferande skulle ärligt motivera ett köp av en eller flera av dessa kameror?

2/Skulle ni kontinuerligt plåta mera?

3/Skulle den högre upplösningen behövas för er?

4/Andra faktorer som kunde motivera ett köp?

Svar:

1: Inget tror jag.

2. Nää! Nästan alla som köper en ny kamera plåtar mer initialt, men sen klingar det säkert av.

3. Nää! De 14 megapixel drygt som jag har idag räcker bra för mina max A3 som jag skriver ut. Har aldrig gjort några affischer tidigare men även det skulle säkert funka då man är van att se såna på längre håll ändå.

4. Kan väl hålla med Lennart att mikrojustering av objektiven (och en ännu bättre AF vore inte fel). Sökaren i A900 är också bra mycket bättre än den jag har men jag är tveksam om den får mig att ta bättre bilder, även om den är trevlig att ha. Men för mer än 20.000:- spänn i skillnad mot vad en A350 kostar, så är det väl mycket för de extra features man får på marginalen. Men det jag gillar mest med A900:an i jämförelse med min egen kamera är att ergonimin är klart bättre och det känns nästan som det viktigaste efter att ha känt på A900:an på mässan idag. Speciellt den lösning man valt för funktionsknappen tycker jag var överaskande smart och trevlig. Det skulle heller inte stoppa vid drygt 20.000:- för A900 har ingen inbyggd blixt och en blixt måste man då köpa extra för en 4-5.000:--
 
Nu är jag pårökt (bara en vanlig cigg) och istället för att replikera Sten-Åkes inlägg om mörkare affärsideér i mörkaste Småland, tar jag inspirationen av senaste nikotinintaget till att göra ett försök till seriöst ämneskast.

Ni som deltar/deltagit i den tråd ska få några frågor jag hoppas ni vill besvara.

Förutsättning: Vi låtsas som om ekonomiska hinder inte föreligger, eftersom den faktorn kan bromsa det innersta tänkandet.

Vi har nu under ganska kort tidsrymd presenterats för 3 kameror som förväntades belysa trådens ämne klarare. Sony Alpha A900 och Canon 50D är redan testade av profftestare. Canon 5DMKII har legat ute på preview ett tag och jag tror vi vet ganska mycket om dess specar.

Gemensamt för kamerorna är att de är tämligen pixelstinna.

Utgångspunkten är ert nuvarande och i framtiden tänkta fotograferande.Samt de eventuella kunskaper denna tråd givit.

FRÅGOR:
1/Vad i ert fotograferande skulle ärligt motivera ett köp av en eller flera av dessa kameror?

2/Skulle ni kontinuerligt plåta mera?

3/Skulle den högre upplösningen behövas för er?

4/Andra faktorer som kunde motivera ett köp?


Själv blir jag först ut att besvara.

1/ Hittar inget som skulle motivera ett inköp i dagsläget eller på sikt. jag besitter ett visst habegär men det har närmast negativ inverkan på mitt plåtande.

2/ Nej, bara i början efter ett eventuellt köp för att testa prylen.

3/ Är ingen stativfotograf precis. Den högre upplösningen har visat sig mätbar- och i viss grad synbar med bra optiker. Här är jag lite kluven, men konstaterar att upplösningsskillnaden är för liten samt att jag varken behöver yrkesmässigt eller i mitt privata plåtande. Har en 1DsMkII FF på 16,7 mp och skillnaden upp till 21 är faktiskt inget jag märker på en bra utskrift. Tester har också visat att skillnaden mellan 21 och 24mp är försumbar.

4/ Här hittar jag EN enda punkt som jag saknat: AF-justeringen så man kan ställa in sina gluggar att verkligen fokusera rätt.

Nu när jag varit riktigt ärlig mot mig själv kan jag koppla in den avkopplade ekonomiska aspekten: Skulle satsa pengarna på en bättre skärm med bättre kalibreringsmöjlighet och en riktigt bra skrivare och då och då skicka iväg alstren för kvalificerad utprintning.

Gick igenom alla mina 35mm-bilder som kartongmonterats för utställningar från den analoga tiden. Det handlade om förstoringar i formatet 30x40 (En A3+ är c:a 33x48) och i några fall 50x70 samt rätt många 18x24 och 20x30. Alla formaten går att genomföra med 6-12 mp och tillåter ändå beskärning. Jag har 16,7 mp att tillgå.

Lennart
Hejsan jag satt precis och funderade om framtidens kameraköp. Som direkt belyser dina frågor. Dilemmat finns här och nu. Man kan inte välja vad man vill ha enbart. Jag vill ha sökaren på A900 jag vill ha 50D:s snabbhet jag vill ha D300 12mp sensor och dess monitor. Jag vill kanske ha 5DM2 full Hd filmning. Men framför allt kan man byta sensorn på min KM5D till en 10mp. Så är jag nöjd ett tag till. Mvh. Bengt
 
1/Vad i ert fotograferande skulle ärligt motivera ett köp av en eller flera av dessa kameror?
Ingenting.

2/Skulle ni kontinuerligt plåta mera?
Nej.

3/Skulle den högre upplösningen behövas för er?
Nej.

4/Andra faktorer som kunde motivera ett köp?
Av de tre kameror kommer endast A900 och EOS 5D ifråga.

A/ Mindre skärpedjup. Ingen av mina digitalkameror har småbildsensor.

B/ Större sökare. Se A/.

C/ Finjustering av AF. Ingen av mina kameror har det.
 
Nu är jag pårökt (bara en vanlig cigg) och istället för att replikera Sten-Åkes inlägg om mörkare affärsideér i mörkaste Småland, tar jag inspirationen av senaste nikotinintaget till att göra ett försök till seriöst ämneskast.

Ni som deltar/deltagit i den tråd ska få några frågor jag hoppas ni vill besvara.

Förutsättning: Vi låtsas som om ekonomiska hinder inte föreligger, eftersom den faktorn kan bromsa det innersta tänkandet.

Vi har nu under ganska kort tidsrymd presenterats för 3 kameror som förväntades belysa trådens ämne klarare. Sony Alpha A900 och Canon 50D är redan testade av profftestare. Canon 5DMKII har legat ute på preview ett tag och jag tror vi vet ganska mycket om dess specar.

Gemensamt för kamerorna är att de är tämligen pixelstinna.

Utgångspunkten är ert nuvarande och i framtiden tänkta fotograferande.Samt de eventuella kunskaper denna tråd givit.

FRÅGOR:
1/Vad i ert fotograferande skulle ärligt motivera ett köp av en eller flera av dessa kameror?

2/Skulle ni kontinuerligt plåta mera?

3/Skulle den högre upplösningen behövas för er?

4/Andra faktorer som kunde motivera ett köp?

Du vet mina tankar sen tidigare Lennart om min strävan efter en FF kamera för att få ut hela nyttan av mina objektiv och att jag sitter nöjd med min 40D. På en punkt blev klämmandet på mässan igår en vändning, 5D vs 5DII. Så mina svar blir:

1. En FF för att få fram vidvinklarna ur mina vidvinkelobjektiv. 5D II före 5D för att få mer pixlar att beskära fram de fåglar och annat vilt som inte behagar vara så nära som jag vill eller som jag har objektiv till.

2. Nej men varje tur skulle ge fler bilder med två kamerahus och hade pengar inte varit ett problem så hade jag gett min 40D till en av mina döttrar och köpt 50D direkt till mej själv.

3. Ja, hver gang!

4. AF-justering även om jag inte har några stora problem idag, bara 50 1,4 som framfokuserar en liten aning.

Uppfattade 5DII som tillräckligt rapp med 4 bps och fokuseringen som lagom lugn och trygg i jämförelse med 40D, som ju är rask som en iller...på gott o ont.

(Om fäboden som landar 0600 i morgon så har jag angivit kordinaterna till nordvästra hörnet på din tomt så du får vara beredd. Pricksäkerheten från 2000 m höjd är ca +-tre knogar men om du vill så kan jag be dom släppa den från trätoppshöjd så hamnar den bara +- en halv knog fel. Men eftersom jag inte vet om ditt och dina grannars tak stoppar för en lågsniff från ett helkulesplan så kanske höghöjdssläppet är att föredra?...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.