Men varför? Som fotograf är det väl inte jämförelser du säljer, utan bilder? Bilderna är som bilderna blir när bilderna görs som kameran gör bilderna. Om två bilder ser likadana ut, lär dina kunder inte bry sig om ifall den ena bilden är tagen med en kamera med ett fullständigt fantastiskt objektiv på och den andra med en kamera som har så avancerad mjukvara att den kompenserar för vilken flaskbotten som helst som du sätter framför sensorn.
Jag tror mig förstå att du känner det bättre - inte blir halvt vansinnig - om du kan jämföra kameror med varandra, men jag vill då påstå att det är systemet som tillverkar bilden. Motivet, optiken, kameran med dess sensor, programvaran, skrivaren (mer program), bläcket och pappret påverkar den slutliga bilden. Dessutom påverkar din förmåga att ställa in kameran och trycka på knappen i rätt ögonblick, fast den kan man ju hoppas är lika oavsett vilken kamera du använder. Kundens kvalité på glasögon och belysning, där han tittar på bilden, påverkar också hans uppfattning av bilden. Och kundens uppfattning är ju egentligen mer värd än din egen, för det är kunden som betalar maten.
Detta förutsätter ju då att man har en betalande kund. För amatörer är kunden kanske fotografen själv, eller hustrun, barnet eller vem man nu visar bilden för. Men det finns ändå ett slags kund, som kanske inte uppfattar bilden som du själv gör.
Varför ska du då se hur sensorn ser bilden?