Pessimist! Börjar du misströsta? Du har väl inte gått och dykt ner i nån jäkla haschpsykos efter sista gigget Lennart? Jag tror vi får skicka både dig och oss övriga från Hispan ner till Leffe på "Mogadon-kusten" på rehab (möjligen med undantag för Anders för han har nog inte tid nu när han fått sån snurr på sjöbodsprojekten sina).
Dr Lobo Tomi vill säkert väl, men han är precis som syster Ratchet (som jag tror hon den elaka sköterskan hette i Gökboet), bäst i mindre doser. En stund i fällstol på nåt "foto-skär" skulle göra gott även om det börjar bli lite väl kallt nu utan värmande "bandyportfölj".
Bolmen känns annars lite väl "land locked" som vi säjer på utrikiska och är väl strängt taget inte bättre än "Grodhavet" (Mälaren) som en del snobbiga seglare här ute i Vaxholm kallar Sveriges största dypöl. Jag tror vi behöver en fri horisont allihop. Vad tror du?
Lite OT: Jobbar hela Smålands begåvningsreserv på "Blaskan" och hänger på FS? Har blaskan ingen insändarspalt där man kan utveckla sina tankar som andra blaskor plägar?
Uppvuxen som jag är med S:t Annas skärgård inpå knutarna ber jag härmed att få meddela att Bolmen inte är något dåligt surrogat. I sydlig-nordlig riktning har pölen faktiskt en horisontkrökning och vågorna har förlist rätt många större båtar. Den där smala tarmen som kallas Mälaren fixar ju en tränad längdhoppare på sina ställen.
Ön Bolmsö (en av över 300 öar i baljan) är större än Visingsö, men visst kan jag ge dig rätt i att ibland kan man känna sig land-locked här jämfört med Östersjön. Fast den större pölen är ju nerlusad med flytande fyll-dans-knullhotell.
Mig veterligen är det bara en fast anställd på blaskan som är medlem på FS. Jag lämnade skutan efter många års otrogen tjänst och är uppdragstagare åt den ibland. Ibland åt andra. M a o är jag en s k "hjälte" i Alliansens ögon. Hjälte eller inte; fattigare har jag blivit i alla fall.
Men den gossen som är nyhetschef är medlem på FS och skriver en veckokrönika som ibland är otroligt trevlig.
Däremot är din fråga om misströstan inte oberättigad: Jag känner det som om vi gått ner oss i Brusträsk och pixelerar "i tomme" som det heter på småländska.
Enda trösten jag kan se är om någon tar hela tråden i ocensurerad form och ger ut i bokform. Lär inte finnas maken till variation på någon annan tråd, tack vare många trevliga och roliga personer som vågar bjuda på sig själva.
Leffes skärgårdsterapi lär få vänta tills klimatet värmer akterkastellet bättre. Själv har jag ju fullt upp med att dirigera och dela ut kordinater så att rätt sjöbodar försvinner och hålla Brand-Anders på vederbörligt avstånd. Kraftverket i Skeen har stängt dammluckorna så vattennivån i Bolmen höjts med 60 cm sedan han började härja för att vattnet ska räcka till eftersläckning efter hans nästa räd. Och allt beror bara i grunden på hur pixlar uppför sig på en sensor i en dslr. Butterflyeffekten släng dig i väggen!
Och nu har kulturminnet Skrea Dåre försvunnit (sant, den gamla runstenen heter så), spår finns efter tyngre maskin och kedjor. Kullan som Leffe skickade var en transa med basröst, vägande 106 kg och 1,3 meter lång.
Kanske lika bra att ta steget fullt ut och kliva ut från verandan och förorena Bolmen på ett mer slutgiltigt sätt genom att dränka sig. Skåne får sitt dricksvatten härifrån. Något man skadeglatt täbker på varje gång man tvingas slå en sjua i baljan när man är ute och fiskar. Å andra sidan finns det en hel del tyska turister som drunknat här och aldrig återfunnits. Sug på den karamellen i Skåne!
Lennart