Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, här ska man pinas offentligt för att man gör en kulturgärning och likviderar ett gammalt ruckel, som inte fyllde någon funktion annat än som brusgenerator! Jag vill å det bestämdaste hävda att detta var en välgärning, då sjöboden enligt obekräftade rykten direkt från Månbas Alpha ska ersättas av ett sämre begagnat cirkustält. Då detta tält är randigt i kraftigt kontrasterande färgsättning kommer det att obönhörligt avslöja degenererade autofokusalgoritmer (den som inte kan fokusera på det kan gå direkt i dimman), kromatisk abberation (den som ser färger i de monokroma linjerna har fått för lite träsprit) samt tunnformig distortion (den som ser tunnor där har fått för mycket träsprit, men det räknas som tunnformig destillation).

Dessutom är vi inte ens grannar, inte enligt sydsvensk definition i alla fall. Jag räknar inte sibirisk definition på granne. Där är man ju grannar om man kan se kondensstrimman från samma flygplan samtidigt...
Jag har inte ens hälsat på Lennart än, för att se (resterna av) boden, men jag jobbar på att bjuda in mig.

Det kan finnas en teknisk anledning till att man kan få oväntat bra resultat med pyttesmå sensorer. Ju längre en signal ska skickas, desto större risk att den blir kvaddad, eller åtminstone deformerad, på vägen. Det är ungefär som att risken att bli av med bagaget ökar exponentiellt gentemot hur många transfers man har när man flyger. Så även om det ligger sämre till med ursprunget på en liten sensor, som då har ännu mer mikroskopiska pixlar, har de ingen lång resa ut från sensorn, till närmsta förstärkare. Har man förstärkning på chipet ska signalen ändå till någon A/D någonstans först. Att jämföra en pyttekompakt med en fullformatare är ju där som att jämföra en dubbelsäng med en fotobollsplan. Lika otrevligt med småsten på vilken som helst av dem.

Om man då kör pyttesensorn på pyttekänslighet kan den ge vettiga resultat, sin pyttighet till trots.

Om man nu ska tillverka runda pixlar istället för fyrkantiga, hur ska mikrolinsen se ut? Ska den ändå vara fyrkantig? Eller sexkantig, som flugögats pixlar? Cirkulära mikrolinser kan ju per definition inte fylla ut hela utrymmet, så då tappar man lite ljus på det sättet. Såvitt jag har förstått har väl Canon täppt till mellanrummen mellan linserna på 50D? Fast de borde täppt till truten på de mer evangeliska reklammakarna istället, så att de sagt som det var i förväg. Då hade nog kommentarerna blivit mer entusiastiska, till skillnad från som det nu är, där "alla" förväntade sig fyrdubbel upplösning från 22% (linjärt) fler pixlar och dessutom brus som var så litet att det inte skulle höras någonting alls när utskriften trillar i golvet. Knappt ens om hela skrivaren trillar ner.

Kan på tal om denna tråd meddela att det är sant att om man går över en åker i vissa delar av Skåne, så fastnar leran på skorna. Eller på stövlarna, om man nu har sådana. Alla som gjort detta vet dessutom att genuin skånsk lera har förmågan att krypa upp längs stövelskaften, runt kanten och ner till strumporna. Trots att man aldrig går i lera djupare än några centimeter. Vad inte många vet, varken Tomi eller Pina, är att leran kan krypa upp till öronen, tränga in där och i grunden påverka hjärnans förmåga att lokalisera sjöbodar och detektera brus. Bifogar bild på äkta skånsk kryplera.

Meterprototypen har jag för övrigt lagt under ett bord som inte ville stå stadigt. Nu vinglar det inte en tum.
När du nu nämner pyttesmå pixlar, varför pratas det inte om mycket större pixlar. Tex. 10 jättestora som täcker en FF-sensor. Det verkar som dom försöker sy ihop 4 pixlar tätt,tätt. men inget prat om jättestora. FRAMTIDENS sensor kan vara en som täcker hela ytan. Vänl. Bengt
 
När du nu nämner pyttesmå pixlar, varför pratas det inte om mycket större pixlar. Tex. 10 jättestora som täcker en FF-sensor. Det verkar som dom försöker sy ihop 4 pixlar tätt,tätt. men inget prat om jättestora. FRAMTIDENS sensor kan vara en som täcker hela ytan. Vänl. Bengt

Det du säger är att pixlarna alltså kommer att försvinna? Du Bengt, med de åsikterna i detta forum så tar du risken att hamna i den verkliga kylan, för du hotar hela trådens vardande och fipplar med själva DSLR-världens naturlagar. Någon har förmodligen redan bokat en snabb transport åt dig så du behöver inte tänka på att ringa en taxi själv! El Lobo står på trappan och vinkar!
 
....
....
FRAMTIDENS sensor kan vara en som täcker hela ytan. Vänl. Bengt

JAAA! Jag håller med!... Redan idag!... Lite taskigt lösryckt kanske för jag fattar va du mena men kunde bara inte låta bli...
Men av hela inlägget börjar jag nästan tro att du är mogen för en sväng med Lobo Tomi......oxå ;-)
 
Det du säger är att pixlarna alltså kommer att försvinna? Du Bengt, med de åsikterna i detta forum så tar du risken att hamna i den verkliga kylan, för du hotar hela trådens vardande och fipplar med själva DSLR-världens naturlagar. Någon har förmodligen redan bokat en snabb transport åt dig så du behöver inte tänka på att ringa en taxi själv! El Lobo står på trappan och vinkar!

Ja bara det inte är hinhole. Bengt
 
Börjar redan längta tillbaka!...

Ingen chans att komma in på Säter igen. Blev utslängd för att ge plats åt hela konstruktionsavdelningens personal på Sony som totat ihop sensorn på A900. Efter deras grundläggande behandling ska de få snickra sjöbodar i terapiverkstaden.

Som gammal infödd 08 och även Nyköpingsbo blev jag, som jag ser det med den boendebakgrunden förflyttad till den verkligt stora dårkistan.
Den börjar strax efter Ödeshög (räknat i E4:ans sträckning från norr till söder) och slutar nedanför Markaryd.

Alltså hemförlovad igen. Till korrektionsanstalten Småland. Och där finns redan dasspyromanen Amders. Nåja, finns värre öden. Söder om Markaryd börjar verkliga helvetet. Fast där har Anders redan satt sina spår, vilket hans fotbeklädnader vittnar om.

Lennat (I Småland kan de inte säga "r" framför vissa konsonanter, vilket jag blev stenhårt mobbad för när jag som ung flyttade hit och använde vanliga tungspets-R, men det blefv "bva" till sist som gamle kungen V-Gurra skulle uttryckt det när han träffade någon trevlig gosse han kunde förära en apelsin- med avec) Antar att Sten-Åke till fullo förstår sista anspelningen.

PS. Vad har detta att göra med pixlar? Som vanligt inte ett smack, mer än att Sony brusat till det rejält. Såg med fasa dpreviews brustester av A900:s rawfiler. Och jag som trodde på att man här skulle få ett bevis på påståendet i trådens rubrik. Inte ens med en Zeiss 85/1.4 blev det riktigt skarpt på basiso heller.

Tegelstenen 1DsMkIII med nästan lika många pixlar fixade ju jämförelsebilder som var lysande när man såg dem sida vid sida. Och Nikon D700 resp utrangeringsobjektet 5D framstod som närmast vacker poesi i bildteckning där A900 fixade myrornas krig.

Nu förstår jag Sten-Åkes undran över vad katten de sysslat med på Sony. Hade inte förväntat mig en brusfri 24 megapixlare vid iso 800-1600, men nu när jag såg testet blev jag negativt överraskad. Skulle varit så nyttigt för C och N att få verklig konkurrens.DS.
 
När du nu nämner pyttesmå pixlar, varför pratas det inte om mycket större pixlar. Tex. 10 jättestora som täcker en FF-sensor. Det verkar som dom försöker sy ihop 4 pixlar tätt,tätt. men inget prat om jättestora. FRAMTIDENS sensor kan vara en som täcker hela ytan. Vänl. Bengt

Nu ska vi vara oseriösa en stund. D v s hålla oss till ämnet. Det FANNS en kamera för inte så längesedan vid namn CONTAX med en FF-sensor på 6 megapixel. Dyr visserligen, men det blev bilder som var knallskarpa med rätt optik. Dessvärre hade några dårkisteämnen lyckats förse kameran med ett ganska ansenligt brus. Visserligen hade den ccd-sensor iställer för en cmos dito. Men det var egentligen skickligt gjort att få den att brusa lika mycket som Kodaks 14 mp Pro SLR/c eller n som dessutom saknade AA-filter.

Fast de kanske hämtat inspiration ur Skånsk Akvavit med lersmak, flåt mersmak.

Lennart
 
Ingen chans att komma in på Säter igen. Blev utslängd för att ge plats åt hela konstruktionsavdelningens personal på Sony som totat ihop sensorn på A900. Efter deras grundläggande behandling ska de få snickra sjöbodar i terapiverkstaden.

Som gammal infödd 08 och även Nyköpingsbo blev jag, som jag ser det med den boendebakgrunden förflyttad till den verkligt stora dårkistan.
Den börjar strax efter Ödeshög (räknat i E4:ans sträckning från norr till söder) och slutar nedanför Markaryd.

Alltså hemförlovad igen. Till korrektionsanstalten Småland. Och där finns redan dasspyromanen Amders. Nåja, finns värre öden. Söder om Markaryd börjar verkliga helvetet. Fast där har Anders redan satt sina spår, vilket hans fotbeklädnader vittnar om.

Lennat (I Småland kan de inte säga "r" framför vissa konsonanter, vilket jag blev stenhårt mobbad för när jag som ung flyttade hit och använde vanliga tungspets-R, men det blefv "bva" till sist som gamle kungen V-Gurra skulle uttryckt det när han träffade någon trevlig gosse han kunde förära en apelsin- med avec) Antar att Sten-Åke till fullo förstår sista anspelningen.

PS. Vad har detta att göra med pixlar? Som vanligt inte ett smack, mer än att Sony brusat till det rejält. Såg med fasa dpreviews brustester av A900:s rawfiler. Och jag som trodde på att man här skulle få ett bevis på påståendet i trådens rubrik. Inte ens med en Zeiss 85/1.4 blev det riktigt skarpt på basiso heller.

Tegelstenen 1DsMkIII med nästan lika många pixlar fixade ju jämförelsebilder som var lysande när man såg dem sida vid sida. Och Nikon D700 resp utrangeringsobjektet 5D framstod som närmast vacker poesi i bildteckning där A900 fixade myrornas krig.

Nu förstår jag Sten-Åkes undran över vad katten de sysslat med på Sony. Hade inte förväntat mig en brusfri 24 megapixlare vid iso 800-1600, men nu när jag såg testet blev jag negativt överraskad. Skulle varit så nyttigt för C och N att få verklig konkurrens.DS.
Jag tror Sony borde prova en Jättepixel, vad tusan har dom att förlora. Är det meningen att A200 skall vara mindre brusig vid 800iso. Prisskillnad ca 26000kr. Var är NIkon,Nikon,Nikon,Nikon......Hjälp...
 
Förresten...

...är det någon som vet om de hämtat Bengt ännu och förärat honom en fin tröja och sprutan med Anal-Og?

Lennrt
 
Ingen chans att komma in på Säter igen. Blev utslängd för att ge plats åt hela konstruktionsavdelningens personal på Sony .....

SHIT! Pixlar och Sensorer! O jag som redan börja få lappsjuka här uppe i obygden... Jaja! Får väl söka mej ner till dom smålänska sjöana med alla sjöbodana...om de finns kvar?
 
Jag tror Sony borde prova en Jättepixel, vad tusan har dom att förlora. Är det meningen att A200 skall vara mindre brusig vid 800iso. Prisskillnad ca 26000kr. Var är NIkon,Nikon,Nikon,Nikon......Hjälp...

Jag börjar tro att du är ett geni!
Som av en händelse hittade jag följande tanke från Helena i min blogg:

"Riktigt stora pixlar blir fint mönster på väggar och soffor!
Nice serru! :) "

Och för att travestera fortsättningen:
Ibland går pixeln före lämmeltåget.
 
Det finns en länk i denna tråd nånstans, till listan på vad de skruvat på i 50D. Den var ganska lång. Det var Risedal som lade in länken när Canon släppt infon inför lanseringen.
Är det detta ni tänker på? Sök på 'August 27th'. Handlar inte riktigt om runda pixlar, men det säger lite om vad Canon gjorde för att 50D skulle vara 1½ stop bättre än 40D på brus. Och hur bra de lyckades finns det ju idag facit för, som tur är ;).

Ontopic: Sjöbod, säter, jultomte, heja Kalmar, whisky, terapi
 
Jag börjar tro att du är ett geni!
Som av en händelse hittade jag följande tanke från Helena i min blogg:

"Riktigt stora pixlar blir fint mönster på väggar och soffor!
Nice serru! :) "

Och för att travestera fortsättningen:
Ibland går pixeln före lämmeltåget.

Vet någon länken till Sony-kriscenter.
 
Ingen chans att komma in på Säter igen. Blev utslängd för att ge plats åt hela konstruktionsavdelningens personal på Sony som totat ihop sensorn på A900. Efter deras grundläggande behandling ska de få snickra sjöbodar i terapiverkstaden.

Som gammal infödd 08 och även Nyköpingsbo blev jag, som jag ser det med den boendebakgrunden förflyttad till den verkligt stora dårkistan.
Den börjar strax efter Ödeshög (räknat i E4:ans sträckning från norr till söder) och slutar nedanför Markaryd.

Alltså hemförlovad igen. Till korrektionsanstalten Småland. Och där finns redan dasspyromanen Amders. Nåja, finns värre öden. Söder om Markaryd börjar verkliga helvetet. Fast där har Anders redan satt sina spår, vilket hans fotbeklädnader vittnar om.

Lennat (I Småland kan de inte säga "r" framför vissa konsonanter, vilket jag blev stenhårt mobbad för när jag som ung flyttade hit och använde vanliga tungspets-R, men det blefv "bva" till sist som gamle kungen V-Gurra skulle uttryckt det när han träffade någon trevlig gosse han kunde förära en apelsin- med avec) Antar att Sten-Åke till fullo förstår sista anspelningen.

PS. Vad har detta att göra med pixlar? Som vanligt inte ett smack, mer än att Sony brusat till det rejält. Såg med fasa dpreviews brustester av A900:s rawfiler. Och jag som trodde på att man här skulle få ett bevis på påståendet i trådens rubrik. Inte ens med en Zeiss 85/1.4 blev det riktigt skarpt på basiso heller.

Tegelstenen 1DsMkIII med nästan lika många pixlar fixade ju jämförelsebilder som var lysande när man såg dem sida vid sida. Och Nikon D700 resp utrangeringsobjektet 5D framstod som närmast vacker poesi i bildteckning där A900 fixade myrornas krig.

Nu förstår jag Sten-Åkes undran över vad katten de sysslat med på Sony. Hade inte förväntat mig en brusfri 24 megapixlare vid iso 800-1600, men nu när jag såg testet blev jag negativt överraskad. Skulle varit så nyttigt för C och N att få verklig konkurrens.DS.

Man undrade ju hur V-Gurra hängde ihop rent fysiskt. Han var rätt modig som vågade sig ut på dom spirorna och han spelade t.o.m tennis.

Är det där i Småland de säger Vut, Vuben å Våland?

Jobbigt med leran! Så har vi det inte uppe i riktiga Sverige där jag bor :) (som min son uttryckte det när han var i Halmstad). Tycker faktiskt Ernst Hugo Järegård uttryckte det bra när han gjorde serien Riket på Rikshospitalet i Köpenhamn. Ni vet "Danskjävlar"! Danskarna älskade det av någon outgrundlig anledning. Vet inte om de älskade hans kultdrapa också där han stod och pekade över sundet mot Sverige och skrek: "Där ligger Sverige - hugget i granit och här ligger Danmark - utskitet i lera". Kan det sägas bättre? Kom nu inte dragande med att det är trevligt i Köpenhamn, för den kärleken är inte besvarad! Ni vet väl att de jobbar hårt med miljön i Danmark? "Håll Danmark rent, följ en svensk bort till båten", brukar de säga :)

I övrigt håller jag med Bengt att det är svårt att bli trovärdig om man är klart sämre än konkurrensen på brushantering gång efter annan - hur mycket pseudodebattvarning det än må vara på den diskussionen ibland. Bengt har helt rätt att det faktiskt är där fronten går i marknadskriget f.n. Jag fattar inte detta egentligen för Sony gör ju även Nikons sensorer och borde inte behöva vara speciellt mycket sämre än konkurrenterna på detta. De får väl göra som Microsoft och Adobe och köpa över några konkurrenter om man fortsätter att misslyckas själv gång på gång.
 
Senast ändrad:
Är det detta ni tänker på? Sök på 'August 27th'. Handlar inte riktigt om runda pixlar, men det säger lite om vad Canon gjorde för att 50D skulle vara 1½ stop bättre än 40D på brus. Och hur bra de lyckades finns det ju idag facit för, som tur är ;).

Ontopic: Sjöbod, säter, jultomte, heja Kalmar, whisky, terapi

Följande var säkert med i listan men jag är osäker på om det var ännu fler punkter i Mickes urklipp:

citat:""The 50D sensor and image processing are a major step forward in what has been a multi-year strategy for Canon to take sensor technology to the limits of physics, simultaneously achieving higher ISOs, lower noise and higher dynamic range. Note Chuck Westall’s announcement that the 50D sensor has 1 to 1 and a half stops better noise than the 40D sensor despite the smaller pixels. Several core strategies have been pursued simultaneously for this:

Reducing the micro lens gap to capture all the light hitting the sensor. This has been highlighted in the 40D, 1D III and 1Ds III sensors and the new 50D sensor now achieves effective 100% coverage. Only very minor improvements are expected from this point on (e.g. shaping the lenses towards the corners of the frame to capture angled light.

Reducing the noise level of each pixel. Canon have made changes over several generations of sensors to achieve this, bringing the amplifiers closer to each pixel, changing micro-circuit configuration and lowering voltages so the sensor runs colder. Again the design of the 50D is a big step forward here from the 40D and 1D III etc. Canon have one more big jump lined up, with low voltage cold running CMOS designs to gain at least an additional stop in lower noise at higher ISOs or long exposures.

Better digital noise reduction. These are the changes in DIGIC noise processing. First with the Chroma Noise reduction in DIGIC III and now with more advanced multi-level noise reduction options in DIGIC IV. Canon believe they have made most of the gains possible via processing algorithms but do still have some areas to develop. The next focus will be faster noise reduction processing so that it does not come at an impact on frame burst rates (look to the 1D3 replacement for example)

Pixel binning for high ISOs. A new technology enabled by the complexity and processing power of DIGIC IV where they can bin 2, 4 or 8 pixels together at the raw level and average out the noise between them. This is seen by Canon as a key technology in balancing very high resolution sensors (in the 50mp range) with low noise at very high ISOs. Right now they are not pushing this too much with the 50D so as to not create confusion in the market (they see more potential for the technology as sensors get larger and in the pro-market).

Increased image resolution – This is a newer strategy (most evident on the 450D where they have changed the anti-aliasing filter (thinner and closer etc) so as to achieve a crisper image per pixel without loosing the benefits of anti-aliasing filter on diagonal edges etc.. The 50D has the same technology. One further option for the future is for Canon to drop the anti aliasing physical filter and do it in a future DIGIC generation where there can be smarter allocation of colour values than the blurring achieved by a light based filter.

Increased raw bit depth for improved dynamic range. Here Canon have made the jump to 14 bit and will move to 16 bit in their future sensor technology generations. Canon see the main usage of extra bit depth as providing the dynamic range to translate the sensor image into a printable or viewable image with a higher dynamic range. In other words mapping the 14 or 16 bits into an 8 bit viewable or printable image that mimics the dynamic range in the scene.

Dynamic range preservation options – Canon are putting a lot of focus into how to provide the photographer with the best options for preserving the dynamic range of the original image in both a RAW file and the 8 bit JPEG. The highlight tone preservation option on the 40D, 1D III etc was the first step. The new 'automatic brightness' options in the 50D are another, where they try and optimise the brightness of various parts of the image to reduce the dullness from shadows. Canon are planning much more in this area, down to the equivalent of varying the ISO level across the different parts of the sensor when the image is taken (easier in live view mode of course).

Jag har för mig att det var lite fler grejor de skruvat på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.