Kan bara hålla med. Jämförde min KM 7D 6 megapixel med min Ricoh Caplio R7 med 8 som var ny för något år sedan. Tog bilder på motsvarande motiv och häpnade också över att kompaktbilderna ofta överträffade mina DSLR-bilder som helhetsintryck. Med DSLR:en blev ofta delar av bilden lätt ur fokus medan samma problem inte fanns med kompakten. En del bilder vinner faktiskt på detta fantastiska skärpedjup.
Det är klart att man inte alltid vill ha detta enorma skärpedjup men det är slående att så få ser det som den unika tillgång det är för det mindre formatet lika väl som möjligheterna till de kortare skärpedjup som större sensorer möjliggör.
Läs vad David Kilpatrik säger i sin artikel "Do you really need A900":
"Throughout the domain of the APS-C DSLR, the small sensor format has transformed things. For the same angle of view, a full frame film camera needs 1.5 f-stops more stopping down to get the same depth of field (sharpness in depth). So, a shot which would be sharp enough from foreground to background at f/8 on an Alpha 700 must be shot at f/13 on full 24 x 36mm."
Detta sagt om relationen APS-C ochh FF. Att ta steget från en kompakt till A900 skulle nog blivit en chock även om A900 haft Live View!