Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Och nu har jag fått förklaringen till varför jag brukar hamna på hispan ibland. Hittade den i en analog betraktelse...

"If somebody would have tried "per silver particle" or "per dye cloud" analysis with film without taking magnification into account, he would have been taken to the funny house."

De finns humor på dpr...oxå
 
Kan bara hålla med. Jämförde min KM 7D 6 megapixel med min Ricoh Caplio R7 med 8 som var ny för något år sedan. Tog bilder på motsvarande motiv och häpnade också över att kompaktbilderna ofta överträffade mina DSLR-bilder som helhetsintryck. Med DSLR:en blev ofta delar av bilden lätt ur fokus medan samma problem inte fanns med kompakten. En del bilder vinner faktiskt på detta fantastiska skärpedjup.

Det är klart att man inte alltid vill ha detta enorma skärpedjup men det är slående att så få ser det som den unika tillgång det är för det mindre formatet lika väl som möjligheterna till de kortare skärpedjup som större sensorer möjliggör.

Läs vad David Kilpatrik säger i sin artikel "Do you really need A900":

"Throughout the domain of the APS-C DSLR, the small sensor format has transformed things. For the same angle of view, a full frame film camera needs 1.5 f-stops more stopping down to get the same depth of field (sharpness in depth). So, a shot which would be sharp enough from foreground to background at f/8 on an Alpha 700 must be shot at f/13 on full 24 x 36mm."

Detta sagt om relationen APS-C ochh FF. Att ta steget från en kompakt till A900 skulle nog blivit en chock även om A900 haft Live View! :)
Kom sent om sider på att tydligen ger bländare 5.6-8.0 på dom flesta objektiv bäst kvalitet. uppstår alltså begränsningar även här. Bengt.
 
Och nu har jag fått förklaringen till varför jag brukar hamna på hispan ibland. Hittade den i en analog betraktelse...

"If somebody would have tried "per silver particle" or "per dye cloud" analysis with film without taking magnification into account, he would have been taken to the funny house."

De finns humor på dpr...oxå

Humor och humor? Really tough truth skulle jag vilja säga. Min behandlande läkare Pär A Nöjd köpte en 50D och tja...det gick som det gick. Har alltså fått en rums- eller rättare sagt cellkompis. Han lär snart bli förflyttad till tyngsta enheten i källaren eftersom den numera helt pixelförgiftade Pär återfanns masturberande över en broschyr på Sony A900. Biträdande överläkaren Rutger Ågren konfiskerade hans 50D samt den befläckade A900-broschyren...och...tja, här går det undan...det gick självklart som det gick. Finns snart inga läkare kvar här. De ska visst försöka med ett vaccin för personalen för att förebygga detta pixelsyndrom. Vaccinet heter Anal-Og!

Lennart

PS. Landstinget är mycket bekymrad över utvecklingen o har begärt extra skattemedel när 5DMkII släpps på marknaden. DS.
 
Tror jag ska sätta upp ett hjälpcenter, där förtvivlade pixlografer kan lämna in sina surt förvärvade 50D, på det att jag stenhårt lovar att de inte ska få se en skymt av just sin kamera fler gånger. Kan vi mellanlagra dem i "din" sjöbod, Lennart? Åtminstone tills vi hinner trycka upp klibbiga lappar som det står 60D på. Eller kanske ännu hellre 40D Mark II. För en del av akutfallen räcker det säkert med att vi kan inbilla dem att det inte är roten till allt ont som de håller i sina händer längre, utan något annat, för- eller efterhistoriskt, som inte ens avlägset påminner om den förhatliga modellen 50D.
 
Humor och humor? Really tough truth skulle jag vilja säga. Min behandlande läkare Pär A Nöjd köpte en 50D och tja...det gick som det gick. Har alltså fått en rums- eller rättare sagt cellkompis. Han lär snart bli förflyttad till tyngsta enheten i källaren eftersom den numera helt pixelförgiftade Pär återfanns masturberande över en broschyr på Sony A900. Biträdande överläkaren Rutger Ågren konfiskerade hans 50D samt den befläckade A900-broschyren...och...tja, här går det undan...det gick självklart som det gick. Finns snart inga läkare kvar här. De ska visst försöka med ett vaccin för personalen för att förebygga detta pixelsyndrom. Vaccinet heter Anal-Og!

Lennart

PS. Landstinget är mycket bekymrad över utvecklingen o har begärt extra skattemedel när 5DMkII släpps på marknaden. DS.

Intressant! Fick just prova det nya vaccinet och fick mej en riktigt stjärntripp ut i kosmos när jag tog fram den gamla luppen och satte den över ett 100% utsnitt på skärmen... Vilken färd!!! Jag har upptäckt nya solsystem med bebodda planeter o trevliga invånare....hihhihhahahohoooo...vilken tripp!!! Mer Anal-Og folket och en starkare lupp år mej!!! Tror att landstingen kan sluta bekymra sej över skrattemedlen...
 
Försöker med ett lite mer seriöst inlägg för rå-fotografer att fundera över...

Dxo Optics Pro 5.3 har nu förmågan att brusreducera en rå-fil per pixel (vad jag förstår) i rå-filen redan innan konverteringen och är ej möjlig att justera vid import till rå-konverteraren. Alla andra rå-konverterare har ju möjlighet att brusreducera med valfri "mängd" innan export till tiff/jpeg.

Min första tanke om DXOs brusreducering liknar den Canon gör per pixel redan vid exponeringen och förstör s.a.s. inte råfilen?

Har vi kommit till en punkt i utvecklingen där kamerorna kan brusa bäst de vill och efterföljande rå-konverterare fixar bilden ändå...brusfri med behållna detaljer?

Tore Helming med ett par länkar om DXO
 
Humor och humor? Really tough truth skulle jag vilja säga. Min behandlande läkare Pär A Nöjd köpte en 50D och tja...det gick som det gick. Har alltså fått en rums- eller rättare sagt cellkompis. Han lär snart bli förflyttad till tyngsta enheten i källaren eftersom den numera helt pixelförgiftade Pär återfanns masturberande över en broschyr på Sony A900. Biträdande överläkaren Rutger Ågren konfiskerade hans 50D samt den befläckade A900-broschyren...och...tja, här går det undan...det gick självklart som det gick. Finns snart inga läkare kvar här. De ska visst försöka med ett vaccin för personalen för att förebygga detta pixelsyndrom. Vaccinet heter Anal-Og!

Lennart

PS. Landstinget är mycket bekymrad över utvecklingen o har begärt extra skattemedel när 5DMkII släpps på marknaden. DS.

Tas vaccinet som nåt jäkla stolpiller?
 
Tas vaccinet som nåt jäkla stolpiller?

Enl Läkemedelsverket skall det ha långtidsverkan. Stolpillret får endast användas vid liggande bilder och dosen är 1 stolpiller/bild.

Man försöker lösa problemet som uppstår vid sekvenskörning.

För att uppnå långtidsverkan rekommenderas superlim på ögonlockskanterna i kombination med en cyanidspruta.
 
Har vi kommit till en punkt i utvecklingen där kamerorna kan brusa bäst de vill och efterföljande rå-konverterare fixar bilden ändå...brusfri med behållna detaljer? [/URL]

Jag förutspådde en sådan utveckling en gång. Skulle kunna innebära att AA-filtren inte behövdes. Tror faktiskt fortfarande att mjukvaran utanför kameran kommer att spela en allt större roll för rawfiler. Tror dock att det fordrar ngn form av standardisering.

Kamerans interna mjukvara kunde istället gärna få lägga krutet på att fixa bättre jpegbilder. Det bästa från 2 världar, alltså.

Lennart
 
Tror jag ska sätta upp ett hjälpcenter, där förtvivlade pixlografer kan lämna in sina surt förvärvade 50D, på det att jag stenhårt lovar att de inte ska få se en skymt av just sin kamera fler gånger. Kan vi mellanlagra dem i "din" sjöbod, Lennart? Åtminstone tills vi hinner trycka upp klibbiga lappar som det står 60D på. Eller kanske ännu hellre 40D Mark II. För en del av akutfallen räcker det säkert med att vi kan inbilla dem att det inte är roten till allt ont som de håller i sina händer längre, utan något annat, för- eller efterhistoriskt, som inte ens avlägset påminner om den förhatliga modellen 50D.

Sök jobbet som landstingsdirektör i Kronobergs Län. Du får det garanterat!

Lennart
 
Intressant! Fick just prova det nya vaccinet och fick mej en riktigt stjärntripp ut i kosmos när jag tog fram den gamla luppen och satte den över ett 100% utsnitt på skärmen... Vilken färd!!! Jag har upptäckt nya solsystem med bebodda planeter o trevliga invånare....hihhihhahahohoooo...vilken tripp!!! Mer Anal-Og folket och en starkare lupp år mej!!! Tror att landstingen kan sluta bekymra sej över skrattemedlen...

Du har väl inte slickat på fotopappret? Låter nästan som om det är LSD-mättat.
 
Jag förutspådde en sådan utveckling en gång. Skulle kunna innebära att AA-filtren inte behövdes. Tror faktiskt fortfarande att mjukvaran utanför kameran kommer att spela en allt större roll för rawfiler. Tror dock att det fordrar ngn form av standardisering.

Kamerans interna mjukvara kunde istället gärna få lägga krutet på att fixa bättre jpegbilder. Det bästa från 2 världar, alltså.

Lennart

Det finns onekligen möjligheter med mjukvara men jag är liksom du rädd om dom "rena" råfilerna. Vill nog kunna avgöra det mesta själv.

Gjorde ett hastig jämförelse med G9 på nya DXO och senaste Capture One 4.5.1. Lät DXO helt ta hand om råfilen helt innan till jpg samt samma med COne men utan någon brusreducering. Mina första intryck blev att den brusreducering DXO gjorde inte var per pixel utan med utsmetningar. Den genom COne körde jag NeatImage på med bättre slutresultat, mindre smet och bättre detaljer med min egna "lätta" installning.

Om sen filer från G9 behandlas annorlunda än filer från systemkameror vet jag inte men DXO är bra på att få fram färger ur mörka partier även på G9....kanske lite väl fylliga.

Ska prova lite bättre med 40D när jag får mer tid för de verkar vara ett trevligt program.
 
Såg en intressant skrivning i en av recensionerna här på FS av A900:

citat: "Nackdelen med 24 MP-sensorn är att den brusar lika mycket som en APS-sensor på 12-14 MP! Över ISO 800 börjar bruset bli påfallande. Trist nog. Känns fel att tvingas använda Noise Ninja till en 24 MP-kamera.

Ett botemedel upptäckte jag på sajten photoclubalpha.com. Där föreslår David Kilpatrick i artikeln "The Alpha 900 as a high ISO body" att göra såhär; Använd ISO 3200 hellre än 6400 (ISO 6400 är en "digital utvidgning" av känsligheten!). Underexponera aldrig! Ställ brusreduktionen på "Low" eller "Normal". Använd "Extra Fine JPG" (om du nöjer dig med JPG) eller RAW+JPG (mitt val!). Välj "Neutral" i "Creative Style" och sRGB färgrymd (ger mindre brus än aRGB). Välj manuell vitbalans! Testa gärna med att använda gamla beprövade filter för färgbalanskorrigering! Ett 80B-filter med dagsljusbalansering i kameran ger mindre brus vid konstljus! Oberoende av ISO-inställning! Ställ "Sharpness" på +1 eller +2 (ger ett "bättre" brusmönster). Ställ "Zone" på -1 och minska "Brightness" till -2. Det fungerar enligt min privata empiri! Ger mindre störande brusartefakter." (slut citat)

Det kanske är för tidigt att tvärsäkert uttala sig om brusnivån i A900 men 2 av tre recensioner klagar på bruset i FS recensionerna. Ska bli intressant att se hur många firmwareuppgraderingar som krävs för att få till allt. Lite oklart också om de processat bilderna i RAW i Sonys konverterare eller om det faktiskt bara gäller JPEG. Creative Styles styr ju kamerans JPEG-processning och kan väl svårligen användas av generella konverterare typ Lightroom m.fl.

I övrigt har jag svårt att förstå sånt här. Undrar varför Sony inte lyckats få till detta trots tillgång till all sina expertis, så att användarna kunde besparas det tvivelaktiga nöjet att själva behöva parera suboptimala standardinställningar, om det nu verkligen är så att det handlar om detta. Visst kan alla uppmanas att alltid köra RAW men det är ju ett klart underbetyg om man inte kan få till en bra fungerande JPEG-processning i en kamera man kallar sitt "flaggskepp".
 
Såg en intressant skrivning i en av recensionerna här på FS av A900:

citat: "Nackdelen med 24 MP-sensorn är att den brusar lika mycket som en APS-sensor på 12-14 MP! Över ISO 800 börjar bruset bli påfallande. Trist nog. Känns fel att tvingas använda Noise Ninja till en 24 MP-kamera.

Jag är faktiskt inte speciellt förvånad. Bara en smula. Hade förstått det bättre om kameran haft 35-39mp iofs (dvs samma antal pixlar/ytenhet jämfört med en aps-c).

Jag hade tippat med utgångspunkt från storleksrelationen att A900 skulle börja brusa så kraftigt efter iso 1250.

Fast vi lär få svar mycket snart d¨A900-tester publiceras inom kort, dels här på FS av Jeppe och dels i nästa nummer av FOTO.

Vi får hoppas att kameran har andra fördelar.Känner på sätt och vis att vi i den här tråden blivit aningen för brusfixerade. Klarar exv A900 att återge detaljer på ett överlägset sätt vid basiso upp till 800 iso så tror jag att många finner den attraktiv.

Lennart
 
Ska bli intressant att se hur många firmwareuppgraderingar som krävs för att få till allt.

Det lär bli som med vanliga dataprogram, när det man ärligen köpt äntligen börjar bli funktionsdugligt så upphör arbetet med att göra det klart för nu är det gubevars dags att uppgradera, d.v.s. betala en gång till för att få något som inte heller fungerar som det ska från början:-(

Skämt åsido så verkar det närmast hopplöst att jämföra en ny kamera med en äldre eftersom man ju inte säkert vet att båda kamerornas hårdvaror får en likvärdig chans att visa vad de går för.
 
Såg en intressant skrivning i en av recensionerna här på FS av A900:

citat: "Nackdelen med 24 MP-sensorn är att den brusar lika mycket som en APS-sensor på 12-14 MP! Över ISO 800 börjar bruset bli påfallande. Trist nog. Känns fel att tvingas använda Noise Ninja till en 24 MP-kamera.

.....

Det är nog inte så konstigt eftersom 24MP-sensorn i stort sett motsvarar en APS-C sensor om ~11 MP vad gäller pixelstorlek. (24/1,5/1,5 ~11 MP).

Vad händer när man måste förstora bilden från APC-C sensorn till samma storlek som bilden från FF sensorn?...
 
Såg en intressant skrivning i en av recensionerna här på FS av A900:

citat: "Nackdelen med 24 MP-sensorn är att den brusar lika mycket som en APS-sensor på 12-14 MP! Över ISO 800 börjar bruset bli påfallande. Trist nog. Känns fel att tvingas använda Noise Ninja till en 24 MP-kamera.

Ett botemedel upptäckte jag på sajten photoclubalpha.com. Där föreslår David Kilpatrick i artikeln "The Alpha 900 as a high ISO body" att göra såhär; Använd ISO 3200 hellre än 6400 (ISO 6400 är en "digital utvidgning" av känsligheten!). Underexponera aldrig! Ställ brusreduktionen på "Low" eller "Normal". Använd "Extra Fine JPG" (om du nöjer dig med JPG) eller RAW+JPG (mitt val!). Välj "Neutral" i "Creative Style" och sRGB färgrymd (ger mindre brus än aRGB). Välj manuell vitbalans! Testa gärna med att använda gamla beprövade filter för färgbalanskorrigering! Ett 80B-filter med dagsljusbalansering i kameran ger mindre brus vid konstljus! Oberoende av ISO-inställning! Ställ "Sharpness" på +1 eller +2 (ger ett "bättre" brusmönster). Ställ "Zone" på -1 och minska "Brightness" till -2. Det fungerar enligt min privata empiri! Ger mindre störande brusartefakter." (slut citat)

Det kanske är för tidigt att tvärsäkert uttala sig om brusnivån i A900 men 2 av tre recensioner klagar på bruset i FS recensionerna. Ska bli intressant att se hur många firmwareuppgraderingar som krävs för att få till allt. Lite oklart också om de processat bilderna i RAW i Sonys konverterare eller om det faktiskt bara gäller JPEG. Creative Styles styr ju kamerans JPEG-processning och kan väl svårligen användas av generella konverterare typ Lightroom m.fl.

I övrigt har jag svårt att förstå sånt här. Undrar varför Sony inte lyckats få till detta trots tillgång till all sina expertis, så att användarna kunde besparas det tvivelaktiga nöjet att själva behöva parera suboptimala standardinställningar, om det nu verkligen är så att det handlar om detta. Visst kan alla uppmanas att alltid köra RAW men det är ju ett klart underbetyg om man inte kan få till en bra fungerande JPEG-processning i en kamera man kallar sitt "flaggskepp".
Vad himla tråkigt att det ska fortsätta på det är viset.
A700 förlorade brusmatchen mot Canon-Nikon jag vet att A900 kommer att förlora mot mot nya 5D man liksom känner det. Nästa A800 kommer inte att nå Nikon man känner det. jag säger det samma som dig Sten vad tusan håller dom på med Sony-teknikarna. Man blir förbannad.Vänl. Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.