Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månen

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Hej. Här är en fråga som inte har något med fototeknik eentligen.¨

Man har sett månen jätte mycket på himelen och så. Sen nu 6-7 stjärnklara nätter i rad så har inte månen synts alls när jag ska ta kort på den.

Varför?

Jag har hört att månen alltid ska synas med ögat eller med teleskop m.m.

Rymt

Man har sett månen jätte mycket på himelen och så. Sen nu 6-7 stjärnklara nätter i rad så har inte månen synts alls när jag ska ta kort på den.

Varför?

Förmodligen är den mörkrädd och har rymt! Man har ju kunnat se den på eftermiddagen. Ibland kan man inte se den på natten då den då befinner sig "bakom kröken" Om du googlar lite kan du säkert hitta en månkalender som visar månens upp och nedgång (med både väderstreck och klockslag) på din ort!

Här är en utmärkt sida där du kan se när månen går upp och ner, bland annat.

http://rl.se/sol_maane/

Varför?

Månens tider förskjuts med ca en timme från dygn till dygn. Ibland är den uppe på dagen, ibland på natten. Här är en virtuell stjärnhimmel där man matar in var man befinner sig och sedan presenteras en aktuell stjärnkarta över himlen med bla månens position och riktning synlig: http://www.fourmilab.ch/yoursky/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar