Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusstark optik till d50, vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

aktuELLE

Medlem
vill ha ett ljusstarkt objektiv som lämpar sig bra för macro och porträtt till min nikon d50, men det är en djungel så jag behöver lite tips och råd. Har tänkt köpa optik länge, men har inte blivit av eftersom jag känner mig helt förvirrad. Har bara objektivet som följde med i kittet (DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED)

vad bör man satsa på?

Nikon Af-s 60/2,8 eller Af-d 60/2,8 är säkra val. Dessutom bra bränvidd för porträtt.

/K

AF-s varianten är det man bör satsa på när det skiljer så lite i pris, 500 kr hos dustinhome tex...

60 mm är väldigt fint, å är troligtvis det du söker.

Om du har råd är också 105mm VR en mycket fin glugg både för macro och porträtt, kostar cirka 8. Kolla också in Tamron 90 2.8 vilket är ett objektiv som presterar extremt bra optiskt, det kostar strax under 4.

aktuELLE skrev:
vill ha ett ljusstarkt objektiv som lämpar sig bra för macro och porträtt till min nikon d50, men det är en djungel så jag behöver lite tips och råd. Har tänkt köpa optik länge, men har inte blivit av eftersom jag känner mig helt förvirrad. Har bara objektivet som följde med i kittet (DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED)

vad bör man satsa på?

Vågar jag lägga pengar på bra objektiv till D50 och jag vet att det kommer att fungera fullt ut om 2-3 år på nyare kameror? Hur ser framtiden ut?

Re: Re: ljusstark optik till d50, vad?

realeye skrev:
Vågar jag lägga pengar på bra objektiv till D50 och jag vet att det kommer att fungera fullt ut om 2-3 år på nyare kameror? Hur ser framtiden ut?

Köper du en "AF-s" (eller motsvarande icke-orginal optik), alltså med inbyggd motor så är du helt säker. Då kan du även välja Nikonhus utan inbyggd autofokus-motor.
Makro-optik är så vitt jag vet alltid gjord för den större sensorn. Vilket innebär att den passar alla Nikons kamerahus.

/K

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto