ANNONS
Annons

Liten kamera med exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

gladegp

Guest
Jag söker efter en kompakt liten kamera med exponeringskompensation eller manuella inställningsmöjligheter.

Jag ska använda kameran när jag åker skidor och klättrar och behöver kunna ta flera olika exponeringar (överexponeringar oftast). På snölandskap.

Vet ni någon kamera som kan passa?

Ricoh GR1s/v har exponeringskompensation och möjlighet att manuellt ställa bländare. Utmärkt kamera med en mycket skarp 28mm/2,8 glugg.

Är du ute efter en digitalkamera kan jag varmt rekomendera Canon IXUS V3 eller IXUS 400.
Liten och enkel men möjligheten att över- och underexponera 2 steg.

Minox?

Vad har ni hört om Minox 35 GT-E/S? Den är väl lite billigare?

Vad går en Ricoh GR-1V på begagnad? Jag har sett att man kan få den ny på www.ny-camera.net för 444 euro.

Jag letar i prisklassen 1500-3000 kr. Kanske lite dyrare, men förmodligen inte.

Har sett grisen, (gr1s) för 2500:- här på fotosidan tidigare. Ska väl inte vara så stora skillnader mot gr1v.

Re: Minox?

gladegp skrev:
Vad har ni hört om Minox 35 GT-E/S? Den är väl lite billigare?

För klättring föredrar iaf jag en kamera som kan hanteras med en hand.
Minoxen är lite pillig, har manuellt fokus, saknar inbyggd blixt och är plastigare än GR1. Annars OK.

Jag skulle absolut rekommendera en beggad GR1. Smidigare och mer prisvärd är svårt att hitta med inbyggd blixt. AF är bra, då kan man lätt plåta med en hand. Behöver du inte en fast blixt men vill ha AF så rekommenderar jag Minolta AF-C. Den har en lös blixt á la Olympus XA och endast möjlighet att manipulera exponeringen via filmkänslighetsinställningen, men bra optik och en billig (max 500 kr) lösning./Berth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar