Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Jo jag tycker också att det blir väldigt fokus på kameror och i mindre grad objektiv på FS. Men det kanske också ligger i sakens natur, eftersom det kommer så ofantligt mycket fler hårdvaruprodukter ut på marknaden än nya versioner av en ganska begränsad mängd av de mest populära foto-datormjukvarorna. Så jag tycker inte jag vill kritisera Fotosidan för hårt för denna slagsida, för det blir ju så här när man är en internet hemsida som valt att på denna hemsida främst eka de pressreleaser som tillverkarna kanaliserar till marknaden. Fotosidan är väl i det avseendet väldigt typisk om man ska vara snäll och lite osjälvständig och marknadsängslig om man ska vara mindre snäll. Man kunde ju tagit ett större bildningsansvar. Den vägen ligger ju också öppen även om få går den.

Ända är det nog så att mjukvarorna är väldigt mycket mer intressanta, komplexa och mångfacetterade än kameror och deras mjukvaror i form av firmwares. Problemet är bara att det också krävs ganska omfattande kunskaper om mjukvarorna för att helt utnyttja de funktioner de faktiskt har då dessa inte sällan är helt intuitiva. Det funkar inte alltid med trial and error längre tyvärr.

Alla verkar heller inte vara helt medvetna om att nya datormjukvarorna inte sällan har långt större effekt på bildernas bildbehandlade slutresultat än köp av ett nytt kamerahus ofta har, så intresset kanske borde vara större av det skälet. Det finns ju sällan mer kostnadseffektiva sätt att påverka slutresultaten än att uppgradera exv. sin RAW-konverterare regelbundet.

Men långtifrån alla gör ju någon efterbehandling över huvudtaget och de är självfallet hänvisade till de förbättringar som trots allt fortfarande görs av husen. De må vara nöjda och kan också göra rationella val men jag tror att de missar något viktigt.

Fotosidan skriver inte om rykten, utan endast om sådant som faktiskt går att köpa. Därför kan ni inte läsa om Canon 5D Mk V eller Lightroom 7 ;)

Jag vet inte vem du riktade den skrivningen till men du visar ju med den väldigt klart att FS första sida just är en kanal för tillverkarnas pressreleaser och det är fine det med men det sätter ju ribban särskilt som att det kanske kommer en ny Lightroom varje år eller med 1 1/2 års mellanrum.

Med tanke på vikten av den mjukvaran som faktiskt används av de flesta idag, så kanske det skulle vara uppskattat med en lite mer ambitiös hållning när det gäller Lightroom. Det finns oerhört mycket mer i både press och på nätet om Photoshop, som egentligen än en smalare produkt än Lightroom.

Men det finns ju utmärkta böcker att köpa av Kelby (han gör ju inte bara Youtube-video), så det går väl ingen nöd på oss. Men det vore väl inte fel med lite recensioner av den typen av litteratur, men det kräver ju rätt omfattande insatser att skriva sådant så det faller säkert bort av tidsskäl, vilket är synd. Det är billigare att eka pressreleaser.

Jag vet inte vem du riktade den skrivningen till men du visar ju med den väldigt klart att FS första sida just är en kanal för tillverkarnas pressreleaser och det är fine det med men det sätter ju ribban särskilt som att det kanske kommer en ny Lightroom varje år eller med 1 1/2 års mellanrum..

Det vore verkligen inte fine om vi var en kanal för tillverkarnas pressreleaser, men det är vi ju inte. Vi texttvättar alla pressreleaser. Du hittar inte en enda produktnyhet där vi tagit presstexten rakt av. Vi sållar ut det som är nytt och tar bort av det mesta snömoset.

Att skriva om en ny version av Lightroom innan det finns någon pålitlig information om den är meningslöst. Istället ägnar vi oss att göra guider om hur man bättre utnyttjar Lightroom istället. I det senaste numret av Fotosidan Magasin visade vi hur man fixar till porträtt i Lightroom och i nästa nummer kommer två olika guider, en kreativ och en praktiskt inriktad. Så småningom hittar de ut på webben också.

Det mesta tyder på att Lightroom CC lanseras idag. Inte Lightroom 6 alltså. Namnet antyder att Adobe (som jag befarat i några år) väljer att sluta erbjuda Lightroom som fristående program. Istället blir det en del i deras Creative Cloud-abonnemang.

Tyvärr verkar Adobes luddiga formuleringar om det fristående alternativet varit så luddiga just därför att man aldrig tänkt behålla Lightroom som fristående program. Däremot ville man inte ha en växande opinion för att ett fristående Lightroom skulle få vara kvar. Nu slapp man det - och då lanserar man CC-versionen istället.

Jag hoppas att jag har fel.

Jag hoppas att jag har fel.

Det hoppas jag med.

1) Lightroom i sig har ett såpass lågt inköpspris att det vore fullständigt befängt att lägga ut det på månadsbetalning.

2) Alternativet att tvinga in befintliga (och nya) Lightroom användare i deras fotopaket med Photoshop känns inte kundvänligt. Lightroom idag är såpass kraftfullt att Photoshop blir overkill för väldigt många. Då är 100 kr i månaden plötsligt extremt dyrt.

Nej, jag tror nog att paketalternativet CC finns kvar men att det fortfarande kommer säljas som stand-alone. Allt annat vore väldigt olämpligt

Men Adobe har ju förvånat oss förr så....

Det hoppas jag med.

1) Lightroom i sig har ett såpass lågt inköpspris att det vore fullständigt befängt att lägga ut det på månadsbetalning.

2) Alternativet att tvinga in befintliga (och nya) Lightroom användare i deras fotopaket med Photoshop känns inte kundvänligt. Lightroom idag är såpass kraftfullt att Photoshop blir overkill för väldigt många. Då är 100 kr i månaden plötsligt extremt dyrt.

Nej, jag tror nog att paketalternativet CC finns kvar men att det fortfarande kommer säljas som stand-alone. Allt annat vore väldigt olämpligt

Men Adobe har ju förvånat oss förr så....

Jag tror att just fotopaketet med Lightroom+Photoshop är skälet till att man tar bort den fristående versionen. Man har onekligen ett prisvärt erbjudande där, men det kräver abonnemanget. När det gäller Lightroom har jag alltid varit emot den modellen.

Samtidigt så har Adobe förändrat sin inställning till detta efter den kritik man fått. Den som har Lightroom via Creative Cloud, och som slutar betala, kan fortfarande använda Lightroom men Develop- och Map-modulen slutar fungera. Detsamma gäller Lightroom Mobile. Det är trots allt acceptabelt. Min huvudkritik från början var att man inte skulle kunna hantera sitt bildarkiv om man av någon anledning inte kunde fortsätta betala prenumerationen. Med detta sagt så är dagens troliga lansering av Lightroom CC inte fullt så illa som den kunde ha varit.

När man surfar runt bland spekulationerna inför dagens event tror vissa att Lightroom kommer att erbjudas i två "versioner". En LR CC för prenumerationsmodellen och en LR 6 som fristående programvara.
Skillnaden skulle då vara, precis som idag, att CC-versionen erbjuder LR Mobile och lagring i Adobe's moln.

Snart vet vi.....:)

När man surfar runt bland spekulationerna inför dagens event tror vissa att Lightroom kommer att erbjudas i två "versioner". En LR CC för prenumerationsmodellen och en LR 6 som fristående programvara.
Skillnaden skulle då vara, precis som idag, att CC-versionen erbjuder LR Mobile och lagring i Adobe's moln.

Snart vet vi.....:)

Även den fristående versionen av Lightroom tillåter användning av Lightroom Mobile, förutsatt att man är Adobe CC-kund.

Vete fan hur de räknar där borta i USA. I annonsen för eventet står det att det börjar 01PM EDT (Eastern Dayligt Time) i New York. Och vi vi har ju nu i Sverige ECST (European Central Summer Time. Vi ligger alltså 6 timmar före EDT. Så om eventet börjar kl 13.00 så borde det vara kl. 19.00 här.
Men enligt "nedräknaren" så börjar det kl 15.00 svensk tid.

Hmm, blir inte klok på detta......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar