Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Det är ju väldigt prisvärt redan för 5:an och det blir hela tiden bättre dessutom. Hela tiden minskar tröskeln för många till att helt gå över till LR och avstå från Photoshop. Det mesta finns om man inte ska syssla explicit med mer kreativt manipulerande av bilderna.

Tröskeln till Photoshop har ju varit hög kostnadsmässigt också. Vad tycker ni nu ni som kör via molnet både om priser och sättet att arbeta.

Adobe borde ju kunna fortsätta sälja suiten billigare när de som måste ha Photoshop nu i princip tvingas betala. Många har nog tidigare snyltat på de som betalar genom fulkopior av olika slag.

Hoppas det kommer en billig uppdatering för oss som just införskaffat 5.7.
Hade man vetat att det skulle komma 6.0 ( man ska inte lita på rykte ) så hade jag väntat...
:-/

X-Trans filer

Har Adobe inte fixat till perfekt framkallning av Fuji X-Trans filerna i 6:an är dom bara ett stort skämt. Iridient är ett företag som består av i stort sett 1 person, som med sin RAW konverterare utklassar Adobe när det gäller Fujifilms RAW filer, och dom flesta andra med. Jag har jämfört Iridient och Lightroom med Nikon NEF, Iridient överlägset när det gäller grundskärpa, lite brus, detaljrikedom etc.

Jag tycker att Lightroom/CR är en av dom sämsta RAW framkallarna idag. Förutom Iridient, så är Capture One otroligt vass som RAW framkallare, även för X-trans filer.

Adobe måste höja ribban när det gäller framkallningen av RAW filerna, inte bara baka in mer och mer funktioner i Lightroom. Vi behöver inte ett Lightroom som fixar kaffe och mackor, och väljer TV program åt oss.

Fixa bra RAW konvertering istället!

Om Iridient och Capture One utklassar Adobe som mjukvara, varför då lägga ner energi o pengar på Adobes produkter, det är väl bara att skippa grejerna och satsa på det som passar en?

/Ulf

Hoppas det kommer en billig uppdatering för oss som just införskaffat 5.7.
Hade man vetat att det skulle komma 6.0 ( man ska inte lita på rykte ) så hade jag väntat...
:-/

Ofta bjuder mjukvaruföretagen på en gratis uppgradering då till 6:an. Så vänta bara ett litet tag så kanske besvikelsen svalnar. :)

Om Iridient och Capture One utklassar Adobe som mjukvara, varför då lägga ner energi o pengar på Adobes produkter, det är väl bara att skippa grejerna och satsa på det som passar en?

/Ulf

Det är så här att jag fotade med Nikon förut, och framkallade i Capture NX2, som är oslagbar när det gäller NEF filer, men Nikon la ner utvecklingen av programvaran. Jag gick över till Lightroom och var inte riktigt nöjd, men ok.

För ett halvår sen bytte jag system till Fuji, med X-trans filer. Framkallningen i Lightroom var bedrövlig. Fick tips om Iridient och Capture One, på den vägen är det.

Du har nog missförstått mitt inlägg, eller så vill du inte förstå vad jag menar.

/Ulf

Iridient hanterar råfiler mycket bra men är tämligen usel när det kommer till arbetsflöden/filhantering.

Tycker för övrigt att LR fortfarande är den bästa allroundern - även om det som sägs om XTRANS filerna stämmer. Är dock säker på att man fått ordning på detta i 6:an

Iridient hanterar råfiler mycket bra men är tämligen usel när det kommer till arbetsflöden/filhantering.

Tycker för övrigt att LR fortfarande är den bästa allroundern - även om det som sägs om XTRANS filerna stämmer. Är dock säker på att man fått ordning på detta i 6:an

Iridient är ju inte något "All in One" program. Så arbetsflöden/filhantering har aldrig varit meningen med Iridienet. Enkelhet är bäst, även när det gäller RAW framkallare.

Hej Ulf

Det enda jag vet är att performance och snabbheten i allmänhet i nya Lightroom sägs vara en markant skillnad mot tidigare versioner. Mest märkbart i framkallamodulen tydligen.

Thommy

Det har jag också läst, vilket är positivt :) Går det sedan att arbeta med och exportera 32 bit's-filer (vilket jag har hört) så vore det bra.

/Ulf

Hej Ulf

Det enda jag vet är att performance och snabbheten i allmänhet i nya Lightroom sägs vara en markant skillnad mot tidigare versioner. Mest märkbart i framkallamodulen tydligen.

Thommy

Det här kanske du redan vet? Bara lägga till, det går redan idag att jobba med 32 bit i LR, genom att exportera ett x-antal Raw-filer till PS, stacka filerna där under HDR, plocka tillbaka dom som en megastor 32-TIFF på ca 250 Mb och sedan redigera vidare i LR. Det kanske blir den funktionen som läggs in direkt i själva LR?

Iridient är ju inte något "All in One" program. Så arbetsflöden/filhantering har aldrig varit meningen med Iridienet. Enkelhet är bäst, även när det gäller RAW framkallare.

Enkelhet är bra många gånger men kommer man hem med hundratals eller tusentals bilder som skall behandlas så är enbart Iridient inget alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar